Sova hela natten?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare EmmaTruelove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 9 744
Sv: Sova hela natten?

Det är skitjobbigt att läsa när du skriver med sms-språk....

5-6 timmar är helt normalt. Annars kasnske du kan läsa lite Anna Wahlgren, hon proppar gärna i dem otroligt mycket mat innan de ska sova så de sover längre. Skämt åsido kanske du borde läsa lite Jesper Juul eller någon annan som bejakar barnet som person. Och framför allt - du har blivit mamma. Barn tar mycket av ens tid och det är mycket du kommer få offra ett tag. Nattsömnen kan vara en sak.

My thoughts exaktly :bow:

Till TS:

Emil slutade äta och vakna på natten vid 7 månader, i samma veva som han helt på eget bevåg bestämde att det var färdigt med amningen.
Själv hade jag gärna nattammat ett bra tag till :love:

Nu ska jag sluta klaga hehe...Under dessa 2 dagar som vart så har tösabiten sovit jätte bra på natten i fredags från 22:15 till ca 5 å lördag ca23 till 5;30 o de e ju en hel natt för en liten bebis:banana: o jag e glad att få sova mer än bara 4 tim som de va i början

Min son sov sin första natt när han var 11 månader. Men han vaknade 4.30-5 på morgonen och var pigg. Bara att gå upp! :grin: :love:
Nu är han 9 och sover iaf till 7 på morgonen. Varför kan han inte vara morgontrött som sin mamma?? :cool: :love:

Sover hon 5-6 timmar i sträck sover hon hela natten (enligt de utbildade experternas definition). Såvida du inte "metodar" henne kan du nog räkna med att hon följer det normala mönstret att vakna några gånger under natten fram tills hon är iaf 2 år gammal.

Min E är 1½ år nu och har precis slutat med nattvällingen. Nu sover han hela nätterna (utan metoder) men tidigare vaknade han väl 3-5 ggr/natt. Ibland somnade han om efter lite bök ibland behövde han amma. Nattvälling har vi bara behövt ge en mycket kort period

Viktor har precis börjat att sova hela nätter. Han är idag exakt 12 veckor. Det är väl femte natten inatt som han sovit från 21 till 06. Annars brukar det vara amning vid 2-3 och vid 4-6.

Sömnen har kommit av sig själv. Inget vi styrt över. Men jag är tacksam. Även om jag inte får sova hela nätter. Han ligger nämligen och stånkar och stönar emellanåt när han kanske inte sover så djupt. Men jag behöver ju inte gå upp och byta blöja eller amma så då vaknar man själv inte till ordentligt heller utan kan lätt somna om.

När Viktor var nyfödd så ville han gärna ha var o varannan timma även på natten. Då vart man lite trött. Men jag har vanan inne. Varit barnflicka tidigare och har två systersöner, så jag känner VÄL till det här med att springa uppe på natten och ta hand om barn.

Senast ändrad:

Varför kan han inte vara morgontrött som sin mamma?? :cool: :love:

Vi har en underbart morgontrött son. Därför sitter jag här nu, för de andra sover.

Däremot var han vaken mellan 1-3 i natt :crazy: Strax efter 2 fick han lägga sig i sin spjälsäng och när han somnade vet jag inte riktigt. Vid halvtre somnade jag i alla fall. Tur att det inte är jobbdag idag :)

Våran Theo var drygt tre månader när han slutade med nattmål. Jag tror dock inte det hör till vanligheterna. Det verkar i alla fall vara ovanligt i min bekantskapskrets. Som nån annan skrev så slutar dom väl helt enkelt när dom är mogna för det.

Att hon sover 5-6 timmar i sträck är väl helt fantastiskt skönt!

Om du är inställd på två-tre år så är allt innan det en bonus! ;)

Citerar mitt eget för jag tänkte göra ett litet tillägg!

Vi har heller inte använt oss av några metoder utan han har helt enkelt valt själv hur han vill ha sina nätter. Han har sovit ca 12 timmar/natt utan mat och vakentid sen han var drygt 3 månader och gör fortfarande det. Han är 1 år nu.

Vi njuter så länge det varar! ;)

inte många 2-månaders som sover hela natten utan att äta (men visst finns det dem individerna också!).
Min yngsta (3 år i sommar) skulle nog fortfarande amma på nätterna om hon hade fått ;) Slutade nattamma när hon var typ 1,5 år tror jag, och slutade med välling när hon var 2 år och några månader.
Hon vaknar oftast på nätterna fortfarande, ska kissa/ha gosedjur/ligga i våran säng/dricka vatten.

jag också, när mina var 2 månader så ammade jag minst varannan timme på nätterna.

Alltså det beror nog på vad du är för en slags förälder. Du kan ju alltid köra någon "metod" och vara envis, men räkna med gråt. Inte tror jag det är bra för barnet heller. Barnet slutar äta på natten när det är redo, för vissa är det efter tre veckor och för andra tar det flera år.

Varför tycker du det är så jobbigt?

Allt är ju som bekant inte svart eller vitt.
Jag har fått neka Ella mat på nätterna. Hennes sömn och hon själv stördes för mycket av att hon vaknade för att snutta välling. Det var inte hunger och hon vaknade bara oftare och oftare när hon hade fri tillgång på mat nattetid.

Nu får hon om hon vill äta 1 ggr/natt resten erbjuds hon vatten om hon vaknar och hon sover mycket bättre nu.
Men jag vill ändå tro att jag är en bra mamma och jag tror inte hon har tagit skada av att jag valt att neka henne mat.

Delvis kl

Enligt Emilias barnläkare "behöver" barn inte äta pa nätterna efter 6 manader. Men jag tror ända man far lyssna pa barnet, Emilia äter just nu daligt pa dagarna sa att hon blir hungrig pa natten är inte konstigt.

Men vi provar alltid med vatten först för att se om hon verkligen är hungrig, oftast räcker det med vatten.

Jag har ju bara gjort amningsbiten och det är ju lättare för både barn och mamma att amma mitt i natten än att göra en flaska välling. Dessutom kan de ju inte äta hur mycket välling eller ersättning som helst. Jag vet inte hur jag hade gjort om jag hade gett ersättning, för för mig var det aldrig något problem när Sam vaknade tio gånger per natt och ville snutta. Men det är klart som du säger, om man har problem (som ella som sover sämre) så får man göra något åt det. Sen är det ju en viss skillnad på en ettåring och en tvåmånaders.

Absolut, självklart.

När E var 2 månader skulle jag aldrig drömma om att neka henne mat om hon så villa äta 20-30 ggr/natt.

Det var väl egentligen inte något större problem för mig heller ( att sova lite är eg så pass kort tid om man ser till alla år man är förälder så det kan jag ta ), men för E:s skulle så var det ohållbart.

Turbofling: Vi försökte "lyssna" på E, men hennes uppvak blev bara tätare och tätare, ibland så ofta som var 30:e minut vilket blir ohållbart speciellt för hennes egen skull. Man märker på henne om hon är hungrig eller bara "snuttig".

Sam sover också mycket bättre sen vi slutade amma och började låsa in honom i sovrummet ensam. Han kan somna själv, somna om själv och vaknar sällan under natten. :)

Precis, ju äldre barnet blir ju bättre lär man sig signalerna. Hungrig, törstig eller bara vill snutta.

Vi hade också det problemet med stora sonen: han ammade på natten men kom inte till ro sen. Vid 6 månader körde vi Anna Wahlgren, men inte med det resultatet som "utlovas". Däremot fick vi bort nattmaten och sen dess har han inte ätit på natten. Dricker dock vatten. Nattmaten tog en natt att ta bort så jag tror inte han var hungrig. Men han har ju aldrig varit stor i maten.

Den nya lilla vet jag inte hur det blir med. Det får vi se, han är ju bara 2 månader och ammar fritt på natten. Blir oftast 2 ggr mellan 20-21 och 06 vilket jag tycker känns ruskigt bra. Är han knorrig eller har magbry så blir det oftare.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 662
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka