Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
B har sen nån vecka börjat vända från mage till rygg. Tvärtom gör han inte, tror han kan men vill inte :p.
Han gör nu ett läte som låter som Hej och vi säger hej till honom väldigt mycket har vi insett, så det kanske inte är konstigt. Inga tänder än, men han har upptäckt sin saliv och "gurglar" gärna som läte.
Och så har han upptäckt att han har nåt där nere att dra i, både när man byter blöja och ibland på pottan :D.
 
Hur gjorde ni när ni bytte om? Fanns det någonstans att lägga ner barnet? Vi börjar på babysim snart och då ska det ju bytas om och duschas och så. Funderar på hur man löser det själv..

N har blivit väldigt rörlig och det står inte på innan han kryper på riktigt. Just nu vrider han sig mest runt som en klocka typ. Äter gör han glatt, vi har börjat smaka välling också. Letar toasits så vi kan börja potta, han är ju så regelbunden så vi kan säkert börja fånga lite bajs i toan i alla fall. Det känns som att han vuxit massor men det är ett par veckor kvar till nästa besök på bvc. Hade mängder med kläder i storlek 62-68 men inte alls lika mycket i storleken därefter.. måste inventera garderoben.

Jag tror att det är rätt standard att det finns skummadrasser och antilopstolar till bebisar att låna. I det här badhuset fanns de bara i duschen, så jag satte henne på golvet på en extra handduk, med väskan bakom som fallskydd. I vårt vanliga badhus finns de i omklädningsrummet också.
 
Är det bara jag som tycker att bebis har lite väl bråttom? :cautious:
Han ställer sig sen ett par veckor tillbaka, och idag kom jag på honom när han stod och klurade på hur man tar sig vidare upp från första trappsteget.:meh::arghh::nailbiting:
Känner att lekhage vore fint!
Sju månader liksom, han är tom värre än storasyster.
 
Är det bara jag som tycker att bebis har lite väl bråttom? :cautious:
Han ställer sig sen ett par veckor tillbaka, och idag kom jag på honom när han stod och klurade på hur man tar sig vidare upp från första trappsteget.:meh::arghh::nailbiting:
Känner att lekhage vore fint!
Sju månader liksom, han är tom värre än storasyster.

Min kan inte ens vända sig om än, varken rygg till mage eller tvärtom 🤣 snart 6 månader
 
Är det bara jag som tycker att bebis har lite väl bråttom? :cautious:
Han ställer sig sen ett par veckor tillbaka, och idag kom jag på honom när han stod och klurade på hur man tar sig vidare upp från första trappsteget.:meh::arghh::nailbiting:
Känner att lekhage vore fint!
Sju månader liksom, han är tom värre än storasyster.
Jim har inte knäckt koden för att krypa än. Han står dock på alla 4 ömsom på knä och ömsom på tå. Han sitter stadigt själv. Men det dröjer nog en tid innan han ställer sig upp.
 
Här vänder vi oss på sin höjd. Han är dock lite bekväm av sig har vi märkt. Bättre att ropa på mamma. Sitter gör han inte heller, upplever honom som rätt ostadig

6 månaders koll förra veckan. 70 cm lång och 10330 g tung. Huvud 48 cm. Ultraljudet vi gjorde i december visade att de fanns lite vätska i skallen men ingen vattenskalle.
 
6 månaders kontroll idag, 63 cm lång och 6485 g tung. Planat ut lite både på vikt och längd. Samma längd som för en månad sedan och bara 200g upp trots rapsolja i ersättning. Magen vill ju inte riktigt sammarbeta så hon äter fortfarande typ bara bröstmjölk och lite ersättning.
Blir en extra vikt och längd kontroll om en månad.

Och imorgon gör jag min första arbetsdag O_o
 
Lillbebisen här ålar inte riktigt än, men tar sig framåt och bakåt enstaka centimeter och gör lite framdelsvändning :) vänt från mage till rygg och tvärtom har han gjort sen han var två dagar gammal :o:angel: vi har övat lite på att sitta i sängen men han välter efter några sekunder :D däremot sitter han allt bättre i matstolen, vilken befrielse! Så skönt att kunna äta utan en bebis på armen och kunna plocka undan medan han sitter hyfsat nöjd där :):up:

Vi fick smakprov på gröt med äpple/päron på posten och den verkade bebisen gilla lite mer än den enligt honom vidriga 4-mån majsgröten :yuck: annars kör vi mest vidare på provsmakning av vår mat, fruktpure, naturell yoghurt, banan, macka och lite sånt. Nu får han någon matsked ca 3 gånger per dag, någon gång lite mer, blandat med amning när han vill (dvs typ hela nätterna och väldigt ofta på dagarna :o, han är inne i någon fas där han helst sover med tutten i munnen och mysammar typ hela tiden). Känns som han styr provsmakningen väldigt bra själv, för det är ungefär så mycket han själv är intresserad att äta.
 
5 månadeskontroll avklarad idag. Något under kurvan på längd, men spände sig så han var svårmätt idag. BVC-sköterskan tyckte han var väldigt stadig och stark för sin ålder - Så uppenbarligen inte bara min upplevelse.

Smaka på mat går sådär, gröt tycker K är rätt gott med i övrigt ratas det ena efter det andra. Så jag pausar övriga försök ett litet tag nu, Amning med inslag av gröt kör vi på.
 
B har sen nån vecka börjat vända från mage till rygg. Tvärtom gör han inte, tror han kan men vill inte :p.
Han gör nu ett läte som låter som Hej och vi säger hej till honom väldigt mycket har vi insett, så det kanske inte är konstigt. Inga tänder än, men han har upptäckt sin saliv och "gurglar" gärna som läte.
Och så har han upptäckt att han har nåt där nere att dra i, både när man byter blöja och ibland på pottan :D.
Det är ju jättekul när handen ska ner och krafsa innan det är rent liksom.. Jag har minst en hand för lite vid blöjbyte!
 
Det är ju jättekul när handen ska ner och krafsa innan det är rent liksom.. Jag har minst en hand för lite vid blöjbyte!

Ja det är ju alltid kul :yuck::meh:
Och Är det bara vår bebis som gör total översvämning vaaarje gång det är nr 2? :meh: Typ upp över hela ryggen och upp till nacken och armarna :eek: Får sanera ungen under vattenkranen varje gång!
 
Ja det är ju alltid kul :yuck::meh:
Och Är det bara vår bebis som gör total översvämning vaaarje gång det är nr 2? :meh: Typ upp över hela ryggen och upp till nacken och armarna :eek: Får sanera ungen under vattenkranen varje gång!

Inte fullt så mycket, men oftast så att ett helt klädbyte behövs och ibland ett par gånger om dagen :yuck:
Jag tycker att det blir värre när hon har body, som att den gör att blöjan klämmer ut det därbak. Så jag har börjat köpa tröjor och tunikor istället.
 
Funderar om jag är smart eller lat om jag sätter upp en tv i sovrummet.
Gustav är Sveriges, om inte världens största morsgris. Så efter att han har somnat vid sju så får jag och sambon springa skytteltrafik mellan tv-soffan och sovrummet för att han vaknar till hela tiden.
Med tv i sovrummet kunde jag helt enkelt lägga honom bredvid mig och då är jag rätt säker på att han skulle sova som en gris.:up:
Samtidigt HATAR jag ju tv i sovrummet! :arghh:

Hur har ni gjort/skulle ni göra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 957
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 358
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 961
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 928
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp