Beklagar din jobba situation

Hoppas företagshälsovården kan hjälpa dig framåt!
Försök, vet att det är svårt, komma ihåg att det antagligen inte alls beror på dig utan på hur kollegan själv mår. Sen påverkar det såklart dig och ditt mående och då blir det ett problem. Men kollegan gör antagligen inte dessa saker för att DU har gjort något fel/inte är omtyckt osv.
Jag försöker vara chef för ett gäng medarbetare och vet hur svårt det kan vara att vara att förstå varandras reaktioner och vad som egentligen menas. Väldigt olika personligheter, och olika problem och stressorer gör att det X gör uppfattas av Y som något helt annat vilket gör att Z får göra en beskrivning av situationen som var helt annan än vad X tänkte det skulle leda till osv osv.
T ex i situationen där ingen räcker upp handen för att hjälpa till i ett projekt kan det lika gärna vara så att missunnsamheten är mot en tredje kollega som man tycker gör alldeles för lite ”och då ska minsann jag inte erbjuda mig för det borde vara Arne som lyfter på arslet nån gång”. Att det är Sune som ställde frågan och som upplever att han inte får hjälp glömmer man bort.
Jag har nästan helt slutat fråga till en grupp vem som kan göra X, antingen blir det ingen som vill räcka upp handen (för att det är bekvämt att låta bli, eller ibland för att man inte vill upplevas som att man roffar åt sig erbjudanden om andra arbetsuppgifter eller för att man är rädd för att ses som lärarens favorit

) eller så vill alla göra det och då blir det orättvist att bara någon får vara med
Ni kanske också borde få ett annat system för att fördela arbetsuppgifterna?
(och om skärmar på möten och egna regler osv, ta upp med din chef att du uppfattar det orättvist. Jag skulle INTE ta upp det med den som gör det däremot, liksom man inte tar upp med någon annan man jobbar med att man tycker de är fula, dåliga på sitt jobb eller smiter hem för tidigt. Det är inte din uppgift, och hur andra sköter sitt jobb eller hur professionella de är spelar väl egentligen ingen roll för dig? DU är proffsig, och följer uppsatta regler!)