Spänningshuvudvärk

Bukefalos 30 år!

Askvind

Trådstartare
Vad är era bästa tips att bli av, slippa och förebygga spänningshuvudvärk. Jag har, speciellt när jag är lite stressad eller mycket händer i mitt liv, en hel del huvudvärk. Mycket ofta i ansiktet på kinderna typ.. och i nacke..

Har funderat på någon massageapparat för nacken men osäker hur bra de är, och vilken man då ska välja.. skulle egentligen helst ha något för ansiktet också för det är främst där mina spänningar verkar sätta sig 🥲

Har inget bra tips för ansiktet, men rekommenderar stretching för axlar och nacke. T ex yinyoga inriktat på dessa kroppsdelar.

Och kolla ditt blodtryck om du har ärftlighet för högt blodtryck. Min spänningshuvudvärk försvann nästan helt med blodtrycksmedicin...

Har inget bra tips för ansiktet, men rekommenderar stretching för axlar och nacke. T ex yinyoga inriktat på dessa kroppsdelar.

Och kolla ditt blodtryck om du har ärftlighet för högt blodtryck. Min spänningshuvudvärk försvann nästan helt med blodtrycksmedicin...
Tack för tips, ska kolla in yinyoga! de är bara det att man ska göra det också, ha energi och lust, haha jag blir lätt lite lat..

Mitt blodtryck vet jag är väldigt bra! Varit hos läkaren mycket pga annan smärta (nervsmärta) så har bra koll på det. Min nervsmärta är nog en liten bov dock, som gör att jag spänner mig mer… men tyvärr finns det ingen behandling som biter på den än så länge så får bara försöka leva med den.

Vad är era bästa tips att bli av, slippa och förebygga spänningshuvudvärk. Jag har, speciellt när jag är lite stressad eller mycket händer i mitt liv, en hel del huvudvärk. Mycket ofta i ansiktet på kinderna typ.. och i nacke..

Har funderat på någon massageapparat för nacken men osäker hur bra de är, och vilken man då ska välja.. skulle egentligen helst ha något för ansiktet också för det är främst där mina spänningar verkar sätta sig 🥲
Kan det vara så att du gnisslar/biter ihop mkt när du sover då du är stressad? Behöver bettskena?

Jag har både sån massage-grej som är för nacke/rygg som är lite formad som ett bälte, sägs att den ger shiatsu-massage. Jag köpte någon billig för några hundra. Tycker ändå den ger viss effekt. Även mkt lugnande/avstressande medans den går.
Har även massagepistol som är mer brutal. Men den hjälper också tycker jag.

Att kolla med kiro så man inte har låsningar och ev gå kurs i kroppsmedvetenhet, feldenkrais eller något för att bli medveten om när man spänner sig och kan sluta med det.

Mina två halvakuta lösningar är denna 15 min yogan:
och en sådan liten hård korkboll typ denna: https://www.stadium.se/sport/tranin...yogiraj.massage-triggerball-cork.natural-cork. Mitt lataste tips är att göra yogan typ 2 gånger o veckan, den gör verkligen under för mig!

Mer långsiktigt så var det främst fysio på VC inom basal kroppskännedom (på riktigt något alla människor borde få testa!) som hjälper i vardagen, regelbunden kiro och medicinsk massage (jag går en gång i månaden varannan kiro/massage) och så då någon typ av yoga/träning för i mitt fall så är det främst att jag blir spänd och begränsar mina rörelse. Behöver liksom aktivt tänka på att använda en större del av rörelseomfånget hela tiden och någon regelbunden fysisk aktivitet hjälper mig att påminna. Alltså det allra simplaste är barndomens "axlar, knä och tå" eller hur ramsan gick, där man växlar mellan att nudda tårna och att sträcka sig mot himlen 😁

Massagepistol är skönt även i ansiktet och TENS på exempelvis nacke och käkmuskulatur.
Kolla med tandläkare så att du inte behöver bettskena.

Jag gör olika övningar i stort sett varje kväll, som jag upplever hjälper mot min värk.

https://halsoliv.expressen.se/traning/sa-har-enkelt-stretchar-du-bort-din-huvudvark/

Och botoxen mot migränen jag får var 12 vecka spelar in också så värken i axlar och nacken inte är så kraftig. När den börjar gå ur blir övningarna svåra för mig att göra pga smärtan, men annars lindrar de värken i huvudet många gånger. Går att göra även på jobbet och man slipper allt det här med avslappning osv, gör bara övningar när man känner att man har lite tid över eller att det börjar bli spänt vid datorn tex.

Som några skriver så kan bettskena hjälpa. För mig är det främst bettskena som hjälper och jag använder min i perioder.
Den tog ett tag att vänja sig vid men är verkligen en hjälp!

I ett akut läge värme, värme, värme. Jag har fått loss spänningar många gånger med vetevärmare.

Som andra skrivit stretching, riktad träning samt kanske behandling hos naprapat/kiropraktor (jag skulle inte kunna leva utan min naprapat!). Sedan har jag köpt en liten massagepistol som jag är enormt nöjd med, den gör underverk med tanke på storlek och kostnad: https://www.apotekhjartat.se/varumarken/beurer/beurer-mg-79-massagepistol

Eftersom jag ville ha den i en fin färg köpte jag den i limited edition :o :D: https://www.magasin.se/massagepistol-mg-79-limited-edition/BGDS69.html

Edit: Just ja, jag är extremt känslig vad gäller liniment men det här fungerar faktiskt: https://www.meds.se/biofrost/biofrost-active-tub-100-m

Tack för alla svar och tips! Har beställt en massagepistol så får se om det kan hjälpa något.

Många som skriver om bettskena… jag hade faktiskt det som ung då jag pressade tänder, men vande mig aldrig vid den då jag tyckte den var så obekväm.. och inte heller hjälpte så mycket. Men är nog värt och kolla in igen. Dock har jag tänkt att de inte påverkat nu då min spänningshuvudvärk oftast brukar komma på kvällen och jag har inte känt någon ömhet i tänderna när jag vaknar.

Men någon som vet vad en bettskena hos tandläkaren kostar? Och hur lång tid det brukar ta att få den? Eller hur bra fungerar de generella man kan köpa på apoteket. Bor inte i samma land som min tandläkare så kan bli lite svårt att få det fixat..

Tack för alla svar och tips! Har beställt en massagepistol så får se om det kan hjälpa något.

Många som skriver om bettskena… jag hade faktiskt det som ung då jag pressade tänder, men vande mig aldrig vid den då jag tyckte den var så obekväm.. och inte heller hjälpte så mycket. Men är nog värt och kolla in igen. Dock har jag tänkt att de inte påverkat nu då min spänningshuvudvärk oftast brukar komma på kvällen och jag har inte känt någon ömhet i tänderna när jag vaknar.

Men någon som vet vad en bettskena hos tandläkaren kostar? Och hur lång tid det brukar ta att få den? Eller hur bra fungerar de generella man kan köpa på apoteket. Bor inte i samma land som min tandläkare så kan bli lite svårt att få det fixat..
Om jag minns rätt så gick en ny akrylskena på typ 4k när jag lurade på en ny för ett par år sedan. Vilket gjorde att min befintliga nog va helt ok fortfarande iaf 😅 men då är den dels för att hålla kvar tänderna efter tandställningen oxå, såndär gjuten sak, men med slitageyta. Inte som min första som va jämntunn och nån gnislade hål i innan jag fattade...skyller på att hunden inte sa nått..

Annars slår jag ett slag för BoT backvärmarn oxå 😁 nätt å bekväm, känns som att den gör skillnad..och skyddar från irriterande lappar i jobbrocken 😗

Mellan 4-5000kr har jag betalat. Har tagit någon vecka eller två att få den.
Man kan ha en i underkäken om man upplever att den i överkäken är obekväm. Jag tycker underkäke är betydligt bekvämare. Sen är det såklart en invänjningsperiod men efter det känns det bara helt naturligt, och konstigt om man glömmer den.

Är du säker på att det är spänningshuvudvärk? Jag trodde att jag hade det. Normalt sett har jag ingen större historik av huvudvärk, men har en skada i höger axel som gör att jag ibland får värk, men så tyckte jag att jag hade spänningshuvudvärk väldigt mycket.

Visade sig att jag behövde läsglasögon för jag blivit så gammal. Blev en helt ny värd.

Jag ansluter mig till kören som hyllar bettskena! Kan bita ihop tänderna på natten under stressiga perioder och då kommer spänningshuvudvärken. Har en sån där skräddarsydd variant. Kostar, men håller också länge!

När jag är stressad drar jag också ner på sådant som kan öka ångest: Alkohol, socker, koffein.

Jag fick min bettskena "gratis" då jag har frisktandvård. Ibörjan var den obekväma, men efter att de slipat på ett ställe blev den mycket mer bekväm

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka