Bukefalos 28 år!

Älskar sommartid avskyr vintertid eller normaltid. Skulle det vara normaltid året om hade jag avskytt det. Känner varje år när sommartiden kommer att jag börjar leva igen. Varje år när normaltiden kommer blir jag deprimerad av det ständiga mörkret som jag som jobbar dagtid upplever. Alltid sluta när det är mörkt är deprimerande.
Hade ju inte gjort någon skillnad vintertid eftersom det ändå mörknar tidigare då.
 
Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska likgiltig. Det enda som egentligen inverkar är att köksklockan går fel och får göra det i sex månader tills den blir rätt igen. Den knappa minut det tar att dra fram en pall, ställa sig på den, ta ner klockan, skruva fram den en timme och hänga upp klockan igen är en oöverstiglig ansträngning.
Jag påverkas inte nämnvärt av att ställa om klockan, men jag skulle nog gärna ha sommartid året om. Jag vet att forskningen pekar på att det vore sämre ur folkhälsosynpunkt men den där lilla extra ljusa stunden i slutet på dagen vore värt det för mig.
Jag älskar när det blir sommartid, hela jag lever upp.
 
Min hund kan tydligen klockan för han väckte mig precis samma tid som vanligt. :D
Skämt åsido så slipper jag gärna detta två gånger om året. Jag har inte så många analoga klockor, så att ställa om dem är inte så betungande, men jag känner att min dygnsrytm har svårt att hänga med.
 
Jag tycker att det gör stor skillnad. Det tar mig minst en vecka att vänja mig vid att stiga upp 4:30 (vilket låter HELT vidrigt) istället för 5:30. Plus då att det är mörkt igen också.
Ja jag vet många som känner så.
Vet inte om det är mitt tankesätt som gör att jag inte påverkas eller om det är ngt annat.

Har dessutom inte ont av mörker så för mig spelar det ingen roll när mörkret infinner sig.
 
Sommartid är bäst. Älskar ljusa kvällar. :love:

Är utpräglad kvällsmänniska och hatar att gå upp tidigt, men det är i relation till övriga samhällets dygnsrytm och inte till ljuset. Har följdaktligen inga som helst problem med omställningen till sommartid. Däremot är vintertid ett jävla elände, den absolut enda effekten jag upplever är att det blir mörkt en timme tidigare.
 
Det som vintertidkramare kallar "normaltid" är ju inte mer normalt än någon annan tid. All tid är en konstruktion. Och det där med att "leva naturligt där solen står högst mitt på dagen" gäller ju bara om du bor på exakt rätt plats inom din tidszon. Men att använda begreppet är ju ett sätt att säga "jag har rätt" och egentligen inget annat.
 
Jag tycker att det gör stor skillnad. Det tar mig minst en vecka att vänja mig vid att stiga upp 4:30 (vilket låter HELT vidrigt) istället för 5:30. Plus då att det är mörkt igen också.
Här tar det hela tiden. Det är först när klockan hamnar rätt igen som kroppen återställs.
 
Det hade ju redan blivit ljust på morgonen, så förstår inte det där att vi behöver ställa om tiden fortfarande.
Normaltid året om tack.
Ja det är just därför som vi ställer om klockan. Det är ljuset på kvällen som man vill åt med sommartid.

Med sommartid går solen upp 05:31 i Stockholm den 15/4, med vintertid blir det 04:31. Till vilken nytta? Solnedgång samma datum och samma plats är kl 20:05 men med vintertid skulle det vara kl 19:05. Där kan vi börja tala om nytta.

Men du tycker ändå vintertid är bättre i april/maj? Mitt i sommaren spelar det mindre roll pga ljust ändå.
 
Jag påverkas inte nämnvärt av att ställa om klockan, men jag skulle nog gärna ha sommartid året om. Jag vet att forskningen pekar på att det vore sämre ur folkhälsosynpunkt men den där lilla extra ljusa stunden i slutet på dagen vore värt det för mig.
Jag älskar när det blir sommartid, hela jag lever upp.
Här blir jag nyfiken, har inte koll på forskningen - vet du varför det skulle vara sämre? 😊 Jag vet att just tidsomställningen har negativa hälsoeffekter men det är ju pga att dygnsrytmen störs och en timme försvinner, men varför vore det sämre att ha sommartid året om?

(Personligen hör jag till dem som blir jättejetlaggad oavsett och även om det är skönt att få en timme den helgen på hösten så önskar jag verkligen att vi bara kunde låta klockan vara..)
 
Här blir jag nyfiken, har inte koll på forskningen - vet du varför det skulle vara sämre? 😊 Jag vet att just tidsomställningen har negativa hälsoeffekter men det är ju pga att dygnsrytmen störs och en timme försvinner, men varför vore det sämre att ha sommartid året om?

(Personligen hör jag till dem som blir jättejetlaggad oavsett och även om det är skönt att få en timme den helgen på hösten så önskar jag verkligen att vi bara kunde låta klockan vara..)
Jag har inte superkoll men tror jag läst att det bl.a. har att göra med att man får färre ljusa morgontimmar :)
 
Med sommartid går solen upp 05:31 i Stockholm den 15/4, med vintertid blir det 04:31. Till vilken nytta? Solnedgång samma datum och samma plats är kl 20:05 men med vintertid skulle det vara kl 19:05. Där kan vi börja tala om nytta.
Vintertid 04.31 ja det är trevligt att få se ljuset före jobbet. Sommartid 19.00 då börjar det ändå dags att varva ner. Vi som går upp 5.00 så känns den där morgontimmen rejält.
 
Vintertid 04.31 ja det är trevligt att få se ljuset före jobbet. Sommartid 19.00 då börjar det ändå dags att varva ner. Vi som går upp 5.00 så känns den där morgontimmen rejält.
Så vad är det du inte förstår? Att andra människor har en annan dygnsrytm?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 974
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 618
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp