Sommarföräldrar 2021

Åh har en sån där riktigt hormonstinn kväll och är trött och less och megaledsen för vi har hela sambons familj här (föräldrar och syster med sambo) så när jag kom och skulle ta ett mellanmål/nattmacka var typ ALLT slut inklusive marmeladen jag ville ha på min macka. Och just den där marmeladen som inte fanns bara spolierade hela min tillvaro kändes det som där och då. Systerns sambo äter som en tonårspojke (ni vet sådär tre mackor åt gången) så allt tar slut på nån dag…
 
Jag har för övrigt fått tillbaka mensen trots helamning, vilket är lite märkligt. Kan dock hända om det går 4-6 h mellan amningstillfällena och hon sover ibland 5 h i sträck på natten. Vi samsover så hon känner sig nog ganska trygg och lugn.
 
Åh har en sån där riktigt hormonstinn kväll och är trött och less och megaledsen för vi har hela sambons familj här (föräldrar och syster med sambo) så när jag kom och skulle ta ett mellanmål/nattmacka var typ ALLT slut inklusive marmeladen jag ville ha på min macka. Och just den där marmeladen som inte fanns bara spolierade hela min tillvaro kändes det som där och då. Systerns sambo äter som en tonårspojke (ni vet sådär tre mackor åt gången) så allt tar slut på nån dag…
Rimligt att bli ledsen tycker jag ändå, inte okej att inte lämna något till dig, oavsett om du är gravid eller inte, tänker jag! Kan ju också också vara ganska påfrestande att ha "svärfamiljen" på besök...

Vi får besök av svägerskan med familj idag inklusive sonens kusin. Här känns det mest trist att bli utnyttjad som hotell på vägen eftersom de varit på en större semesterturné och planerar att dyka upp till middagen ikväll och åka vidare (hemåt) imorgon, knappt ens tid för barnen att leka ihop eller att göra några utflykter etc.

På liknande sätt har min egen bror med familj aldrig tid att komma hit, senast de hälsade på förutom när vi bjudit till jul eller födelsedag var vintern innan sonen föddes för 3,5 år sedan. Vi åker till dom (där även mormor/morfar bor) ett par gånger om året förutom när det inte varit coronalämpligt. Det tar en dryg timme att köra men det är tydligt att avståndet upplevs olika långt beroende på var man startar...

Hör kanske inte hemma i tråden egentligen, men det känns just i sommar ganska tråkigt både för att kusinerna ju gärna hade kunnat få knyta an mer till varandra, och dels för att min egen ork är begränsad som gravid så det hade varit kul om någon annan tog på sig ansvaret för att ses...
 
Rimligt att bli ledsen tycker jag ändå, inte okej att inte lämna något till dig, oavsett om du är gravid eller inte, tänker jag! Kan ju också också vara ganska påfrestande att ha "svärfamiljen" på besök...

Vi får besök av svägerskan med familj idag inklusive sonens kusin. Här känns det mest trist att bli utnyttjad som hotell på vägen eftersom de varit på en större semesterturné och planerar att dyka upp till middagen ikväll och åka vidare (hemåt) imorgon, knappt ens tid för barnen att leka ihop eller att göra några utflykter etc.

På liknande sätt har min egen bror med familj aldrig tid att komma hit, senast de hälsade på förutom när vi bjudit till jul eller födelsedag var vintern innan sonen föddes för 3,5 år sedan. Vi åker till dom (där även mormor/morfar bor) ett par gånger om året förutom när det inte varit coronalämpligt. Det tar en dryg timme att köra men det är tydligt att avståndet upplevs olika långt beroende på var man startar...

Hör kanske inte hemma i tråden egentligen, men det känns just i sommar ganska tråkigt både för att kusinerna ju gärna hade kunnat få knyta an mer till varandra, och dels för att min egen ork är begränsad som gravid så det hade varit kul om någon annan tog på sig ansvaret för att ses...
Ja vi har haft familjen här förr och jag tycker egentligen om dem massor men de har stannat en hel vecka och nu när jag är höggravid och sambon jobbade från 14 så jag blev ensam ”ansvarig” så blev det bara för mycket. I övrigt är jag jätteglad att de vill umgås men nu var jag trött. De köpte dock ny frukost sen hehe 😇
 
Bebis gjorde precis som storebror, imorse på ultraljudet låg huvudet neråt! Övergår mitt förstånd hur det kan ske utan att det märks, men är glad över det såklart :)
Ultraljudet visade ca -9% tillväxt jämfört med normalkurvan, men fortfarande inte onormalt liten. Även detta precis som storebror, han föddes ju 10 dagar över tiden och bara drygt 3kg.
 
Bebis gjorde precis som storebror, imorse på ultraljudet låg huvudet neråt! Övergår mitt förstånd hur det kan ske utan att det märks, men är glad över det såklart :)
Ultraljudet visade ca -9% tillväxt jämfört med normalkurvan, men fortfarande inte onormalt liten. Även detta precis som storebror, han föddes ju 10 dagar över tiden och bara drygt 3kg.
Så skönt! Nu får bebisen se till att stanna där också tills det är dags att komma ut.

Angående läge förresten så ville ju min lille ligga vänstervänd istället för högervänd (vilket är det vanligaste). Jag var ju lite orolig att det skulle innebära vidöppen bjudning eller mer utdragen förlossning, men ingetdera skedde. Han kom ut med ansiktet bakåt och förlossningen var inte utdragen :) Om nu någon läser här och har samma oro.
 
Vår lille knodd (okänt kön!) har fixerat sig med ansiktet bakåt, BM sa att den sköter sig haha! Fick ventilera lite om den barska vikarien också så nu känns det bra! Ska packa vidare på bb-väskan, v 36+4 nu.

Fick journal också för OM det är fullt på vårt närmsta bb är nästa närmaste i en annan region, närmsta inom samma region är mer än dubbelt så långt bort så bäst att preppa 🙈
 
Hur tänker ni andra med besök av släkten och så? Svärisarna kommer inte komma hit förrän ca tre veckor efter födsel vilket känns lite lagom, men min mamma är ganska ”på” och kan vara ordentligt krävande, hon ska vakta hundarna medan vi är på förlossningen/bb men undrar om det är helt oförskämt att be henne åka hem när vi är på g hem för jag känner inte att jag vill ha besök hemma förrän MINST ett par dagar senare, kanske nån vecka. Kan föreställa mig hur trött jag kommer vara. Är det helt orimligt att tänka så? Ser framför mig hur det förväntas att jag ska fixa kaffe och fika och dör lite bara jag tänker på det, alternativt ska mamma ”hjälpa till” vilket kommer innebära att jag ändå får visa/berätta var allt finns 🙄
 
Hur tänker ni andra med besök av släkten och så? Svärisarna kommer inte komma hit förrän ca tre veckor efter födsel vilket känns lite lagom, men min mamma är ganska ”på” och kan vara ordentligt krävande, hon ska vakta hundarna medan vi är på förlossningen/bb men undrar om det är helt oförskämt att be henne åka hem när vi är på g hem för jag känner inte att jag vill ha besök hemma förrän MINST ett par dagar senare, kanske nån vecka. Kan föreställa mig hur trött jag kommer vara. Är det helt orimligt att tänka så? Ser framför mig hur det förväntas att jag ska fixa kaffe och fika och dör lite bara jag tänker på det, alternativt ska mamma ”hjälpa till” vilket kommer innebära att jag ändå får visa/berätta var allt finns 🙄
Vi fick besök snabbt, men jag var helt fine med det :)
Bebisen var 3 dagar på midsommar, mina föräldrar frågade om de skulle komma och lämna en middag åt oss(de bjöd alltså inte in sig själva), vi tackade ja om de åt den med oss här. Så vi fick en god 3-rätters, inklusive alkoholfritt bubbel och snacks innan. När de gick var disken diskad, allt undanplockat och några matlådor i kylen. Vi gjorde inget alls utan satt bara och blev servade 😍💞 precis vad vi som nyblivna föräldrar orkade :)
 
Vi fick besök snabbt, men jag var helt fine med det :)
Bebisen var 3 dagar på midsommar, mina föräldrar frågade om de skulle komma och lämna en middag åt oss(de bjöd alltså inte in sig själva), vi tackade ja om de åt den med oss här. Så vi fick en god 3-rätters, inklusive alkoholfritt bubbel och snacks innan. När de gick var disken diskad, allt undanplockat och några matlådor i kylen. Vi gjorde inget alls utan satt bara och blev servade 😍💞 precis vad vi som nyblivna föräldrar orkade :)
Ja ett sånt upplägg hade jag gillat! Lite tveksam om min mamma skulle agera så dock, tyvärr! Svärisarna skulle mer troligt göra nåt sånt
 
Vi hade besök efter någon vecka med första barnet, mina föräldrar. Svärmor efter kanske... tre veckor? (Båda familjerna bor i andra delar av landet). Vi var ju förstås kvar i 4 dygn på BB och sen behövde jag sova ut eftersom jag knappt sovit en minut efter förlossningen.
Den här gången är tanken att min mamma ska vara barnvakt så hon kommer ju antagligen vara här när jag och bebis kommer hem. Känns okej, även med annan (nära) familj om vi alla mår bra, tror om inte annat att stora barnet kommer uppskatta att få lite besök.

Jag hade sagt till alla besökare att man får komma om man tar med fika OCH kaffe/etc i kanna. Eller mat för den delen. Så gjorde kompisar som kom sist, köpte med pizza eller annan hämtmat till alla. Kommer nog vara ännu tydligare denna gång, sist hade jag energi är baka kakor och fylla frysen innan födseln, den här gången har inget sånt inträffat :p
 
Hur tänker ni andra med besök av släkten och så? Svärisarna kommer inte komma hit förrän ca tre veckor efter födsel vilket känns lite lagom, men min mamma är ganska ”på” och kan vara ordentligt krävande, hon ska vakta hundarna medan vi är på förlossningen/bb men undrar om det är helt oförskämt att be henne åka hem när vi är på g hem för jag känner inte att jag vill ha besök hemma förrän MINST ett par dagar senare, kanske nån vecka. Kan föreställa mig hur trött jag kommer vara. Är det helt orimligt att tänka så? Ser framför mig hur det förväntas att jag ska fixa kaffe och fika och dör lite bara jag tänker på det, alternativt ska mamma ”hjälpa till” vilket kommer innebära att jag ändå får visa/berätta var allt finns 🙄
Med första barnet tror jag vi väntade en knapp vecka. Den här gången tog vi emot besök på dag tre. Vi sa innan att vi skulle känna efter, beror ju på hur vi och bebis mår. Gjorde misstaget att ta två besök första dagen dock, varav ena var min pappa som inte riktigt förstod mina ”hintar” om hur trötta vi var och att det var dags för honom att åka hem :p Vi hade köpefika hemma och hade som motkrav att man lekte med storebror en stund så vi fick avlastning :)

Det är helt ok att be henne åka hem tycker jag. Och sedan säga att besökaren tar med fikat/maten.
 
Tror baske mig att bebis har vänt sig till säte igen :cautious: Säker kan jag ju inte vara, men sparkarna är runt naveln och lite nedanför, ingenting över. Kontroll nästa måndag igen, får väl se då.

Idag får jag andra vaccinsprutan, hoppas klara mig utan alltför mycket biverkningar. Har lite för mycket inplanerat nu innan bebis kommer så att bli däckad några dagar vore inte helt toppen, tänkte både hinna hälsa på och fira min pappas födelsedag, göra en utflykt till ALV och måla klart gästrummet, vi får se om planerna håller :D

Tycker det märks väl nu att det närmar sig, det har blivit bökigt att vända i sängen och jag sover mer. Ligger oftast vaken en stund runt 4snåret men eftersom sambon äntligen lyckats övertyga sonen om att inte väcka mig direkt på morgonen (en förberedelse inför tiden då det också ska sova en bebis bredvid...) får jag ofta sovmorgon ändå, så skönt! Och kan lätt slumra en stund på eftermiddagen också.
Börjar iallafall känna mig "klar", men insåg att jag också i värsta fall kommer vara gravid i nästan en månad till :eek: (13 aug+2v...) Hoppas inte..
 
Oj har inte ens tänkt något kring besök.
Tror inte jag har något emot det och känner man sig trött får man nog säga det bara 🤔
Vet ju inte alls hur man kommer må efteråt (ks)
 
Äntligen fått datum nu iaf, den 12/8 kommer hon, om hon inte bestämmer sig för att komma före då..:love:
Fixa det sista här i veckan så vi bara kan vila och ta det lugnt sista lediga helgen tillsammans.

Lite orolig dock, var hos Bm i torsdags och mitt sf mått har stått still sen senaste besöket, så ska dit på extra mätning och ultraljud nästa vecka.
Får hoppas allt är bra:heart
 
Äntligen fått datum nu iaf, den 12/8 kommer hon, om hon inte bestämmer sig för att komma före då..:love:
Fixa det sista här i veckan så vi bara kan vila och ta det lugnt sista lediga helgen tillsammans.

Lite orolig dock, var hos Bm i torsdags och mitt sf mått har stått still sen senaste besöket, så ska dit på extra mätning och ultraljud nästa vecka.
Får hoppas allt är bra:heart
Det hade mitt också gjort senaste kontrollen, barnmorskan sa att det kan bli så om magen tex sjunker ner. Hoppas det är liknande logisk förklaring för dig!
 
Jag är sååå klar med detta nu. Tung och otymplig, stöter i magen i allt :D senaste dagarna har vi bland annat firat min pappas födelsedag och träffat en del släkt och jag känner att jag verkligen har noll tålamod med putslustiga kommentarer om hur gravid jag är och alla förväntningar folk har. Oerhört sympatiskt :angel:

Kommande veckan blir också intensiv, bm-kontroll imorgon, sen barnvakt på tisdag så att jag och sambon kan gå på spa, sen två olika besök av vänner som vi vill hinna träffa, fram till nästa måndag.

Och SEN tänker jag inte göra många knop fram till att bebis tittar ut, (mer än att kanske skörda lite grönsaker, äta glass, umgås med stora barnet och måla lite lister)...
 
Jag är sååå klar med detta nu. Tung och otymplig, stöter i magen i allt :D senaste dagarna har vi bland annat firat min pappas födelsedag och träffat en del släkt och jag känner att jag verkligen har noll tålamod med putslustiga kommentarer om hur gravid jag är och alla förväntningar folk har. Oerhört sympatiskt :angel:

Kommande veckan blir också intensiv, bm-kontroll imorgon, sen barnvakt på tisdag så att jag och sambon kan gå på spa, sen två olika besök av vänner som vi vill hinna träffa, fram till nästa måndag.

Och SEN tänker jag inte göra många knop fram till att bebis tittar ut, (mer än att kanske skörda lite grönsaker, äta glass, umgås med stora barnet och måla lite lister)...

Ja jag hoppas på något sånt också, BM trodde väl att det hade med och göra också men dom måste rapportera ändå och det är väl bra =)


Haha ja, åh är det tungt, är du varm, ät lite mer, du borde vila lite, sitt ner osv..... :banghead:
Som att man inte redan vet att man är stor som ett hus och väldigt gravid :P
vad ska hon heta..jadajada, fast vi sagt till alla att vi håller det hemligt tills hon tittat ut.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 345
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 228
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
348
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 818
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp