Sommardusch till hästen?

Sv: Sommardusch till hästen?

Tror inte trädgårdsslangens anslutning passar på de kranar vi har inomhus? Sedan kan jag ju inte lämna hästen utanför och gå och skruva på vattnet inne och inte heller ha något öppet för att släppa ut slangen för då är det djur som går in i huset som inte ska ha där att göra. Det lutar mer och mer åt att jag får rigga upp varmvattenberedaren inne i sadelkammaren och värma med vanlig el om jag ska komma ifrån svampandet. Då tror jag det får vara, vi har redan rätt hög elräkning på det här bygget... Men den dag vi lägger solenergi på hela uppvärmningen vore det väl f-sen om jag inte kan koppla in stallet på något sätt :devil:.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Gardenahane kan man montera på alla kranar, sedan är det bara att koppla på slangen.

Hur mycket vatten behöver du? Det finns campingduschar som består av 20 liters svart gummisäck som man hänger upp på lämpligt ställe för att värmas av solen. Detta blir sedan en lagom dusch för någon som inte behöver mer än 20 liter. Fast man kan ju skaffa fler om man så önskar...
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Finns adapters att köpa som är som en gummigrej med slangmojäng i ena änden som man trär på en vanlig kran. Vi hade så i fikarummet i stallet innan vi bytte koppling i pumprummet ute i stallet.

Har man då en sånt där avstängningsbart sprutmunstycke på slangen så kan man dra på vattnet först och sen hämta hästen och slå på slangen utanför.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Hade jag haft varmvatten i sadelkammaren hade jag absolut gjort så, men det blir för krångligt vid huset, helt enkelt, smal plattgång fram till ingången med rabatter längs med samt bilar parkerade på uppfarten och till det problem med snurrande häst och slang att hålla ordning på. Vid ex vis bad inför tävling kan jag väl stå ut (fast då kan jag hellre ta det på klubben i deras spolspilta) men till dagligdags är det inte värt böket, helt enkelt!

Har också funderat på campingduscharna, men 20 liter vatten känns inte som att det räcker så långt? Det är ju två hinkar, förstås, och det klarar jag mig ju på nu när jag svampar...
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Jo det går säkert att vänja hästarna vid iskallt vatten om man nu tycker det är okej. :p


Skulle aldrig få för mig om att gå efter min duschtemperatur. Min stackars häst skulle väl bränna sig :angel: :D
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Det är det vanliga... att man som människa går efter sig själv. Mina hundar, för att ta ett exempel, hoppar gladeligen i havet och simmar bland isflaken när dom får chansen. Något jag aldrig skulle göra. :crazy:
Spolar vi en av våra håra hästar så kommer någon av dom andra ofta självmant fram och vill vara med. Dom t o m vänder runt för att få vatten över hela kroppen. Är våra hästar konstiga i det fallet?

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Förefaller som om ditt minsta problem vore att lära hästen att stå still.
Vad har hästens höjd med situationen att göra?

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Lia, en häst som är 175 cm väger 600-700 kilo och har stora hovar medan en liten shetlandsponny väger 150-200 kilo och har små hovar. Hålen i gräsmattan blir alltså både djupare, större, och fördelade över en större yta av en stor häst som hoppar runt av obehag när man försöker spola den i kallvatten. Därav spelar storleken viss roll.

Själv skulle jag aldrig få för mig att spola en häst i kallvatten, särskilt inte efter prestation, min häst tyckte inte att det var hundraprocentigt behagligt ens när vi var i Portugal i augusti.

När vi inte har tillgång till varmvatten tar jag till den gamla hederliga metoden "hink och svamp" i stället. Det går ju att ställa ut ett par hinkar i solen innan man rider, och hästen blir tillräckligt fräsch efter träningen av det, tycker jag. Om jag behöver fräscha till pälsen med vatten på vintern och inte har varmvatten alls så tar jag vatten på rotborsten och skrubbar igenom hästens päls. Han är ju klippt, så det räcker med lite vatten för att få honom ren.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Min häst hatar kallvatten. Det går att spola benen med det men absolut inte kroppen. Hon står numera helt still när man duschar henne och har varmt vatten, förut när vi endast hade tillgång till kallvatten for hon runt och försökte komma undan vattenstrålen.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Lia, en häst som är 175 cm väger 600-700 kilo och har stora hovar medan en liten shetlandsponny väger 150-200 kilo och har små hovar. Hålen i gräsmattan blir alltså både djupare, större, och fördelade över en större yta av en stor häst som hoppar runt av obehag när man försöker spola den i kallvatten. Därav spelar storleken viss roll.
Då ska jag be att få korrigera den uppläxningen.
* Det behöver inte alls vara ett automatiskt förhållande mankhöjd/vikt.
* Små hovar tränger djupare ner i marken än stora, med samma tryck. Dvs stora hovar på tung häst gör inte djupare avtryck än små hovar på lättare häst.
* Varför ska hästen hoppa omkring? Det var ju just lära hästen stå still som jag skrev i mitt inlägg.
* Dessutom har vi redan passerat kallvattnet och talar om uppvärmt vatten (om jag förstod Asa rätt).

Varför inte läsa inläggen ordentligt innan du försöker sätta folk på plats?

F ö har jag förstått att en del hästar (eller ägare?) är klemigare än andra, så det behövs inte fler exempel på det.

LIA
 
Sv: Sommardusch till hästen?

I detta fall blir det rätt ordentlig skillnad om jag skulle ställa mina shettisar på blöt mark jämfört med hästen på 175 cm, även om deras hovar är mycket mindre så är marktrycket väldigt mycket lägre... Dessutom håller jag med dig om att mitt MINSTA problem är att få hästen att stå stilla, alltså inget jag tänker öda energi på just nu. Oavsett om hästen står stilla eller inte tycker jag det är bekvämare för mig att kunna röra mig fritt runt hästen och använda båda händerna för att hålla bort man, gnugga bort intorkad svett, dra efter slang etc. Jag har faktiskt spolat både denna och andra med kallvatten på gräsmattan men det är inte värt jobbet med att återställa gräsmattan. Tyvärr är det riktig såp-lera när den blir blöt, den tränger upp genom gräsmattan om man går på den när det regnat.

Men, men, kommer att testa vattenslangen, så mycket trafik har vi inte här så med lite tur kanske det inte kommer någon, i värsta fall får jag väl stå på vägen och spola hästen med en hand oavsett vad jag tycker om det om jag nu prompt ska spola. Hästen står troligtvis mer still också om vattnet är tillräckligt varmt, det kommer ur kallkälla så det är inte många grader över 0 och i hennes tycke alldeles för kallt för benen till och med.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

*kl*

Duschar ni av era hästar för att bli av med svett/smuts eller duschar ni av era hästar för att ni tycker de är för varma?

Om ni gör det sistnämnda är det väl bättre att ställa hästen på en sval plats och ge dem svalt vatten att dricka?

Som sagt, jag tror verkligen inte på att chocka djuren om de inte är så att de har värmeslag då man ska skölja med kallt vatten/använda kalla handdukar.

På alla ridskolor jag varit på har man sköljt av benen med kallt vatten för att motverka svullnader och liknande men alltid sköljt av kroppen med ljummet vatten vid schampo-tvätt.

Kan ju tillägga att hästen svettas inte mindre för att man kyler ner den med kallt vatten. Då måste den ju bara jobba ännu mer för att få upp kroppstemperaturen igen och då svettas den mer. Nej, jag tror på att gå med hästen i ett lugnt promenadtempo så att hjärtrytm och kroppstemperatur återgår till det normala efter träning eller när den är svettig!
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Du kan ju knappast jämföra dusch med avskrittning. Jag duschar när hästen är svettig, men inte för att svalka den utan för att få bort svett och smuts ur pälsen, som annars kan ge rejäla skav och klåda.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Du kan ju knappast jämföra dusch med avskrittning. Jag duschar när hästen är svettig, men inte för att svalka den utan för att få bort svett och smuts ur pälsen, som annars kan ge rejäla skav och klåda.

... och dra till sig en jäkla massa insekter!
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Jag spolar benen med kallt vatten, inte mer än så. Behöver hela hästen sköljas av får det bli med svamp o ljummet vatten i hink (kokar upp i vattenkokare och blandar m kallt). Riktigt kokheta dagar kan jag kanske spola av hela med kallvatten, men då ska han ha fått varva ner o kyla av sig själv ordentligt först. Han visar tydligt att han inte uppskattar iskallt vatten på hela kroppen, känns helt logiskt inte som en superhit för musklerna heller.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Du kan ju knappast jämföra dusch med avskrittning. Jag duschar när hästen är svettig, men inte för att svalka den utan för att få bort svett och smuts ur pälsen, som annars kan ge rejäla skav och klåda.

Var därför jag ställde en fråga om varför ni duschar av hästen. Jag jämförde aldrig en dusch med avskrittning vilket du kan läsa dig till.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Kl
En gammal handduk ger mycket bättre avsköljning än en svamp. Svampen gör liksom så vattnet rinner ovanpå pälsen.
Så jag tar min hink m ljummet vatten, doppar hela handduken, vrider ur lite grann och jobbar mig bakåt från svettigt ansikte för att avsluta m skap o mellan lår.

Till detta går det inte åt mer än 10 L. Då har jag dränkt igenom hästen på svettiga ställen.
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Skulle aldrig få för mig att duscha min häst med KALLT vatten efter ett jobb (travhäst), låter inte riktigt logiskt i mitt huvud att kyla ner muskler (tänker främst på rygg, kors) på det sättet. Har ljummet vatten på sommaren, inte varmt men absolut inte kallt.
.

Vill bara påpeka att när OS laget skulle till något varmt ställe kommer dock inte håg vart så gjordes det undersökningar hur de skulle kunna kyla ner hästarna och de hade tom iskallt vatten på dem och de påverkade inte hästens kroppstemperatur. Så det är inget farligt med det. OS hästarna anser jag som högpresterande hästar :)
 
Sv: Sommardusch till hästen?

Men min häst står fortfarande och skjuter rygg och försöker komma undan vattnet så varför ska jag då göra det?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 674
Senast: scizofren
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 428
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp