Sommarföräldrar 2018, del 3

Blev inatt moster till en flicka :love:
Sjukast, syrran hade en identisk förlossning, hann aldrig få ”3 på 10 min värkar”, men dem hon fick gjorde sjukt ont så hon inte pallade vara hemma mer, efter en timme på förlossningen så var bebisen ute :eek:
Det är hennes första barn med. Börjar nästan tro att det är ärftligt? Varken mamma eller mormor lever. Hade velat frågat hur deras förlossningar var.
Pappa har inte så mycket minne, han svimmade när vi båda föddes :angel:

Åå grattis!! :love:
Det hade varit intressant att veta! Ibland verkar det ju som det är lite ärftligt. Jag har haft rätt snabba förlossningar, första tog 10 timmar men sedan har det varit 2 timmar respektive 45 minuter. Men det är inte ärftligt i mitt fall, min mammas alla förlossningar har tagit runt 30 timmar och min syster har också haft väldigt en långdragen förlossning.
 
Jag har inte skrivit på evigheter märker jag.. Det händer så mycket här. Det känns som att han utvecklas enormt snabbt nu alltså! Från att ha släpat sig fram på armarna som en liten säl i några veckor har han de senaste dagarna blivit en liten King på att krypa. Nästa steg är att ta sig upp på fötter och det övar han ständigt på. Tur att han har en liten hjälm som gör att han ser ut som en svamp :p Att bli matad med puré slutade vara roligt för ett tag sedan. Vi var lite frustrerade på varandra några måltider innan jag gav upp och började ge honom bitar han kunde plocka med själv. Man kan väl påstå att det blir lite kladdigt och en hel del som går förlorat på golvet men han tycker det är kul att pilla och han spottar inte mat på mig längre iaf. Snackar gör han också, mammammammamma! Han kan också massor med ord när jag frågar var tex lampan är så jag antar att det är ett ovanligt vackert och välartat barn :D
 
När du ätit klart. Smörj in håret med resterna
44769EA9-97CD-48FF-8CA6-2258BD113309.jpeg
 
Barnet fyller ett år på tisdag!?! :crazy: Jag hinner inte med...
Har börjat försöka ställa sig upp mot saker, lyckas ibland. Kryper inte än, men lyckas ta sig framåt så smått ändå. Börjar få ännu mer egen vilja :nailbiting:.
Säger mamama nån gång ibland, men annars mest bladder. Kan titta på lampan när man frågar var den är, men inte mer än så.

Känns som han är lite "efter" andra jämnåriga, men alla är ju individer.

Har försökt läsa för honom och kolla pekböcker men han ska fortfarande bara tugga på böckerna :p.
 
Barnet fyller ett år på tisdag!?! :crazy: Jag hinner inte med...
Har börjat försöka ställa sig upp mot saker, lyckas ibland. Kryper inte än, men lyckas ta sig framåt så smått ändå. Börjar få ännu mer egen vilja :nailbiting:.
Säger mamama nån gång ibland, men annars mest bladder. Kan titta på lampan när man frågar var den är, men inte mer än så.

Känns som han är lite "efter" andra jämnåriga, men alla är ju individer.

Har försökt läsa för honom och kolla pekböcker men han ska fortfarande bara tugga på böckerna :p.

Stressa med tal är inget man behöver göra. Storebror är 2 år 4 månader och talar inte ännu heller mer än enstaka ord.

Kl

Länge sedan de gått så här lång tid mellan mina graviditeter. Sugen på en trea men mannen tycker de räcker bra med två just nu. ”Vi kan väl vänta ett par år” jag känner mer stress. Fyller 35 :nailbiting::cautious: nästa vecka. Lätt för honom att vänta 5 år som är man OCH fyra år yngre
 
Barnet fyller ett år på tisdag!?! :crazy: Jag hinner inte med...
Har börjat försöka ställa sig upp mot saker, lyckas ibland. Kryper inte än, men lyckas ta sig framåt så smått ändå. Börjar få ännu mer egen vilja :nailbiting:.
Säger mamama nån gång ibland, men annars mest bladder. Kan titta på lampan när man frågar var den är, men inte mer än så.

Känns som han är lite "efter" andra jämnåriga, men alla är ju individer.

Har försökt läsa för honom och kolla pekböcker men han ska fortfarande bara tugga på böckerna :p.

Åh då får vi ha tårtkalas i tråden 🥳
Tror du gör väldigt rätt i att tänka individer och väldigt olika. Jag upplever att när K väl kommit på något har det gått från en dag till en annan.
——————

K befinner sig precis överallt just nu, kryper i en rasande takt och ställer sig upp mot det han kommer åt. Så ja, full aktivitet här 😍
Vår störta utmaning är maten - han är nästintill ointresserad. Öppnar absolut inte munnen för en sked, äter några bitar som han får plocka i sig själv - jag hoppas det lossnar och vänder snart.
 
Idag fyller sonen ett år :love: . Mormor, farfar med sambo och farmor har varit här idag. Och han är så trött nu, men vill inte somna.
Alldeles för mycket saker fick han :p. Bland annat Duplo och kläder.
Grattis en dag i efterskott!! :banana:

————————
Här är det fortfarande sjövilt! Han klättrar på ALLT. I förrgår lyckades han komma upp på en lite lägre fåtölj när jag vände ryggen till och gjorde sedan ett platt fall ner därifrån. :crazy:
Är inte avskräckt dock utan mest överlycklig över att han kan klättra upp på fåtöljen, och nu har han lärt sig klättra ner också. :up::meh:
 
Nån annan med ett ”sent” barn grovmotoriskt? :crazy:
Nora är om man jämför med andra 9,5 månaders väldigt sen grovmotoriskt. Hon blir fortfarande där man sätter henne, gör inget försök till att ta sig nånstans. Och lägger man henne på magen så gör hon inte för många knop, blir bara mest vansinnigt sur :angel:

Men hon är åtminstone duktigare med finmotoriken (antagligen för hon mest sitter på häcken och pillar på saker :p ) använder ofta pincettgrepp, bankar föremål mot varandra, staplar saker på varandra osv.
 
Nån annan med ett ”sent” barn grovmotoriskt? :crazy:
Nora är om man jämför med andra 9,5 månaders väldigt sen grovmotoriskt. Hon blir fortfarande där man sätter henne, gör inget försök till att ta sig nånstans. Och lägger man henne på magen så gör hon inte för många knop, blir bara mest vansinnigt sur :angel:

Men hon är åtminstone duktigare med finmotoriken (antagligen för hon mest sitter på häcken och pillar på saker :p ) använder ofta pincettgrepp, bankar föremål mot varandra, staplar saker på varandra osv.
Ja, vår BVC tycker det. Vi fick tom en extra koll vid 11 månader för sköterskan tyckte han var sen i utvecklingen vid 10-månaders kollen...
Mer på mage!! var hennes order.
 
Här tog man inte sig fram förrän typ 8.5 mån. Kanske t.o.m 9 mån? Och det är hasande på rumpan, kryper och ålar aldrig. Mage var bara att fetglömma sen hon kunde sitta stadigt, hon grät och bankade ansiktet i golvet. Innan hon kunde sitta var hon jättenöjd på mage.

Tror hennes största motivator till att själv sätta sig och dra sig upp ståendes är att komma bort från magläget hon hamnat i:D
 
Alltså detta kapitel mat...
Hur mycket och vad äter era små på en dag? Ja, vad innebär en måltid liksom. Äter de något på nätterna?

K har bestämt sig, mat som gröt och puréer är nej, liksom allt man försöker ge honom med sked/mata. Det kan gå att få i honom en mun eller två direkt ur en klämmis.
Så det han äter är det han själv får plocka i sig, men ja, om det är tillräckligt för en måltid tycker jag är svårt att bedöma. Sen ammar jag ju honom fortfarande (inte gett någon välling).
 
Alltså detta kapitel mat...
Hur mycket och vad äter era små på en dag? Ja, vad innebär en måltid liksom. Äter de något på nätterna?

K har bestämt sig, mat som gröt och puréer är nej, liksom allt man försöker ge honom med sked/mata. Det kan gå att få i honom en mun eller två direkt ur en klämmis.
Så det han äter är det han själv får plocka i sig, men ja, om det är tillräckligt för en måltid tycker jag är svårt att bedöma. Sen ammar jag ju honom fortfarande (inte gett någon välling).

Vår bebis brukar få mat 3-4 gånger per dag, oftast det vi äter och så lite fruktpure till efterrätt. Ibland någon klämmis. Dessutom ammar han så mycket han vill. Inser att jag har jättedålig koll på hur mycket han brukar få i sig, det är nog väldigt olika men allt mellan några skedar till en deciliter kanske. Han gillar inte heller att bli matad, så när han äter pure brukar jag fylla på skeden och sedan räcka över till honom så stoppar han i munnen själv. Han får i sig mycket mer på det sättet än om han ska plocka i sig småbitar själv, även om han får göra det också ibland. Skulle det kunna vara en variant hos er också?
 
Alltså detta kapitel mat...
Hur mycket och vad äter era små på en dag? Ja, vad innebär en måltid liksom. Äter de något på nätterna?

K har bestämt sig, mat som gröt och puréer är nej, liksom allt man försöker ge honom med sked/mata. Det kan gå att få i honom en mun eller två direkt ur en klämmis.
Så det han äter är det han själv får plocka i sig, men ja, om det är tillräckligt för en måltid tycker jag är svårt att bedöma. Sen ammar jag ju honom fortfarande (inte gett någon välling).

Jag tycker också det är skitsvårt att bedöma om Nora äter tillräckligt :cautious:
Hon äter 1/2-1 portion gröt på morgonen.
Sen får hon en flaska ersättning (60 ml) med laktolus på fm.
Vid lunch äter hon mat av typen husmanskost och det är olika hur mycket hon äter, ibland blir det bara några få skedar och ibland väldigt många skedar.
På em brukar hon få rån med leverpastej och smoothie.
På kvällen får hon vanlig husmanskost igen, också olika från dag till dag hur mycket hon äter.
Senare på kvällen får hon ersättning (60 ml) med Laktolus, lite rån med smör och ibland även smoothie.

Sen ammar hon allt från 2-3 ggr till typ 10 ggr på natten :meh:

Nora tycker överlag heller inte det är kul att bli matad med sked, gröten brukar funka på morgonen, men sen resten av dagen så brukar hon få mat hon kan plocka med själv, eller så häller jag det i ”klämmis-påse” som jag köpt från twistershake, väldigt smidiga :up:
 
Alltså detta kapitel mat...
Hur mycket och vad äter era små på en dag? Ja, vad innebär en måltid liksom. Äter de något på nätterna?

K har bestämt sig, mat som gröt och puréer är nej, liksom allt man försöker ge honom med sked/mata. Det kan gå att få i honom en mun eller två direkt ur en klämmis.
Så det han äter är det han själv får plocka i sig, men ja, om det är tillräckligt för en måltid tycker jag är svårt att bedöma. Sen ammar jag ju honom fortfarande (inte gett någon välling).

Vi är ungefär på samma nivå som er med maten. Vill helst plocka själv och ammar mest, även nattetid. Bra för mina mammakilon :p. Hon har sina goa valkar på låren och dubbelhakan kvar så det räcker säkert.
Har för mig att storebror var likadan och det dröjde tills efter ettårsdagen innan han verkligen åt några portioner värda att nämna.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 201
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 294
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp