Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag fattat det är det främst för att kolla äggvita som dom vill ha morgonurin.

Grattis till sovandet! :D Själv har jag roats halva natten av febrig treåring. Bl.a. satte hon sig upp, la undan kudden och kysste madrassen...O_o:crazy::rofl:
:laugh: Jag längtar efter det ljuva livet som mamma.

Här har de inte velat kolla urinprov så ofta. Får se om det blir mer nu mot slutet.
 
Jag är så förbenat varm om händerna! :wtf:
Ligger för närvarande och håller i en kylklamp. Hoppas att det inte innebär att jag börjar samla på mig vätska som jag gjorde förra graviditeten.
Ironiskt nog så fryser jag vanligtvis som en hund. :cool:
 
Besöket hos BM gick bra och fort idag.
Hb har gått upp till 120, äntligen. Glucos låg fortfarande på 4,3 och blodtrycket på 115/75. Vikten har stigit till +5 kg totalt sen inskrivningen.
Han ligger fortfarande med huvudet ner och ryggen åt min vänster, han har dock sjunkit lite tyckte BM (och med tanke på att jag kan äta större portioner igen så är jag benägen att hålla med). Sen skrattade hon som vanligt när hon skulle lyssna på hjärtljuden, "är han aldrig stilla?" sa hon och jag fick ju berätta att nä, inte längre perioder. 150 fick hon hjärtljuden till idag i alla fall.
SF-måttet hade gått upp 1 cm sen förra gången (33 cm idag), vilket kan förklaras med att han sjunkit ner lite. Nu är jag snart tillbaka på min egen kurva igen.
Nytt besök om två veckor.
 
Bm besök idag. stixade positivt för både leukosyter och erytrocyter så blir att göra odling (kan tyda på UV). Ungefär 5kg plus så hon trodde jag kommer landa under 10 kg totalt. vilket är bra med allt sött som slinker ner just nu. Känns som att jag behöver dessa kickar för att orka genom dagen pga energin

Blodtrycket 133/75 men har varit så hela tiden. Hb 118. Magen har "krympt" från övre linjen till mitten, måttet låg på 28 cm och då skall han vara en vecka större enligt ultraljud för tre veckor sedan, 1400g i vecka 28
 
Vet någon hur petig försäkringskassan är med "anledning föräldrapenning"? Jag sökte rakt av "ta hand om barnet (-dubbeldag)" men går jag över tid och måste bli igångsatt är 3-5 dagar egentligen "graviditet" anledning...

Måste man ha koll på detta och hinna ändra innan ev. utbetalning sker?
 
Vet någon hur petig försäkringskassan är med "anledning föräldrapenning"? Jag sökte rakt av "ta hand om barnet (-dubbeldag)" men går jag över tid och måste bli igångsatt är 3-5 dagar egentligen "graviditet" anledning...

Måste man ha koll på detta och hinna ändra innan ev. utbetalning sker?

Tänk på att vid dubbeldag så krävs det att barnets andra förälder är registrerad som förälder, dvs att ni skrivit på papper hos kommunen om faderskap. Dessutom kan han/hon inte ta ut de 10 pappadagarna i samband med barnets födsel om du angivit dubbeldagar.

Jag hade definitivt haft koll på hur det blir och lagt in korrekt val. Dvs graviditet fram till BF och sedan ta hand om barn. Jag vet inte hur petiga försäkringskassan är med graviditet/ta hand om barn runt BF. Men jag vet att de är väldigt petiga med dubbeldagar.
 
Tänk på att vid dubbeldag så krävs det att barnets andra förälder är registrerad som förälder, dvs att ni skrivit på papper hos kommunen om faderskap. Dessutom kan han/hon inte ta ut de 10 pappadagarna i samband med barnets födsel om du angivit dubbeldagar.

Jag hade definitivt haft koll på hur det blir och lagt in korrekt val. Dvs graviditet fram till BF och sedan ta hand om barn. Jag vet inte hur petiga försäkringskassan är med graviditet/ta hand om barn runt BF. Men jag vet att de är väldigt petiga med dubbeldagar.

Vi är gifta så föräldraskapet är redan fastställt och han har fått sina ansökningspapper (måste ansöka första gången manuellt) så allt det är i sin ordning.

Dubbeldagar tar vi inte förrän sex veckor efter beräknad förlossning så det ska nog inte vara något problem. Innan dess ska ungen fasiken ha hunnit ut och tillfälliga fp vara slut:D
 
Vi är gifta så föräldraskapet är redan fastställt och han har fått sina ansökningspapper (måste ansöka första gången manuellt) så allt det är i sin ordning.

Dubbeldagar tar vi inte förrän sex veckor efter beräknad förlossning så det ska nog inte vara något problem. Innan dess ska ungen fasiken ha hunnit ut och tillfälliga fp vara slut:D
Såg ut som om du ansökt om dubbeldag kring BF. Men 6 veckor efter BF ska nog även den mest envisa bebis ha blivit tvungen att komma ut :D
 
Vi har till slut börjat kolla på barnvagnar. Nån som har koll på Emmaljungas SuperViking med läderklädsel (begangnad). Kan ju se fördelarna men blir det varmt på sommaren (& kallt på vintern)?
 
Barnet har lyckats smitta mig med sin förkylning, så nu dras jag med ont i halsen och feber ovanpå ryggvärken. :meh:
Funderar på om det är dags att ringa VC imorgon. Hon har haft feber sen i söndags. Gillar inte att ringa ”i onödan” men samtidigt tycker jag att feber i fem dagar är lite väl.. :down:
 
"vi" har tydligen hittat en bostad, mannen var och tittade idag och beslöt att vi tar den så han skriver kontrakt i nästa vecka. Jag har inte möjlighet att se den före samma dag vi flyttar in. Och han lyckades inte ta en enda bild från visningen (män alltså O_o)

skall bli....spännande

(litar ju nog på att han fixat ett bra boende, men lite nervöst i alla fall, lite sent att dra sig ur när flyttbilen backar in på gården)
 
"vi" har tydligen hittat en bostad, mannen var och tittade idag och beslöt att vi tar den så han skriver kontrakt i nästa vecka. Jag har inte möjlighet att se den före samma dag vi flyttar in. Och han lyckades inte ta en enda bild från visningen (män alltså O_o)

skall bli....spännande

(litar ju nog på att han fixat ett bra boende, men lite nervöst i alla fall, lite sent att dra sig ur när flyttbilen backar in på gården)
Hoppas boendet är bra.
 
imorn ska jag och en gravid kompis träna med en pt och förhoppningsvis få lite bra tips på gravidträning :bump: känner mig superladdad!

Fick ge upp löpningen någon gång v. 19 då jag fick superont i magen men har fortsatt träna lite styrketräning (typ funktionell styrka) ett par gånger i veckan, så det börjar kännas som hög tid att få lite tips på vad man ska tänka på nu framöver :) har fattat de mest självklara sakerna som att inte göra sit ups, men finns säkert tusen andra saker att tänka på när man tränar sista månaderna av graviditeten.
 
Nästan 50 m2 större än vad vi har nu, ackumulerande spis i vardagsrummet (visst heter de så?) och vedspis i köket samt helstor kyl+frys så så illa kan de inte vara. Försökte ha mannen att göra en planritning men *host* den blev intressant
Låter trevligt. Vi ska skaffa vedspis till köket nån gång i framtiden.
Är det hyres?
 
Har googlat lite om profylax såhär på kvällen och lyssnat på gravidpodd. Tänkte jag skulle lyssna på en avslappningsövning nu innan jag somnar men någon gav mig en sån jäkla spark rakt i högra revbenen! :crazy: oj, vad avslappnad jag blev nu.. hoppas på att få sova bättre i natt iaf. Har vaknat flera nätter i rad nu av att han bökar runt. Sov, unge!
 
Vilken jobbig natt. Vet inte om det beror på att jag stressade och bar/lyfte för mycket igår, ligament ”på fel ställen” början till uv, sammandragningar eller bebis som börjat fixerat sig

Bränt och tagit sjukt kring området för urinblåsan. Höll på en timme innan jag somnade om, fundera ett tag om de var nått som dragit igång men var inga regelbundna sammandragningar utan höll bara i sig. Babyn bökade på bra i alla fall
 
Någon som känt av att bebisen ändrar rörelser när dem börjar bli lite större?
Jag går in i vecka 30 imorgon och känner färre rena sparkar, utan det känns mer som hon trycker sig utåt mot magen, och typ som att det sveper i magen.
Jag känner av det regelbundet under dagen som innan men inte lika våldsamt. Men blir konfunderad om detta räknas som minskande rörelser? :cautious:
 
Någon som känt av att bebisen ändrar rörelser när dem börjar bli lite större?
Jag går in i vecka 30 imorgon och känner färre rena sparkar, utan det känns mer som hon trycker sig utåt mot magen, och typ som att det sveper i magen.
Jag känner av det regelbundet under dagen som innan men inte lika våldsamt. Men blir konfunderad om detta räknas som minskande rörelser? :cautious:

Japp, ju tränge det blir i magen ju mer svepande rörelser och tryck. Ungefär som att de försöker spräcka magen med rumpan eller huvudet och trycka sig ut :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 801
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
840
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
511
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp