Sommarutflykter tips önskas

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
I sommar verkar jag bli ensam med semester här hemma. Jag har egentligen inga problem med att vara hemma, har hur många projekt som helst men känner att jag även behöver komma iväg lite. Utgår från Västeråstrakten men har gjort de flesta grejerna i närheten. Jag har inga problem med en övernattning eller två om det är något som verkar spännande eller kul. Tar gärna med mig hunden men inget måste, det går ingen nöd på honom här hemma heller.

Så vad gillar jag, vandring, har de senaste 6 åren varit i Funäsdalen och funderar på att åka en tur uppåt.

Jag gillar historia, växter och trädgårdar, spännande museum och god mat. Så fram med förslag, det kanske är fler som vill ha tips inför sommaren.

Köra Mälaren runt? Vi gjorde det som dagsutflykt härom året och stannade till på olika ställen vi fann intressanta. Som Strängnäs domkyrka där Gustaf Vasa valdes till kung. Stannade också hos hans son Erik i Västerås, kollade ruiner i Kungsör, och avslutade med fika på Taxinge slott.

HittaUt.
Äntligen har man fått anledning att besöka metropoler som Köping, Katrineholm och Karlshamn. Och väl där hamnar man på ställen som man aldrig skulle hamna på annars!
Nja leta konstiga pinnar i skogen på märkliga ställen är inte för mig, åtminstone här har de haft förkärlek för att sätta dem ute i mossar. 🙄😅

Förra sommaren åkte mamma och jag runt och kollade in massor med gamla medeltida kyrkor som hade öppet, både vägkyrkor med hamnade även på mässa i en och jag min hedning kände mig som en hädare när jag tog nattvarden. Till saken hör att det var bara vi två som kom på mässan, förutom de närmast inblandade som kyrkvaktmästare, präst osv så när de skulle ta nattvarden kände jag mig tvungen att gå upp. Efteråt fikade vi tillsammans och det var väldigt trevligt, men vi träffade många väldigt trevliga människor som berättade om kyrkorna vi besökte och beundrade arkitekturen och målningarna hos. Vi avverkade minst sju olika gamla kyrkor på några dagar. :up:

I Göteborg är HittaUt centrala grejer och man får syn på detaljer i stan man inte har lagt märke till förut. Det är ganska roligt.
Det skulle jag kunna tänka mig men om jag åker till Göteborg har jag fullt upp ändå. Här hemma har de satt dem på de mest märkliga ställen. Jag rör mig rätt mycket i obanad terräng och blir överraskad när jag stöter på dem. :)

Det skulle jag kunna tänka mig men om jag åker till Göteborg har jag fullt upp ändå. Här hemma har de satt dem på de mest märkliga ställen. Jag rör mig rätt mycket i obanad terräng och blir överraskad när jag stöter på dem. :)
Jag trodde på riktigt att hela idén med HittaUt var att slöfockar som aldrig går i obanad terräng skull ta några steg extra.

Alltså väldigt basic motion i vardagen.

I sommar verkar jag bli ensam med semester här hemma. Jag har egentligen inga problem med att vara hemma, har hur många projekt som helst men känner att jag även behöver komma iväg lite. Utgår från Västeråstrakten men har gjort de flesta grejerna i närheten. Jag har inga problem med en övernattning eller två om det är något som verkar spännande eller kul. Tar gärna med mig hunden men inget måste, det går ingen nöd på honom här hemma heller.

Så vad gillar jag, vandring, har de senaste 6 åren varit i Funäsdalen och funderar på att åka en tur uppåt.

Jag gillar historia, växter och trädgårdar, spännande museum och god mat. Så fram med förslag, det kanske är fler som vill ha tips inför sommaren.

Om du inte tycker det är för långt bort så kan några dagsetapper av Bohusleden vara väldigt fint 🙂

https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/leder/bohusleden/

Kolla på Fjärdhundraland, ett nätverk av små aktörer i Enköping/Uppsala-trakten, där kan du hitta massor av trevliga handelsträdgårdar, trädgårdsfik, butiker och andra mysiga besöksmål. Botan, Linnéträdgården och Linnés Hammarby i Uppsala. Åk upp till Falun och kolla på gruvan, Sundborn och Staberg. Åk ner till Kinnekulle/Lidköping/Kållandsö, mysigt och massor att se. Åk och kolla på vallonbruken i norra Uppland, passa på att ta dig ut till kusten när du ändå är där.

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 984
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 511
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 392
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka