Att vara klädd och bekväm

aida

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt och/eller stickad tröja/kofta.
Eftersom jag de senaste åren jobbat inom vården så har jag där levt i den "vita pyjamasen" och i stallet där övrig tid spenderas har det varit ridbyxor/friluftbyxor.

När det är dags att visa sig bland folk och försöka klä sig lite mer så är jag ställd, för jag har inga kläder jag riktigt trivs i längre känner jag. Jeansen bli obekväma, leggings kan fungera men jag saknar fickor. Det är framförallt byxor som jag tycker är svårt!
Nu väntar dessutom nya tider, då jag har gått ifrån vården och i framtiden tänker mig att jag ska jobbar mer i kontorsmiljö, framför en dator. Där klädkoden verkar vara lite mer dressad.

Så hjälp mig mer era bästa tips på snygga, stilrena kläder som är sköna och bekväma (i första hand byxor), gärna några som sitter bra och inte ger valkar på en kropp som lagt på sig några kg för mycket på senare år 😄
 
Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt och/eller stickad tröja/kofta.
Eftersom jag de senaste åren jobbat inom vården så har jag där levt i den "vita pyjamasen" och i stallet där övrig tid spenderas har det varit ridbyxor/friluftbyxor.

När det är dags att visa sig bland folk och försöka klä sig lite mer så är jag ställd, för jag har inga kläder jag riktigt trivs i längre känner jag. Jeansen bli obekväma, leggings kan fungera men jag saknar fickor. Det är framförallt byxor som jag tycker är svårt!
Nu väntar dessutom nya tider, då jag har gått ifrån vården och i framtiden tänker mig att jag ska jobbar mer i kontorsmiljö, framför en dator. Där klädkoden verkar vara lite mer dressad.

Så hjälp mig mer era bästa tips på snygga, stilrena kläder som är sköna och bekväma (i första hand byxor), gärna några som sitter bra och inte ger valkar på en kropp som lagt på sig några kg för mycket på senare år 😄

Jag har också varit tvungen att se civiliserad ut under det senaste året. Jag har köpt kostym från Saint Tropez respektive Kaffe. Vill en inte se alltför formell ut går ju byxorna att matcha utan blazern eller vice versa. Båda är jättebekväma.

Jag har också klätterbyxor från Mountain Hardwear (Dynama), de är perfekta som prydlig casual eller som resebyxor. Jag har också köpt en lång kofta som passar perfekt med klätterbyxorna, det ser helt ok dressat ut.

nine-iron-penelopesz-blazer.jpg


c67148e7072e4f28bd5d2684e3f78a91.jpg
 
Dresssade "kontorsbyxor" tycker jag ofta är bekvämare än vad de ser ut. Finns i en uppsjö olika passformer (från tight till löst) och har efter pandemin även börjat dyka upp i mjukare material och med resår i midjan. Fördelen med en lite mer dressad underdel är att man kan komma undan med en enklare, instoppad t-shirt ovantill.

Sen har vi ju ett helt fält med klänningar, om man trivs i sånt. Fördelen med klänningar är att man slipper hela processen med att matcha över- och underdel. Jag tycker också att det är lättare att komma undan med en något "mer nerklädd" klänning än motsvarande byxor.

Är man frusen (alt jobbar i kyliga kontorsmiljöer) så slår jag ett slag för den längre, öppna koftan. Jag investerade i en finare men rejäl, svart yllekofta för nästan 10 år sedan och den är helt ovärderlig i sin mångsidighet och tidslöshet.
 
Ju äldre jag blir desto mer går komfort före typ allt😅
Jag har ett helt gäng dressade svarta byxor som är strechiga i tyg och mjuka i midjan. Har både lite mer ”ungdomliga” typ utsvängda byxor (även kallat jazzbyxor back in the days🤣) och byxor som mer ser ut som kostymbyxor. Finns typ överallt, många webbshoppar har hur många varianter som helst så det är bara att klicka hem och prova sig fram. Jag har både med och utan fickor.

Använder även mycket klänningar med ullstrumpbyxor nu på vintern. Gillar lite mer lös passform på klänningen kombinerat med en lång stickad kofta.
 
Kaffe tycker jag har en hel del bra grejer! Jag har stl 44 och har testat AnnoAnno. Det är en prenumerationstjänst/stylingtjänst för kläder från stl 44 och uppåt. Man får ange önskemål och preferenser och så får man hem 15 plagg som man provar, packar tillbaka det man inte vill ha i lådan och skickar tillbaka. Sen betalar man för det man behåller. Funkar smidigt tycker jag, jag har kommit med en del önskemål inför en låda som de varit bra på att uppfylla och det är lätt att avboka/skjuta upp lådor (en låda var 3e månad är alldeles för mycket för mig!) Det har gett mig en jättebra basgarderob för jobbet - både snygga och bekväma kläder.
 
Jag har vida byxor från nine pine (lite onödigt dyra kanske, men väldigt sköna), stretchiga "chinos" från Black Diamond (klättermärke), kostymbyxor i mjuk stretch från House of Dagmar. Eller klänning med tights med benfickor (mina snyggaste och skönaste är från Senita athletics, men det finns ju i alla sportaffärer.

Till det oftast jackor i kimonostuk i fina material (siden, cupro, fin viscose), så ser det lagom dressat ut utan att behöva sitta tight. Vintertid kompletterat med en fin stickad cape.

Finns inte en chans att jag börjar klä mig i saker som sitter åt i midjan eller stramar över axlarna igen! (Och med mina proportioner skulle jag behöva plagg som är strl 40 över axlarna, 36 i midja och höfter och 34 på längden.)
 
Jag har jättesnygga och sköna byxor från NinePine, passar perfekt till en svart skjorta eller en snygg tröja. Och så brukar jag ha svarta byxor med mjuk midja med resår och liksom fladdriga ben. Också till skjorta eller kofta eller tröja. Jag tror jag alltid ser väldigt välklädd ut på jobbet och jag är alltid bekvämt klädd.

Jag har också köpt sköna kostymbyxor på Åhléns som jag tycker om, Vera tror jag det är.
 
Jag har jättesnygga och sköna byxor från NinePine, passar perfekt till en svart skjorta eller en snygg tröja. Och så brukar jag ha svarta byxor med mjuk midja med resår och liksom fladdriga ben. Också till skjorta eller kofta eller tröja. Jag tror jag alltid ser väldigt välklädd ut på jobbet och jag är alltid bekvämt klädd.

Jag har också köpt sköna kostymbyxor på Åhléns som jag tycker om, Vera tror jag det är.
Ninepine har jag tittat på, men inte testat än.
 
Till det oftast jackor i kimonostuk i fina material (siden, cupro, fin viscose), så ser det lagom dressat ut utan att behöva sitta tight. Vintertid kompletterat med en fin stickad cape.

Finns det några särskilda ställen du brukar hitta sådana på? :)
 
Jag jobbar på kontor och ser ut typ såhär 😅

IMG_5660.jpeg


Nu är jag ganska tjock och svullen så går mest runt i färgglada lösa kaftaner och roliga glasögon. Använder aldrig byxor, inte heller när jag var smal.
Upplever oftast mkt positiv respons. Ngn gubbe var skeptisk men han insåg rätt snart att ev kompetens inte sitter i kläderna.
 
Tack för alla tips, ska botanisera bland dem!

Testade beställa hem ett par från ninepine nu, de har jag läst om innan med och det låter som om de hade kunnat passa bra! (och bra att kunna välja längd då jag är kort!)
 
Jag jobbar på kontor och ser ut typ såhär 😅

Visa bifogad fil 134462

Nu är jag ganska tjock och svullen så går mest runt i färgglada lösa kaftaner och roliga glasögon. Använder aldrig byxor, inte heller när jag var smal.
Älskar att andra vågar :love:, men jag är väldigt svart när det kommer till kläder 🙃 Får se om jag törs skoja till det med någon färg på överdelen på sikt 😅
 
Älskar att andra vågar :love:, men jag är väldigt svart när det kommer till kläder 🙃 Får se om jag törs skoja till det med någon färg på överdelen på sikt 😅

Jag tycker att det är väldigt fint att ha typ svarta kläder (topp, byxor tex) och sen en färgglad öppen kaftan över (eller kavaj om det funkar bättre beroende på jobbets art). Men förstår att det inte är för alla såklart!
 
Jag köpte ett par helt otroligt sköna svarta mjukisbyxor med fickor på Ullared. De ser ut som kostymbyxor men känns som pyjamas, 149 kr. Skulle köpt flera!
Låter för bra för att vara sant för min studentekonomi 😄 får se om det blir fler besök dit (bara varit där en gång)
 
Jag tycker att det är väldigt fint att ha typ svarta kläder (topp, byxor tex) och sen en färgglad öppen kaftan över (eller kavaj om det funkar bättre beroende på jobbets art). Men förstår att det inte är för alla såklart!
Googlar öppen kaftan (som sagt dålig koll 😎), det skulle nog kunna fungera! Gillar lite löst sittande fladdriga saker, men får hitta en variant som är lagom i färg och mönster 😊
 
Jag jobbar på kontor och ser ut typ såhär 😅

Visa bifogad fil 134462

Nu är jag ganska tjock och svullen så går mest runt i färgglada lösa kaftaner och roliga glasögon. Använder aldrig byxor, inte heller när jag var smal.
Upplever oftast mkt positiv respons. Ngn gubbe var skeptisk men han insåg rätt snart att ev kompetens inte sitter i kläderna.

Jag älskar kaftaner, ett helt underbart och användbart plagg!
 
Finns det några särskilda ställen du brukar hitta sådana på? :)

Överdelar handlar jag mest second hand, och passar på att köpa på mig när stuket jag gillar råkar vara trend, men det är mycket från Tiger, Lindeberg, Dagmar, Other stories, cos... Har hittat något på Åhléns; Vera och Carin Wester.

De snyggaste är från Lynnja Wang och Westwood Anglomania, men då är det rätt långt utanför min budget i nypris. :bag:

Annars är ju just kimono och kaftan väldigt lätt att sy själv om man hittar en modell man gillar.

Jag balanserar det faktum att jag inte orkar varken sminka mig eller lägga tid på genomtänkta outfits till vardags med att oftast ha en mer "extrem" frisyr. Den fixar min frisör var sjätte vecka och sen gör jag ingenting däremellan. :angel:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 551
Senast: Lingon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 818
Senast: TygerTyger
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 325
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp