Bukefalos 28 år!

Skönt för mig att nu kommer köksklockan att gå rätt igen. Kom mig aldrig för att ändra den när vi gick över till sommartid i våras så nu behöver jag inte ändra något tillbaka. Allt annat, elektroniskt, uppdateras automatiskt. :D
 
Jag gar inte läst det som skrevs i DN men hörde en intervju med en av författarna. Min fråga på det som sas är varför jag mår sämre av att se morgonljuset genom fönstret 1,5h efter att jag kommit till jobbet istället för 0,5h?
 
Ogillar starkt vintertid. Har säkert att göra med att jag är en usel morgonmänniska, alltså är ljus på morgonen helt bortkastat på mig, jag har hellre den timmen av ljus på eftermiddagen. Men en del av mig tycker ändå att det vore lite konstigt om vår normaltid plötsligt skulle innebära att solen står som högst kl 13...
 
Vill ha normaltid året om. Är jättemorgontrött och har svårt att vakna till på morgonen, och sommartid på vintern skulle innebära att solen gick upp runt 11 när det är som värst. Min dygnsrytm och sömn skulle bli ännu sämre än vad den redan är.

Om jag bara skulle se till aktiviteter skulle jag föredra sommartid, men sett till mitt mående så är jag lite bekymrad över om vi skulle få sommartid året runt.
 
Vill ha normaltid året om. Är jättemorgontrött och har svårt att vakna till på morgonen, och sommartid på vintern skulle innebära att solen gick upp runt 11 när det är som värst. Min dygnsrytm och sömn skulle bli ännu sämre än vad den redan är.

Om jag bara skulle se till aktiviteter skulle jag föredra sommartid, men sett till mitt mående så är jag lite bekymrad över om vi skulle få sommartid året runt.

Ja, samma här om vi tvingas ta bort nuvarande ordning. Och har man lite flexibla arbetstider så känns det ändå lättare att "göra sin egen sommartid" med utgångspunkt i en fast normaltid än tvärtom. För egen del skulle jag kunna börja jobba kanske kl 6.30 -7 den ljusare årstiden. För att då kunna sluta tidigare åtminstone en del dagar och därmed utnyttja tiden på kvällarna så mycket som möjligt, oavsett vad klockan står på.

Men det skulle nog bli mer problematiskt att ordna så att jag kan hasa in som en zombie kl 10 från november till mars, även om jag skulle sitta kvar längre på eftermiddagen/kvällen.
 
Jag brukar känna av tidsomställningen tycker jag, men nu har jag inte gjort det hittills... men har ju ledig fm så... o nu kanske man märker det i em/kv när det blir mörkt tidigare iofs?
 
Jag vill ha permanent normaltid. MIn hjärna vänjer sig aldrig riktigt vid uppstigning 4.10 normaltid vilket jag får leva med när det är sommartid. Dessutom skulle permanent sommartid (eller att byta till östeuropeisk tidszon vilket är mer korrekt att kalla det) 4 månader med soluppgång efter åtta, 2 månader med soluppgång efter nio och soluppgång kvart i tio på julafton här i Stockholmstrakten. Inget jag önskar mig. Plus att jag håller med de sin skrivit att de vill att solen ska stå öder kl 12 så långt det går.
 
På ett jobb jag hade i yngre dar infördes sommar o vintertid, i stället för att arbeta 08 - 16:45 så arbetade vi 08:00 - 16 på sommaren o 08 - 17:03 på vintern.
 
För mig passar det jättebra att byta från sommartid till vintertid. Den där timmen på morgonen är fint. Jag har nog blivit morgonmänniska på gamla dagar. Eftermiddagsmörkret är liksom där ändå
 
Alla är inte som du.
Ganska många människor kliver upp tidigt även om de är lediga, arbetslösa eller what ever anledning som gör att de inte ska iväg på jobb om mornarna och då är den där extra timmen med ljus helt suverän.
Alla är inte som du heller. De som inte orkar kliva upp tidigt missar den där timmen, men på eftermiddagen har nog alla hunnit vakna och kan nyttja ljuset.
 
Är det någon som vet hur det gick med den där EU-omröstningen (eller vad det var) där man fick rösta för om man ville ha kvar det här bytandet eller inte?
 
Föredrar normaltid.
Nu för att jag jobbar kväll och vill ha ljust på morgonen och inte kvällen då jag ändå är instängd i fabriken på kvällen. Om det blir dagtid för mig igen framöver så vill jag ha normaltid för att slippa gå upp kl 4 (som ju klockan igentligen är fast den står på 5) och börjar jag jobba utomhus igen vill jag inte famla fram i mörker i onödigt länge.
 

Liknande trådar

Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 669
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 800
Senast: Santoxen
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 947
Senast: Anna
·
  • Omröstning
Samhälle Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 967
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp