Spån i stallgång?

Beppo

Trådstartare
Jag och en kopmis har funderat att lägga spån i stallgången. stallgången som den är nu är väldigt slät och hästarna halkar lätt.

Ni som har spån i era stallgångar...För/nackdelar. hur gör ni för att spånet ska bli så kompakt som möjligt?

Alla tips och råd tas tacksamt emot!
 
Tänkte jag sno din fråga lite ;)
Vad är bäst?
Spån eller sand???

Hur får man det till packat så hästen inte går igenom och halkar?
Är det bara att vattna och trampa till det eller?

Hur tjockt bör man ha?
 
när man mockar hamnar ju lite skit utanför skottkärran ibland.
Blir det inte lite äckligt efter ett tag?
 
Hur länge brukar det hålla sig? måste man fylla på spån eftersom...tar ni bort all spån efter ett tag och har in nytt?
 
jo det fattar jag, men man kan ju inte få upp precis all skit!
 
Du frågade vad som är bäst: spån eller sand?
Så jag gav svaret: halm!

Tycker helt enkelt att det är det bästa att ha på golvet i stallgången. Vi kommer att ha det för 6:e året (tror jag det blir) i vinter.

LIA
 
Inte då. Vi lägger ut kakor med c:a decimetertjocklek, som ett klinkersgolv, och sedan knallar hästarna omkring på det och mosar ihop.
Det blir tyst, rent, ljust och trevligt. Dessutom skyddas golvet mot broddslitage. Sedan, på senvåren, kan man flytta in halmen som strö i boxarna. Inget spill, mao!

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp