Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2022

Här har vi slutat amma, bara sådär 🤷🏼‍♀️ Efter att jag började jobba var det egentligen bara ett amningstillfälle per dygn kvar. Eftersom hon sover sämre med någon bredvid sig så brukade det bli så att hon vaknade vid 4, jag gick till hennes rum och liggammade, sedan vaknade hon till för att snutta typ 1 gång/h fram tills att jag gick upp. Började liksom sina för ganska länge sedan, så tror inte hon blev riktigt mätt. Vi testade att ge en flaska ersättning när hon vaknade nattetid istället, och då sov hon resten av natten. Snipp snapp snut, så var amningssagan slut 🤷🏼‍♀️

Tyvärr har läggdags blivit tidigare, och i och med det även när han vaknar. Föredrog helt klart när hon vaknade 9 varje morgon 😅
 
Tvillingarna blir tio månader idag, var tar tiden vägen? De står och går mot saker, Carl sover fortfarande dåligt om nätterna men gillar att prata. Säger katt, titta, gung gung, mamma och pappa samt hej hej. Med viss bebisdialekt förstås. Cajsa ska helst klättra på allt, uppåt är bäst. Gäller att hänga med 🙈
Är påväg att sluta amma, inte riktigt där men nära!
 
Tvillingarna blir tio månader idag, var tar tiden vägen? De står och går mot saker, Carl sover fortfarande dåligt om nätterna men gillar att prata. Säger katt, titta, gung gung, mamma och pappa samt hej hej. Med viss bebisdialekt förstås. Cajsa ska helst klättra på allt, uppåt är bäst. Gäller att hänga med 🙈
Är påväg att sluta amma, inte riktigt där men nära!

Vad mysigt att Carl pratar så mycket 😍 Vår säger mest mammamammamma och dääääär och titta 😁
 
Ja, här är det oklart vad som är med flit och inte 😂 Ganska precis 10 månader och några dagar, och vill man snälltolka så kan hon typ säga mamma, pappa, där, ja, jo, nä, och titta.

Vi försöker köra mycket med tecken här hemma eftersom vi pratar tre språk i hushållet. Ganska häftigt ändå att hon förstår mycket på båda våras modersmål. Engelskan är jag inte hundra på om hon hänger med än eftersom vi mest pratar det med varandra.
 
10-månaders kontroll idag. Cajsa är fortfarande längre än Carl men väger nästan ett kilo mindre, de har väldigt olika kroppsform kan man säga 😅 Cajsa är dock bara två cm längre, när de står bredvid varandra tycker jag hon ser nästan fem cm längre ut, men man kanske blir lurad bara för att hon är smalare!

De skulle slå två klossar mot varandra, det är inget vi övat på hemma. Cajsa kan dock slå Carl, det gillar hon 🙈 Till slut kunde Cajsa slå ihop klossarna efter att vi visat henne, Carl ville bara vinka. Tycker det är lite klurigt när de ska testa färdigheter som barnen aldrig övat på. Måste nog läsa på vad de ska kunna till ettårskontrollen och öva på det 😅
 
10-månaders kontroll idag. Cajsa är fortfarande längre än Carl men väger nästan ett kilo mindre, de har väldigt olika kroppsform kan man säga 😅 Cajsa är dock bara två cm längre, när de står bredvid varandra tycker jag hon ser nästan fem cm längre ut, men man kanske blir lurad bara för att hon är smalare!

De skulle slå två klossar mot varandra, det är inget vi övat på hemma. Cajsa kan dock slå Carl, det gillar hon 🙈 Till slut kunde Cajsa slå ihop klossarna efter att vi visat henne, Carl ville bara vinka. Tycker det är lite klurigt när de ska testa färdigheter som barnen aldrig övat på. Måste nog läsa på vad de ska kunna till ettårskontrollen och öva på det 😅

Det är så nedrans gulligt när bebisar lär sig vinka, tycker Carl gjorde rätt i att fokusera på det 😄 Har du kommit fram till vad det är för något de ska kunna till nästa kontroll? 😄
 
Det är så nedrans gulligt när bebisar lär sig vinka, tycker Carl gjorde rätt i att fokusera på det 😄 Har du kommit fram till vad det är för något de ska kunna till nästa kontroll? 😄
Ja det är gulligt!
Nej, det är vaccination och läkarbesök, men inte hittat något mer. Försökte läsa rikshandboken men fick inte fram något så kunskapsmässigt!
 
Alltså vår bebis har två-tre nätter i rad sovit 19-07.30 i sin egen säng utan uppvak. Det är det mest galna någonsin 😂 De andra två, och framförallt barn nummer två, sov ju kasst läääänge så det här är helt nytt för oss. Nu har jag säkert jinxat det också 😁
 
Ja, här är det oklart vad som är med flit och inte 😂 Ganska precis 10 månader och några dagar, och vill man snälltolka så kan hon typ säga mamma, pappa, där, ja, jo, nä, och titta.

Vi försöker köra mycket med tecken här hemma eftersom vi pratar tre språk i hushållet. Ganska häftigt ändå att hon förstår mycket på båda våras modersmål. Engelskan är jag inte hundra på om hon hänger med än eftersom vi mest pratar det med varandra.
Vi pratar också tre språk, engelska med varandra. Rädd det ska bli rörigt för henne men vet inte hur vi ska göra. Hon hör svenska mest eftersom jag är med henne dagarna i ända o pappans språk lite ibland men inte så mkt o mellan oss är det alltid engelska, men när hon börjar dagis blir de på pappans språk. Hur tänker ni, ska ni hålla er till två språk eller blir de tre?
 
@Kaching @Anonym111

Vad spännande med flerspråkiga barn! Tror sånt löser sig med tiden 😊 Våra äldre barn har snappat upp engelska genom tv-program bland annat och äldsta barnet pratar riktigt bra engelska och väljer ofta engelska i leken. Hon kan räkna jättelångt på engelska tack vare nåt program men kan inte räkna i närheten lika långt på svenska 🙈 Mellersta lägger in engelska ord ibland när hon pratar svenska vilket är ganska roligt. ”Mamma, var är mina shoes?” 😂

Vi pratar svenska hemma men tar gärna upp engelskan med barnen för att vi båda tycker att det är kul. Tänker att era barn har massor av nytta av att ha så många språk runt sig och att de nog lär sig att separera språken ju äldre de blir. Men jag kan ingenting om det utan gissar bara 😄
 
@Kaching @Anonym111

Vad spännande med flerspråkiga barn! Tror sånt löser sig med tiden 😊 Våra äldre barn har snappat upp engelska genom tv-program bland annat och äldsta barnet pratar riktigt bra engelska och väljer ofta engelska i leken. Hon kan räkna jättelångt på engelska tack vare nåt program men kan inte räkna i närheten lika långt på svenska 🙈 Mellersta lägger in engelska ord ibland när hon pratar svenska vilket är ganska roligt. ”Mamma, var är mina shoes?” 😂

Vi pratar svenska hemma men tar gärna upp engelskan med barnen för att vi båda tycker att det är kul. Tänker att era barn har massor av nytta av att ha så många språk runt sig och att de nog lär sig att separera språken ju äldre de blir. Men jag kan ingenting om det utan gissar bara 😄
Jag tror också det. Vi har många två och trespråkiga (föräldrarna pratar engelska med varandra) på förskolan och nära. Barnen när de är lite större växlar klockrent. Vår dotters bästa kompis är tvåspråkig och även om hon kom igång med talet rätt sent är hon helt klart ikapp nu som snart 4. Hon väljer ofta svenska i sociala sammanhang (föräldrarna pratar flytande svenska och är födda i Sverige) men kan ju helt klart lika mycket på andra språket.
 
Vi pratar också tre språk, engelska med varandra. Rädd det ska bli rörigt för henne men vet inte hur vi ska göra. Hon hör svenska mest eftersom jag är med henne dagarna i ända o pappans språk lite ibland men inte så mkt o mellan oss är det alltid engelska, men när hon börjar dagis blir de på pappans språk. Hur tänker ni, ska ni hålla er till två språk eller blir de tre?
Vi kör på att jag pratar svenska, och han pratar franska, sen tänker vi att engelskan kommer av sig själv (mina kompisars barn med helsvenska föräldrar pratar ju flytande engelska för det är så mycket engelska i samhället 😂)!

Vi hade ju tur och kunde vara 3,5 månader i Frankrike under föräldraledigheten, men hittills är alla ord på svenska 😅 Hon verkar dock förstå franska obehindrat.
 
Ligger i husvagnen med tre sovande barn! Molte säger mamma, pappa, Ture och Alfred (dock inte alls tydligt om brödernas namn men man hör skillnad vem han ”ropar” på) han äter helst själv (med pincettgrepp) osv men har inget intresse av att stå upp, krypa iväg om de är krånglig eller så. Han ålar när han kommer på golvet men är nöjd att sitta i vagnen om han bara får vara med. Himla smidigt när man är iväg, tog med liggdelen till vagnen som står på ett av borden i husvagnen och där har han nöjt sovit hela nätterna utan uppvak, suttit i vagnen hela fredagen då vi var på Eskilstuna djurpark, igår var killarna på tivoli hela dagen och han satt i vagnen å idag var vi på badhuset.

Undra när han ska börja vara ett bökigt barn?
 
Tyckte stundtals det var bökigt att åka till icke barnsäkra hem med enlingen när han var liten, men det var ingenting mot att åka med två tiomånaders till icke barnsäkra hem 🙈 var i föräldrarnas sommarstuga i fredags och hos en kompis igår em, det blir mycket nej och aj aj! Hemma är det barnsäkrat så gott det går, både inne och på altan, så att de kan röra sig fritt.

De är rätt aktiva mina små, älskar att upptäcka saker, på gott och ont! De vill röra sig mycket, gå längs möbler, klättra på lägre möbler, smaka på allt osv!

Blev lite irriterad på bvc-sköterskan på tiomånaders besöket då hon tittar på Carl och säger ”ja du gillar mat ser jag”. Han är ju lixom för kort för sin vikt enl kurvorna, men följer sina kurvor som han ska. Precis som Cajsa som också gillar mat, men hon är istället för lång för sin vikt, så hon ser ju smal ut. Tänkte då, är smal=inte gilla mat?
Annars är bvc-sköterskan bra så blev bara lite irriterad 🙈
 
Vi kör på att jag pratar svenska, och han pratar franska, sen tänker vi att engelskan kommer av sig själv (mina kompisars barn med helsvenska föräldrar pratar ju flytande engelska för det är så mycket engelska i samhället 😂)!

Vi hade ju tur och kunde vara 3,5 månader i Frankrike under föräldraledigheten, men hittills är alla ord på svenska 😅 Hon verkar dock förstå franska obehindrat.

Jag tror det är en rimlig lösning! Att man lär barnet sitt respektive modersmål, och sen om engelskan kommer på köpet så är det bara bonus :)
 
Tyckte stundtals det var bökigt att åka till icke barnsäkra hem med enlingen när han var liten, men det var ingenting mot att åka med två tiomånaders till icke barnsäkra hem 🙈 var i föräldrarnas sommarstuga i fredags och hos en kompis igår em, det blir mycket nej och aj aj! Hemma är det barnsäkrat så gott det går, både inne och på altan, så att de kan röra sig fritt.

De är rätt aktiva mina små, älskar att upptäcka saker, på gott och ont! De vill röra sig mycket, gå längs möbler, klättra på lägre möbler, smaka på allt osv!

Blev lite irriterad på bvc-sköterskan på tiomånaders besöket då hon tittar på Carl och säger ”ja du gillar mat ser jag”. Han är ju lixom för kort för sin vikt enl kurvorna, men följer sina kurvor som han ska. Precis som Cajsa som också gillar mat, men hon är istället för lång för sin vikt, så hon ser ju smal ut. Tänkte då, är smal=inte gilla mat?
Annars är bvc-sköterskan bra så blev bara lite irriterad 🙈

Förstår att det är stökigt att åka och hälsa på de som inte har barnsäkrat med två bebisar som röjer! Tycker det räcker med en 🙈

Varför säger BVC sköterskan så? Himla onödigt. Vår sköterska började prata om BMI när mellersta dottern var runt året, kändes väldigt märkligt!
 
Förstår att det är stökigt att åka och hälsa på de som inte har barnsäkrat med två bebisar som röjer! Tycker det räcker med en 🙈

Varför säger BVC sköterskan så? Himla onödigt. Vår sköterska började prata om BMI när mellersta dottern var runt året, kändes väldigt märkligt!
De pratade bmi med enlingen när han var 5,5 (försenad femårskontroll), då låg han lite för högt på vikten. Dock väldigt aktiv så känner mig inte orolig. Men, med det i bakhuvudet frågade jag på åttamånaderskontrollen om Carl och bmi, följer han samma kurvor som nu så kommer han ju hamna för högt på bmi (medelkurvan på vikt och en kurva under på längd). Fick då något luddigt svar om att man ju måste få vara lite rund 🙈
Jag förstår varför de pratar bmi, samtidigt som jag stör mig en del på det, lite kluven till det!
 
Här går det bra, lillan var förkyld för ett par veckor sedan och det var envist. Men nu har hon börjat äta bättre igen och dricker tom lite ur flaska. Ser ett helt nytt liv öppna sig 🤣. Fyra tänder på gång samtidigt 😱 så lite gnälligt är det.

Sömnen är upp och ned. I helgen sov hon med bara ett kort uppvak för amning men inatt ammade hon 4 ggr och var orolig. Hoppas det stabiliserar sig snart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 597
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp