Bukefalos 28 år!

"spara" hö

@grodan21 - Jag tycker frågeställningen är jätterelevant för det verkar som de flesta tycker det är ok att samla på sig strö (om det nu ingår 1 bal/vecka och man inte gör av med allt) men inte foder?
Jag tycker dock att praxis verkar vara just så - att det är ok att bunkra strö men inte foder men jag har inget bra svar på varför faktiskt. :)
Här håller jag med, det som ingår månadsvis kan inte bunkras oavsett det gäller foder eller strö. Det är priset per månad, har man inte avverkat allt så blir det nya kg och påsar nästa månad.
 
Jag tycker det är intressant att de flesta anser att det är okej att spara ströbalar, men inte hö.
Hö äter hästen lika var dag, strö kan man göra på olika vis. Var dag, en gång i veckan, vid behov. en del vill kanske spara för att ha en bädd och slänger in 12 påsar i boxen vid uppstart av bädd och behöver inte strö på flera veckor och då är det bra att spara ströet till man behöver mocka rent.
 
Hö äter hästen lika var dag, strö kan man göra på olika vis. Var dag, en gång i veckan, vid behov. en del vill kanske spara för att ha en bädd och slänger in 12 påsar i boxen vid uppstart av bädd och behöver inte strö på flera veckor och då är det bra att spara ströet till man behöver mocka rent.
Hömängden varierar över året beroende på hur mycket gräs det finns i hagen
 
Hömängden varierar över året beroende på hur mycket gräs det finns i hagen

Men många stall erbjuder ju reducerad hyra/kallhyra under de månader hästarna går på bete? Mina hästar äter samma hömängd, i friskt tillstånd, varje dag oktober-april. Lite mindre i maj, bete från slutet av maj tills det helt enkelt blir för kallt. Stödfodras som i maj under september ifall det behövs. Men under sju månader äter de nästan på grammet lika mycket, men spånet varierar från vecka till vecka.
 
Men många stall erbjuder ju reducerad hyra/kallhyra under de månader hästarna går på bete? Mina hästar äter samma hömängd, i friskt tillstånd, varje dag oktober-april. Lite mindre i maj, bete från slutet av maj tills det helt enkelt blir för kallt. Stödfodras som i maj under september ifall det behövs. Men under sju månader äter de nästan på grammet lika mycket, men spånet varierar från vecka till vecka.
Jag vet flera stall som tar reducerad hyra under betet men jag ser det som en service att kunna erbjuda beteshagar så jag kommer ta lika mycket betalt som under resten av året. Alternativet för mig som stallägare är ju att slå hösilage i beteshagen
 
Men många stall erbjuder ju reducerad hyra/kallhyra under de månader hästarna går på bete? Mina hästar äter samma hömängd, i friskt tillstånd, varje dag oktober-april. Lite mindre i maj, bete från slutet av maj tills det helt enkelt blir för kallt. Stödfodras som i maj under september ifall det behövs. Men under sju månader äter de nästan på grammet lika mycket, men spånet varierar från vecka till vecka.
Står för första gången nu i ett stall som har reducerad hyra på sommar. Helt ärligt har jag hellre samma hyra året runt .

Själv börjar jag minska hömämgden i april maj och ger inte full giva förens i oktober.
 
Står för första gången nu i ett stall som har reducerad hyra på sommar. Helt ärligt har jag hellre samma hyra året runt .

Själv börjar jag minska hömämgden i april maj och ger inte full giva förens i oktober.

Hur kommer det sig att du vill betala mer under sommaren?
Tänker att de flesta skulle uppskatta en mindre utgift under sommaren?
 
Hömängden varierar över året beroende på hur mycket gräs det finns i hagen
Det tar stallägaren säkert med i beräkningen.
Det är inte en säkert att stallägaren tar ut full kostnadstäckning för de som utnyttjar hela mängden utan ser det som ett snitt och förenkling men sätter en maxgräns så det är rimliga mängder.
 
Står för första gången nu i ett stall som har reducerad hyra på sommar. Helt ärligt har jag hellre samma hyra året runt .

Själv börjar jag minska hömämgden i april maj och ger inte full giva förens i oktober.
Det beror väl rimligen på hur hagarna ser ut, om det finns mat där.
 
Det är väl för jag är van att betala samma hyra året runt.

Även om man är van vid det är det väl jätteskönt att slippa? Jag har stått i stall med enbart kallhyra året runt, stall med reducerad stallhyra på sommaren som erbjuder sommarbete, stall med reducerad hyra på sommaren där vi fick söka bete på annat håll, ren helinackordering med full hyra året runt och nu eget stall, där stallhyran bakas in i min hyra för huset. Helinackorderingen var klart sämst deal för mig. Nu när jag har eget ser jag ju hur mycket billigare det blir på sommaren, när det bara är el, vatten och kraftfoder,som kostar även resten av året.
 
Även om man är van vid det är det väl jätteskönt att slippa? Jag har stått i stall med enbart kallhyra året runt, stall med reducerad stallhyra på sommaren som erbjuder sommarbete, stall med reducerad hyra på sommaren där vi fick söka bete på annat håll, ren helinackordering med full hyra året runt och nu eget stall, där stallhyran bakas in i min hyra för huset. Helinackorderingen var klart sämst deal för mig. Nu när jag har eget ser jag ju hur mycket billigare det blir på sommaren, när det bara är el, vatten och kraftfoder,som kostar även resten av året.
Fast de med fast hyra skulle förmodligen kompensera med högre hyra på vintern om de tog mindre på sommaren. Det är fördelningen av kostnaderna som brukar skilja inte vilken inkomst stallägaren vill ha av stallet.
 
Fast de med fast hyra skulle förmodligen kompensera med högre hyra på vintern om de tog mindre på sommaren. Det är fördelningen av kostnaderna som brukar skilja inte vilken inkomst stallägaren vill ha av stallet.

Jag säger inget om stallägaren, de har all rätt att ta det pris de vill. Det jag är frågande till är att TS som inhyrd inte vill ha billigare hyra på sommaren. Hade jag fått välja hade jag valt det alla dagar i veckan, men det är ju givetvis upp till stallägaren att bestämma.
 
Jag säger inget om stallägaren, de har all rätt att ta det pris de vill. Det jag är frågande till är att TS som inhyrd inte vill ha billigare hyra på sommaren. Hade jag fått välja hade jag valt det alla dagar i veckan, men det är ju givetvis upp till stallägaren att bestämma.
Och jag påpekar att billigare hyra på sommaren i allmänhet innebär högre hyra resten av året. Det är inte totalt sett billigare.
 
Min erfarenhet är att det brukar ingå ganska normala mängder foder men att det ofta är lite snålt med spånbalar. Och strö använder man ju på ett annat sätt än foder, precis som flera andra skriver.

Om det är precis på gränsen med antal spånbalar tex så kanske jag kan få det att funka sålänge jag kan ha viss flexibilitet när jag lägger in mina spånbalar.
Det finns ju inget syfte i att hamstra och bygga upp ett eget litet lager med spånbalar, men om det ingår 1 bal i veckan och jag någon period lägger in två balar varannan vecka så är väl inte det så konstigt? Eller tvärt om att jag vill lägga in en halv bal men med tätare intervall. Då måste ju jag få lov att spara den där halvan tills jag vill lägga in den i boxen.
Sålänge jag över tid håller mig till det tillåtna antalet spånbalar så har jag svårt att se problemet.
 
Min erfarenhet är att det brukar ingå ganska normala mängder foder men att det ofta är lite snålt med spånbalar. Och strö använder man ju på ett annat sätt än foder, precis som flera andra skriver.

Om det är precis på gränsen med antal spånbalar tex så kanske jag kan få det att funka sålänge jag kan ha viss flexibilitet när jag lägger in mina spånbalar.
Det finns ju inget syfte i att hamstra och bygga upp ett eget litet lager med spånbalar, men om det ingår 1 bal i veckan och jag någon period lägger in två balar varannan vecka så är väl inte det så konstigt? Eller tvärt om att jag vill lägga in en halv bal men med tätare intervall. Då måste ju jag få lov att spara den där halvan tills jag vill lägga in den i boxen.
Sålänge jag över tid håller mig till det tillåtna antalet spånbalar så har jag svårt att se problemet.
Jag upplever att det ofta är snålt tilltaget generellt. De stall jag har stått i har räknat med 1 bal spån i veckan och 10 kg hösilage per dag. För en stor häst räcker det inte långt och då undrar jag lite vad syftet med att det "ingår" är.
 
Jag upplever att det ofta är snålt tilltaget generellt. De stall jag har stått i har räknat med 1 bal spån i veckan och 10 kg hösilage per dag. För en stor häst räcker det inte långt och då undrar jag lite vad syftet med att det "ingår" är.
Troligtvis för att man inte har råd att låta hästägarna göra av med 25-30 kg/dag (ja, det finns de som gör det) eller har utrymme för inackorderingarna att lagra hö (ska man betala själv brukar man även vilja välja hö själv). Det är högst troligtvis två anledningar till att det ingår en begränsad mängd.
 
Gällande sparande så tycker jag det är jättekonstigt. Det är ju just en månadskostnad och allt som ingår ingår per månad. Hade det varit fritt att spara hade det rimligtvis varit en begränsning per år. Ni som anser att man får spara spån, tycker ni även att det är okej att ta med oförbrukade balar från stallet när man flyttar? Gränsen med spån är väl dock lite svävande, eftersom vissa "sparar" i nåt hörn i boxen. Men det tycker jag känns fullt rimligt, stapla på hög är en helt annan sak.

Och ni som tycker att man får spara hö, de med obegränsat? Jag har varit med och drivit ett sånt stall, utan tak på maxgiva, hästarna fick liksom det de behövde. I perioder gick vissa på fri tillgång. Skulle de hästägarna då ha rätt att ta hem hur mycket foder de ville, eftersom inget tak fanns? Låter totalt orimligt i mina öron.

Det är liksom inte orättvist att man har en häst som äter/skitar ned mer eller mindre än nån annans, det är den hästen man valt att skaffa, det är knappast roligare att ha en häst som är dyrare i drift. Vill man inte betala "tomma" kostnader så går det alldeles utmärkt att skaffa eget stall eller stå i ett stall där man betalar för exakt det som hästen kostar (vilket enligt min erfarenhet brukar vara bra mycket krångligare).
 
Har haft obegränsad med hö inkludert i alla de stall jag varit uppstallad. Men vet att vissa stallar har t.ex. max 10 kg och om man vill ha mer får man betala extra. Om jag stått i ett sådant stall och betalat för 14 kg/dag så skulle jag minsann kunna få för mig att lägga undan oförbrukad hö om mina hästar ätit mindre av någon anledning.

Om det är obegränsad mängd ser jag det dock som klart att obegränsad betyder "den mängd hästen äter". Dvs. jag kan inte ta hem hö till mina (hypotetiska) kaniner eller åsna.

Spånbalar har vi alltid fått utdelat varsin vid ett förutbestämd intervall, då ser jag det som att det är min spånbal som jag betalat för och kan använda till mina kaniner, till transporten eller vad som helst. Aldrig varit något tjaffs ang detta i de stall jag stått.
 
Har haft obegränsad med hö inkludert i alla de stall jag varit uppstallad. Men vet att vissa stallar har t.ex. max 10 kg och om man vill ha mer får man betala extra. Om jag stått i ett sådant stall och betalat för 14 kg/dag så skulle jag minsann kunna få för mig att lägga undan oförbrukad hö om mina hästar ätit mindre av någon anledning.

Om det är obegränsad mängd ser jag det dock som klart att obegränsad betyder "den mängd hästen äter". Dvs. jag kan inte ta hem hö till mina (hypotetiska) kaniner eller åsna.

Spånbalar har vi alltid fått utdelat varsin vid ett förutbestämd intervall, då ser jag det som att det är min spånbal som jag betalat för och kan använda till mina kaniner, till transporten eller vad som helst. Aldrig varit något tjaffs ang detta i de stall jag stått.
Betalar man extra för hö så brukar man väl i regel betala för det man gör av med utöver det som ingår, eftersom givan varierar. Fast det kanske finns de som gör annorlunda.

Får man en spånbal utdelad på det sättet med visst intervall är det väl också en annan sak, antar jag. Men är det "x, x och x ingår varje månad", vilket de flesta (som jag känner till) hyreskontrakt brukar vara skrivna som, så handlar det väl just om att det ingår, i den hästens hyra, den månaden.

Det är ju liksom ingen garanti att hyran är satt för att alla inackorderingar ska utnyttja allt, utan det kan mycket väl vara ett snittvärde.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
Svar
16
· Visningar
1 028
Senast: Ramona
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 695
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 497
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 062
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Börja rida
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp