Soran Ismails försvarstal i SVT

De sände faktiskt ett program på det temat tidigare i veckan, en norsk reortageserie. Inifrån. Hoppas länken funkar, det borde ju finnas att se på SVTplay. https://www.tv.nu/p/1LtSCR-Q-8257
Tyvärr ej på SVT Play. Annars hade det ju varit skönt om de höll sin löjliga "båda sidor ska alltid få uttala sig"-policy när det gällde sånt här och inte bara SD :meh:
 
Appropå den här gråzonen så tycker jag att Katarina Wennstam skriver bra om det här med vad som egentligen "räknas" som våldtäkt/övergrepp och ej i sitt senaste Instagraminlägg:

"För arton år sedan gjorde jag intervjuer med unga gärningsmän som dömts för olika sexualbrott. Titeln på boken, En riktig våldtäktsman, fick jag från killarna själva - de upprepade gång på gång att de inte var några ”riktiga våldtäktsmän”. Visst var det så att hon nog inte ville, att hon var så full att hon inte kunde ge något samtycke, eller att hon sa nej eller grät - men det var ju inte som att de hade ”hoppat fram bakom någon buske”.

Samhällets bild av våldtäkt sitter så otroligt djupt, också hos gärningsmännen själva. Våldtäktsmannen står allra längst ner i de kriminellas egen absurda hierarki och deras brott anses vara samhällets mest förhatliga.

För många - hos utsatta, hos representanter för rättsväsendet, hos gärningsmännen, hos oss alla - finns fortfarande bilden att en ”riktig våldtäkt”, det är när en kvinna blir överfallen i en park av en okänd gärningsman. Den här bilden skapar väldigt farliga föreställningar om alla andra våldtäkter - de vanligaste övergreppen, de där osynliga gränser överskrids, där män gör saker mot kvinnors vilja men kallar det något annat eftersom de förstås inte vill se på sin gärning som en ”våldtäkt”, samhällets mest föraktade brott.

Det finns så otroligt många män som vet med sig att de har gått över de här gränserna, som innerst inne vet att de har gjort fel och att de har begått övergrepp - men de kan i samhällets stenhårda kontext i synen på våldtäkt inte benämna sig själva som våldtäktsmän. Då är det mycket lättare att kalla tjejer för ”lögnare” eller svamla ihop något om att de kanske ”missförstått” hennes signaler eller betett sig ”tölpaktigt” eller att de kanske ”kladdar” men absolut inte mer än så.

Jag minns hur en av de terapeuter som arbetade med dessa män jag intervjuade beskrev processen att få dem att nå fram till insikten att de begått ett övergrepp. ”När den stunden kommer behöver vi bevaka dem, för då kommer självmordsförsöken.”

Bilden av vad en ”riktig våldtäkt” är måste nyanseras, debatteras och diskuteras om och om igen - framför allt med unga män."


Jag tror att det ligger mycket i det här. Jag menar det inte på något sätt som ett försvar till männen som beter sig som svin (och det gör inte Wennstam heller), men jag tycker det är en intressant infallsvinkel.

TÄNK om SVT kunde göra ett program om det här istället! 🙄

På delvis samma tema dök den här upp i mitt facebookflöde ikväll:

Det ska börjas i tid eller nåt :meh:

947728C4-83E6-4886-8A65-D82AD376C7E7.jpeg
 
Jag såg dokumentären och alltså... Jävlar vilken självömkan, är väl allt jag kan säga.

Karin Kajjan la upp nånting på insta idag som jag hade glömt också, nämligen om Sorans studier. Man har alltså glatt visat hur synd det är om stackars Soran som minsann inte orkat göra annat än att lägga pussel i kalsonger, men man utelämnar några års heltidsstudier till psykolog 🙃
 
Det jag också tyckte va osmakligt det var Özz o Måns som hjälpte till att försöka hitta en humoristiskt ingång i hans tänkta återdebut som ståuppare.
Sluskar.:meh:

Och en annan tanke var i hans självömkan " att inte få jobba" , varför ska inte en kändis -om det inte finns jobb med det de brukar göra- kunna jobba med annat.

( Det var ex Laila Bagge i radio som sa något ( angående att Linda B jobbade med catering) att det var så synd om kändisar ( sångare då) som inte fick just de jobben nu utan fick jobba med annat och jisses vad p.i.n.s.a.m.t.
 
Det jag också tyckte va osmakligt det var Özz o Måns som hjälpte till att försöka hitta en humoristiskt ingång i hans tänkta återdebut som ståuppare.
Sluskar.:meh:

Och en annan tanke var i hans självömkan " att inte få jobba" , varför ska inte en kändis -om det inte finns jobb med det de brukar göra- kunna jobba med annat.

( Det var ex Laila Bagge i radio som sa något ( angående att Linda B jobbade med catering) att det var så synd om kändisar ( sångare då) som inte fick just de jobben nu utan fick jobba med annat och jisses vad p.i.n.s.a.m.t.
Ja så är det ju för alla som inte får jobb inom önskad/vald karriär, man får hitta annat för att säkra försörjningen för en tid...
 
Ok jag började kolla på dokumentären nu och blev irriterad redan en minut in.

Jag hoppas att framtiden ger en annan vinkel på sexualundervisning. Soran kan inte förstå hur hans handlingar kan ha uppfattats som offren återger. Jag tror att det är väldigt vanligt för killar och män och jag ser gärna en framtid där män blir lite mer eftertänksamma och analyserande.

Än så länge har jag inte hört så mycket alls om hur han jobbar för att må bättre. Långa utläggningar kring hur dåligt omständigheterna får honom att må men ingenting kring hur han tar kommando över situationen.

"Hade varit bra om det fanns en dom så man kunde få ett straff att avtjäna och sen vara klar" ok så gör det? Eller sök vård och ta tag i mående och utveckling?

Sessionen där ny show ska sättas upp tycker jag är rakt av osmaklig. Självklart ska man skilja på person och handling och inte vända en vän ryggen när den behöver stöd men att vara hypeman när det ska skojas om våldtäktsanmälningar... Nä.
 
Nej men snälla vad skämmigt. Trodde "ptja, så missade nån att samtycka" från kenakter var rätt tillspetsat men när jag kollar dokumentären är det ju precis poängen i situationen. Han skickade sexuella grejer på Snap och minst en gång fanns uppenbarligen inte samtycke eftersom den kvinnliga mottagaren anmälde. Om han bär skuld för det? Nja, "vad ska man säga..."
 
Jag funderade lite kort på det där med oskyldig tills man blivit dömd, det finns ju något lite bakom det (rent allmänt, inte i detta specifika fall).
Men jag har inte sett dokumentären och har inte lust till det, och av det jag nu kunnat utläsa av andra inlägg i tråden så verkar det ju vara "bara" en till av de där männen som inte fattar var gränserna går. Så jag lägger ned det funderandet i samband med detta fall. Nu börjar kvinnor äntligen säga ifrån på beteende som ofta fått gå förbi för att man inte orkar/vågar säga ifrån.
Och jag undrar verkligen hur många det finns av dessa män där ute? :confused: Det känns ju som att de poppar upp överallt! :banghead:
 
Appropå den här gråzonen så tycker jag att Katarina Wennstam skriver bra om det här med vad som egentligen "räknas" som våldtäkt/övergrepp och ej i sitt senaste Instagraminlägg:

"För arton år sedan gjorde jag intervjuer med unga gärningsmän som dömts för olika sexualbrott. Titeln på boken, En riktig våldtäktsman, fick jag från killarna själva - de upprepade gång på gång att de inte var några ”riktiga våldtäktsmän”. Visst var det så att hon nog inte ville, att hon var så full att hon inte kunde ge något samtycke, eller att hon sa nej eller grät - men det var ju inte som att de hade ”hoppat fram bakom någon buske”.

Samhällets bild av våldtäkt sitter så otroligt djupt, också hos gärningsmännen själva. Våldtäktsmannen står allra längst ner i de kriminellas egen absurda hierarki och deras brott anses vara samhällets mest förhatliga.

För många - hos utsatta, hos representanter för rättsväsendet, hos gärningsmännen, hos oss alla - finns fortfarande bilden att en ”riktig våldtäkt”, det är när en kvinna blir överfallen i en park av en okänd gärningsman. Den här bilden skapar väldigt farliga föreställningar om alla andra våldtäkter - de vanligaste övergreppen, de där osynliga gränser överskrids, där män gör saker mot kvinnors vilja men kallar det något annat eftersom de förstås inte vill se på sin gärning som en ”våldtäkt”, samhällets mest föraktade brott.

Det finns så otroligt många män som vet med sig att de har gått över de här gränserna, som innerst inne vet att de har gjort fel och att de har begått övergrepp - men de kan i samhällets stenhårda kontext i synen på våldtäkt inte benämna sig själva som våldtäktsmän. Då är det mycket lättare att kalla tjejer för ”lögnare” eller svamla ihop något om att de kanske ”missförstått” hennes signaler eller betett sig ”tölpaktigt” eller att de kanske ”kladdar” men absolut inte mer än så.

Jag minns hur en av de terapeuter som arbetade med dessa män jag intervjuade beskrev processen att få dem att nå fram till insikten att de begått ett övergrepp. ”När den stunden kommer behöver vi bevaka dem, för då kommer självmordsförsöken.”

Bilden av vad en ”riktig våldtäkt” är måste nyanseras, debatteras och diskuteras om och om igen - framför allt med unga män."


Jag tror att det ligger mycket i det här. Jag menar det inte på något sätt som ett försvar till männen som beter sig som svin (och det gör inte Wennstam heller), men jag tycker det är en intressant infallsvinkel.

TÄNK om SVT kunde göra ett program om det här istället! 🙄
Jag undrar om det hjälper om man ber dessa män att försöka tänka sig om någon annan man gjorde samma sak mot dem?
Jag vill dock inte höja nivån av homofobi, det är ju det minsta som samhället behöver :crazy: Men jag får intrycket att om man istället säger att en kvinna gjorde samma sak så är det en helt annan sak, machoattityden (typ höhö) och att man isåfall ofta fortfarande har fysisk styrka på sin sida.
 
Jag funderade lite kort på det där med oskyldig tills man blivit dömd, det finns ju något lite bakom det (rent allmänt, inte i detta specifika fall).
Men jag har inte sett dokumentären och har inte lust till det, och av det jag nu kunnat utläsa av andra inlägg i tråden så verkar det ju vara "bara" en till av de där männen som inte fattar var gränserna går. Så jag lägger ned det funderandet i samband med detta fall. Nu börjar kvinnor äntligen säga ifrån på beteende som ofta fått gå förbi för att man inte orkar/vågar säga ifrån.
Och jag undrar verkligen hur många det finns av dessa män där ute? :confused: Det känns ju som att de poppar upp överallt! :banghead:
Nä men precis, ytterst få ansåg väl Wilmas mördare vara oskyldig tills domen föll och i praktiken hade han ju gjort det lika mycket oavsett vad som går att bevisa eller ej. Men när det gäller sexualbrott som vi vet inte lagförs i så stor utsträckning som vore rimligt, då är det plötsligt absolut så att inget hänt förrän det finns en dom.
 
Nä men precis, ytterst få ansåg väl Wilmas mördare vara oskyldig tills domen föll och i praktiken hade han ju gjort det lika mycket oavsett vad som går att bevisa eller ej. Men när det gäller sexualbrott som vi vet inte lagförs i så stor utsträckning som vore rimligt, då är det plötsligt absolut så att inget hänt förrän det finns en dom.
Man bör dock också vara försiktig (rent allmänt alltså, inte specifikt vilka fall jag talar om) med detta, för det är ju viktigt att man ska lägga fram bevis för att komma fram till sanningen. Hellre fem skyldiga män fria än en oskyldig man dömd typ.
Som sagt, jag säger inte att dessa nämnda män är oskyldiga - men att man bör vara försiktig med att börja döma folk innan rättegångar.
 
Jag funderade lite kort på det där med oskyldig tills man blivit dömd, det finns ju något lite bakom det (rent allmänt, inte i detta specifika fall).
Men jag har inte sett dokumentären och har inte lust till det, och av det jag nu kunnat utläsa av andra inlägg i tråden så verkar det ju vara "bara" en till av de där männen som inte fattar var gränserna går. Så jag lägger ned det funderandet i samband med detta fall. Nu börjar kvinnor äntligen säga ifrån på beteende som ofta fått gå förbi för att man inte orkar/vågar säga ifrån.
Och jag undrar verkligen hur många det finns av dessa män där ute? :confused: Det känns ju som att de poppar upp överallt! :banghead:
Såklart man inte behöver vara oskyldig bara för att man inte är dömd, eller ens anmäld.
Dom allra flesta våldtäkter anmäls inte, det betyder inte att den som utförde våldtäkten inte våldtog.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 700
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 487
Senast: yennork
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 334
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp