spänd häst????????

F

fjordlovers

har fått hem en ny häst,har börjat lite smått med ledarskapsövningar det går bra,hon är väldigt lyhörd och så men hon är så spänd.hon stirrar inte runt eller så men hela hon är på helspänn hela tiden,kollar runt överallt och spänner hela kroppen.hur får man henne att slappna av??
tips på några bra övningar?? :confused:
 
Hur länge sen är det hästen kom? Det tar ju ett tag för dem att vänja sig vid sin nya omgivning. I början är det nog bäst att inte "bråka" för mycket. Låt henne ta tid på sig att vänja sig vid allt nytt.

malu
 
Du kanske kan göra lite beröringsövningar. Börja med lugn beröring med händerna över hela hästen, det brukar få dem att slappna av.

Sen tror jag också att det blir bättre så snart hon vant sig vid sin nya miljö.
 
Jag har nog lite samma problem med min häst och hon har stått i samma stall i 1 år.
Hon kan stissa omkring eller bara springa runt och vara spännd.

Om jag stannar henne och försöker röra henne för att få henne lugn kan hon stå och glo som en galning åt något håll där det finns något läskigt. Hon har kanske inte koll på att jag står bredvid henne och hon skulle kunna kasta sig på mig om det hände något.
Då jag rider går det oftast bättre om jag driver på och försöker prata och röra vid henne.

Andra ideer mottages gärna! :)

/snorpan
 
Jag har nog nästan samma problem som du... :(
O då har min häst stått i samma stall i 2 år och jag har haft honom i 4 år. Jag försöker att alltid hålla mig själv lugn o avslappnad och ge han tid.. aldrig stressa. Men kan inte riktigt få någon ordning på det ändå. Beröringsövningar är inga problem alls med honom.. :)
Men hur ska man få han att lugna sig o lita på mig i olika situationer? :confused:
 
Det handlar ofta om fokus. Få hästen att koncentrera sig på dig istället för allting annat. Få hästen att tänka på varje steg den tar, så hinner den inte stressa upp sig. Har den nyss dock kommit så låt den bekanta sig med hästkompisarna och omgivningarna först. I alla fall en två-tre veckor.
Lycka till
Niklas
 
Så är min häst ibland också, men mest hör det till det förflutna.
För första gången går det löslongera honom och han är helt avslappnad UTAN att bry sig om allt runt.
jag tror det endast handlar om ledarskap, ledarskap, ledarskap!
det är bara att jobba på UTAN att sätta för högra krav eller för mycket press på hästen. Märker du det så backa ett steg. Gör roliga saker i små etapper, med pauser, och avslappning, låt inget bli "blodigt" i början , det får inte hästen mindre avslappnad. Däremot ska hästen ha sin koncentration på det du ber den om, men be om en sak i taget när hästen inte lyssnar. Tex ska hästen gå framåt be den att göra det, samtidigt kan du inte be den om att den ska titta mot dig. En sak i taget men beröm det som hästen gör rätt.
BERÖM är förresten det viktigaste av allt, särskilt när man jobbar med nervösa hästar, har själv märkt hur otroligt mycket det ger och hjälper, och en annan sak, straffa aldrig hästen!!! Gör hästen fel i dina ögon är det du som har presenterat övningen på ett felaktigt sätt, eller din kunskap som brister på annat sätt tänk på det!
 

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 631
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 304
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp