Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Haft ett par dagar med gnällig fröken och jag är helt slut! I fredags hittade hon sina tår (mycket spännande!) och kom på hur man vänder sig från rygg till mage. I måndags kom så mage till rygg så nu rullar hon rundor... Eller så rullar hon till mage och blir förbannad när hon inte orkar hålla huvudet uppe längre :p
Varit ett himla gnagande på allt möjligt, mestadels fingrar, de senaste dagarna och en himla massa missnöjt gnäll. Hon bajsar normalt 1-2 ggr per dag men förra veckan slog det om till femtioelva ggr per dag och nu har det bara kommit ytterst lite de senaste två dagarna. Är det tänder tro? Får väl ta och ringa min bvc annars... Ingen feber iaf och hon snittar ca 10 timmar sömn per natt innan hon vaknar plus ett par timmar på dagen så det funkar ju.

Varit en massa arga "da dadada da" nu också, mest på leksakerna :p
 
Idag var jag på sjukhuset för ultraljud av dotterns hjärta. Allt såg bra ut men det tog verkligen på energin att själv styra runt en tvååring och en bebis.
Men vi överlevde :p
 
@Madick : Det är bara den svenska sidan som har den inskränkningen, Tyskland och USA har generellt "strängare" råd för säker sovmiljö än Sverige tycker jag. Men man måste ju avgöra själv, jag samsover ju delvis och har lammskinn i vagnen på vintern t ex... Ville bara att du skulle veta, för om - Gud förbjude - något skulle hände din bebis så skulle jag verkligen inte vilja leva med att ha känt till dessa råd men inte sagt något.

@DarkInNight : Förstår dig precis!!! :cautious: Skönt att allt såg bra ut.

Ska era småttingar få några julklappar? Har ni planerat något?
 
@Madick : Det är bara den svenska sidan som har den inskränkningen, Tyskland och USA har generellt "strängare" råd för säker sovmiljö än Sverige tycker jag. Men man måste ju avgöra själv, jag samsover ju delvis och har lammskinn i vagnen på vintern t ex... Ville bara att du skulle veta, för om - Gud förbjude - något skulle hände din bebis så skulle jag verkligen inte vilja leva med att ha känt till dessa råd men inte sagt något.

@DarkInNight : Förstår dig precis!!! :cautious: Skönt att allt såg bra ut.

Ska era småttingar få några julklappar? Har ni planerat något?
Ska ju erkänna att jag bara läste den svenska :-) Men jag känner själv att sovmiljön och temperaturen blev enormt förbättrad med fårskinnet så vi fortsätter med det.
 
@Madick : Det är bara den svenska sidan som har den inskränkningen, Tyskland och USA har generellt "strängare" råd för säker sovmiljö än Sverige tycker jag. Men man måste ju avgöra själv, jag samsover ju delvis och har lammskinn i vagnen på vintern t ex... Ville bara att du skulle veta, för om - Gud förbjude - något skulle hände din bebis så skulle jag verkligen inte vilja leva med att ha känt till dessa råd men inte sagt något.

@DarkInNight : Förstår dig precis!!! :cautious: Skönt att allt såg bra ut.

Ska era småttingar få några julklappar? Har ni planerat något?

Oj. Nu är du långt före mig, jul? :p
Hrm. Ingen aning faktiskt :)
 
Ska era småttingar få några julklappar? Har ni planerat något?

Jul känns långt borta Men här brukar vi bara köpa om set är någon grej som faktiskt behövs, annars sätter vi in pengar på konto istället. Köpa leksaker osv är alla andra, släkten redan så himla duktiga på!!
 
Det är faktiskt bara tre månader kvar idag! Och de brukar gå rätt fort tycker jag, speciellt på slutet.

Vi köper inte heller så mycket och våra barn har inte så många släktingar som köper presenter heller. Det är i princip bara mormor och morfar och farmor. Faster ger någon liten grej och farbror om han ids/kommer ihåg.

Jag borde verkligen starta i tid i år, för jag har en idé om att göra en "adventskalender" till boken Marias lilla åsna. Förra året gjorde jag en julkrubba (nåja, min man snickrade stallet och djuren snodde jag från barnens bondgård - men jag gjorde människofigurerna i alla fall) så jag har ju en grund men måste komplettera lite. Tanken är att det ska komma grej per dag, passande till texten i kapitlet. Ett djur, en person eller rekvisita t ex. Och det kräver ju lite förberedelse...
 
Julklappar har vi nog inte ens hunnit tänka på. Antar att det kommer komma en hel del från släkten osv så vi kanske satsar på att byta ut vår vagn eller så ist. Hon är ju ändå inte så gammal i år.
Sitter äntligen vid en dator så tänkte dela med mig av ett par bilder på vår tjej. :love: Tyvärr lite suddiga o fula, men väntar på ny mobil med bättre kamera. :cool:

Selfie:D
10635988_10153143648728998_720237690213087646_n.jpg


Med polaren
10622737_10153141356983998_7822139462877858371_n.jpg


I vagnen:D
1794822_10152475055408621_170626673934629958_n1.jpg
 
Julklappar har vi nog inte ens hunnit tänka på. Antar att det kommer komma en hel del från släkten osv så vi kanske satsar på att byta ut vår vagn eller så ist. Hon är ju ändå inte så gammal i år.
Sitter äntligen vid en dator så tänkte dela med mig av ett par bilder på vår tjej. :love: Tyvärr lite suddiga o fula, men väntar på ny mobil med bättre kamera. :cool:

Selfie:D
10635988_10153143648728998_720237690213087646_n.jpg


Med polaren
10622737_10153141356983998_7822139462877858371_n.jpg


I vagnen:D
1794822_10152475055408621_170626673934629958_n1.jpg

Åh så rackarns go!

@Tora , tuuuusen tack för förkylningstipsen. Får jag eventuellt hyra dig som dygnet-runt-rådgivare? :D
 
@sandra87_ Vilken goding! :)

Julklappar? Har inte ens tänkt så långt ännu. Gunghäst kanske :p nåt ska hon väl få från oss men annars lär det bli massor från familjen för hon är enda barnbarnet både på min sida och sambons sida... :D
 
Julklapp. Hmm. Det är babykväll på ett barnvaruhus i stan ikväll, de har halva priset på bilbarnstolar, så kanske en sån då och så kallar vi det julklapp :-)

Igår var fröken vaken mest hela tiden, vi var och fikade hos farmor och sen in till socialtjänsten för att erkänna faderskap (lustigt det där) så det blev väl lite mycket intryck. Sen sov hon från 21-03, åt lite och sen sov hon igen till 06.45 när klockan ringde för storasyster att gå upp. Nu sover hon igen den lilla sömntutan. Lyckades fånga en bajs idag! Väntade mig kiss för blöjan var nästan torr, men hon klämde i ordentligt när jag höll groda över handfatet. Tänk vad lite bajs kan muntra upp!
 
@DarkInNight Nej jag har ingen erfarenhet av sånna =) Det är bara att jag känner mig nervös för att liksom föra in och kanske råka skada honom på något sätt. Men just nu kör vi mjölkproteinsfritt... haft många hysteriska gråtattacker... =( Fast vi tror det är ju så stora mängder luft pga spalten. Och varför har ni gjort UL över hjärtat?

@majola Nej, inte mer än att vi inte fick den plastikkirurg vi träffade på första besöket. Men det blir säkert bra ändå... Fast man helst vill ha den man träffat såklart, har ju träffat honom och det är det som skapat nån trygghet inför det här.

@Madick Vilken sorts blöjor har du? Försökt läsa mig på det här med tygblöjor, för jag har ett ständigt dåligt samvete över varje vanlig jag drar på honom... för hormonstörande ämnen, miljön osv osv osv... skulle vilja köra EC med, men han bajsar ju varje gång han äter. Hur får man ihop det med EC? Och han kissar ju stup i kvarten.

Just nu är han en sån pappagris... Har varit ledsen och tur i oturen har pappa varit sjuk så det har gått. Bävar inför imorgon.. och inatt.. för han vägrar ligga ner själv igen. Vet att man inte ska tänka på det (hör min NH tränare när jag skulle lastträna "se honom i transporten" ) men ser bara hur jag bär en hysteriskt pojk i flera timmar. Känner redan hur det gör ont i brösten bara jag tänker på att inte kunna pumpa :nailbiting:

Trevlig kväll bukefalosar!!! :up:
 
Åh vad trött jag blir på mig själv. Jag är så velig och vågar inte lita på min magkänsla.

Sixten vill ligga och snutta heeela kvällarna och vägrar sova någon annanstans än på mig. Visst är det skitjobbigt, men jag tänker att det är för en så kort tid.

Men flera i min omgivning tycker att jag skämmer bort honom, han måste lära sig att sova själv och han får inte använda mig som napp. En sa dessutom att "det är ju inte så konstigt att han är så stor när du låter honom äta som han vill"

Alltså jag tycker INTE att man kan skämma bort barn med närhet och trygghet. Men vafan.. Varför kan jag inte lita på mig själv då?
Hur tänker ni andra?
 
Åh vad trött jag blir på mig själv. Jag är så velig och vågar inte lita på min magkänsla.

Sixten vill ligga och snutta heeela kvällarna och vägrar sova någon annanstans än på mig. Visst är det skitjobbigt, men jag tänker att det är för en så kort tid.

Men flera i min omgivning tycker att jag skämmer bort honom, han måste lära sig att sova själv och han får inte använda mig som napp. En sa dessutom att "det är ju inte så konstigt att han är så stor när du låter honom äta som han vill"

Alltså jag tycker INTE att man kan skämma bort barn med närhet och trygghet. Men vafan.. Varför kan jag inte lita på mig själv då?
Hur tänker ni andra?

Tycker att du självklart har rätt!
 
Har samma sak med Gabriel och folk säger att jag skämmer bort honom och att han måste lära sig...

jag tänker mer att har han behov av det så får han. Det är som du säger så liten tid. så tänker jag iaf :-)
 
Tar mig friheten att svara i ämnet, även om frågorna inte var riktade till mig, hoppas det är ok :)
Tygblöjor är en djungel, det enklaste är att köpa på sig lite olika och prova sig fram till vilken modell som passar en själv bäst :)
Tycker det verkar vara många som föredrar pocketblöjor. Alternativt formsydda med blöjbyxor i antingen ull eller pul över.
Fördelen med pockets är väl att man kan fylla dem med precis de inlägg man vill och behöver och de är som att ta på en vanlig blöja..Typ.. Nackdelen är att hela blöjan behöver tvättas när det kommit nåt i den, de formsydda behöver man ju inte tvätta skalblöjan på varje gång om det inte råkat komma bajs på :)

Det finns ganska mycket om ec på både sjalbarn och Facebook, men även en bok "Bebis på pottan" :)
Ec kan man ju lägga på precis den ambitionsnivån man själv vill, om man bara vill rutinpotta eller gå all in och strunta i blöjor helt :)
Det jag märkt (vi kör bara hemma, varierat från dag till dag i ambitionen) är att särskilt bajsandet blir färre tillfällen, om vi lyckas "fånga" en bajs och magknipen blir färre/mindre.
Finns säkert jättemånga olika varianter, men jag ammar ibland samtidigt som jag håller groda över badkaret , kan kanske vara svårt med flaska men går säkert att hitta på nån variant :)

Apropå ont i magen, ger ni d-vitaminet som BVC delar ut? Många som menar på att den kan orsaka magknip och att det finns bättre alternativ.
Såg även en intressant artikel av en kiropraktor som menade på att standardmodellen för blöjbyte (lyfta i fötterna)kunde förvärra det onda och att det skulle vara bättre att typ rulla över barnet på sida

Säkert sånt som alla andra redan hört om, kanske inte gör varken från eller till heller, men som jag önskat att någon berättat för mig så jag åtminstone kunnat prova när storebror var liten och hade kolik
@DarkInNight Nej jag har ingen erfarenhet av sånna =) Det är bara att jag känner mig nervös för att liksom föra in och kanske råka skada honom på något sätt. Men just nu kör vi mjölkproteinsfritt... haft många hysteriska gråtattacker... =( Fast vi tror det är ju så stora mängder luft pga spalten. Och varför har ni gjort UL över hjärtat?

@majola Nej, inte mer än att vi inte fick den plastikkirurg vi träffade på första besöket. Men det blir säkert bra ändå... Fast man helst vill ha den man träffat såklart, har ju träffat honom och det är det som skapat nån trygghet inför det här.

@Madick Vilken sorts blöjor har du? Försökt läsa mig på det här med tygblöjor, för jag har ett ständigt dåligt samvete över varje vanlig jag drar på honom... för hormonstörande ämnen, miljön osv osv osv... skulle vilja köra EC med, men han bajsar ju varje gång han äter. Hur får man ihop det med EC? Och han kissar ju stup i kvarten.

Just nu är han en sån pappagris... Har varit ledsen och tur i oturen har pappa varit sjuk så det har gått. Bävar inför imorgon.. och inatt.. för han vägrar ligga ner själv igen. Vet att man inte ska tänka på det (hör min NH tränare när jag skulle lastträna "se honom i transporten" ) men ser bara hur jag bär en hysteriskt pojk i flera timmar. Känner redan hur det gör ont i brösten bara jag tänker på att inte kunna pumpa :nailbiting:

Trevlig kväll bukefalosar!!! :up:
 
Av nån anledning ska vi helt plötsligt lära oss att trotsa magkänslan och pressas av omgivningen att göra precis tvärtemot vad den säger så fort det handlar om barn.. Så himla ledsamt :( Undrar varför det är så?
Det är sjukt kort tid barnen är så små
Åh vad trött jag blir på mig själv. Jag är så velig och vågar inte lita på min magkänsla.

Sixten vill ligga och snutta heeela kvällarna och vägrar sova någon annanstans än på mig. Visst är det skitjobbigt, men jag tänker att det är för en så kort tid.

Men flera i min omgivning tycker att jag skämmer bort honom, han måste lära sig att sova själv och han får inte använda mig som napp. En sa dessutom att "det är ju inte så konstigt att han är så stor när du låter honom äta som han vill"

Alltså jag tycker INTE att man kan skämma bort barn med närhet och trygghet. Men vafan.. Varför kan jag inte lita på mig själv då?
Hur tänker ni andra?
 
Av nån anledning ska vi helt plötsligt lära oss att trotsa magkänslan och pressas av omgivningen att göra precis tvärtemot vad den säger så fort det handlar om barn.. Så himla ledsamt :( Undrar varför det är så?
Det är sjukt kort tid barnen är så små

Men eller hur! I alla andra situationer kan jag skita i vad andra tycker och tänker. Men nu när det handlar om mitt barn, som jag faktiskt känner bättre än någon annan, börjar jag tvivla på mig själv. Kanske har det att göra med att man (jag) är så jäkla rädd att göra fel. Man vill ju det bästa för sitt barn.
 
Tar mig friheten att svara i ämnet, även om frågorna inte var riktade till mig, hoppas det är ok :)
Tygblöjor är en djungel, det enklaste är att köpa på sig lite olika och prova sig fram till vilken modell som passar en själv bäst :)
Tycker det verkar vara många som föredrar pocketblöjor. Alternativt formsydda med blöjbyxor i antingen ull eller pul över.
Fördelen med pockets är väl att man kan fylla dem med precis de inlägg man vill och behöver och de är som att ta på en vanlig blöja..Typ.. Nackdelen är att hela blöjan behöver tvättas när det kommit nåt i den, de formsydda behöver man ju inte tvätta skalblöjan på varje gång om det inte råkat komma bajs på :)

Det finns ganska mycket om ec på både sjalbarn och Facebook, men även en bok "Bebis på pottan" :)
Ec kan man ju lägga på precis den ambitionsnivån man själv vill, om man bara vill rutinpotta eller gå all in och strunta i blöjor helt :)
Det jag märkt (vi kör bara hemma, varierat från dag till dag i ambitionen) är att särskilt bajsandet blir färre tillfällen, om vi lyckas "fånga" en bajs och magknipen blir färre/mindre.
Finns säkert jättemånga olika varianter, men jag ammar ibland samtidigt som jag håller groda över badkaret , kan kanske vara svårt med flaska men går säkert att hitta på nån variant :)

Apropå ont i magen, ger ni d-vitaminet som BVC delar ut? Många som menar på att den kan orsaka magknip och att det finns bättre alternativ.
Såg även en intressant artikel av en kiropraktor som menade på att standardmodellen för blöjbyte (lyfta i fötterna)kunde förvärra det onda och att det skulle vara bättre att typ rulla över barnet på sida

Säkert sånt som alla andra redan hört om, kanske inte gör varken från eller till heller, men som jag önskat att någon berättat för mig så jag åtminstone kunnat prova när storebror var liten och hade kolik

Ger inte d-vitamin. Han har nog fått två gånger i sitt liv. Min amningshjärna har gjort så jag inte kommer ihåg hur mitt namn stavas, hur en startar diskmaskinen och hur en gör för att låsa upp ytterdörren. Hur ska jag kunna komma ihåg att ge barnet d-droppar? Vilket skämt liksom, hur tänkte kära bvc-tantaloran där? :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 497
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 420
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 709
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp