Bukefalos 28 år!

För mig spelar det ingen större roll egentligen. November-december är vidriga för mig med mörkret oavsett, men det handlar om 8 veckor.

Huruvida man uppskattar ljuset hellre på morgonen eller kvällen en timma hit eller dit är ju individuellt utifrån förhållanden, arbetstider och var man bor. Så där kommer aldrig folk enas 👍

Jag hade gärna skippat växlandet - oavsett åt vilket håll. Känns bara som onödig överkurs med väldigt otydlig fördel år 2019.
 
För mig spelar det ingen större roll egentligen. November-december är vidriga för mig med mörkret oavsett, men det handlar om 8 veckor.

Huruvida man uppskattar ljuset hellre på morgonen eller kvällen en timma hit eller dit är ju individuellt utifrån förhållanden, arbetstider och var man bor. Så där kommer aldrig folk enas 👍

Jag hade gärna skippat växlandet - oavsett åt vilket håll. Känns bara som onödig överkurs med väldigt otydlig fördel år 2019.

Jag älskar skillnaderna i ljus och mörker och årstider men förstår ändå inte varför tiden ska räknas annorlunda och få diskontinuiteter två gånger om året. Är ett himla meck att passa ihop med alla kunders egna länders liknande påfund som självklart inte sammanfaller i absoluta tidpunkter.
 
Här uppe i norr känner vi inte av ljuset på morgonen mer än nu första veckan med vintertid. Annars är det mörkt fram till kl 9 på morgonen mitt i vintern så vi får hur som helst inte vakna till gryningsljuset ännu på några månader.
Däremot så finns det ju en större chans att hinna njuta av ljuset på eftermiddagen om vi skulle fortsatt med sommartid även under vintern så jag behåller gärna sommartid året om.
 
Jag älskar skillnaderna i ljus och mörker och årstider men förstår ändå inte varför tiden ska räknas annorlunda och få diskontinuiteter två gånger om året. Är ett himla meck att passa ihop med alla kunders egna länders liknande påfund som självklart inte sammanfaller i absoluta tidpunkter.

Nä som sagt, det blir bara meck och onödigt med omställningarna ...
 
Sover bättre redan. Hjärnan säger ständig sommartid hade varit bra, kroppen vill ha normaltid. Jag lyssnar på kroppen.
 
Skulle gärna se sommartid året runt. Ändå mörkt när man vaknar denna tid på dygnet, och ljusnar lagom tills man är halvvägs till jobbet. Nu blir de ju mörkt lagom tills man är halvvägs hem, förra veckan var de i alla fall ljust när man kom hem. Känns som ett konstant mörker.
 
Skönt med mer ljus på kvällen så man har ner tid att göra saker. Morgonen sover man ju ändå bort, eller så måste man jobba.
 
Jag har då större nytta av en timme ljus på morgonen istället för på eftermiddagen när jag jobbar dagtid. Jag blir piggare.

Jag också. Som en ögonblicksbild den 20 december så kanske det spelar mindre roll om solen går upp 0830 eller 0930. Men antalet dagar att både gå upp och åka till jobbet i kolmörker skulle förlängas på ett jäkligt jobbigt sätt för många dagtidsarbetande, om sommartiden väljs som permanent tid.

Nu blir det ändå en liten andhämtning i slutet av oktober/början av november innan lampan släcks igen, och framför allt att få tillbaka morgonljuset i februari i stället för långt in i mars är värt otroligt mycket. För mig, och många med mig.

Och då säger jag inte detta för att jag inte har något att göra utomhus efter jobbet, vilket jag också har.
 
Jag har då större nytta av en timme ljus på morgonen istället för på eftermiddagen när jag jobbar dagtid. Jag blir piggare.
Jag också. Som en ögonblicksbild den 20 december så kanske det spelar mindre roll om solen går upp 0830 eller 0930. Men antalet dagar att både gå upp och åka till jobbet i kolmörker skulle förlängas på ett jäkligt jobbigt sätt för många dagtidsarbetande, om sommartiden väljs som permanent tid.

Nu blir det ändå en liten andhämtning i slutet av oktober/början av november innan lampan släcks igen, och framför allt att få tillbaka morgonljuset i februari i stället för långt in i mars är värt otroligt mycket. För mig, och många med mig.

Och då säger jag inte detta för att jag inte har något att göra utomhus efter jobbet, vilket jag också har.
Jag med. Som en person som stiger upp strax innan kl 5 och går och lägger mig vid kl 21:30-22:00 önskar jag mig som mest ljus på morgonen och som minst på kvällen.
 
Dagen då vi får tillbaka sommartiden är bästa dagen på året för mig. Den extra timmen på eftermiddagen skulle vara GULD att ha i november-februari. Det är ändå mörkt på morgnarna hela den perioden, så då gör det ingen skillnad alls i norr, vi har så extremt korta dagar.

För mig personligen skulle sommartid bidra till en lättare vinter.
 
Dagen då vi får tillbaka sommartiden är bästa dagen på året för mig. Den extra timmen på eftermiddagen skulle vara GULD att ha i november-februari. Det är ändå mörkt på morgnarna hela den perioden, så då gör det ingen skillnad alls i norr, vi har så extremt korta dagar.

För mig personligen skulle sommartid bidra till en lättare vinter.
Håller med dig!
En timme extra ljus på vinterns eftermiddagar skulle göra mycket.
 
Fast hur många av oss har möjlighet att utnyttja det? Inte de som jobbar kontorstider inomhus iaf.
Vet ingen siffra på hur många. Men om vi får sommartid året om så kommer många att få det ännu tuffare på dagarna.
Alla barn och ungdomar som börjar skolan och inte får något ljus, många vuxna.
Man skulle kunna senarelägga mycket, flytta fram en timme med butiker, service mm men det blir en omställning det med. Lättare vore att inte knöla med folks hälsa i onödan och köra på konstant vanligt tid.
 
Jag verkar vara en av de försvinnande få i vårt samhälle som kan bestämma ganska fritt över när jag stiger upp och när jag går och lägger mig och behöver inte (vill inte ha) stöd i en artificiell konstruktion som ska räkna om tidbasen varje halvår.

Jag lovar dyrt och heligt till alla i tråden att det politiska beslutet om sommartidens varande inte kommer att påverka antalet ljustimmar tillgängliga - det minsta lilla.

För egen del är ljuset på morgonen viktigast, när kroppen är utvilad och spritter av energi efter en god natts sömn, på kvällen är jag ändå trött och lägger mig för att sova.
 
Dagen då vi får tillbaka sommartiden är bästa dagen på året för mig. Den extra timmen på eftermiddagen skulle vara GULD att ha i november-februari. Det är ändå mörkt på morgnarna hela den perioden, så då gör det ingen skillnad alls i norr, vi har så extremt korta dagar.

För mig personligen skulle sommartid bidra till en lättare vinter.
Tycker det är bra med sommartid då man kan göra en hel del på kvällen den där extra timmen .Då man har en gård att ta hand om och är mycket ute i naturen och fiskar .Det blir som en extra timme då det ställs om.Då man jobbar 7-16 så har jag ingen nytta av timmen på morgonen men på kvällen kan man utnyttja den till något nyttigt och kul uteaktivitet .Helst nu i början när det inte är ljust så länge
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 575
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 787
Senast: Santoxen
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 931
Senast: Anna
·
  • Omröstning
Samhälle Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 929
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp