Söm i pannan på Lamicellhjälm...

Sv: Söm i pannan på Lamicellhjälm...

Såhär ser min ut i pannan;
DSC00742.jpg

Det är ju som sömmar överallt, men den i kanten är värst.

Försökte flytta ned fodret litegrann idag, hjälpte inte. Provade även att ställa ut den en storlek, hjälpte inte heller. Jag kanske helt enkelt har fel form på huvudet?

Jättesvårt att se på bild, men jag tycker det ser snett ut.

Kan ju också ha att göra med passformen, sitter den åt runt om på sidorna, eller bara fram och bak? I så fall är det ju fel form. Då hamnar ju allt tryck mitt på fram och då kan jag förstå att den trycker.
Sen handlar det ju även om huduvformen i bakhuvudet, om spännet sitter där huvudet böjer in mot nacken så sitter det ju stadigt och man behöver inte spänna in för kung och fosterland, utan den sitter där den sitter.

Känner du av de sömmarna så är jag rätt säker på att det sitter för hårt. Så hårt ska man inte behöva spänna den, utan då har du fel form eller fel storlek. Har du nån bild på när den sitter på?

Men det spelar ju ingen roll om fodret sitter 1mm snett, sömmarna är ju där iaf :cry: Och hur löst jag än har hjälmen så är det en kant med söm som gör otroligt snygga märken i min panna.

Har ingen bild när jag har den på mig, men eftersom ingen annan (utom Breccia som undrade om det var den som gjorde att folk såg skallade ut ;) ) har märkt det här så måste det ju vara jag som har fel huvudform.

Klart det gör skillnad om det sitter snett. Då blir det ju en knöl av sömmen, sitter det rätt så hamnar ju sömmen precis där hjälmen svänger/slutar och det blir ingen kant som kan trycka.

Detta är tyvärr den bästa bilden från sidan (ni behöver ju inte titta allt för noga på ridningen, det är en gammal bild och sådär spända är vi som tur är inte i vanliga fall :angel:) Men här ser du i alla fall att hjälmen sitter rakt och runt om huvudet, smäcket är rakt ut, om hjälmen inte sitter rakt så pekar ju smäcken upp eller ner. Vilket kan bero på att man har fel huvudform för just denna hjälmen, så blev det på en hjälm jag hade innan, såg inte klokt ut och var inte snyggt!
31932390.jpg

Och en närbild:
32472959.jpg

Tittar du noga på sidan så ser du att fodret sticker ut pyttelite. Syns inte framtill, men det sticker ut lika mycket runt hela. Det är ju verkligen inget som syns eller ser konstigt ut, och så var det när jag köpte min hjälm också (som då var oprovad och låg i en försluten låda. Så jag tror nog det är så det ska sitta. Som sagt har jag aldirg haft ont av det så länge det sitter så, trycker jag in det för långt eller om det sitter snett så blir det ju knöligt, inte bara att sömmen hamnar under hjälmkanten utan på min hjälm blir det för trångt och fodret veckar sig någonstans.
Så det ska sitta ganska långt ut, det ser inte alls konstigt ut.

Kan försöka komma ihåg att ta bilder imorgon på hur det sitter, så ser du hur långt ut det är.

Ser ut som fodret sitter för långt in. Kan ta kort på min imorgon!

Haha skärmen alltså. Hade aldrig hört talas om "smäck" :p

Men en grej till, sätter jag fodret längre ned så kommer sticker kardborrfästena ut... Är mitt foder felsytt kanske?

Fota gärna din imorgon (både fodret invändigt och hur det ser ut från utsidan). Det här verkar ju lite märkligt, vill jämföra :)

Var tvungen att kolla idag igen, flyttar jag fodret längre ned än det är nu så sticker kardborren (som är fäst i fodret) ut nedanför hjälmkanten, är det så på era?

Inte mer än någon millimeter i alla fall. Det är ju knappast så att det hänger ner i ögonen ;) Lite sticker det kanske ut, men inte så att det känns eller märks på något sätt.

Ditt foder sitter ju längre ned än mitt, ska prova flytta det igen. Men kardborren syns ju... haha petig dressyrryttare som man är ;)

Liknande trådar

Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
14 264
Senast: Jeronimo
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 669
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18