Sommarföräldrar 2018, del 3

Här blir det med långärmat och långbent ute- får nog införskaffa något mer par riktigt tunna byxor, har mest joggingbyxor.

Men fy vad varmt det varit nu några dagar... jag hoppas faktiskt det inte blir varmare än såhär i sommar 😇
 
Jag tänker som ni andra, det får bli tunna långärmade kläder i sommar! Kortärmat kan väl funka någon gång ibland om vi mest är inne eller i skugga. Jag började med shorts och t-shirts på stora barnen när de var runt två när man kunde smörja in dem utan att smörjan hamnade direkt i munnen så att säga :)
 
Hrm, jag som har både några par shorts och linnen... kanske måste tänka om. Han har ju mängder med andra kläder också iofs. Och solkräm har jag köpt. Om det blir Spanien i sommar, eller bara badplatsen hemma, vill jag smörja in honom ordentligt. Han har en jättegullig swimsuit, men det var nog halvkorta ben och ärmar på den. Solhatt har jag tänkt plocka fram i flera dagar. Bäst jag gör det på en gång..

Bvc-kontroll gick bra iaf. Fast det gick fort. Ska nog boka en tid så vi får prata lite också.9020 g och 72 cm lång. Doktorn var liiite läskig...
 
Tycker samma. Blir det lika hett som förra sommaren kommer jag gråta :crazy:.

Usch, känner samma sak :( Livrädd att det ska bli en likadan sommar.. Det har ju inte börjat bra heller..
Vi kommer köra med långärmat och långbyxor så långt som möjligt. Men har lite blandat.
Har googlat solskydd men tycker det är svårt..
 
Låter som dom flesta här har fullt upp med bebisar som vill äta på allt :rofl: Alvin är bara 7,5 månad än och har inte börjat ta sig fram av egen maskin än men han har väääldigt långa fingrar. Idag fick han tag i toaborsten i badrummet och vägrade släppa :eek: bävar lite för när han kan krypa sig fram till allt själv, så det är väl ändå lugnet före stormen. Vi hade besök över påsk av en vän med en ettåring som var öööööverallt hela tiden :arghh: får lite panik när det åker blomkrukor i backen, hundarnas vattenskålar hälls ut osv. Däremot har jag insett hur praktiskt det är med två hundar som äter upp allt som bebis kastar ner från sin stol :up:
 
Blir det en varm sommar igen kommer vi typ bosätta oss på stranden. Med UV kläder, solhatt, UV tält och solkräm där det behövs. Fördelen med ettåringar är att de oftast sover bort några av de värsta soltimmarna.
Kortärmat och shorts kommer hon få ha när det känns lämpligt.

Typiskt nog åkte hon på nån magåkomma och kräktes igår kväll och har haft diarré idag. Jag ringde bvc och berättade det eftersom vi var där igår innan hon blev sjuk. Så har de chans att tvätta de leksaker som hon pillade på etc. Hoppas inte att någon nyfödd blir smittad :crazy:
 
Blir det en varm sommar igen kommer vi typ bosätta oss på stranden. Med UV kläder, solhatt, UV tält och solkräm där det behövs. Fördelen med ettåringar är att de oftast sover bort några av de värsta soltimmarna.
Kortärmat och shorts kommer hon få ha när det känns lämpligt.

Typiskt nog åkte hon på nån magåkomma och kräktes igår kväll och har haft diarré idag. Jag ringde bvc och berättade det eftersom vi var där igår innan hon blev sjuk. Så har de chans att tvätta de leksaker som hon pillade på etc. Hoppas inte att någon nyfödd blir smittad :crazy:

Gillar givetvis inte delen med magåkomman. Hoppas hon snart är på bättringsvägen och att ni andra slipper det.
 
Alltså. Tänder. Jobbat på den ena kindtanden en månad nu. Kommer ingenvart. Sticker upp en pigg. Så i stället odlar vi två-tre hörntänder
 
Det är kanske dags för lillkillen att sova i egen säng nu.. Han sover rätt oroligt på natten och jag är rädd att han ska krypa ur min säng. Trots att den står tryckt mot väggen och jag har gjort en tjock sovorm av ett madrasskydd. I natt när jag skulle hänta hans flaska blev han ledsen, som han blivit typ senaste veckan, och gråtit som han annars inte gjort. Går upp i köket för att värma flaskan, går tillbaka till honom under tiden och då är han typ två steg från att krypa över kanten.. Det kan vi ju inte riskera att han gör. Kanske känns det tryggare att sova i spjälsängen och kanske störs jag mindre då han inte ligger och snurrar bredvid mig. Eller så får jag springa fram och tillbaka till hans rum hela natten. Vi får se. Det vore skönt om han slutade med nattflaskan också, men ett steg i taget.
 
Det är kanske dags för lillkillen att sova i egen säng nu.. Han sover rätt oroligt på natten och jag är rädd att han ska krypa ur min säng. Trots att den står tryckt mot väggen och jag har gjort en tjock sovorm av ett madrasskydd. I natt när jag skulle hänta hans flaska blev han ledsen, som han blivit typ senaste veckan, och gråtit som han annars inte gjort. Går upp i köket för att värma flaskan, går tillbaka till honom under tiden och då är han typ två steg från att krypa över kanten.. Det kan vi ju inte riskera att han gör. Kanske känns det tryggare att sova i spjälsängen och kanske störs jag mindre då han inte ligger och snurrar bredvid mig. Eller så får jag springa fram och tillbaka till hans rum hela natten. Vi får se. Det vore skönt om han slutade med nattflaskan också, men ett steg i taget.

Jag har inte kollat upp om man "får" göra såhär för det fungerar så bra för oss så vill kunna fortsätta med gott samvete 😆 men vi gör en stor flaska med kall ersättning/välling (blandar, hon har ej lärt sig gilla välling än så vi smyger i lite), på kvällen och tar med upp och har vid sängen hela natten. Hon vaknar 3-10 ggr per natt och jag orkar inte springa och värma och hålla på, nu kan hon somna om på några sekunder istället och jag behöver inte gå ur sängen.



Vi håller för övrigt på att sluta amma verkar det som. Har bara ammat 1 gång per dygn sista veckan och igår blev det inte ens det. Så blandade känslor 😭
 
Jag har inte kollat upp om man "får" göra såhär för det fungerar så bra för oss så vill kunna fortsätta med gott samvete 😆 men vi gör en stor flaska med kall ersättning/välling (blandar, hon har ej lärt sig gilla välling än så vi smyger i lite), på kvällen och tar med upp och har vid sängen hela natten. Hon vaknar 3-10 ggr per natt och jag orkar inte springa och värma och hålla på, nu kan hon somna om på några sekunder istället och jag behöver inte gå ur sängen.



Vi håller för övrigt på att sluta amma verkar det som. Har bara ammat 1 gång per dygn sista veckan och igår blev det inte ens det. Så blandade känslor 😭
På någon ersättning jag haft står det att den är lika god varm som kall, så fortsätt ni! Jag är ändå orolig att han kanske börjar krypa på natten men utan att väcka mig, kanske kryper åt andra hållet och ut i fotändan.. dessutom brukar jag behöva gå på toa mitt i natten. Och stunden han sover själv innan jag lägger mig... vi provade i natt iaf. Vaknade en del och grät, men kanske blir bättre när vi vant oss? Värt ett försök ändå, men blir det för jobbigt får vi prova något annat.

Välling ratar han efter vi bytt sort.. Men det som är kvar skulle jag ju kunna blanda ut i kvällsflaskan så kanske han sover nöjdare längre.
 
Nu är magen på bättringsvägen, men det dröjer nog några dagar innan den är helt ok. A har varit rätt opåverkad, lite sämre aptit bara.

A har lärt sig att ställa sig upp i matstolen :nailbiting:, så nu är det hårdbebakning vid matbordet. Tror tyvärr att bältet till stolen har försvunnit/slängts, storebror var aldrig så äventyrlig av sig :)
 
Jag har inte kollat upp om man "får" göra såhär för det fungerar så bra för oss så vill kunna fortsätta med gott samvete 😆 men vi gör en stor flaska med kall ersättning/välling (blandar, hon har ej lärt sig gilla välling än så vi smyger i lite), på kvällen och tar med upp och har vid sängen hela natten. Hon vaknar 3-10 ggr per natt och jag orkar inte springa och värma och hålla på, nu kan hon somna om på några sekunder istället och jag behöver inte gå ur sängen.



Vi håller för övrigt på att sluta amma verkar det som. Har bara ammat 1 gång per dygn sista veckan och igår blev det inte ens det. Så blandade känslor 😭

Risken för bakterietillväxt och dålig mage som följd finns ju när man låter mjölkprodukter stå i rumstemperatur, speciellt när barnet ätit lite av dem och tillfört bakterier från munnen.
Jag hade inte druckit av ett glas mjölk som stått framme i flera timmar :).

Med brorsan förberedde jag rätt mängd pulver i några flaskor inför natten. Sen hade jag en sportflaska med vatten som jag i mörkret sprutade i flaskan, skakade om och gav honom. Man lärde sig hur mycket vatten som man skulle spruta i. Tände aldrig lampan och hade flaskorna på nattduksbordet så reste heller aldrig mig.
Kanske någon liknande lösning hade funkat för er med? :)
 
Nora har fått förskoleplats i Aug, då är hon 13,5 mån cirka. Känns så himla läskigt nu plötsligt! :eek: :cry: Vi har bara haft barnvakt (morfar) till henne två gånger och bara 2-3 timmar åt gången.

Någon annan som ansökt om plats nu i höst?
 
Nora har fått förskoleplats i Aug, då är hon 13,5 mån cirka. Känns så himla läskigt nu plötsligt! :eek: :cry: Vi har bara haft barnvakt (morfar) till henne två gånger och bara 2-3 timmar åt gången.

Någon annan som ansökt om plats nu i höst?

Vi har ansökt! Får se om hon känns redo dock annars blir vi hemma till januari, hon kommer vara 14 mån vid start i höst. Hon får gå halvtid första halvåret i alla fall.
 
Vi har sökt från september. Mest för att säkra en plats (vi vill till ett specifikt ställe, storebror skulle ha börjat i januari -19 men de var fullt där då så han köar ännu)
 
Bi har plats åt Jim på samma förskola som hans båda syskon går i från mitten på augusti. Han kommer vara nästan 14 månader när han börjar.
 
Vi har sökt från september. Mest för att säkra en plats (vi vill till ett specifikt ställe, storebror skulle ha börjat i januari -19 men de var fullt där då så han köar ännu)
Jag gjorde likadant. Sen kanske det går att skjuta någon vecka om vi ska på semester i augusti eller så. Och så bli det en lååång och långsam inskolning hela hösten med typ tre timmar om dagen.
 
Vi tänker dagis (jag vet, förskola) vid årsskiftet. Tycker det varit svårt att lämna önskemål, första alternativet är självklart - men de andra två... Hoppas helt enkelt på första alternativet.

Här kör vi verkligen dagens mat, i förrgår bara banan, igår nästan bara falukorv - nåja i ett längre perspektiv blir det ju kostcirkeln av det med 😇 får se om jag lyckas hitta dagens.

Varit några tuffa nätter då K från två inte gått med på att sova mer i sin säng utan ska ligga nära och på min arm. Inatt gick det dock bra att ”lägga tillbaka” honom i egen säng då och han kom över först sex... hoppas det återgår till det 😊
 

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 342
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 505
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp