Sv: Söm i pannan på Lamicellhjälm...
Klart det gör skillnad om det sitter snett. Då blir det ju en knöl av sömmen, sitter det rätt så hamnar ju sömmen precis där hjälmen svänger/slutar och det blir ingen kant som kan trycka.
Detta är tyvärr den bästa bilden från sidan (ni behöver ju inte titta allt för noga på ridningen, det är en gammal bild och sådär spända är vi som tur är inte i vanliga fall

) Men här ser du i alla fall att hjälmen sitter rakt och runt om huvudet, smäcket är rakt ut, om hjälmen inte sitter rakt så pekar ju smäcken upp eller ner. Vilket kan bero på att man har fel huvudform för just denna hjälmen, så blev det på en hjälm jag hade innan, såg inte klokt ut och var inte snyggt!
Och en närbild:
Tittar du noga på sidan så ser du att fodret sticker ut pyttelite. Syns inte framtill, men det sticker ut lika mycket runt hela. Det är ju verkligen inget som syns eller ser konstigt ut, och så var det när jag köpte min hjälm också (som då var oprovad och låg i en försluten låda. Så jag tror nog det är så det ska sitta. Som sagt har jag aldirg haft ont av det så länge det sitter så, trycker jag in det för långt eller om det sitter snett så blir det ju knöligt, inte bara att sömmen hamnar under hjälmkanten utan på min hjälm blir det för trångt och fodret veckar sig någonstans.
Så det ska sitta ganska långt ut, det ser inte alls konstigt ut.
Kan försöka komma ihåg att ta bilder imorgon på hur det sitter, så ser du hur långt ut det är.