Bukefalos 30 år!

Spännande att det verkar skilja så mycket över landet, jag bara tvungen att kolla upp vad som gällde här. Vi har brandskyddskontroll var tredje till var sjätte år beroende på behov utifrån kontrollboken. Vi har sotning vartannat år utifrån att vi inte har eldning som huvudsaklig uppvärmning.

Vi har bara haft bra erfarenheter av sotarna, de har kunnat ge bra tips och råd, visat hur vi kan göra vissa saker själva för att få bättre förbränning och lugnat när jag har varit orolig. När vi flyttade in bad vi om en brandskyddskontroll eftersom vi inte riktigt visste om allt var godkänt att använda, de kunde berätta saker som förra ägaren hade glömt bort. I dagsläget använder vi tre av fyra eldstäder. Den fjärde är godkänd men står i ett utrymme vi inte har behov av extra uppvärmning i dagsläget.
Jag tycker också om våra sotare. De är trevliga och hjälpsamma :) .

Jag har sotning var tredje år och brandskyddskontroll var femte år. Eldar en-två gånger per år då det blir för varmt för mig.
Bolaget (kommunen?) håller koll och skickar lapp med tid när det är dags.

Men visst kan man väl vända sig till nån annan sotningsfirma? Här har kommunen en viss firma upphandlad, men eftersom man kan få sota själv om man har kunskap antar jag att man skulle kunna anlita vilken annan sotare som helst också? Kan kanske vara ett alternativ om det är problem med den upphandlade firman.

När jag fick en sotningstid i år igen trots att de sotade förra året började jag fundera över om det verkligen var nödvändigt att de kommer så ofta när jag bara "myseldar" vintertid. Ringde sotningsfirman och de ändrade mitt intervall utan problem. Det verkar som om de hade lagt mig automatiskt på "varje år" när jag flyttade in för några år sen, men det var ju inte nödvändigt när jag inte eldar som primär värmekälla...

Men visst kan man väl vända sig till nån annan sotningsfirma? Här har kommunen en viss firma upphandlad, men eftersom man kan få sota själv om man har kunskap antar jag att man skulle kunna anlita vilken annan sotare som helst också? Kan kanske vara ett alternativ om det är problem med den upphandlade firman.

När jag fick en sotningstid i år igen trots att de sotade förra året började jag fundera över om det verkligen var nödvändigt att de kommer så ofta när jag bara "myseldar" vintertid. Ringde sotningsfirman och de ändrade mitt intervall utan problem. Det verkar som om de hade lagt mig automatiskt på "varje år" när jag flyttade in för några år sen, men det var ju inte nödvändigt när jag inte eldar som primär värmekälla...
Jo, man kan använda sig av annan firma. Dock tror jag att det ofta kostar lite mer än att anlita den upphandlade.

Det sotningsintervall som har funnits innan brukar vara det som finns i deras register. Jag hade problemet tvärtemot ditt. Vi eldade mer än föregående ägare hade gjort och behövde ändra till årlig sotning.

Det sotningsintervall som har funnits innan brukar vara det som finns i deras register. Jag hade problemet tvärtemot ditt. Vi eldade mer än föregående ägare hade gjort och behövde ändra till årlig sotning.
Det är väl fastigheten som är registrerad för ett intervall, utifrån vilken typ av eldstäder som finns och vilken användning de har.
Om någon anmäler förändringar så får fastigheten ett intervall efter de nya förutsättningarna. I fall det sker byten av ägare eller inte är oväsentligt i sammanhanget.

Här är det olika intervall beroende på hur mycket man eldar. Jag som mys-eldar någon gång varannan helg under vintern har glesare sotning än grannen som eldar dagligen för värme.
Förslag på tid kommer i brevlådan. Behöver man boka om kan man behöva betala lite extra då de försöker boka flera i samma område samtidigt för att minska på resorna. Bokar man då om så man blir ensam i närområdet får man litet påslag.

Jag har täljstenskamin och eldar för värme under vinterhalvåret, två brasor per dag typ. Sotning en gång per år och brandskyddskontroll var tredje år. De skickar tid och det brukar aldrig krångla.

Det är väl fastigheten som är registrerad för ett intervall, utifrån vilken typ av eldstäder som finns och vilken användning de har.
Om någon anmäler förändringar så får fastigheten ett intervall efter de nya förutsättningarna. I fall det sker byten av ägare eller inte är oväsentligt i sammanhanget.
Javisst. Det var väl ungefär det jag skrev?

Liknande trådar

• Högljudd i allmänna utrymmen
  • Pranks på skärmen.
  • Vi är okej
  • Göra gröt i mikro (hjälp mig...)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat