Sommarens bokbingo 2023

Liza Alexandrova-Zorina, Imperiets barn. ett reportage, någon grillar
Om det ryska (eller egentligen postsovjetiska) skuggsamhället i Sverige. Med hjälp av sin egen bakgrund så kommer hon åt att göra långa och öppenhjärtliga intervjuer med både de högsta och de lägsta inom de informella sociala nätverken. Här finns utnyttjade och hjälplösa människor, men också en form av skyddsnät för den som inte kan vänta sig hjälp någon annanstans. Och de som tjänar pengar. Mycket välgjord research och en presentation där både personliga människoöden och större sammanhang ryms.
(Hon går vid ett tillfälle förbi ett gäng som grillar och dricker öl, förmodligen mer av det senare, men iaf tillräckligt för att kryssa.)

Tove Alsterdal, Djuphamn, read on location
Tredje delen i serien om Ådalen. Lika bara som väntat, önskar hon skulle skriva fler. Några marinarkeologer finner kvarlevor bland skeppsvraken i älven. Spåren leder till den hårda politiska situationen på 60-talet, både i den norrländska arbetarmiljön och internationellt i spåren av Vietnamkriget. Samt till polisen Eiras egen familj, både hennes dementa mamma och hennes ofödda barn spelar roller i historien.
 
Sex till kryss klara nu (ja, semestern har börjat :p )

Utomeuropeisk författare - Vespertine av Margaret Rogerson. En fantasyungdomsbok där en ung kvinna är tvungen att använda sig av en relik med en kraftfull gengångare för att rädda sitt kloster när det blir attackerat av besatta soldater - med risk för att själv bli besatt. Ingen serie (vilket annars är vanligt i fantasy) utan en helt fristående bok. Jag tyckte om den tidigare boken jag läst av henne, och även den här.

Sommarfest - Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst. Deckare med romantiskt undertema. En journalist köper en kolonilott i skärgården efter uppbrottet med hennes tidigare pojkvän, och första natten hon är där (midsommarafton) hittas en tonårig tjej mördad efter en midsommarfest. Jag är inte mycket för deckare (framförallt inte mörka deckare), men den här tyckte jag var trevlig. Mer åt "cozy" hållet än noir.

Utspelar sig på sommaren - Det nya livet av Helena Dahlgren. Historisk fiktion (1910-talet Sverige) med lite romantisk undertema. Ellen är orolig för sin gifta syster som hon inte hört något från på den senaste tiden och bestämmer sig för att åka in till den staden för att kolla hur hon har det. Men väl där är systern inte hemma, och när Ellen inte vet vad hon ska göra får hon ett erbjudande om att stanna ett tag på ett pensionat drivet av en kvinna och hennes mor och dotter. Snabbläst bok som var okej. Jag kommer troligtvis att läsa nästa, men det var egentligen ingen bok som grep tag i mig och fängslade mig.

En bok med en trädgård och en bok med en kärlekshistoria - Eliten och Den utvalda av Kiera Cass. Bok två och tre i ungdomsdystopin där America blir utvald som en av flera andra tjejer att komma till slottet och "tävla" om att väljas ut av kronprinsen till att gifta sig med honom. Snabblästa böcker som jag fängslades lite av (det händer saker snabbt i böckerna), jag sträckläste den sista (semester som sagt :D)

Någon kryssat i ett bokbingo 2022 - Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa. Rintaros morfar har precis gått bort, och Rintaro hanterar det inte särskilt bra utan sitter bara i morfaderns antikvariat. Då kommer det plötsligt en talande katt, som säger sig behöva Rintaros hjälp med att rädda böcker. Inte riktigt min typ av bok - hade den varit längre hade jag troligtvis lagt bort den och inte läst/lyssnat klart på den. Lite för mycket försök till djup/filosofi för min smak. Jag gillar mer äventyr och spänning, eller romantik :D

IMG_20230703_165455_515.jpg
 
Jag läste nyss ut Thrown av Sara Cox och kryssar den som Bok där en sommarfest är med. Boken kretsar mycket kring en keramikkurs som avslutas med en stor fest då de tältar och bränner sina alster i gropar i marken. Jag hoppas att det räknas som sommarfest @Islandshästryttare? En fest som hålls under sommaren? Eller ska det vara mer specifikt än så 🤔 I så fall hittar jag en annan ruta till den!

Hursomhelst, jag tyckte väldigt mycket om den här boken! Den hör definitivt till kategorin feel good, men hade ändå en hel del substans liksom. Lägg sedan till härliga karaktärer, en välskriven story och en rejäl skopa torr brittisk humor så förstår ni kanske varför jag gillade den 😊


Sorry har missat att svara, det blir så konstigt när alla notiser försvinner direkt när man klickar på det så jag märkte inte att du taggat mig. Jag tycker absolut att det kan räknas som sommarfest! :)
 
Sex till kryss klara nu (ja, semestern har börjat :p )

Utomeuropeisk författare - Vespertine av Margaret Rogerson. En fantasyungdomsbok där en ung kvinna är tvungen att använda sig av en relik med en kraftfull gengångare för att rädda sitt kloster när det blir attackerat av besatta soldater - med risk för att själv bli besatt. Ingen serie (vilket annars är vanligt i fantasy) utan en helt fristående bok. Jag tyckte om den tidigare boken jag läst av henne, och även den här.

Sommarfest - Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst. Deckare med romantiskt undertema. En journalist köper en kolonilott i skärgården efter uppbrottet med hennes tidigare pojkvän, och första natten hon är där (midsommarafton) hittas en tonårig tjej mördad efter en midsommarfest. Jag är inte mycket för deckare (framförallt inte mörka deckare), men den här tyckte jag var trevlig. Mer åt "cozy" hållet än noir.

Utspelar sig på sommaren - Det nya livet av Helena Dahlgren. Historisk fiktion (1910-talet Sverige) med lite romantisk undertema. Ellen är orolig för sin gifta syster som hon inte hört något från på den senaste tiden och bestämmer sig för att åka in till den staden för att kolla hur hon har det. Men väl där är systern inte hemma, och när Ellen inte vet vad hon ska göra får hon ett erbjudande om att stanna ett tag på ett pensionat drivet av en kvinna och hennes mor och dotter. Snabbläst bok som var okej. Jag kommer troligtvis att läsa nästa, men det var egentligen ingen bok som grep tag i mig och fängslade mig.

En bok med en trädgård och en bok med en kärlekshistoria - Eliten och Den utvalda av Kiera Cass. Bok två och tre i ungdomsdystopin där America blir utvald som en av flera andra tjejer att komma till slottet och "tävla" om att väljas ut av kronprinsen till att gifta sig med honom. Snabblästa böcker som jag fängslades lite av (det händer saker snabbt i böckerna), jag sträckläste den sista (semester som sagt :D)

Någon kryssat i ett bokbingo 2022 - Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa. Rintaros morfar har precis gått bort, och Rintaro hanterar det inte särskilt bra utan sitter bara i morfaderns antikvariat. Då kommer det plötsligt en talande katt, som säger sig behöva Rintaros hjälp med att rädda böcker. Inte riktigt min typ av bok - hade den varit längre hade jag troligtvis lagt bort den och inte läst/lyssnat klart på den. Lite för mycket försök till djup/filosofi för min smak. Jag gillar mer äventyr och spänning, eller romantik :D

Visa bifogad fil 122666


Du gör så himla fina illustrationer till bokbingorutorna varje gång, lite imponerad! :)
 
Jag kryssar bok där en trädgård förekommer. Rosenträdgården av Tracy Reeves. Trädgården är frekvent förekommande i boken när en av kvinnorna som det handlar om sitter och tittar ut över sin rosenträdgård. Dessutom förekommer ytterligare en trädgård i boken så boken kvalificerar sig väl för ett kryss :).

Detta är en historisk roman som utspelar sig 1895 i England och väver ihop tre kvinnors livsöden. Jag tycker författaren gör en väldigt bra skildring i början av boken av hur de fattiga är riktigt fattiga och utlämnade till livsfarliga och underbetalda jobb och samtidigt ger en kontrast med de rikas liv. Boken handlar om 18-åriga Mabs som lever ett riktigt fattigt liv med fem syskon och ensamstående pappa efter deras mamma gått bort. Det handlar också om den 12-åriga Otty som nyligen flyttat med sin familj till Hampstead i London och tycker staden är en spännande plats att utforska. Den tredje kvinnan i boken är Olive Westallen som lever ett väldigt priviligerat liv i en riktigt rik familj.

Boken var bra inledningsvis med sin skildring av Londons slum och kontrasten till Londons societet men sen tycker jag att historien blev lite väl fantastisk för att jag riktigt ska tro på den. Lite för sockersött slut för min smak iallafall.
 
Läste just ut Bokhandeln i fyrtornet av Sharon Gosling. Den handlar om ett fyrtorn, som inte alls ligger vid vatten utan en gång uppfördes av en excentrisk man med mycket pengar för att fungera som bibliotek. Nu för tiden inhyser fyren en bokhandel och boken handlar om personerna i byn runt den.

Det här är välskriven feelgood med lite historiskt mysterium, lite svärta, lite kärlek, men inte så det tippar över åt något håll. Jag tyckte att den var lite trög, både att komma in i och att den var så förutsägbar att spänningselementen lite föll och historien därför blev lite händelsefattig. På slutet kändes det ändå trevligt att ha fått hänga med karaktärerna i byn.

IMG_0993.jpeg


Kryssar den som en bok med en picknick.
 
5287F826-E465-4BA9-982F-098EA6AEA714.jpeg
Kryssar bok av en författare som skriver i mer än genre, då författarna även skriver filmmanus. Dom har bland annat skrivit manus till Beckfilmerna. Hoppas det gills 😅 Har läst Den barmhärtige samariten av Cilla och Rolf Björling.

Handlar om Olivia Rönning som är polis och utreder en mordbrand där hon själv har varit drabbad. Gillade den! Sjunde boken i serien.
 
Tycker jag absolut midsommar är ju mitt i sommaren :)

Toppen! Då kommer 5 nya kryss från mig snart!
Läste just ut Bokhandeln i fyrtornet av Sharon Gosling.

Åh, den har jag också läst. Håller med dig, jag tycker också den var trög att komma in i, men efteråt mysigt att ha fått hänga med dom.
Visa bifogad fil 122886
Kryssar bok av en författare som skriver i mer än genre, då författarna även skriver filmmanus. Dom har bland annat skrivit manus till Beckfilmerna. Hoppas det gills 😅 Har läst Den barmhärtige samariten av Cilla och Rolf Björling.

Handlar om Olivia Rönning som är polis och utreder en mordbrand där hon själv har varit drabbad. Gillade den! Sjunde boken i serien.
Åh... de böckerna har jag läst typ... 5? av och såg även miniserien på tv. Men jag har faktiskt tvekat om jag vill läsa de senaste, tycker de är ganska så råa. Vad tycker du?
 
Åh... de böckerna har jag läst typ... 5? av och såg även miniserien på tv. Men jag har faktiskt tvekat om jag vill läsa de senaste, tycker de är ganska så råa. Vad tycker du?
Jasså, nej det har jag inte reagerat på. Har haft uppehåll nått år från serien och läst 3-4 böcker nu på slutet, så kanske de i början är råare?

Har varit med om det i andra serier, tycker det är tråkigt, gillar inte för rått.
 
4 kryss till klara :up:

Verklig person figurerar - Klimatkrisens Sverige av Erika Bjerström. En bok om hur Sverige håller på att förändras nu med klimatförändringarna. Mer med fokus på hur vi invånare påverkas än ett rent biocentriskt perspektiv. Bara verkliga personer i boken ;)

Någon annan redan kryssat - Tusen och 1 art av Martin Emtenäs. En bok som går igenom några specifika rödlistade arter i Sverige, och vad det är som gör att de har svårt att överleva i dagens samhälle.

Grillar/äter grillat - Truth or Beard av Penny Reid. Amerikansk romancebok, jag tyckte den var okej men inte mer än så.

Äter glass (isglass) - P.S. Jag gillar dig fortfarande av Jenny Han. Fortsättningen på Till alla killar jag gillat (amerikansk ungdomsromantik). Jag föredrog ettan, men jag vet inte riktigt varför - kanske var jag bara egentligen inte riktigt på humör för den här bokendelar av tiden när jag läste/lyssnade?

IMG_20230707_103343_888.jpg
 
Jasså, nej det har jag inte reagerat på. Har haft uppehåll nått år från serien och läst 3-4 böcker nu på slutet, så kanske de i början är råare?

Har varit med om det i andra serier, tycker det är tråkigt, gillar inte för rått.

Okej, tack. Kanske jag ska våga mig på de senaste då :)

------

Jag har läst It ends with us av Colleen Hoover. Jag gillade den och så tar den upp ett viktigt ämne, kvinnomisshandel. Kryssar där en eller flera blommor nämns då huvudpersonen Lily äger en blomsterhandel.

Det börjar med oss fortsättning på den förra. Kryssar kärlekshistoria.

Två veckor till midsommar av Marie-Louise Marc. Handlar om Jennie, som är lite trött på sitt liv i stan och åker på reportageresa till Jämtland. Hon har även en strulig tonårsdotter. Det finns även djupare händelser i boken.
Jag gillade den! Den är även fristående fortsättning på Juni, juli, halva augusti som kom ut för några år sen och som jag läste då. Ska läsa om den nu! Jag kryssar Med ordet sommar i titeln.

Lantbiblioteket vid älven av Josefin Eman. Början på Jul på lantbiblioteket eller vad fortsättningen heter, jag läste den först och hade glömt att det kommit en före! Så kul, ibland tycker jag det är nästan roligare att läsa i fel ordning och få läsa hur det började liksom. Handlar om Edda, som bor i Sthlm och desperat behöver ett jobb och tar det hon får- i Norrland! Jag tror inte författaren skrivit fler böcker, men jag hoppas hon gör det :). Jag kryssar Där någon badar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230707-211251_Gallery.jpg
    Screenshot_20230707-211251_Gallery.jpg
    133 KB · Visningar: 5
Jag kryssar min valfria bok med Kristallklara nätter i juletid av Sarah Morgan.

Jag har läst flera böcker av den här författaren och de är väl inte de bästa böcker jag läst, men de är lättsmälta feelgood som ändå är tänkvärda tycker jag.
 

Bifogade filer

  • 20230709_202704.jpg
    20230709_202704.jpg
    133,7 KB · Visningar: 4
Maria Josephson, Lex THX, verklig person

Om cancermedicin av kalvens thymuskörtel som tillverkades av veterinären Elis Sandberg. Intressant bok, speciellt att författaren är idéhistoriker och sätter allt i ett större perspektiv. Tanken var inte dålig från början, den blev det först efter att forskningen gått vidare. Antibiotikan har visat vilka underverk som kan ske samtidigt som osäkra diagnoser och bristen på omvårdnad gjorde cancer till ett skräckscenario för många. Forskning, vård, myndigheter och synen på olika parters ansvar och funktion förändras kraftigt i en omvandlingstid. Där råkar THX passa som en gyllene nyckel i den dynamiken, men blir också något som synliggör konflikter och därmed en infekterad symbolfråga. Det roliga med boken är att man får en förståelse för alla parter och ser att det finns en stor komplexitet bakom deras agerande. Populärvetenskap av hög kvalitet.

Sara Paborn,  Svartstick, med picknick
Tre kvinnor av olika ålder som i olika tider har burit på varsin stor hemlighet. Deras liv flätas samman genom en broderikurs i Dalarna. (Filt, kaffetermos och vårsol i skogsbrynet)
 
Jag kryssar bok med brev eller dagboksanteckningar. Jag har läst Benvittring av Johan Theorin. Breven har en viktig roll i boken, det är gamla brev som är skrivna mellan två lärare på 1920-talet som polisen Tilda hittar i samband med att de hittar gamla ben efter en person. Gerlof är en annan viktig person i boken, det är Tildas släkting han är 86 år, bor på äldreboende och har varit skeppare. Han inser efter vägen att han träffat personen som nu har hittats på stranden. En man dör också i ett stenras på ödslig mark. Boken utpelar sig huvudsakligen på Öland. Det visar sig att mycket hänger ihop och nystas upp efter vägen och att en gammal historia ger spår även i nutid och att det börjar med mordet på stranden med stenraset och det är bara början.

Jag tycker boken var väldigt bra och hade svårt att lägga mig den ifrån så vill du läsa en bok som innehåller mycket spänning och en fascinerande historia i sommar så rekommenderar jag den verkligen. :)
 
Jag lyssnade klart på A Small Act of Kindness av Lucy Dillon igår kväll och kryssar den som "En med en trädgård". Boken avslutas med en trädgårdsfest och trädgården nämns även vid ett par andra tillfällen.

Man vet precis vad man får när man väljer en bok av Lucy Dillon: feel good, hyfsat välskrivet, lättläst, engagerande och med en och annan hund. Det var precis det jag behövde nu efter ett antal lite tyngre böcker om mord, koncentrationsläger, rasism och sånt "kul". Det här var nog ändå en av hennes bättre måste jag säga, och jag ser nu på Goodreads att andra verkar hålla med mig! Möjligen skulle jag klaga på att slutet var lite oklart, men det kan också ha varit jag som sömnigt missade några delar :angel:

Jag tror att jag ska lyssna på ännu en Dillon-bok nu faktiskt, det var himla mysig läsning att somna till på kvällarna! :)
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 190723.png
    Bokbingo 190723.png
    108,2 KB · Visningar: 2

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 072
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 786
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp