Söndagsångest

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Blyger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 8 375

Bukefalos 30 år!

Jag har söndagsångest.
Det finns kollegor som fryser ut mig och har så gjort under en längre tid.
Chefen är medveten om det.
Ingenting görs eller har gjorts.

Normalt försöker jag bara trycka undan allt men ibland kommer det över mig.

Fan ta dem.

Vi saknar skyddsombud på vår enhet just nu så det är huvudskyddsombudet jag pratat med.

Chefens chef har jag tyvärr väldigt lite förtroende för (hen var närmaste chef innan och en elefant i porslinsaffär i den här typen av frågor,).

Gällande HR så tvekar jag nog pga att jag också är facklig... :s

Fattar! Det är sämst med ett gäng dåliga chefer i kombination med svagt stöd från förtroendevalda.

Ang HR så tänker jag att det är viktigt att man är tydlig i vilken roll man är där också försöker skilja tydligt på det genom samtalet. Det ska verkligen inte vara ett hinder för en som anställd.

Angående HR så blev en av mina kollegor gravt utskälld av HR personen och hotad med att hen skulle aldrig hitta ett jobb igen om hen inte sa upp sig omedelbart
Min kollega orkade stå emot och jobbar kvar men har mått jättedåligt och tja stämningen blev ju inte bättre

Jag har funderat mycket på det här med arbetsmiljö och varför det är så illa på ställen där vi förväntas prestera som bäst och tillbringa ca en tredjedel av vår dag och hur i all sin dar man ska vända det och om det ens går att vända det

Det borde verkligen tas mer på allvar eftersom det ju påverkar allt och alla samt om man bara är rent krass i längden ger både sämre vinst och ökade kostnader
Ändå verkar många chefer bara köra huvudet i sanden och låtsas som om det regnar

Angående HR så blev en av mina kollegor gravt utskälld av HR personen och hotad med att hen skulle aldrig hitta ett jobb igen om hen inte sa upp sig omedelbart
Min kollega orkade stå emot och jobbar kvar men har mått jättedåligt och tja stämningen blev ju inte bättre

Jag har funderat mycket på det här med arbetsmiljö och varför det är så illa på ställen där vi förväntas prestera som bäst och tillbringa ca en tredjedel av vår dag och hur i all sin dar man ska vända det och om det ens går att vända det

Det borde verkligen tas mer på allvar eftersom det ju påverkar allt och alla samt om man bara är rent krass i längden ger både sämre vinst och ökade kostnader
Ändå verkar många chefer bara köra huvudet i sanden och låtsas som om det regnar
Det där låter ju helt vansinnigt!!!
Har din kollega pratat med ert arbetsmiljöombud?

Att tänka på i sådana här situationer är att arbetsgivaren ALLTID har ansvaret för arbetsmiljön, både den fysiska och den psykosociala!
Om en inte känner förtroende för sitt arbetsmiljöombud eller facklig representant går det alltid att kontakta någon på regional nivå för stöd och rådgivning. Jag har jobbat på ett företag med flera avdelningar runt om i landet där den fackliga representanten känt sig överkörd av den lokala ledningen inkl. HR vid möten och förhandlingar på vissa ställen.
Då har de tagit hjälp av någon från regionstyrelsen som varit med på mötena och i flera fall faktiskt fått läsa lagen för arbetsgivaren som då har insett att det inte går att bete sig hur som helst...

Det där låter ju helt vansinnigt!!!
Har din kollega pratat med ert arbetsmiljöombud?

Att tänka på i sådana här situationer är att arbetsgivaren ALLTID har ansvaret för arbetsmiljön, både den fysiska och den psykosociala!
Om en inte känner förtroende för sitt arbetsmiljöombud eller facklig representant går det alltid att kontakta någon på regional nivå för stöd och rådgivning. Jag har jobbat på ett företag med flera avdelningar runt om i landet där den fackliga representanten känt sig överkörd av den lokala ledningen inkl. HR vid möten och förhandlingar på vissa ställen.
Då har de tagit hjälp av någon från regionstyrelsen som varit med på mötena och i flera fall faktiskt fått läsa lagen för arbetsgivaren som då har insett att det inte går att bete sig hur som helst...
Nu är det ca ett år sedan så jag vet inte hur turerna gick men som sagt stämningen är inte jättebra på jobbet och det värsta är att chefen tror liksom att alla tycker hen är en jättebra chef och man :banghead::banghead::banghead::banghead:

Men nu ska vi kanske inte prata om mitt jobb i @Blygers tråd
Dock som sagt har detta fått mig att fundera en hel del och alltså det behöver onekligen lyftas mer eftersom det helt uppenbarligen är många arbetsplatser som inte alls har en bra arbetsmiljö

Det är för mig största behållningen med att gå fackliga utbildningar. Jag fick äntligen till slut gå BAM förra veckan och döm om min förvåning när de 3 biffiga byggmellanchefer som var dittvingade gav mig massor med inspiration från toppenfungerande arbetsplatser och rutiner som bara var helt självklara! Det KAN vara en självklarhet och funka bra!

Jobb idag. Kollegan hälsar inte på mig, ignorerar typ att jag är där. Vi äter frukost ihop hela gruppen.
Pratar lite med några andra, eller berättar historier liksom, men i huvudsak mest konversation med hennes "favorit".
Det här börjar kännas löjligt.

Ångesten som hållit sig i schack under sommaren är tillbaka.

Fick ett mail om "medlingssamtal" med mobbaren. Vet inte vad det innebär men vi ska prata och reda ut... Något. Antar jag.
Mitt stora problem är ju att jag är dum i huvudet och inte fattar.

Möte i måndags. Vi har en "inga skärmar, inga telefoner" policy. Mobbaren satt öppet och knappade på sin dator.

Fick ett mail om "medlingssamtal" med mobbaren. Vet inte vad det innebär men vi ska prata och reda ut... Något. Antar jag.

Möte i måndags. Vi har en "inga skärmar, inga telefoner" policy. Mobbaren satt öppet och knappade på sin dator.
En slags härskarteknik- visar att reglerna inte berör hen, att hen står över sånt och att du därmed också är betydelselös. Kan du ta upp detta i samtalet? Lugnt påpeka att detta är en typisk attityd hos mobbaren.

Du behöver inte svara men:

Av vem? Är detta något du lyft att du vill ha? Jag hade frågat den som mailat vad som är syftet, vad som ska lyftas och vilka som ska delta som svar utan att tacka ja i det läget.

Inte samma tema kanske men i att hitta strategier att hantera AG. Vi är just nu i en sjuk situation på jobbet där våra veckovilor förhandlats bort och vi ska jobba 17 skift på raken. Alla är redan svintrötta för det är tyvärr inga rutinskift med normal belastning heller utan vår jobbigaste kampanj vi kör i bästa fall en gång om året. AG kommer och säger att den där specifika utrustningen ska rengöringsvalideras. Det görs enligt rutiner som inte passar utrustningen och det är vårt ansvar som operatörer att göra det.

Vi meddelar AG att vi har inte resurser till att göra det som skiften ligger nu och ska det vara vårt ansvar får de bemanna så att det finns resurserar till mer än preciiiiis för att täcka körningarna. Jag jobbar inte längre övertid utan skriftlig beordran och de vet att jag kommer anmäla dem direkt om de beordrar mig för en sak de kunnat förutse (vilket rutinmässiga rengöringsvalideringar självklart är). Rengöringsvalideringen skjuts fram.

Menar inte att det är lätt eller kanske inte att du känner något är applicerbart i ditt fall (förlåt isf!) men det är så himla lätt att fastna i att man inte har något att säga till om mot AG i diverse lägen. Det gynnar ju dem. Jag övar verkligen på att hitta strategier hela tiden för mår så otroligt dåligt av att känna mig maktlös.

Du ska INTE gå på mötet utan MINST arbetsmiljöombud med dig och helst också facklig representant. Punkt!

Finns det någon du kan ta med dig som stöd till mötet? ♥️

Du behöver inte svara men:

Av vem? Är detta något du lyft att du vill ha? Jag hade frågat den som mailat vad som är syftet, vad som ska lyftas och vilka som ska delta som svar utan att tacka ja i det läget.

Du ska INTE gå på mötet utan MINST arbetsmiljöombud med dig och helst också facklig representant. Punkt!
Svarar alla.
Mötet är med företagshälsovården. Det är ett inför-möte, inför ett medlingssamtal (där företagshälsovården också kommer vara med).
Vet inte något mer än så här i dagsläget.

Vi hade en arbetsmiljöutredning eller nått tidigare i våras där vi hade individuella samtal med företagshälsovården. Jag lyfte väl att jag kände mig utfryst/mobbad och att jag inte vet varför.
Jag vet också att en annan kollega (som nu slutat) också lyfte att det skedde. Så mötet är väl därför.

Jag har tidigare berättat för arbetsgivaren och skyddsombud och delvis bytt arbetsområde med det här som skäl (jag kan jobba med x eftersom jag ändå känner mig utfryst och mår dåligt av att jobba med ordinarie/tidigare uppgift y).

Enda skäl jag för övrigt hört är ju att "jag inte hjälper till" (detta är nog tre år sedan) grundat i att jag jobbade deltid med väldigt ojämn arbetsbelastning (händelsestyrd och sen med en strikt deadline) och därför hade svårt att planera när jag kunde hjälpa till.

Nu har chefen nyss lånat ut mig på deltid igen 🥲 så antingen har chefen inte hört detta eller så ser hon inte det som ett problem.

Bra samtal med företagshälsovården ändå. Så svårt bara.
"Vad tror du själv det beror på?" 🤷🏻‍♀️
"Försök vara konkret och utan känslor"

Jag känner mig utfryst är helt klart en känsla.
Försöker lita på att han kan sitta jobb och att jag bara får försöka göra mitt bästa.

Jag vill ju ha förändring (eller nytt jobb :angel: eller att personen säger upp sig :bag:) så då måste jag försöka vara en del i den.
Kämpar på med andra ord.
Tröståt choklad efteråt.

Okej konkreta exempel:

Jag säger att jag behöver ha en kollega till ett ärende. Ingen ställer upp trots inget annat inbokat.

Fd kollega och mobbaren fikar. Jag kommer. Mobbaren går.

Hoppas verkligen inte mina inlägg tas som någon sorts kritik eller krav mot dig ❤️

Första exemplet är ju helt utanför dig. Chefen ska ta tag i kollegorna varför de inte gör sitt jobb. Men ja det är ett jättebra konkret exempel! Hoppas bara inte du ska behöva diskutera det på någon sorts medlingssamtal, AG leder och fördelar arbetet. Mitt mantra 😅

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Ensam och ledsen
  • Mamma
  • Vad gjorde jag för fel

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat