Sommarens bokbingo 2023

Bokbingo sommar.jpg


Jag har läst om Främlingen at Albert Camus. Så kryssar att en del av handlingen utspelar sig på en strand.

Har också läst Pageboy av Elliot Page, så kryssar debutroman 2023. Riktigt bra, tipsar!
 
Jag kryssar Bok eller författare som fått pris med Där du en gång gick av Marcus Jarl.
Han fick pris för Bästa feelgood för sin bok Dina färger var blå som kom ut 2021. Den står på min TBR-lista nu.

Jag gillade boken! Först i början tyckte jag den kändes väldigt dyster och tänkte näästan överge den, men att hans andra böcker fått goda vitsord gjorde att jag fortsatte. Och det gjorde jag rätt i, den var väldigt fin tycker jag. Tänkvärd. En bok jag gärna hade gärna diskuterat med någon.
 

Bifogade filer

  • 20230614_160507.jpg
    20230614_160507.jpg
    164,2 KB · Visningar: 5
Ett kryss till klart - någon som badar (skulle också funka på bland annat krysset där någon som äter jordgubbar). Ett otänkbart öde av Simona Ahrnstedt. Historisk romantik som utspelar sig i Sverige på slutet av 1800-talet. En ung kvinna blev bortskickad till Norrland under några års tid på grund av en skandal, men den välbärgade familjen har nu bestämt sig för att hämta hem henne och passar på när en arbetskompanjon ska upp dit för att kolla till ett sågverk. Kvinnan har dock svårt för att alltid passa in i rollen som tyst, beskedlig kvinna som bara är till för att göra hemmet trevligt och föda barn - hon har egna tankar och åsikter och älskar konst och att måla. Jag har läst Simonas tidigare historiska romantiska böcker och tyckte om dem, så inte helt oväntat tyckte jag även om den här. Jag gillar bland annat att den visar epoken tydligare och är mer trovärdig än många av de historiska romantiska böckerna som utspelar sig på brittiskt 1800-tal (där det alltid verkar finnas ett dussintals rika och snygga hertigar etc.). Ganska mycket fokus på kvinnofrågorna och hur samhället höll på att ändras.
 
Frida Skybäck, Svartfågel, någon badar
En kvinna springer ut på isen och faller igenom. Hon har skador efter slag och enligt ett vittne verkade hon vara jagad. Polisen Fredrika har precis flyttat tillbaka hem till Skåne och sätts på utredningen som visar sig ha kopplingar till hennes egen familj och hemby. Krysset motiveras av minnen av sjön från uppväxten och alla gånger hon badat och fiskat där.

John Yoke, Den odödliga sagan. Om hur och varför vi berättar historier, skriver flera genrer
Kartlägger och beskriver berättarstrukturen i allt från antika dramer till nutida tv-serier. Visar hur samma mönster hela tiden återkommer och förklarar varför genom att hänvisa till allmänmänskliga funktionsmönster och psykologiska behov på ett välunderbyggt sätt. Positivt överraskad av en bok jag inte hade så höga förväntningar på.
Innehåller massor av exempel med olika episoder från främst tv-serier som borde vara idealt för möjliga kryss. Allt från naturkatastrofer och krig till vardagen i en såpa, rymdvarelser och guldskatter. Men inte skymten av jordgubbar, glass eller grillat... Eftersom detta är en bok och författaren skrivit mycket TV-drama får det bli krysset.
 
Jag är väl sist i hela världen känns det som, men jag har läst Stöld av Ann-Helén Laestadius. Handlar om Elsa som får se sin ren bli dödad när hon är nio år och sen skräms till tystnad. Handlar om konflikterna som finns runt samer i allmänhet och renskötsel i synnerhet.

Nog för att jag visste att boken är populär, men jag var inte beredd på hur drabbande den skulle vara. Jag trodde inte att jag skulle förstå, och det gör jag väl absolut inte fullt ut men jag känner mig ändå manglad. Och upplyst. Och nyfiken på mer. Och så skäms jag så in i helvete för hur jag har bemött vänner och bekanta med samiska rötter, det är en klen ursäkt men jag visste inte bättre. :( Jag är också förvånad över hur väl spänningsmomentet flög, jag har ändå läst en del deckare och spänningslitteratur senaste tiden och ingen har fångat mig som denna.

IMG_0928.jpeg


Jag kryssar Ett barn är huvudperson då hela den första delen är ur Elsas perspektiv när hon är nio år.
 
Jag kryssar bok med en trädgård med 600 mil till dig av Lovisa Wistrand.
De sitter ute i huvudpersonens bästa väns trädgård och pratar.
Jag tyckte mycket om boken. Den handlar om Alice, som vantrivs i sitt äktenskap, drömmer om att resa till New York och på ett forum för resenärer får kontakt med Nathan som bor där.
 

Bifogade filer

  • 20230620_102238.jpg
    20230620_102238.jpg
    164,9 KB · Visningar: 6
Har fått till några kryss, men varit dålig på att uppdatera..

Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid. Kryssar: Bok med brev eller dagboksanteckningar.
Gömställen av Katherine Webb Kryssar: Där dom fiskar.
Jag for ner till bror av Karin Smirnoff Kryssar: Bok som kryssat i ett Bukefalos bingo 2022.
Nattens öga av Cilla och Rolf Björling Kryssar: Bok där en verklig person figurerar,
F1427B54-22D4-43E4-9248-F0E3C7620705.jpeg
 
Läste ut En äkta ljugis av Ingrid Olsson. Huvudkaraktär är Elias som är 12 år och vars föräldrar har separerat. Mamma är glad och lycklig med sin nya partner, medan pappa är ensam, svartsjuk och bitter. Det är sommarlov och bästa kompisen Estrid är bortrest. När det är dags att bo två veckor hos pappa så hör plötsligt Elias sig själv säga att mamma inte har det så bra med sin nya, att de bråkar ganska mycket. Pappa blir upplivad av dessa nyheter och lögnerna spinner vidare tills allt är helt tilltrasslat.

Boken är riktad mot åldern 9-12 år och jag tänker att den passar bra där. Det är fint att de vuxna tillåts vara komplexa, framför allt gillade jag porträttet av pappan som både var påhittig och rolig, men också mer problematisk i sitt föräldraskap.

IMG_0945.jpeg


Jag kryssar rutan Bok där någon grillar eller äter något som är grillat, för grilla gör de flera gånger.
 
Jag sträckläste just de sista 120 sidorna av This Is Where I Am av Karen Campbell och kryssar den som Read on location.

Oj, vad jag tyckte om den här boken! Tror att det är svårt att uppskatta den helt och fullt om man inte har någon koppling till Glasgow, men som någon som också kommit hit som "utlänning" var det en väldigt intressant och tidvis vansinnigt rolig bok med många klockrena observationer och funderingar. Detta parallellt med det en väldigt gripande historia om ett liv på flykt, om rasism, om white saviour complex och om att försonas med sitt förflutna. Jag älskade språket, sättet boken var uppbyggd på, karaktärerna, miljöerna... Ja, allt! 5 av 5 stjärnor :love:

Roligt också att äntligen läsa en bok som utspelar sig i Glasgow och som inte enbart handlar om fattigdom och misär utan faktiskt är ganska lättsam och positiv (för det mesta), utan att det för den delen känns överdrivet eller krystat. Det märks att den är skriven av en sann Glaswegian med mycket kärlek till staden, och den hjälpte mig att se och uppskatta denna underbara stad på ett helt annat sätt.

Jag vågar nästan säga redan nu att det här är 2023:s bästa läsupplevelse, trots att det fortfarande är några månader kvar till nyårsafton ;)
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 220623.png
    Bokbingo 220623.png
    98,8 KB · Visningar: 2
Äntligen dags för nästa kryss; Entangled Life av Merlin Sheldrake.
Handlar förvisso om svampar, men kryssar bok där en eller flera blommor nämns. Han beskriver mycoheterotropher - ett slags blommande växt som inte själv kan fotosyntetisera. Istället får den sin energi & näring från andra växter via svampmycel. Fascinerande. Mycket man inte visste om svampar!

6A637C17-69E5-4EA8-9C10-3BCA49FF7ED4.jpeg
 
Tre kryss till klara nu under midsommar.

En författare som fått pris för tidigare böcker - In the Lives of Puppets av T.J. Klune. En återberättelse av Pinocchio i sci-fi tappning med hbtq fokus, där Vic, en mänsklig pojke, växer upp i skogen tillsammans med sin pappa Gio som är en android och två andra robotar - en robotdammsugare och en sadistisk sjuksköterskerobot. Han har aldrig träffat några andra människor, eller några andra robotar. En dag hittar de dock en till robot på skrotupplag, och när Vic lagat honom börjar hans värld att ändras. Jag tyckte den var bra.

Utomhuskonsert - Trinkets, Treasures and Other Bloody Magic av Meghan Ciana Doidge. Andra delen i en paranormal-serie, där huvudpersonen nu försöker att lära sig sina nya krafter samtidigt som det verkar finnas en del andra människor/varelser runt om henne som konspirerar mot henne. Jag läste första boken för en del år sedan, men det är först nu jag lyssnade på andra delen. Okej bok, jag får se om jag läser de andra i serien.

Bok med brev/dagboksanteckningar - What the Wind Knows av Amy Harmon. Anne växte upp med sin morfar som enda familjemedlem och de var väldigt nära varandra. När han går bort kommer det dock fram att han verkar ha haft lite hemligheter för henne, och hans sista önskan är att hon ska åka till Irland, där han växte upp, och sprida ut hans aska i en sjö. Hon gör det, men dimman sveper in över sjön så att hon inte ser någon - tills hon plötsligt ser en man som skjuter henne, och när hon vaknar upp igen är det på 1920-talet, när morfadern bara var en föräldralös liten pojke, och alla misstar henne för morfaderns försvunna mamma.
Jag har alltid en lista på många hundra böcker som jag vill läsa, och eftersom jag läser många böcker samtidigt beslutade jag förra året att en av böckerna ska vara en bok som slumpats fram från listan. Det här var en sådan bok - jag hade lagt in den på listan för något år sedan, och nu slumpades den fram. Jag hade helt glömt bort varför jag lade in den, och hade ingen koll på vad den handlade om och hade inga förväntningar på den. Men den var jättebra! Jag tyckte verkligen om den. För de som är historieintresserade tar den upp Irland och det som hände där under tiden landet kämpade för att bli självständigt från UK, vilket jag hade väldigt dålig koll på. För mig som gillar trevliga böcker med lite romantisk handling passade den också perfekt. Och allmänt tyckte jag, efter de första 30-40 sidorna, att den var väldigt fängslande. 5/5 från mig ⭐




IMG_20230626_111249_633.jpg
 
Jag har läst Älskar att hata dig av Lovisa Wistrand och kryssar författare som skriver i mer än en genre för det står i faktan om henne att hon även skriver fantasy.

Jag gillade boken :) Den handlar om Adam och Bianca, som utan att veta om det är ute efter samma jobb och behöver ta sig igenom olika utmaningar för att komma dit.

Jag har också läst 9e november av Colleen Hoover och kryssar bok med brev.

Jag gillade den också. :) Handlar om Ben och Fallon och hur de träffas en gång om året. Kul också att författarens karaktärer från andra böcker kommer med, sånt gillar jag.
 

Bifogade filer

  • 20230626_123144.jpg
    20230626_123144.jpg
    166,3 KB · Visningar: 4
Jag kryssar Fadersmord av Carina Bergfeldt som Bok av författare som skriver i mer än en genre. Dessvärre uppskattar jag hennes dokumentära böcker mer än jag uppskattade denna i mitt tycke ganska långdragna och tråkiga deckare. Till hennes försvar var ju detta hennes debut, och den kom ut för mer än 10 år sedan, så det är kanske lite oschysst att döma henne enbart efter denna enda upplevelsen. Men men, mig imponerade den inte på i alla fall! Den var ganska bra början och det var spännande med det här anonyma "jaget" som varvade berättelser från sin dysfunktionella uppväxt med planer på hur hon skulle mörda sin pappa. Just berättelserna från uppväxten var nog dock det jag hade allra svårast för tror jag; det var alldeles för mycket av allting och framåt slutet av boken skippade jag faktiskt de kapitlen helt och hållet eftersom det kändes både repetitivt och som onödigt gottande i hemska detaljer.

Nä, det var ingen höjdare det där, men jag fick ju ett kryss i alla fall :D

Bokbingo 260623.png
 
Har varit dålig på att uppdatera men kryssar tre böcker nu.

Rutan författare som vunnit pris: En evighet från dig av Jenny Colgan Har läst tre böcker av henne nu och gillade även den här skarpt. Gillar hur hon bygger böckerna runt samma karaktärer som förekommit i tidigare böcker men med en ny huvudperson och de andra karaktärerna får man en skymt av lite här och där. Dessutom har hon en härlig humor i sina böcker samtidigt som det finns lite allvar med.

Rutan bok där en strand förekommer: Ett halvt andetag av Anna Agrell Den här boken tyckte jag var jättebra. Den utspelar sig i Småland 1948 och handlar om sonja som jobbar på glasbruket med att skissa glas som ska blåsas i glasbruket. En dag flyttar Mirkka in i den förfallna stugan som ligger nära där Sonjas och Axels hus ligger. Sonja har längtat efter en vännina och Mirkka blir den vännen. Den vänskapen ska förändra Sonja för alltid. I den här boken fanns väldigt mycket undertext som författaren skriver fram på ett skickligt sätt tycker jag och jag tycker den var bra.

Rutan bok med en kärlekshistoria: De skandalösa av Simona Ahrnstedt har inget annat att säga om den här boken att den här genren inte alls var min grej, hon skriver i romancegenren och detta tilltalade mig inte överhuvudtaget. Är en historisk bok. Utspelar sig till största delen på slottet Wadenstierna dit Magdalena Swärd ska följa med som förkläde åt en ung adelsdam. I potten ligger högsta vinsten ett äktenskap med greve Gabriel Gripklo.
 
Jag är klar med ett till kryss, någon fiskar - Ett liv på vår planet - en vision för framtiden av David Attenborough. Det är en del om fiskande, överfiskande etc. så det är väldigt många som fiskar alldeles för mycket. Kort och snabb bok som ändå tar upp väldigt mycket viktigt och intressant. Känns som en bok som det är bra om "alla" läser.


@Islandshästryttare Jag gillar romanceböcker, och har läst alla Simona Ahrnstedts historiska böcker - men De skandalösa tyckte jag minst om. Så även en romancenörd kan tycka att just den boken inte är så tilltalande ;):D Men sen har man ju väldigt olika åsikter om vad man gillar - vilket är tur, tänk vad lite böcker det skulle finnass annars :D (jag har till exempel aldrig fattat hur man kan tycka en deckare är intressant :p)
 
@Islandshästryttare Jag gillar romanceböcker, och har läst alla Simona Ahrnstedts historiska böcker - men De skandalösa tyckte jag minst om. Så även en romancenörd kan tycka att just den boken inte är så tilltalande ;):D Men sen har man ju väldigt olika åsikter om vad man gillar - vilket är tur, tänk vad lite böcker det skulle finnass annars :D (jag har till exempel aldrig fattat hur man kan tycka en deckare är intressant :p)

Kanske skulle ge författaren en chans till. Vad som kändes sämst med den boken var att många saker som hände kändes helt orealistiska.
 
Kanske skulle ge författaren en chans till. Vad som kändes sämst med den boken var att många saker som hände kändes helt orealistiska.
Orealistiska saker kan det nog dock finnas i alla hennes böcker, och majoriteten av all annan romance. I mitt fall är det en av sakerna jag gillar - jag gillar fantasy, och för mig blir romanceböcker en annan typ av fantasy men där det orealistiska ligger i personerna, känslorna och allt annat snarare än drakar och magi :D
 
Kryss för bok som utspelar sig på 1700-talet För Homegoing av Yaa Gyasi.
Den tar sin början 1700-talet i Ghana, men sträcker sig fram till 2000-talet och rör sig mellan två kontinenter. Beskriver slaveriets historia mha två systrar och deras ättlingar över tre sekler. Ett kapitel per person. Det är ett effektivt sätt att täcka så mycket tid och mark men gör att man aldrig hinner fastna riktigt för någon av karaktärerna. Lite som en novellsamling men med en sammanhållande tråd. Helt ok men inte wow!
A8559EED-FD57-4E14-A2F3-F22FBA4ECDA3.jpeg
 
Jag kryssar rutan read on location med boken Hämnaren från Tjörn av Ramona Fransson. Den utspelar sig i min hemstad Göteborg. Detta är en av böckerna om kriminalkommissarie Greger Thulin och hans kollegor. Jag gillade boken men tycker inte det var en av de bästa böckerna i serien. Men helt okej tidsfördriv en lat sommardag om man gillar kriminalromaner.
 
Senast ändrad:
Jag läste nyss ut Thrown av Sara Cox och kryssar den som Bok där en sommarfest är med. Boken kretsar mycket kring en keramikkurs som avslutas med en stor fest då de tältar och bränner sina alster i gropar i marken. Jag hoppas att det räknas som sommarfest @Islandshästryttare? En fest som hålls under sommaren? Eller ska det vara mer specifikt än så 🤔 I så fall hittar jag en annan ruta till den!

Hursomhelst, jag tyckte väldigt mycket om den här boken! Den hör definitivt till kategorin feel good, men hade ändå en hel del substans liksom. Lägg sedan till härliga karaktärer, en välskriven story och en rejäl skopa torr brittisk humor så förstår ni kanske varför jag gillade den 😊
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 019
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 774
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp