Soran Ismails försvarstal i SVT

Jag funderade lite kort på det där med oskyldig tills man blivit dömd, det finns ju något lite bakom det (rent allmänt, inte i detta specifika fall).
Men jag har inte sett dokumentären och har inte lust till det, och av det jag nu kunnat utläsa av andra inlägg i tråden så verkar det ju vara "bara" en till av de där männen som inte fattar var gränserna går. Så jag lägger ned det funderandet i samband med detta fall. Nu börjar kvinnor äntligen säga ifrån på beteende som ofta fått gå förbi för att man inte orkar/vågar säga ifrån.
Och jag undrar verkligen hur många det finns av dessa män där ute? :confused: Det känns ju som att de poppar upp överallt! :banghead:
Se den norska dokumentären som länkades ovan, den gav lite insikt! En vill att gränserna ska gå någon annanstans, önsketänkade liksom, och så "bara blir det så". Jag tror det handlar om en kultur, bland män i synnerhet, av att sex och ligga är så väldigt status (medvetet och omedvetet, särskilt i unga år) att en lurar sig själv och efteråt inser att en gjort fel, men inte vill kännas vid det för "jag är ju inte sån egentligen". Att det måste till ett skifte i kulturen kring sex och samtycke, inte bara "ett nej är ett nej" inpräntat om och om igen.
 
Se den norska dokumentären som länkades ovan, den gav lite insikt! En vill att gränserna ska gå någon annanstans, önsketänkade liksom, och så "bara blir det så". Jag tror det handlar om en kultur, bland män i synnerhet, av att sex och ligga är så väldigt status (medvetet och omedvetet, särskilt i unga år) att en lurar sig själv och efteråt inser att en gjort fel, men inte vill kännas vid det för "jag är ju inte sån egentligen". Att det måste till ett skifte i kulturen kring sex och samtycke, inte bara "ett nej är ett nej" inpräntat om och om igen.

Word.
 
Se den norska dokumentären som länkades ovan, den gav lite insikt! En vill att gränserna ska gå någon annanstans, önsketänkade liksom, och så "bara blir det så". Jag tror det handlar om en kultur, bland män i synnerhet, av att sex och ligga är så väldigt status (medvetet och omedvetet, särskilt i unga år) att en lurar sig själv och efteråt inser att en gjort fel, men inte vill kännas vid det för "jag är ju inte sån egentligen". Att det måste till ett skifte i kulturen kring sex och samtycke, inte bara "ett nej är ett nej" inpräntat om och om igen.
Ska se om den är textad. Men absolut! Jag håller med, kulturen kring var gränserna går har varit alltför länge någon annanstans bland män. Dickpics som exempel.
 
Såklart man inte behöver vara oskyldig bara för att man inte är dömd, eller ens anmäld.
Dom allra flesta våldtäkter anmäls inte, det betyder inte att den som utförde våldtäkten inte våldtog.
Ja jag förstår det, självklart finns det skyldiga män där ute som gått fria av olika anledningar.
Men jag ville bara lägga in en liten not om att ändå vara försiktig med detta. Just nu inom dessa sexuella brott så är procenten skyldiga högst troligt bra högre än oskyldiga så man kan nog vara rätt säker på att brottslingen är skyldig då chansen/risken är stor.

Men att råka drabbas av en anklagelse som man vet att man är oskyldig till är hemskt (med det sagt så är brotten hemska också givetvis). Någonstans får gränsen gå.
Som sagt dock, så är chansen tyvärr stor att det ändå ligger något bakom anklagelsen.
 
Man bör dock också vara försiktig (rent allmänt alltså, inte specifikt vilka fall jag talar om) med detta, för det är ju viktigt att man ska lägga fram bevis för att komma fram till sanningen. Hellre fem skyldiga män fria än en oskyldig man dömd typ.
Som sagt, jag säger inte att dessa nämnda män är oskyldiga - men att man bör vara försiktig med att börja döma folk innan rättegångar.
Jag har väl aldrig sagt något annat? Självfallet ska ingen dömas oskyldigt men det är en verklighet att väldigt många, väldigt skyldiga sexualbrottslingar aldrig ens kommer till en rättegång. De är inte mindre skyldiga för sina handlingar för det. De har ju fortfarande orsakat andra människor skada.

Det är däremot beklämmande för mig hur lite ansvar män överlag tar. Över sig själva, över andra. Jag hoppas att framtidens sexualundervisning och/eller historielektioner tar avstamp i metoo och lär pojkar var rimliga gränser i sexuellt beteende är. Just nu verkar allt vara ok tills man åker fast och då är det tjejens fel som inte samtyckte. Weird.
 
Ja jag förstår det, självklart finns det skyldiga män där ute som gått fria av olika anledningar.
Men jag ville bara lägga in en liten not om att ändå vara försiktig med detta. Just nu inom dessa sexuella brott så är procenten skyldiga högst troligt bra högre än oskyldiga så man kan nog vara rätt säker på att brottslingen är skyldig då chansen/risken är stor.

Men att råka drabbas av en anklagelse som man vet att man är oskyldig till är hemskt (med det sagt så är brotten hemska också givetvis). Någonstans får gränsen gå.
Som sagt dock, så är chansen tyvärr stor att det ändå ligger något bakom anklagelsen.
Men varför skulle någon anmäla en man för våldtäkt utan att något har hänt?
 
Men varför skulle någon anmäla en man för våldtäkt utan att något har hänt?
Hämnd? Fula skilsmässor? Etc.
Med det sagt så vill jag igen påtala att de flesta anklagelser har högst troligen något sant bakom sig, så att ingen missförstår mig och tror att jag menar att de flesta offer inte är offer (för det är de). Jag är bara vaksam för folk som kan komma utnyttja systemet om man förutsätter att alla anklagade är skyldiga från början.
 
Undrar också. Det är ju typ dömt att misslyckas från början iom att det redan i de verkliga fallen är svårt att få till något som kommer till rättegång. Borde vara extremt fruktlöst att falskanmäla.
Helt sant, men jag tänker på den anklagades rykte och familj/vänner. Det märks ju att det inte behöver gå till rättegång för att man ska tro att någon är skyldig, så om någon skulle vilja förstöra någons liv av någon anledning så skulle man kunna anklaga dem för något de inte gjort. Utan att det ens går till rättegång.

Men jag vet att det är farligt att tala så här i samband med sexbrott då det finns många offer som inte vågar kliva fram och anmäla i rädsla för att inte bli trodda. Så det är en fin linje att hålla sig på. Alla offer borde känna sig tillräckligt trygga att de kan kliva fram och berätta vad de upplevt för att få rättvisa.
Samtidigt som man behöver se till att samla bevis för att få fram sanningen och kunna låta saken gå till rättegång. Så att de skyldiga kan få sina straff (och de eventuella oskyldiga få upprättelse).
 
Hämnd? Fula skilsmässor? Etc.
Med det sagt så vill jag igen påtala att de flesta anklagelser har högst troligen något sant bakom sig, så att ingen missförstår mig och tror att jag menar att de flesta offer inte är offer (för det är de). Jag är bara vaksam för folk som kan komma utnyttja systemet om man förutsätter att alla anklagade är skyldiga från början.

Det finns idioter i alla sammanhang. Bara för att kvinnor är utsatta som grupp, gör det inte att det per automatik inte finns kvinnor som beter sig som as. Men jag vet hur du menar, man vill inte vara den som säger nåt om det och får en mobb över sig. Jag är 100% feminist och jag kan säga att ja, jag vet kvinnor som är högst medvetna om stigmat för en man att ha en anmälan om sexbrott på sig även om han är 100% oskyldig. Lite samma sak som att jag vet att en tid i mitt liv var det vanligt förekommande i vissa kretsar där jag hängde, att skicka ut klamydiabrev för att jävlas... både män och kvinnor ägnade sig åt detta.
 
Hämnd? Fula skilsmässor? Etc.
Med det sagt så vill jag igen påtala att de flesta anklagelser har högst troligen något sant bakom sig, så att ingen missförstår mig och tror att jag menar att de flesta offer inte är offer (för det är de). Jag är bara vaksam för folk som kan komma utnyttja systemet om man förutsätter att alla anklagade är skyldiga från början.
Har du någon erfarenhet av sexualbrott eller att anmäla brott alls?

Jag ser det som ett icke-problem faktiskt.
 
Det finns idioter i alla sammanhang. Bara för att kvinnor är utsatta som grupp, gör det inte att det per automatik inte finns kvinnor som beter sig som as. Men jag vet hur du menar, man vill inte vara den som säger nåt om det och får en mobb över sig. Jag är 100% feminist och jag kan säga att ja, jag vet kvinnor som är högst medvetna om stigmat för en man att ha en anmälan om sexbrott på sig även om han är 100% oskyldig. Lite samma sak som att jag vet att en tid i mitt liv var det vanligt förekommande i vissa kretsar där jag hängde, att skicka ut klamydiabrev för att jävlas... både män och kvinnor ägnade sig åt detta.
Jag tänker lite så ja.
Men samtidigt så får man som sagt betänka hur svårt det är för kvinnor att våga anmäla, plus att de som eventuellt drabbas av detta är mycket troligen långt mindre till antalet än män som faktiskt är skyldiga. Så de flesta kvinnor talar troligen sanning.
Likväl så får man betänka lite uttrycket att man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Vilket iofs inte alltid fungerar i rättesystemet där det finns bevis men ändå så slipper gärningsmannen undan av olika anledningar, så det finns ju brister i systemet såklart.
 
Jag tänker lite så ja.
Men samtidigt så får man som sagt betänka hur svårt det är för kvinnor att våga anmäla, plus att de som eventuellt drabbas av detta är mycket troligen långt mindre till antalet än män som faktiskt är skyldiga. Så de flesta kvinnor talar troligen sanning.
Likväl så får man betänka lite uttrycket att man ska betraktas som oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Vilket iofs inte alltid fungerar i rättesystemet där det finns bevis men ändå så slipper gärningsmannen undan av olika anledningar, så det finns ju brister i systemet såklart.
Troligen?
Finns inga som helst evidens för att merparten av anmälda män skulle vara felaktigt anklagade. Men du skriver "troligen".

Ursäkta min hårda ton, är personligt.
 
Jag tycker nog att @Asko verkligen försöker manövrera vettigt på det här minfältet. Det är klart att det är försvinnande få som blir helt oskyldigt anklagade, men det finns ju ändå ett värde i att rättssystemet har sin gång. Men man skulle önska att rättssystemet då kunde funka lite bättre med att skyldiga faktiskt blir dömda, det är ju bättre än att det ska behöva bli mobbar på nätet.
 
Troligen?
Finns inga som helst evidens för att merparten av anmälda män skulle vara felaktigt anklagade. Men du skriver "troligen".

Ursäkta min hårda ton, är personligt.
"Mycket troligen", jag har försökt i flera inlägg att vara noga med att skriva att absoluta majoriteten inte är felaktigt anklagade. Hoppas att du kan se det.
 
Så de flesta kvinnor talar troligen sanning.

Så, rättat.

Det finns ingen anledning att misstänkliggöra kvinnor som anmäler våldtäkt och övergrepp. Antalet falskanmälningar sett till antalet faktiska övergrepp (ej också att förglömma mörkertal) är en piss i Mississippi och således ej värt att slösa syre på genom att nämna det i en diskussion om just övergrepp och våldtäkt. Det degraderar diskussionens viktighet och går bara patriarkatets mörka vägar genom att villa in oss på falskspår och förflyttar diskussionen till något helt annat.
 
Jag tycker nog att @Asko verkligen försöker manövrera vettigt på det här minfältet. Det är klart att det är försvinnande få som blir helt oskyldigt anklagade, men det finns ju ändå ett värde i att rättssystemet har sin gång. Men man skulle önska att rättssystemet då kunde funka lite bättre med att skyldiga faktiskt blir dömda, det är ju bättre än att det ska behöva bli mobbar på nätet.
Tack! Jag håller med till 100%. Om man kunde lita på att rättssystemet faktiskt dömer alla skyldiga så hade det ju varit tusen gånger lättare för alla (förutom möjligen de skyldiga då). Mobbar i allmänhet genomför inte alltid någon slags rättvisa, det är ju därför vi har ett rättssystem.
 
Så, rättat.

Det finns ingen anledning att misstänkliggöra kvinnor som anmäler våldtäkt och övergrepp. Antalet falskanmälningar sett till antalet faktiska övergrepp (ej också att förglömma mörkertal) är en piss i Mississippi och således ej värt att slösa syre på genom att nämna det i en diskussion om just övergrepp och våldtäkt. Det degraderar diskussionens viktighet och går bara patriarkatets mörka vägar genom att villa in oss på falskspår och förflyttar diskussionen till något helt annat.
Tack, du skrev det bättre än mig.
 
Så, rättat.

Det finns ingen anledning att misstänkliggöra kvinnor som anmäler våldtäkt och övergrepp. Antalet falskanmälningar sett till antalet faktiska övergrepp (ej också att förglömma mörkertal) är en piss i Mississippi och således ej värt att slösa syre på genom att nämna det i en diskussion om just övergrepp och våldtäkt. Det degraderar diskussionens viktighet och går bara patriarkatets mörka vägar genom att villa in oss på falskspår och förflyttar diskussionen till något helt annat.
Nu kanske jag är petig men blir inte andemeningen i meningen samma sak om man säger "de flesta kvinnor talar sanning"? Det var så jag menade det iallafall, jag kan dra till med ett extra absolut före flesta.

Men om du ursäktar så citerar jag mig själv igen; "Men jag vet att det är farligt att tala så här i samband med sexbrott då det finns många offer som inte vågar kliva fram och anmäla i rädsla för att inte bli trodda. Så det är en fin linje att hålla sig på. Alla offer borde känna sig tillräckligt trygga att de kan kliva fram och berätta vad de upplevt för att få rättvisa.
Samtidigt som man behöver se till att samla bevis för att få fram sanningen och kunna låta saken gå till rättegång. Så att de skyldiga kan få sina straff (och de eventuella oskyldiga få upprättelse)."
Bara för att klargöra: Jag vill inte misstänkliggöra kvinnliga offer, de förtjänar all respekt och hänsyn man kan ge. Och jag vill att man ska kunna få fram mera domar mot skyldiga män så att rättssystemet kan kännas tryggt att vända sig till för alla offer, och inte falla mellan stolarna.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till SVT kritiserar Sveriges Veterinärförbund kommentatorerna i sändningarna av världscupfinalen i dressyr. Nyhetschef...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: NOC14
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 726
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 532
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp