Bukefalos 28 år!

Spanieln är borta

U

UrsusRex

Med tanke på att jag skrev i "är din hund farlig tråden" så skriver jag den här tråden.

Jag tog nämligen bort min spaniel i förra veckan efter att hon bet en bekant.
Dom som läst tidigare vet att jag hade problem med den nämnda hunden och att hon kissade på sig i tid och otid, både inne och ute såväl som i sömnen. Det kan definitivt inte ha varit brist på aktivering med tanke på hur mkt tid jag la ner på henne och det var inget medicinskt såvitt ett antal vetterinärbesök kunnat förtälja.

Vidare utöver att jag var tvungen att ta ut henne var annan timme (minst) så ska jag i ärlighetens namn säga att jag aldrig var vidare nöjd med henne. Hon var nervös, sov aldrig, krävde enormt mkt jobb och aktivering för att över huvudtaget fungera någorlunda i vardagslivet. Jag är övertygad om att det beror på aveln eftersom min pappas hund är likadan och kommer från samma linjer.
Hon var också väldigt otydlig i sina signaler, inte direkt så att jag uppfattade det som att hon var osäker utan mer som att hon saknade dom (?????) och farsans hund är likadan.
Sedan blev hon anfallen av en löshund för ett halvår sedan och efter det betedde hon sig garranterat osäkert.

I vilket fall så var det så att hon bet en bekant helt utan förvarning och såvitt vi kunde se helt utan anledning. Han hade minuterna innan hälsat på henne och allt var frid och fröjd som så många gånger innan. efter det stod han och jag och pratade medan hundarna satt lugnt och väntade. Sedan sa vi hejdå och jag började gå, hundarna likaså, bort från platsen i motsatt riktning mot den bekante.
Då helt ur det blå tar spanieln ett språng över min beagle, så att denne slår ikull, och hugger tag i den andres ben där hon riktigt ordentligt ruskar runt som hon gjorde med ett byte under jakt.
Jag komenderar ett skarpt NEJ och hon släpper och beter sig precis som vanligt igen, det hela var över på två sekunder.
Nu står hon vid min sida som om ingenting hänt och jag frågar hur det gick.
- Nä det är ingen fara, men fan vad det gjorde ont svarar han snällt och trevligt.
-Men hur gick det då? frågar jag.
-Tja, vi kan ju titta. säger han och kavlar upp byxbenet på sina arbetsbyxor. Där är ett saftigt blåmärke och ett hål efter en hörntand. :crazy:

Sedan talade vi en stund och skiljdes som vänner, han tyckte det var synd att jag skulle ta bort henne för det som hände men att samtidigt kunde det ju ha varit ett barn eller någon annan än han som inte hade tagit det lika bra. Som han sa; "Hon bet i vart fall rätt person."

Så nu är hon borta och jag saknar henne mkt samtidigt som jag är lättad över att det är över. Hon tog så mkt tid och plats för att inte tala om energi. Nu känns det som vanligt att ha hund igen och faktum är att jag och beaglen har nog gjort mer framsteg den senaste veckan än på flera månader i fråga om kontakt och dressyr.

P.S
Men FA;AN vad konstigt det känns att sitta med en fyra årig hund som i övrigt är frisk som en nötkärna på vetterinärens golv medan livet försvinner. Men det gick väldigt bra bortsett från att det var lite obehagligt att dom gav henne lugnande innan de "riktiga" sprutorna så att hon vacklade runt på sövda ben och såg olycklig ut. Jag la ner henne och klappade henne så att hon var lugn tills vetterinären kom tillbaks med sprutorna. Jag bölade som en gris och funderade på att stoppa det hela ända tills den första sprutan var given. Men efteråt visste jag att jag gjorde rätt och det kändes lättare även om jag grinade i flera dagar. Nu kan jag i vart fall relatera till det där rådet att ta bort unga hundar, en sak att inse att det behövs en annan att genomföra det.

Men hon hade ett bra liv tänker jag, hon var inte ensam en dag i sitt liv utan var med mig jämt - annars räckte inte tiden till för vad hon krävde. Hon fick mkt aktivering och tillräckligt med jakt. Dagarna innan hade vi spenderat med att träna fält så hon var väl utarbetad efter att lyckligt "jagat". Och framförallt slapp hon bli sjuk, jag minns min första hund; En spets som en morgon 12 år gammal sket blod - hos vetterinären obducerades han och han var bokstavligt talat fylld med tumörer. Han måste ha lidit något fruktansvärt de sista åren men aldrig visat några tecken på det förns det brast den morgonen :cry:

215830047DaNFxh_th.jpg

Efter apportträning i vatten vid sommarstugan i Dalsland

Mvh
Björn
 
Sv: Spanieln är borta

Tänkte bara förtydliga att jag gjort stora framsteg med beaglen för att jag nu har mer tid över till henne.

/B
 
Sv: Spanieln är borta

Ja, vad säger man? Hur jag än försöker kan jag inte komma på något "vettigt" att säga. Jag tycker att du gjorde rätt, men jag förstår också hur du känner det. Sorgen och saknaden finns där ändå.

För att inte tala om skuldkänslorna...

Jag fick själv ta bort en hund som bara var sex år. Det är över tio år sedan och ångesten kommer ännu ibland. Jag undrar om jag inte kunde gjort mer och om beslutet var rätt.

Den roll vi djurägare får, att bestämma över våra kära vänners öde är mig övermäktig. Det är rent omänskligt att vara den "ansvarstagande" - egentligen alldeles oavsett situation. För när är beslutet rätt? Hur vet man att det är det bästa för hunden?

Nu skall jag inte bli mer djuplodande än så här. det orkar jag inte med - och knappast du heller.

Stackars dig Björn, vad ledsamt att du fick genomgå det här. :cry:

*kram*
 
Sv: Spanieln är borta

Så tråkigt! Det är aldrig lätt att ta sådana beslut. Men det är starkt gjort.

Kramar på Dig och minns hennes goda sidor.
 
Sv: Spanieln är borta

Tack, tack.

Jo, just det att hon tog så mycket tid och plats gör att man påminns om henne hela tiden så saknaden är stor.
Sedan tittade jag på ett kort tidigare idag där hon låg med en sån menande blick...... då fick jag skuldkänslor. Men på det stora hela så känns det bra och jag skäms inte för att tala om att det är skönt på ett lättande sätt att det är gjort, sedan är jag ledsen och saknar henne ändå! Men det är kul att ha hund igen, inte tyngande.

Mvh
Björn
 
Sv: Spanieln är borta

Men det är kul att ha hund igen, inte tyngande.

OCh det är ju så det ska vara.

Ja, det är tufft, men stark av Dig. Nu har ni det båda bättre!
 
Sv: Spanieln är borta

Jag beklagar verkligen och säger som de andra, det var nog bäst för er båda ändå. :(
 
Sv: Spanieln är borta

du skall inte ha dåligt samvete!! :cry:
Tyvärr finns det ett problem bland Springer som dom kallar för "Rage"(stavning?!) och det är ett problem som dom jobbat med och fått ner antal fall väldigt mycket.
Och symtomen på det är att hunden helt oprovocerad kan bitas och bli allmänt okontaktbar ena sekunden, och nästa sekund vara som vanligt igen, och "anfallen" kommer helt slumpatrat men oftare om hunden är lite trött eller stressad(i alla fall vvad en springer ägare talat om för mig)
Så det kanske var det "felet" med henne hela tiden!? jag är inte så påläst om problemet då jag ej har springer själv, men det var något som det parardades om ganska mycket för ca 7-8 år sedan.
Och skulle tro att det var ett fel på hjärnar som utlöste det! :confused:
 
Sv: Spanieln är borta

En stor tröstekram till er allihopa! Men det låter som det var rätt beslut, även om det inte är lätt att ta.
 
Sv: Spanieln är borta

Vad skönt att du känner dig lite bättre till mods.

Jag skriver igen för jag vill förtydliga mig lite. Jag menade inte att ifrågasätta dig (om det kanske kunde tolkas så). Jag tycker att du gjorde helt rätt, i synnerhet som jag följt dina trådar om din hunds kissande.

Denna sista incident var tråkig att höra, men med tanke på omständigheterna så kanske det ändå på något sätt blev rätt i sista änden. Det skall vara roligt att ha hund (vilket vi ofta är rörande överens om här på forumet). Att verkligen ta adjö av hunden (som andra utomstående ofta tycker är rimligt vid lite svårare bekymmer) är lättare sagt än gjort.

Jag minns att du skrev att din fru var väldigt fäst vid hunden. Du får hälsa henne att vi tänker på henne också. Alla förluster är ledsamma och sorgen känns förlamande.

Sköt om er båda två, och hoppas att du inte tog illa upp. Jag beklagar verkligen er sorg. :( Du är stark och klok som fattat detta beslut. All heder åt dig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 862
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
590
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 908
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 879
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp