Soran Ismails försvarstal i SVT

Nu kanske jag är petig men blir inte andemeningen i meningen samma sak om man säger "de flesta kvinnor talar sanning"? Det var så jag menade det iallafall, jag kan dra till med ett extra absolut före flesta.

Men om du ursäktar så citerar jag mig själv igen; "Men jag vet att det är farligt att tala så här i samband med sexbrott då det finns många offer som inte vågar kliva fram och anmäla i rädsla för att inte bli trodda. Så det är en fin linje att hålla sig på. Alla offer borde känna sig tillräckligt trygga att de kan kliva fram och berätta vad de upplevt för att få rättvisa.
Samtidigt som man behöver se till att samla bevis för att få fram sanningen och kunna låta saken gå till rättegång. Så att de skyldiga kan få sina straff (och de eventuella oskyldiga få upprättelse)."
Bara för att klargöra: Jag vill inte misstänkliggöra kvinnliga offer, de förtjänar all respekt och hänsyn man kan ge. Och jag vill att man ska kunna få fram mera domar mot skyldiga män så att rättssystemet kan kännas tryggt att vända sig till för alla offer, och inte falla mellan stolarna.

"De flesta kvinnor talar sanning" vs "de flesta kvinnor talar troligen sanning" blir inte samma sak för mig. Det finns ett betydligt större problematiskt misstänkliggörande i den senare, även om jag givetvis hellre ser att man skiter i att lyfta falskanmälningar överhuvudtaget i diskussioner som dessa.
 
"De flesta kvinnor talar sanning" vs "de flesta kvinnor talar troligen sanning" blir inte samma sak för mig. Det finns ett betydligt större problematiskt misstänkliggörande i den senare, även om jag givetvis hellre ser att man skiter i att lyfta falskanmälningar överhuvudtaget i diskussioner som dessa.
Okej, jag ändrar gärna min mening till de flesta kvinnor talar sanning. Jag är nog inte 100% bra på svenska, för det var inte min mening.

Edit: Eller tidsgränsen har gått ut för att ändra i inlägget i fråga tyvärr.
 
Helt sant, men jag tänker på den anklagades rykte och familj/vänner. Det märks ju att det inte behöver gå till rättegång för att man ska tro att någon är skyldig, så om någon skulle vilja förstöra någons liv av någon anledning så skulle man kunna anklaga dem för något de inte gjort. Utan att det ens går till rättegång.

Men jag vet att det är farligt att tala så här i samband med sexbrott då det finns många offer som inte vågar kliva fram och anmäla i rädsla för att inte bli trodda. Så det är en fin linje att hålla sig på. Alla offer borde känna sig tillräckligt trygga att de kan kliva fram och berätta vad de upplevt för att få rättvisa.
Samtidigt som man behöver se till att samla bevis för att få fram sanningen och kunna låta saken gå till rättegång. Så att de skyldiga kan få sina straff (och de eventuella oskyldiga få upprättelse).
Det är ett argument jag faktiskt tycker är helt oviktigt i sammanhanget. Personer som utsatts har redan idag svårt att bli trodda, inte bara av polis utan även närstående. Jag har tex förlorat ett helt umgänge för att jag berättat för två utvalda att en i kretsen utnyttjat mig. "Han skulle aldrig" osv. Det är inte anmält av olika anledningar. Det har oavsett hänt.

Det är inte offrets jobb att vara tillräckligt bra på att samla bevis, det är männens jobb att vara lyhörda för var gränser går och var samtycke finns.
 
Här sitter liksom Soran och säger att han skickat en del snusk och stön och att det inte alltid varit önskat. Ändå ska man ta hänsyn till att han inte är dömd? Han berättar ju vad han anser har hänt. "Det kan ha varit falska anmälningar" känns extremt tunt och osannolikt i det sammanhanget.
 
Här sitter liksom Soran och säger att han skickat en del snusk och stön och att det inte alltid varit önskat. Ändå ska man ta hänsyn till att han inte är dömd? Han berättar ju vad han anser har hänt. "Det kan ha varit falska anmälningar" känns extremt tunt och osannolikt i det sammanhanget.
Verkligen!
Känns helt absurt att man drar in falskanklagelser i debatten.
 
Problemet med sexbrott är att de är helvetiskt svåra att bevisa och att det finns så många myter och så mycket skam hos offren. (Ni kan ju tänka er hur anmälningsbenägen en man som utsatts är. Och för alla er heteronormativa - män utsätts oftast av sexuellt våld från andra män)

2019 var antalet fällande domar för våldtäkt 333 (en fantastisk ökning med 75% sedan 2017) - 8820 våldtäkter anmäldes. Det normala är att 10-12% av anmälningarna "personuppklaras" och att 2-4% leder till fällande dom. Detta trots att man 2019 hade namn på misstänkta i 69% av utredningarna (Siffror BRÅ)

Så kvinnor skulle vara så urbota dumma att de falskligen anklagar någon för något som det är nästan omöjligt att bli dömd för (åtminstone om man är svensk) :meh:
 
Ett stort problem är väl även att det är svårt att bevisa våldtäkt pga att sex i normalfallet är lagligt. Att jämföra med misshandel, där det i normalfallet är förbjudet, med undantag för boxning, ishockey och liknande tillfällen. Sedan finns det ju självklart en hel del ytterligare omständigheter som det tagits upp i den här tråden, och i många andra, så som att vi män har "rätt" att vara svin.
 
Ett stort problem är väl även att det är svårt att bevisa våldtäkt pga att sex i normalfallet är lagligt. Att jämföra med misshandel, där det i normalfallet är förbjudet, med undantag för boxning, ishockey och liknande tillfällen. Sedan finns det ju självklart en hel del ytterligare omständigheter som det tagits upp i den här tråden, och i många andra, så som att vi män har "rätt" att vara svin.
Fast våldtäkt är inte sex. Det är sexuellt våld.
 
Menar ur ett samhälleligt perspektiv så verkar svinaktigt beteende från män i stor utsträckning vara acceptabelt, även om det visserligen verkar vara på väg att ändras, om än långsamt.
Men ja! Något som jag märker är att det också är väldigt stor skillnad mellan olika grupper av män i hur mycket svineri som accepteras även i vardagliga sammanhang. Inte behövt konfronteras så mycket med det nu under pandemin, men annars har jag t.ex. i sportsammanhang hört saker som jag i mitt yrkesliv aldrig skulle höra. Men jo, förhoppningsvis fortsätter den positiva utvecklingen :)
 
Det är ett argument jag faktiskt tycker är helt oviktigt i sammanhanget. Personer som utsatts har redan idag svårt att bli trodda, inte bara av polis utan även närstående. Jag har tex förlorat ett helt umgänge för att jag berättat för två utvalda att en i kretsen utnyttjat mig. "Han skulle aldrig" osv. Det är inte anmält av olika anledningar. Det har oavsett hänt.

Det är inte offrets jobb att vara tillräckligt bra på att samla bevis, det är männens jobb att vara lyhörda för var gränser går och var samtycke finns.
Jag beklagar din upplevelse :( ibland har jag undrat hur jag skulle reagera om jag fick veta att en man i min omkrets (så att säga) hade utnyttjat en annan kvinna. Jag hoppas att jag inte hade reagerat som de du skriver om! Men det beror väl på vem det skulle vara förstås.

Och absolut, det borde inte vara offrens jobb (tråkigt när man läser om tips om att samla så mycket bevis som möjligt, bra i praktiken men himla synd att det ska behövas!) - det är (iallafall borde vara!) polisen/utredarnas jobb.
Förutom det självklara som du skriver att det är männen som borde ta ansvar givetvis.
 
Här sitter liksom Soran och säger att han skickat en del snusk och stön och att det inte alltid varit önskat. Ändå ska man ta hänsyn till att han inte är dömd? Han berättar ju vad han anser har hänt. "Det kan ha varit falska anmälningar" känns extremt tunt och osannolikt i det sammanhanget.
Jag försökte vara noga i tidigare inlägg att skilja på detta ämne från Sorans "ärende", från början i inlägg #56. Så mina tidigare inlägg om detta ämne är helt skilt från specifika fall.

Gällande Soran - :wtf::wtf::wtf:
Det är ju precis som med dickpics! Det behövs verkligen en allvarlig förändring i attityden mot dessa fall där man skickat bilder/meddelanden/etc utan att veta om det är önskat av motparten. Det är på tok för vanligt och man rycker på axlarna åt det. Jag blev med ens osäker på om det är brottsligt men räknas det inte som trakasserier eller nåt? Det borde det då det är oönskat. Jag tänker att åtminstone bilder och meddelanden borde kunna räknas som bevis så jag undrar lite vad som gör att det inte går längre med såna ärenden i rättsystemet? Är det "en gång ingen gång" som gäller? :meh: Eller är det för anonymt på nätet? Eller för många fall? :banghead:
 
Gällande Soran - :wtf::wtf::wtf:
Det är ju precis som med dickpics! Det behövs verkligen en allvarlig förändring i attityden mot dessa fall där man skickat bilder/meddelanden/etc utan att veta om det är önskat av motparten. Det är på tok för vanligt och man rycker på axlarna åt det. Jag blev med ens osäker på om det är brottsligt men räknas det inte som trakasserier eller nåt? Det borde det då det är oönskat. Jag tänker att åtminstone bilder och meddelanden borde kunna räknas som bevis så jag undrar lite vad som gör att det inte går längre med såna ärenden i rättsystemet? Är det "en gång ingen gång" som gäller? :meh: Eller är det för anonymt på nätet? Eller för många fall? :banghead:
"Men vi hade ju en relation... hon bad ju om bilderna för att sedan anmäla" "Att jag skickar bilder och hon skriver att hon inga vill ha, det är en lek, ett spel mellan oss"
 
Verkligen!
Känns helt absurt att man drar in falskanklagelser i debatten.
Dessutom är det väl inte bara en kvinna som säger att han gått över gränsen? Vad är oddsen att ett gäng kvinnor som inte heller känner varandra samtidigt fått för sig att hitta på falska anmälningar?

Det blir ju nästan lite fånigt. Men tyvärr är det ju väldigt vanligt att man hör det argumentet - ”tänk på alla falska anmälningar!”. Hur vanliga är de i såna här fall?
 
Dessutom är det väl inte bara en kvinna som säger att han gått över gränsen? Vad är oddsen att ett gäng kvinnor som inte heller känner varandra samtidigt fått för sig att hitta på falska anmälningar?

Det blir ju nästan lite fånigt. Men tyvärr är det ju väldigt vanligt att man hör det argumentet - ”tänk på alla falska anmälningar!”. Hur vanliga är de i såna här fall?

Ja, det är i linje med "inte alla män"... :meh:
 
Fast du skrev "sex i normalfallet". Så jag påpekade att våldtäkt inte är sex. Tycker inte att det går att jämföra.
De faktiska handlingarna är ju sexuella även när det gäller våldtäkt. Annars är det inte våldtäkt.

Direkt från brottsbalken 6 kapitlet 1 §: "Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt..."

Problemet när när det gäller bevisfrågorna när det gäller våldtäkt är att sexuella handlingar i normalfallet (hoppas jag i alla fall) sker mellan två samtyckande individer. Bara det faktum att handlingarna förekommit innebär alltså inte att något brottsligt skett. Förövare av sexuella övergrepp hävdar inte sällan att situationen/handlingarna förekommit men att det var med samtycke. Man kan alltså erkänna handlingen men inte brottet.

Samma går ju inte att hävda (inte lika lätt iaf) när det gäller misshandel, eftersom det är ett brott att slå någon. I normalfallet.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till SVT kritiserar Sveriges Veterinärförbund kommentatorerna i sändningarna av världscupfinalen i dressyr. Nyhetschef...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 729
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 540
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp