Sommarföräldrar 2022

Tiden går så fort och dags att byta stol från babyskyddet. Misstänker många här gått över till nästa stol redan, vad har ni valt för stol, vad har ni för bil och tycker ni om er stol?

Vi har en Besafe izi go modular, en stol som fäster i samma isofixbas som babyskyddet vi hade. Vi har haft den till alla våra tre barn och är väldigt nöjda med den MEN hade jag köpt en ny stol idag hade jag köpt en stol som tar upp till 25 kg vilket jag har förstått att nästan bara bältesstolar gör. Vår äldsta dotter växte ur stolen innan hon var stor nog att åka framlänges så då åkte vi på att köpa en till bilstol, men då köpte vi en med just bältesfäste som tar 25 kg. Den har barn nummer två nu och den är vi också väldigt nöjda med! Minns inte exakt modell nu men det är också en Besafe.
 
Tiden går så fort och dags att byta stol från babyskyddet. Misstänker många här gått över till nästa stol redan, vad har ni valt för stol, vad har ni för bil och tycker ni om er stol?
Vi köpte en Axkid minikid 1 eftersom de kan åka bakåtvänt länge i den, upp till 25 kilo. Har även en Besafe (izi plus tror jag?) sedan tidigare och om jag får klaga på något med Axkid så är bältet lite fippligare att knäppa än i Besafe, och så finns det inga magneter som håller bältet på plats på sidorna av stolen när de inte sitter fastspända. Men det är ju petitesser, i övrigt är vi nöjda med Axkidstolen. Huvudsaken de kan sitta bakåtvända länge.
 
Snart fyller lillebror ett år och nästa helg är det kalas. Vi håller på att skura hela ladan för att kunna vara där.

Lillebror går utmed möbler och skjuter saker framför sig och använder som gåstol. Han är snabb som tusan, river och ställer till oreda överallt. Bästa leken just nu är att riva ut alla sina kläder på golvet, och att kasta mat.

Jag är glad att han fyller ett år, det känns som kalaset kommer vara lika mycket för oss föräldrar. Vi grejade det faktiskt, ett helt år med två barn.

Nu har några bekanta som fått barn förra sommaren gått ut med nya graviditeter och jag är glad för deras skull och glad för att det inte är jag. 😅 Jag är tacksam att det känns så nu, att vi är klara, att det inte är något att fundera på.

Barnen har ofta roligt med varandra och det är fint. ❤️
 
Tanken på att vara gravid igen gör mig livrädd, så ett eventuellt barn 2 känner jag också är långt borta @Pellegnillot 😂

Jag har varit i en jättedjup PMDS-svacka och mått piss. Det har vänt nu men ska åka på spa helt själv imorgon bara för att nollställa hjärnan lite. Vi har lillans ettårskalas idag (fyllde i måndags), så kommer säkert behöva den återhämtningen 🤪

Förresten, är det någon som vet om människor har samma grej med bäckenet som fölston? Känns som att min rumpa ändrat form många gånger sedan jag blev gravid. Nu har den t.ex efter en platt period runt förlossningen blivit rundare, och jag har absolut inte tränat så till den grad att jag kan tacka gymmet för detta 😂
 
Vi har låtit lillasyster få storebrors stol, en britax maxway plus, och han fick byta till en axkid minikid 3. Axkiden är mycket smidigare att installera och mer modern men tycker faktiskt båda barnen suttit bättre i maxwayen och den är mer bekväm. Har hört väldigt bra om besafe stretch dock
 
Vi kör Max way i min bil och maxi Cosi pearl xp som går på samma bas som babyskyddet i den andra bilen, den var vi väldigt väldigt nöjda med när storebror åkte den, men den är för stor för att få plats med i min xc 70 med tre stolar bak!
 
Eller egentligen åker han babyskydd än! Men jag lyckades tappa bort nycklarna till sambons bil igår där babyskyddet är inläst så har fått montera in Max way i min bil idag för att lyckas komma iväg på dagens ettårskalas hos @Fille 🙈
 
Eller egentligen åker han babyskydd än! Men jag lyckades tappa bort nycklarna till sambons bil igår där babyskyddet är inläst så har fått montera in Max way i min bil idag för att lyckas komma iväg på dagens ettårskalas hos @Fille 🙈
Ni kom ju faktiskt fem min innan utsatt tid ;)

Vi hade kalas och namngivningscermoni för tvillingarna i lördags, rätt så enkelt men blev ändå så mysigt och lyckat 🥳🤩
 
Tack för alla svar om bilstol!
Blev en Besafe stretch, verkar bra Men tusan vad den tar plats. Vi har ändå inte en jätteliten bil och det börjar kännas trångt i framsätet. Sa det till min man i förrgår att vi nog måste köpa ny större bil om två år för att få plats (jag tänkte då på att ungen behöver mer plats och framsätet då trycks fram ännu mer) varpå han blev stressad och undrade om jag var gravid 😂
 
Åh herregud, vi har haft en period nu med gäster, resande, förkylning och ettårssömnregression (samtidigt!), så läggning har varit KÄMPIGT. Satt och grät av utmattning en kväll i Köpenhamn när hon efter 90 minuter fortfarande inte ens var nära 😅

Nu har vi kommit "hem" till sambons hemland där vi bodde jan-apr och nu har hon äntligen somnat lugnt och hyffsat snabbt två dagar på raken 😍

Några fler som brottar sig igenom en sömnregressionsfas?
 
Åh herregud, vi har haft en period nu med gäster, resande, förkylning och ettårssömnregression (samtidigt!), så läggning har varit KÄMPIGT. Satt och grät av utmattning en kväll i Köpenhamn när hon efter 90 minuter fortfarande inte ens var nära 😅

Nu har vi kommit "hem" till sambons hemland där vi bodde jan-apr och nu har hon äntligen somnat lugnt och hyffsat snabbt två dagar på raken 😍

Några fler som brottar sig igenom en sömnregressionsfas?
Nattningarna går i regel bra, ibland busar tvillingarna upp varandra bara. Men Carl har ju alltid sovit mer eller mindre dåligt på nätterna, det börjar dock bli bättre!
 
Åh herregud, vi har haft en period nu med gäster, resande, förkylning och ettårssömnregression (samtidigt!), så läggning har varit KÄMPIGT. Satt och grät av utmattning en kväll i Köpenhamn när hon efter 90 minuter fortfarande inte ens var nära 😅

Nu har vi kommit "hem" till sambons hemland där vi bodde jan-apr och nu har hon äntligen somnat lugnt och hyffsat snabbt två dagar på raken 😍

Några fler som brottar sig igenom en sömnregressionsfas?

Förstår frustrationen! Jag och sömnkrånglande barn går inte ihop. Min sambo har bättre tålamod och tar läggningarna när de krånglar 😅 Vi har också varit på resande fot men bebis sover förvånansvärt bra ändå även om det blir lite tidigare morgnar.
 
Vi har ”peppar peppar” de väldigt enkelt omkring sömn, eller nästan allt är än så länge enkelt. Inga fasta sovtider, spelar ingen roll om han missar någon sömn osv
Vi är i Danmark just nu, åkte hemifrån i torsdags förra veckan, och har rest fyra av de dagarna ca 30 mil om dagen, stannat för att kissa föräldrar eller storebrorsor och matpaus för hela familjen. Han har grinat/ varit missnöjd totalt kanske 60 minuter dessa 10 dagar ❤️ två dagar på skara sommarland och två heldagar på legoland har vi hunnit med.

Sen får vi honom inte kvar i sin våningssäng, har trevåningsäng i husvagnen men han kryper ur sin säng och vi vill inte flytta upp honom så han sover med oss i sängen. Jätte mysigt men som jag saknar sambomys!! Molte sover mellan oss då han gärna beger sig iväg när han vaknar på nätterna och man får då krama om honom så ligger han kvar vilket inte är något problem hemma i spjälsängen då kryper han ett varv eller ställer sig upp och kollar läget innan han lägger sig igen, de går ju inte i en säng utan kanter och väldigt mycket roligt att pilla med…. Men de betyder även att jag får stå ut i tre veckor till utan ett ordentligt skedande eller vuxenmys 🤯
 
Mot oändligheten och vidare 💫

De var så suriga inne igår, så vi gick ut i regnet 😅 Det var kul enligt de små!
 

Bifogade filer

  • IMG_6100.jpeg
    IMG_6100.jpeg
    539,9 KB · Visningar: 27
Här har sömnen ordnat upp sig när vi varit på samma ställe ett tag och förkylningen gått över. Nu är vi tillbaka på ganska kort läggning och 12h sömn. Vi har senarelagt läggdags med runt 1h och det verkar passa henne bättre. Sen är vi kassa på scheman så det blir ändå lite hipp som happ, men hon somnar lättare runt 20 än 19, helt klart 😊

Tycker alla bilder på barn i barnskor är så söta 😍 Vår har inte släppt sargen än, men jag gick inte förrän sent så jag är inte orolig och är glad att slippa barnskoutgiften ett litet tag till 😂
 
Här slipper vi utgifter för barnskor med, han tar av sig både strumpor och skor inom en minut efter att dom åkt på 😂

Han förvånar oss varje dag med hans envishet och motorik. Han klättrar upp på studsmattan till syskonen, med hjälp av stegen. Så vi började lägga ner stegen efter de stora klättrat upp. När vi tittar nästa gång kommer han och bär på stegen, sätter den intill studsmattan och klättrar upp igen 😳 och springer snabbt iväg om han gjort nåt hyss, våra andra barn gick inte ens i denna åldern..
 
Här slipper vi utgifter för barnskor med, han tar av sig både strumpor och skor inom en minut efter att dom åkt på 😂

Han förvånar oss varje dag med hans envishet och motorik. Han klättrar upp på studsmattan till syskonen, med hjälp av stegen. Så vi började lägga ner stegen efter de stora klättrat upp. När vi tittar nästa gång kommer han och bär på stegen, sätter den intill studsmattan och klättrar upp igen 😳 och springer snabbt iväg om han gjort nåt hyss, våra andra barn gick inte ens i denna åldern..
Smart, busig och atletisk, skönt att ni slipper köpa gymkort med den vardagsmotionen 😁
 
Känner mig som världens hemskaste mamma! Jag började jobba igen för drygt en månad sedan och trodde då att amningen skulle börja fasas ut vilket jag såg fram emot då jag känner mig klar med amningen. Men sonen håller verkligen inte med! Tiden jag är hemma så vill sonen mer eller mindre snutta på mig hela tiden. Får han inte så börjar han skrika och dra i mina kläder/ brösten allt för att försöka amma. Jag bröt precis ihop för jag orkar inte längre, jag känner mig kvävd. Och så får jag fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte vill ha han snuttandes på mig hela tiden..
Jag vet inte hur/ vad jag ska göra!:cry:
Kan tillägga att han inte tar napp och han har inte tagit till sig någon snutte. Nappflaska tar han inte om jag är hemma kan ta det lite halvt när jag jobbar.
 
Känner mig som världens hemskaste mamma! Jag började jobba igen för drygt en månad sedan och trodde då att amningen skulle börja fasas ut vilket jag såg fram emot då jag känner mig klar med amningen. Men sonen håller verkligen inte med! Tiden jag är hemma så vill sonen mer eller mindre snutta på mig hela tiden. Får han inte så börjar han skrika och dra i mina kläder/ brösten allt för att försöka amma. Jag bröt precis ihop för jag orkar inte längre, jag känner mig kvävd. Och så får jag fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte vill ha han snuttandes på mig hela tiden..
Jag vet inte hur/ vad jag ska göra!:cry:
Kan tillägga att han inte tar napp och han har inte tagit till sig någon snutte. Nappflaska tar han inte om jag är hemma kan ta det lite halvt när jag jobbar.
Har du provat åka bort en hel helg tex?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 599
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 190
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 326
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 291
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp