Sommarens bokbingo 2023

Jag kryssar Skred av Sara Strömberg som en bok där titeln börjar på S. Jag tyckte väldigt mycket om föregångaren, Sly, men kände mig inte riktigt lika begeistrad över denna. Det kändes som att den ganska underhållande huvudkaraktären Vera inte fick lika mycket plats som i den första boken, den här kändes mer som en vanlig kriminalroman liksom. Kanske var det också lite "nyhetens behag" som gjorde att jag uppskattade den första boken mer, jag vet inte. Lite besviken blev jag i alla fall, men det var definitivt inte en dålig bok som så! Härliga miljöer, intressanta karaktärer och en bra story.
Jag fortsätter på samma rad och kryssar We Should All Be Feminists av Chimamanda Ngozi Adichie som "En kort bok under 100 sidor". Boken är ynka 64 sidor lång och tog inte mer än en timme att läsa, men jag läste den faktiskt två gånger eftersom jag tyckte den hade så mycket vettigt i sig. Rekommenderas varmt!

Någon som har tips på en kvinnlig författare född före 1940? Jag funderade lite på Maria Gripe men hennes böcker tilltalar mig inte riktigt.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 090823.png
    Bokbingo 090823.png
    104,2 KB · Visningar: 11
Någon som har tips på en kvinnlig författare född före 1940? Jag funderade lite på Maria Gripe men hennes böcker tilltalar mig inte riktigt.

Karin Boye, ,Fredrika Bremer, Kerstin Ekman, Marianne Fredriksson , Annette Kullenberg , Sara Lidman och Alva Myrdal var några jag kom på nu. Finns säkert flera. Själv funderar jag på att läsa om Kallocain av Karin Boye för den rutan. Läste den för kanske 25 år sen men känns alltid lika aktuell.
 
Karin Boye, ,Fredrika Bremer, Kerstin Ekman, Marianne Fredriksson , Annette Kullenberg , Sara Lidman och Alva Myrdal var några jag kom på nu. Finns säkert flera. Själv funderar jag på att läsa om Kallocain av Karin Boye för den rutan. Läste den för kanske 25 år sen men känns alltid lika aktuell.
Oj vad bra med så många tips! Ska kika på dem, tack! :)
 
Jag fortsätter på samma rad och kryssar We Should All Be Feminists av Chimamanda Ngozi Adichie som "En kort bok under 100 sidor". Boken är ynka 64 sidor lång och tog inte mer än en timme att läsa, men jag läste den faktiskt två gånger eftersom jag tyckte den hade så mycket vettigt i sig. Rekommenderas varmt!

Någon som har tips på en kvinnlig författare född före 1940? Jag funderade lite på Maria Gripe men hennes böcker tilltalar mig inte riktigt.
Jane Austen - född före 1940 med god marginal. Och en fantastisk persontecknare. Eller nån av systrarna Brontë förstås.
Men man måste ju gilla kostymdrama😬

Joyce Carol Oates - född 38 - ömsom bra, ömsom mindre bra.
Harper Lee - Kill a Mockingbird - fantastisk bok. Uppföljaren inte så bra
Moa Martinsson
Winifred Holtby - South Riding. Älskade den.
 
Jag har läst Skriften i vattnet av John Ajvide Lindqvist. Den inleds i ett midsommarfirande på en ö i Stockholms skärgård, där värdpar och gäster totalt massakeras. Vi får ömsom följa polisarbetet som leds av Johnny, ömsom följa Julia som är exfru till Johnny. Hon är också en expolis som sadlat om till deckarförfattare och har fått det prestigefyllda uppdraget att skriva uppföljaren till Stieg Larssons millennium-serie efter att David Lagercrantz tackat för sig. Av olika anledningar börjar Julia hålla en privat utredning om morden som skett, detta med hjälp av en mycket kapabel sidekick med specialintresse för att hacka datorer.

Medan jag läser så är jag engagerad, det är första gången Ajvide skriver en renodlad deckare men han är lika skicklig på att fånga spänning i vardagen som han är i sina skräckböcker. Kapitlen är extremt korta, vilket gör att man lätt bara läser ett till. Men varje gång jag backar och funderar på vad jag läst så inser jag att det är i princip samma historia och samma karaktärer som i millennium-serien. Jag blir inte klok på om det är en smart meta-grej utifrån handlingen, men jag lutar nog mer åt att det känns fantasilöst. Den övergripande historien om motivet till morden engagerar mig inte alls, där finns inte ens en gnutta spänning för mig. I den förra boken jag läste av Ajvide, Vänligheten, störde jag mig på hans plumpa beskrivningar av överviktiga karaktärer. De fortsätter tyvärr även i den här och det säger väl en del om författarens syn på sina medmänniskor är jag rädd. Det här ska vara en del i en serie, men jag blev inte sugen på fortsättningen. Har några olästa böcker av honom liggande hemma, men vet ärligt inte om jag är så sugen på dem heller längre, vilket är jättetråkigt för det var en högtidsstund när han släppt ny skräck i början av sitt författarskap.

IMG_1849.jpeg


Det finns massor av rutor i bokbingo som den täcker in, då storyn till viss del anspelar på stereotyper kring svensk sommar. Jag väljer dock att kryssa en bok där någon äter glass.
 
Klar med en del kryss till, inte så många kvar nu.

Read on location - Bröllop vid Sommen av Camilla Dahlson. Feel good bok som fortsätter att följa karaktärer som tidigare introducerats i serien. Det flyttar in en ny person i området, som kanske inte är den trevligaste, samtidigt som det är en lite udda gäst på Disas B&B. Okej trevlig, men inte något speciellt - kanske inte en bok som jag skulle läst om det inte vore för bokbingot.

Äter jordgubbar - The Hating Game av Sally Thorne. En romantisk bok om två personer som jobbar med varandra men inte precis kommer överens - vilket dock utvecklar sig i en lite annan riktning sen. Okej, men inte något speciellt enligt mig.

Barn är huvudperson - Tjuvdrottningen av Johan Rundberg. Barnbok som handlar om en föräldralös flicka som bor på ett barnhem på 1800-talet som i första boken hjälpte en polis att hitta en mördare. I den här andra boken i serien börjar några av de andra barnen på barnhemmet bete sig lite udda. Jag är ju inte rätt målgrupp för boken, men ändå trevlig och intressant.

Titel som börjar på S - Suddenly You av Lisa Kleypas. Historisk romantik på engelskt 1800-tal. Följer en kvinnlig författare som aldrig ens blivit kysst, och som på sin 30-års dag ger sig själv en natt med en prostituerad man som födelsedagspresent - han var dock inte den hon trodde, och det blir inte riktigt som hon tänkte sig. Okej, men inte den bästa (varken allmänt eller av Kleypas)

Debut 2023 - Gudar av röta och undergång av Linnéa Engman. Fantasy med romantik. Huvudkaraktären är älskarinna till en gud, som dock, liksom de andra gudarna, är väldigt destruktiv och inte så trevlig - och huvudpersonen inser allt mer att gudarnas sida kanske inte är den rätta sidan. Jag tyckte den var bra och kommer troligtvis läsa nästa när den kommer.

Picknick - Despised & Desired av Bree Wolf. Historisk romantik på engelskt 1800-tal. Om en ung kvinna som har en hel del ärr efter en brand - på grund av ärren är ingen intresserad av att gifta sig med henne, tills en mans mamma bestämmer att hon är ett passande gemål till hennes son. Inte något speciellt denna heller, och utifrån den här boken kommer jag troligtvis inte läsa fler böcker av författaren. Allmänt lite händelselös och mest prat om känslor, vilket inte riktigt är det jag tycker bäst om.

En/flera blommor - The Switch av Lynsay Sands. Historisk romantik på engelskt 1800-tal (det verkar ha blivit ett tema på några av de sista böckerna jag läst :p ). Handlar om en ung kvinna som tillsammans med sin tvillingsyster flyr från sin farbror, som hade tänkt att gifta bort dem för att få pengar till män som var allt annat än trevliga. För att undvika upptäckt klär en av systrarna ut sig till man istället, så att de låtsas vara bror och syster. Planerna går dock inte riktigt som tänkt när de träffar på en adelsman som tar dem under sina vingar. Det här är den av de tre historiska romantiska böckerna som jag tyckte bäst om - även om den definitivt troligtvis inte passar alla. Som flera av Sands andra böcker är det lite mer humor i den och en hel del absurda händelser. Så, ren underhållning och inte alls något seriöst historiskt. Vilket passade mig väldigt bra när jag läste den :D

IMG_20230812_171753_412.jpg
 
Richard O. Prum, Skönhetens evolution. Hur Darwins teori om det sexuella urvalet formar djurriket - och oss, titel börjar på S

Handlar om den (bortglömda) del av evolutionen som inte sker mekaniskt för ren överlevnad, utan som styrs av aktiva partnerval. Hur och varför det finns preferenser och vilka konsekvenser det har. Utgår från fåglar med framträdande ornament och komplext spelbeteende och konstaterar att det finns ett element av ren, onyttig, skönhet som bara existerar för att den ger en uppskattad upplevelse.
Många och utförliga resonemang om relationerna mellan könen, vem som har makten i partnervalen osv. som är riktigt intressanta att reflektera kring i ett större perspektiv. I förlängningen kopplar den ihop hur konkreta biologiska förutsättningar som olika försörjningsstrategier får inverkan på sociala fenomen som könsroller.
Inom vissa fågelarter så driver honornas partnerval på utvecklingen mot fäder som är mer deltagande i omsorgen om ungarna. Inom andra utvecklas försvarsmekanismer mot påtvingad parning (läs om formen på änders penisar/vaginor). Som avslutning en del reflektioner om människans evolution i fråga om det sexuella urvalet.
Mycket läsvärd för den som är intresserad av ämnet.
 
Jösses!
Det har ofrivilligt blivit ovanligt lite läst för mig på sistone, men här kommer tre nya kryss iaf:

Utomeuropeisk författare: Emily Henry - Min lyckliga plats

Hmm, först hade jag svårt att komma in i den, sättet den var skriven på, men sen gillade jag den. Visst, förutsägbar,men det är ju feelgood!

Där någon fiskar: Bethany Clift - Överlevaren

Denna kom jag in i direkt! Gillade den. Intressant. Handlar om åren efter Covid, när det nya viruset M6D (Max 6 Dagar) slår ut mänskligheten. Handlar om en kvinna som blir ensam kvar.

Något gult på omslaget: Bethany Clift - Kärlek och andra mänskliga brister

Jag gillade den här också! Handlar om en kvinna som uppfunnit en algoritm för att hitta sin själsfrände, fast hon själv aldrig varit kär.
 

Bifogade filer

  • 20230813_095256.jpg
    20230813_095256.jpg
    160,7 KB · Visningar: 7
Kina Makboul, Revolutionens första offer. En berättelse om en granskning, med en sommarfest
Skriven av journalist som låg bakom granskning av de namnpubliceringar som gjordes i media under metoo-våren, i första hand fokus på Virtanen och Wallin. Frågan är vilket underlag man hade och hur besluten om offentliggörande togs, men breddas snabbt till att omfatta dynamiken i ett drev. Både en personlig berättelse om de trakasserier som journalisten fick utstå och en varningsklocka om konsekvenserna när seriös granskning motarbetas. Vilka ändamål helgar vilka medel, och kan man ifrågasätta metoder utan att vara en svikare av saken och de högre syftena? (både bonusdotterns studentfest och broderns trädgårdsfest ingår i handlingen)

Elizabeth George, Något att dölja, blivit rekommenderad
En ung kvinnlig polis med ursprung i Nigeria dör och det hela utvecklar sig till en komplex historia om könsstympning i Londons mångkulturella miljöer. (lovordad i "vad läser vi"-tråden)
 
Jag kryssar Mytomanen av Sofie Sarenbrandt som Bok där någon äter jordgubbar. Den utspelar sig i början av juni och det firas nationaldag med att äta jordgubbstårta.

Boken lämnade mig med samma "tja, helt okej"-känsla som hennes böcker brukar göra. Det är en typisk deckare helt enkelt, men jag börjar nog känna att jag har fått nog av hennes böcker för ett tag framöver. De brukar vara ett säkert kort när man vill ha något lättläst och lagom engagerande, och så var fallet även denna gång, men jag börjar tröttna lite på karaktärerna och det tidvis ganska medelmåtta språket. Bonus dock för att storyn alltid är bra, det är sällan jag kan gissa hur det ska sluta!
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 150823.png
    Bokbingo 150823.png
    104,2 KB · Visningar: 5
Nästa kryss för bok med barn som huvudperson: Shrines of Gaiety av Kate Atkinson.
jag tyckte hennes första (?) bok Behind the Scenes at the Museum var superbra. Men hon har aldrig kommit upp i samma klass sen dess. Och den här var faktiskt en av de sämsta jag läst av henne ☹️

5482A395-1D59-4FA1-B3C6-69D8C385EF98.jpeg
 
Jag kryssar bok som utspelar sig på 1700-talet. Sparven av Elisabeth Östnäs. Handlar om Sparven som tillhör de fattigaste i Stockholm och efter hennes pappa dött så går hon med i en sekt som heter Skevikarna. Kan konstatera att detta var inte alls en bok som jag gillade och hade det inte varit för bingot så hade jag lagt ner efter halva boken.
 
2 nya kryss

Bröllop till salu av Ada Wester på bok med picknick.
Fortsättning på Drömmar till salu.
Gillade den och den tar upp ett viktigt ämne.

Kort bok på under 100 sidor Mannen i klänning av Frii och Ståhlberg.
En lättläst liten bok om att våga vara den man är.
 

Bifogade filer

  • 20230820_122423.jpg
    20230820_122423.jpg
    163,8 KB · Visningar: 3
Richard O. Prum, Skönhetens evolution. Hur Darwins teori om det sexuella urvalet formar djurriket - och oss, titel börjar på S

Handlar om den (bortglömda) del av evolutionen som inte sker mekaniskt för ren överlevnad, utan som styrs av aktiva partnerval. Hur och varför det finns preferenser och vilka konsekvenser det har. Utgår från fåglar med framträdande ornament och komplext spelbeteende och konstaterar att det finns ett element av ren, onyttig, skönhet som bara existerar för att den ger en uppskattad upplevelse.
Många och utförliga resonemang om relationerna mellan könen, vem som har makten i partnervalen osv. som är riktigt intressanta att reflektera kring i ett större perspektiv. I förlängningen kopplar den ihop hur konkreta biologiska förutsättningar som olika försörjningsstrategier får inverkan på sociala fenomen som könsroller.
Inom vissa fågelarter så driver honornas partnerval på utvecklingen mot fäder som är mer deltagande i omsorgen om ungarna. Inom andra utvecklas försvarsmekanismer mot påtvingad parning (läs om formen på änders penisar/vaginor). Som avslutning en del reflektioner om människans evolution i fråga om det sexuella urvalet.
Mycket läsvärd för den som är intresserad av ämnet.
Jag antar att den smalnäbbade simsnäppan eller någon annan liknande fågel nämndes i boken? Hos den är det honan som har en lite mer färgstark fjäderdräkt och som sticker när äggen är lagda och lämnar ruvningen och att ta hand om ungarna till hanen. Det låter intressant, även om jag alltid blir lite skeptisk när människan dras in i det hela (men kanske är det väl gjort i det här fallet).
 
Senast ändrad:
Jag har läst ut två böcker som jag påbörjat tidigare under sommaren men av olika anledningar inte kunnat läsa klart förrän nu.

Heaven, My Home av Attica Locke kryssar jag som "Bok som du blivit rekommenderad". Jag fick med mig den hem från min kusins bokhylla i våras och den var mycket riktigt väldigt bra! Lite långsam emellanåt kanske, men det kan bero på att min läsning av den blev lite "upphackad". En välskriven kriminalroman som hanterar ämnen såsom ras, vit makt, korruption, lokalhistoria och politik.

Lilac Girls av Martha Hall Kelly kryssar jag som en där ett barn är huvudperson. Den ena huvudpersonen är barn under åtminstone halva boken, så jag hoppas att det är okej? Hursomhelst tyckte jag väldigt mycket om den här boken! Den utspelar sig under andra världskriget och till stora delar i koncentrationslägret Ravensbrück, så den är naturligtvis ganska tung och hemsk emellanåt men jag uppskattade verkligen storyn samt hur den var upplagd. Har hört att det ska finnas en föregångare och ser mycket fram emot att läsa den.

Nu ska jag ta tag i "En kvinnlig författare som föddes före 1940" så att jag äntligen kan få ropa bingo :D
 

Bifogade filer

  • Bokbingo 210823.png
    Bokbingo 210823.png
    116,6 KB · Visningar: 5
Jag har läst ut två böcker som jag påbörjat tidigare under sommaren men av olika anledningar inte kunnat läsa klart förrän nu.

Heaven, My Home av Attica Locke kryssar jag som "Bok som du blivit rekommenderad". Jag fick med mig den hem från min kusins bokhylla i våras och den var mycket riktigt väldigt bra! Lite långsam emellanåt kanske, men det kan bero på att min läsning av den blev lite "upphackad". En välskriven kriminalroman som hanterar ämnen såsom ras, vit makt, korruption, lokalhistoria och politik.

Lilac Girls av Martha Hall Kelly kryssar jag som en där ett barn är huvudperson. Den ena huvudpersonen är barn under åtminstone halva boken, så jag hoppas att det är okej? Hursomhelst tyckte jag väldigt mycket om den här boken! Den utspelar sig under andra världskriget och till stora delar i koncentrationslägret Ravensbrück, så den är naturligtvis ganska tung och hemsk emellanåt men jag uppskattade verkligen storyn samt hur den var upplagd. Har hört att det ska finnas en föregångare och ser mycket fram emot a dett läsa den.

Nu ska jag ta tag i "En kvinnlig författare som föddes före 1940" så att jag äntligen kan få ropa bingo :D


Det tycker jag är helt okej med att kryssa Lilac girls på den rutan :) Heaven my home låter som en intressant bok dock har jag svårt att läsa böcker på engelska tyvärr. Men det verkar som att en del böcker är översatta till svenska så ska kolla på det kanske skriver hon i liknande stil på någon annan bok.
 
Jag kryssar bok med en sommarfest. Har läst Skriften i vattnet av John Ajvide Lindqvist. Boken inleds med en midsommarfest därav krysset. Boken kändes som en dålig actionfilm från Hollywood med alldeles för många osannolika inslag för min smak. Även om det var ett bra driv för att föra handlingen framåt så tycker jag den var rätt usel utifrån min smak. Vill ha lite mer realistiska scener i mina böcker. Kommer inte att läsa något mer av författaren.

Hoppas jag hittar en bra bok nu de två senaste böckerna jag läst har jag inte gillat alls O_o
 
Fråga; nån som kan komma på författare där efternamnet börjar på E? Tänkte ge mig i kast med rutan bok där författarens efternamn börjar på samma efternamn som ditt så småningom. De enda jag kommer på nu är Ingrid Elfberg och Kerstin Ekman och jag är inte så sugen på någon av deras böcker.
 
Fråga; nån som kan komma på författare där efternamnet börjar på E? Tänkte ge mig i kast med rutan bok där författarens efternamn börjar på samma efternamn som ditt så småningom. De enda jag kommer på nu är Ingrid Elfberg och Kerstin Ekman och jag är inte så sugen på någon av deras böcker.
En av mina favoriter är Jeffrey Eugenides, Middlesex. Om du vill läsa på engelska. Men den kanske finns översatt. Annars Jenny Erpenbeck. Eller George Eliot om du gillar klassiker, tex Middlemarch.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
13 009
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
445
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 771
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp