Sommarens bokbingo 2023

Jag gör ett nytt kryss, rutan bok på svenska förläggareföreningens topplista juni-september. Jag har läst Det slutna rummet av Mari Ljungstedt. Den har nog legat flera veckor i topp fem på deras listor bland annat vecka 27 på fjärde plats därav krysset.

Jag tyckte boken var väldigt bra, en av de bättre kriminalromanerna jag har läst faktiskt. Så om du gillar kriminalromaner läs den. Kul att denna rutan också fick mig att upptäcka en författare som jag faktiskt inte läst tidigare trots att hon har en omfattande utgivning bakom sig med första boken redan 2003. Detta skulle verkligen skulle kunna bli en ny favoritförfattare för mig om fler böcker går i samma stil. Grymt sugen på att läsa något mer av henne direkt.

Boken utspelar sig på Gotland, allt börjar med ett mord i Lummelundagrottorna under en visning av grottorna för turister. Många frågetecken till exempel hur gärningsmannen tog sig in. Boken var väldigt bra och driven och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Så verkligen en stark läsrekommendation från mig.
 
Sommar i titeln - Den bästa sommaren av Sarah Morgan. Trevlig sommarbok om tre kvinnor i olika åldrar - en äldre kvinna som vill ut på ett "sista" äventyr, att bila genom USA. Hennes dotter som märker mer och mer att hon inte gör annat än att curla hennes familj och en yngre kvinna som tar jobb som den äldre kvinnans chaufför. Jag har hittills tyckt om de av Sarah Morgans böcker jag läst, så har ni läst något annat av henne som ni gillar kan den här nog också passa (och vice versa - gillar ni inte hennes böcker är den här inte särskilt annorlunda).

Strand - The Best Thing av Mariana Zapata. En romantisk bok om en kvinna som var tillsammans med en man för nästan två år sedan, men mannen skadade sig och försvann helt och blev okontaktbar. Men sen kommer han tillbaka plötsligt - och har ingen aning om barnet hon fött. Zapata passar för någon som gillar långsammare romantik.

Valfri - Daisy Jones & The Six av Taylor Jenkins Reid. En bok om ett fiktivt rockband på 70-talet. Boken i sig var säkert väl skriven och bra, men det var alldeles för mycket alkohol, droger, problem, irriterande huvudpersoner etc. för att jag skulle tycka att den var mer än okej.

1700-talet - Barnbruden av Anna Laestadius Larsson. Handlar om en ung kvinna/flicka som gifts bort till en svensk hertig på 1700-talet för att föda en kronprins, eftersom kungen och drottningen själva inte fått några barn. Intressant, men inte riktigt fängslande.

IMG_20230719_210922_951.jpg
 
Läste vidare om Agneta i Au revoir Agneta av Emma Hamberg. Var sval till den första boken och uppföljaren var tyvärr inte bättre. I princip samma historia, fast baklänges.

Det jag gillade bäst var faktiskt att slutet inte var så sockersött som det skulle kunna ha varit.

IMG_1702.jpeg


Kryssar den som bok med sommarfest, men den passar på flertalet rutor.
 
Kryssar ytterligare en bok av Mari Ljungstedt som jag läste ut i raskt takt efter den första av henne. Kryssar rutan bok där någon äter glass då det ett barn är en central del av berättelsen som äter glass vid flera tillfällen. Du går inte ensam heter boken och jag tyckte den var minst lika bra som den första boken jag läste av henne. Ytterligare ett fall i serien om Anders Knutas där det handlar om barn som försvinner och ingen vet vart det tagit vägen. Man får följa flera parallella berättelser som jag hade lite svårt att förstå från början hur allt hängde ihop men vävdes ihop väldigt snyggt på slutet precis som i den förra boken. Klart lästips en lat sommardag särskilt nu kanske när det regnar väldigt mycket när många har semester. Själv hade jag svårt att släppa boken ifrån mig. Sen kan jag ju inte direkt påstå att jag läser dem i någon ordning detta är nummer 11 i serien om polisen Anders Knutas men jag tycker inte det var något problem att läsa dem som fristående delar varken denna och den förra boken jag läste.



9789100134341.jpg

Så här ser min bricka ut skulle man satsa på raderna :confused::D

IMG_20230724_191046650.jpg
 
Jag har, för ovanlighetens skull, läst en diktsamling. Välsigna dottern är skriven av en av mina favoriter, den brittisk-somaliska unga Warsan Shire. Den handlar om flykt, sorg, övergrepp och relationen kvinnor emellan över generationsgränserna.

Stundtals är den briljant, men lite ojämn och vissa referenser finns helt enkelt inte i min kulturella värld. Men jag kommer antagligen läsa om enstaka dikter och till exempel lyssna in mig på musik som det refereras till. Blir mest påverkad av delarna om människor på flykt, de är fantastiska och brutala.

IMG_1714.jpeg


Kryssar den som En kort bok under 100 sidor.
 
Jag kryssar en bok som jag har läst om och hade i bokhyllan. Kryssar en bok där en verklig person figurerar då jag läst boken Sigrid och Isaac av Anders Wahlgren. Är en biografi om Sigrid Hjertén och Isaac Grunewald. Den handlar om dem som par, deras konstnärskap och deras tid i Paris och även återflytt till Stockholm. Både Isac och Sigrids liv får ju otroligt tragisk utgång på olika hon på Beckomberga sjukhus och han som omkommer i en flygolycka. Det handlar också mycket om judarnas situation då Isaac är jude och man får en inblick i hur det såg ut i Sverige med nazister och förföljelser av judar här i Sverige vilket är intressant. Boken är väldigt gripande och intressant bok, tyvärr går den inte längre att köpa men säkert att låna på bibliotek eller få tag i begagnad om någon är intresserad.

6f198b33-cb80-4672-bbce-5d38567c4f85
 
Sträckläst en bok igår kväll och idag och gör ytterligare ett kryss. Kryssar bok med något gult på omslaget. Den man älskar av Mari Ljungstedt. En av Gotlands äldsta gårdar som funnits i släkten i många generationer ska säljas. Men syskonen är inte överens om försäljningen. Två vill sälja och få ut pengarna. En av dem bor kvar på gården och har fortsatt med fåruppfödningen som föräldrarna hade och har sitt liv på gården, hon har inte råd att köpa ut de andra syskonen från gården. Sandra Widding har anlitats som mäklare och en kväll efter jobbet åker hon dit för att känna in objektet utanför och runtom gården. Nästa morgon hittas hon död en bit från gården. Det blir ett fall för kriminalkommissarie Anders Knutas och hans arbetskamrater att lösa. Boken var jättebra precis som de andra jag läst av Mari Ljungstedt och jag rekommenderar den om ni gillar kriminalromaner.

den-man-alskar.jpg
 
För att få en bingorad har jag nu kvar rutan Bok någon redan kryssat i detta bingo så jag har valt att som nästa bok läsa Där du en gång gick av Marcus Jarl som @strawberrysylt har läst. Återkommer när jag är klar med, du skrev ju att du gärna hade diskuterat boken med någon så det kan vi göra om du vill sen @strawberrysylt Blev nyfiken på boken av det du skrev och på författaren.
 
För att få en bingorad har jag nu kvar rutan Bok någon redan kryssat i detta bingo så jag har valt att som nästa bok läsa Där du en gång gick av Marcus Jarl som @strawberrysylt har läst. Återkommer när jag är klar med, du skrev ju att du gärna hade diskuterat boken med någon så det kan vi göra om du vill sen @strawberrysylt Blev nyfiken på boken av det du skrev och på författaren.

Gärna!
 
Sara Lidman, Tjärdalen, kvinnlig författare född senast 1940
En skogsby i Västerbottens inland, en i illvilja utriven tjärdal och vad som sker med människorna i byn under en ovanligt torra försommar. Trots att allt ser ut att gå utför med medmänskligheten och framtidstron så sker på slutet en vändning även om den indikeras endast med små subtila tecken.

Nils Resare, Den sista striden. Spioner, korruption och en svensk underrättelseofficers kamp för rättvisa, någon badar.
Avancerad grävande journalistik inom ett område där nästan alla håller tyst. Om misstänkt korruption inom rättsväsendet i vid EUs insats i Balkan som någon går långt för att blockera utredningen av. Visar på hur dåligt ansvarsfördelning, m.m. fungerar för att säkra tillförlitlighet och ändamålsenlighet med det sätt som EU-organen är uppbyggda, och hur kontrollen på vilka intressen som egentligen får inflytande i utrikesverksamheten sviktar. (Dykning och simning i början av boken i samband med militär utbildning)
 
Har läst Straff av Ann-Helén Laestadius, uppföljaren till Stöld som jag också läste nyligen. Men detta är en annan historia, andra tider och platser. Boken skildrar nomadskolan på 50-talet och grymheten som det innebar att tvinga mycket unga renskötarbarn från sina familjer. Omväxlande är det kapitel från 80-talet då samma barn är vuxna och hur de trauman de bär med sig påverkat dem och även påverkar framtida generationer.

Jag tyckte mycket om även denna bok, även om jag tycker Stöld var bättre på grund av sin dramaturgi. Även om det är fiktion så är det viktiga berättelser och de gör mig (ännu mer) nyfiken på att åka till de nordligaste delarna av vårt land.

IMG_1776.jpeg


Jag kryssar en bok som har en titel som börjar med S.
 
4B0F72FC-50C5-4B70-9939-4D5AEB9C3DD0.jpeg


Sprider mina kryss hej vilt över bingobrickan🙄
Den här gången får det bli picknick-rutan för This Is Where I Am, av Karen Campbell.
Riktigt bra, och viktig bok om hur det är att vara flykting som lyckats ta sig från helvetet på jorden - världens största flyktingläger, Dadaab i Kenya.
 
Jag kryssar boken Där du en gång gick av Marcus Jarl på rutan bok någon redan kryssat i detta bingo. @strawberrysylt har kryssat den. Tyckte den var en riktigt bra bok med väldigt många olika bottnar eller hur man ska säga. Rekommenderas!

Strawberrysylt skicka ett pm om du vill diskutera boken.

Så här ser min bricka ut nu har jag en lodrät rad! :):banana: Hunnit läsa ovanligt många böcker på bingot för att vara mig men hade också semester hela juni. Nu väntar snart 1,5 veckas semester till så bara en dag kvar att jobba så då hinner jag förhoppningsvis läsa några till. Är nu lite sugen på en historisk roman så nu ska jag leta rätt på något som utspelar sig på 1700-talet förhoppningsvis. Om någon mer behöver inspiration till den rutan så hittade jag några böcker här.

https://www.selmastories.se/artikel/bocker-1700-talet/
 

Bifogade filer

  • bingobricka.jpg
    bingobricka.jpg
    225,4 KB · Visningar: 2
Visa bifogad fil 125036

Sprider mina kryss hej vilt över bingobrickan🙄
Den här gången får det bli picknick-rutan för This Is Where I Am, av Karen Campbell.
Riktigt bra, och viktig bok om hur det är att vara flykting som lyckats ta sig från helvetet på jorden - världens största flyktingläger, Dadaab i Kenya.
Åh vad kul att se någon annan läsa den! Jag tyckte så otroligt mycket om den när jag läste den för några veckor sedan. Intressant också att du uppskattade den utan att ha någon koppling till Glasgow (eller det kanske du har, jag bara förutsätter att du inte har det eftersom det känns ganska osannolikt), jag tänkte när jag läste den att det nog är en sådan bok som man främst uppskattar ifall man bor eller har bott här men det stämmer kanske inte ändå?
 
Jag kryssar Skred av Sara Strömberg som en bok där titeln börjar på S. Jag tyckte väldigt mycket om föregångaren, Sly, men kände mig inte riktigt lika begeistrad över denna. Det kändes som att den ganska underhållande huvudkaraktären Vera inte fick lika mycket plats som i den första boken, den här kändes mer som en vanlig kriminalroman liksom. Kanske var det också lite "nyhetens behag" som gjorde att jag uppskattade den första boken mer, jag vet inte. Lite besviken blev jag i alla fall, men det var definitivt inte en dålig bok som så! Härliga miljöer, intressanta karaktärer och en bra story.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 080823.png
    Bokbingo 080823.png
    103,6 KB · Visningar: 1
Åh vad kul att se någon annan läsa den! Jag tyckte så otroligt mycket om den när jag läste den för några veckor sedan. Intressant också att du uppskattade den utan att ha någon koppling till Glasgow (eller det kanske du har, jag bara förutsätter att du inte har det eftersom det känns ganska osannolikt), jag tänkte när jag läste den att det nog är en sådan bok som man främst uppskattar ifall man bor eller har bott här men det stämmer kanske inte ändå?
Jag har ingen koppling alls till Glasgow - utom att jag gärna skulle åka dit. Har varit i Skottland några gånger men aldrig i Glasgow tyvärr. Jag fastnade för boken eftersom jag dels gillade språket och flytet i berättelsen, dels fångades av själva ämnet. Vacker och viktig bok!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 009
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
445
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 771
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp