Bukefalos 28 år!

"spara" hö

Om 10kg ingår och hästen bara äter 8 kg så tycker jag köparen kan göra vad den vill med övriga 2 kg.

Eftersom tråden är hypotetisk så har kanske den hypotetiskaägaren gjort om garaget hemma för att förvara höt hemma eller ta med sig höt hem för att ge sina hypotetiska belgiska jättar som finns hemma i den hypotetiska lägenheten.
Ok hur du resonerar:up:
 
Fast det finns ju där hö inte ingår på sommaren, om man då vill ge sin häst hö?
Alltså, vi har hö som ingår i hyran. På sommaren får vi köpa eget om stallägaren inte har möjlighet att köpa hem hö (annars ger vi hösilage men det blir ju dåligt på sommaren när ingen häst äter det mer än någon gång i månaden liksom).
Men vi pratar om det. Och det står i kontraktet att de går på bete på sommaren. Blir det ett problem som du säger är det väl bättre att man köper x balar av stallägaren, har varsina förvaringsutrymmen och sen får man "spara" och ta därifrån? Men i och med att hö ingår i hyran så brukar det ofta vara brist på antingen plats eller för att underlätta för alla (att alla tar från samma ställe).
 
Min åsikt är att man köper en hel tjänst, där det ingår flera delar. En del är en maxgiva med stråfoder och strö. Det är en MAXGIVA, att ge hästen. Det hästen behöver.

Ergo: överblivet är inte för någon att ta hem.

Nej, i det läget är det för mig som att försöka spara insläpp om man själv tagit in sin och det eg ingår.
Det är lika orimligt.

Där jag står nu köper vi till de tjänster vi vill ha varje månad, tex utsläpp och täckesbyte.
Det skulle man ju aldrig försöka spara om man nu råkat släppa ut sin själv så det blivit 30-31 dagar och då försöka få slippa betala det en månad och hänvisa till att man inte nyttjat tjänsten till fullo.
 
Jag förundras över hur folk tänker, ingår 10 kg och man ger 7 kg så är ju såklart 3 kg förverkade efter månadens utgång. Detta är en kalkyl beräknad på ev kg, för att gå runt. Om någon nu inte nyttjar totala kg, innebär ju inte det att dessa kg ska dras av kommande månad. De är helt enkelt förverkade.
 
Jag förundras över hur folk tänker, ingår 10 kg och man ger 7 kg så är ju såklart 3 kg förverkade efter månadens utgång. Detta är en kalkyl beräknad på ev kg, för att gå runt. Om någon nu inte nyttjar totala kg, innebär ju inte det att dessa kg ska dras av kommande månad. De är helt enkelt förverkade.

Jag förundras också precis som du själv och flera andra i tråden .
 
Jag ger 4 av de 6 kg som ingår i månaden per ponny. Även ifall jag har betalt för 6 kg, så köpte jag ändå hösilge till mina kaniner genom stallet. Hade känts märkligt att ta hem överblivet hösilage, det är ju hösilage till hästen man köper - inte till övriga djur eller för att samla på hög.

Betalade 5:-/kg för hösilage till kaninerna, då är det 25:- mindre än vad dåligt hö brukar kosta i vanliga matvarubutiker, så jag var jättenöjd!
 
Tycker man kan likna det vid typ lunchbuffé också.
Om jag går på det och får äta hur mkt jag vill för en summa så är det ju där och då.
Jag får inte ta hem mat, jag får inte ge min särbo hälften, jag kan inte lägga undan en tallrik som jag hämtar ut till middag eller dagen efter.

Äter min häst inte de kilon vi får ta i månaden så gäller samma som ovan.
Inte konstigt i min värld.
 
I de stall jag haft häst i där grovfoder ingått i stallhyran, har det inte stått i kontraktet att det "ingår Xkg hö" i de fall där det funnits en begränsning av mängden som ingår. Det har stått något i stil med "ingår upp till Xkg" eller "ingår grovfoder, dock max Xkg/dag". Formuleringarna har varit olika för olika stall, liksom hur många kg maxgränsen är, men inte gått att tolka på annat sätt än att det är den mängd hästen behöver som ingår men om hästen behöver mer än Xkg kostar det extra. Om maxgränsen är 15kg men min häst bara ätit 10kg, är 10kg vad som ingått i stallhyran. Det hade definitivt inte varit ok att försöka "lägga undan resten till senare". På samma sätt som det inte hade varit ok att ta med mig ett par säckar havre när jag flyttade från det stall där havre ingick i stallhyran (min häst åt inte havre, så med ett "rätt att spara det som ingår"-tänk hade jag ju haft havre innestående...).

Foder lär ju köpas hem i den mängd som behövs till stallet. Om grovfoder ingår upp till 10kg i hyran, men stallet är fullt av mindre ponnyer som bara äter 4kg/dag, lär ju mängden som tas hem åtminstone i viss mån anpassas efter det. (Det kan förstås se olika ut beroende på förvaringsmöjligheter etc, men åtminstone torrhö är ju ibland svårt att förvara om det ska hålla sig fräscht. Många behöver köpa hem det i omgångar.) Det blir ju helt orimligt, i mina ögon, om de "ej utnyttjade kilona" ska kunna "hämtas ut vid ett senare tillfälle" - och helt omöjligt för stallägaren att planera/styra upp foderinköp. Det är svårt nog för stall att gå runt någorlunda, som det är idag (även många större anläggningar, iom behov av personal etc som uppstår när anläggningen blir tillräckligt stor...).
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är helt omöjligt att säga vad som är rätt eller fel eftersom allt beror på vad hyresgäst och hyresvärd har kommit överens om.

Däremot skulle jag själv aldrig komma på tanken att spara grovfoder som jag eventuellt inte utnyttjade om nu inte hyresvärden uttryckligen sa att jag skulle göra det. Spånbalar har jag däremot sparat eftersom hyresvärden i det stallet ansåg att alla skulle ha sin 1 bal/vecka oavsett om den användes eller inte.
 
Jag har aldrig sparat hö som jag inte använt eller tagit hem till andra djur. Däremot har jag sparat strö eftersom det alltid ställdes vid boxen var 10e dag. Vid flytt har jag tagit med sista, oöppnade, påsen med strö till nästa stall.
 
Spara hö har jag aldrig tänkt tanken på, men strö däremot. Däremot så hade jag inte skämts för att ta med mig en tuss hö hem till kaninerna. Pratar vi ett par kilon i månaden så hade jag betalat för mig, eller åtminstone stämt av att det var ok.
Är det halm så brukar det vara fritillgång, däremot är det inplastat så hade jag sparat det. Jag kör ofta någon form av bädd, där jag ibland mockar ut det en gång i veckan/ eller var tredje månad t.ex. Vilket gör att det blir ett ojämnt flöde när jag behöver det.
 
En av anledningarna till att jag inte vill stå i stall där allt ingår är att jag inte gillar den dealen. Speciellt inte eftersom jag har två ganska små ponnyer, så om alla andra hästar i stallet är stora halvblod blir det inte rättvist hur man än gör. Men jag skulle aldrig för mitt liv kommentera det, eller begära att betala mindre. Valet jag har som ägare till en mindre häst är ju i så fall att inte stalla in i ett stall med de villkoren.
 
En av anledningarna till att jag inte vill stå i stall där allt ingår är att jag inte gillar den dealen. Speciellt inte eftersom jag har två ganska små ponnyer, så om alla andra hästar i stallet är stora halvblod blir det inte rättvist hur man än gör. Men jag skulle aldrig för mitt liv kommentera det, eller begära att betala mindre. Valet jag har som ägare till en mindre häst är ju i så fall att inte stalla in i ett stall med de villkoren.
Fast... jag har små ponnys och står i ett sådant stall. Hyran finns i tre olika versioner: a- till b-ponny, c- till d-ponny och storhäst. Tycker det funkar bra :)
 
Fast... jag har små ponnys och står i ett sådant stall. Hyran finns i tre olika versioner: a- till b-ponny, c- till d-ponny och storhäst. Tycker det funkar bra :)

Gör man så funkar det så klart bra. Jag har bara stått i stall där man har betalat för hö som passar stora hästar, och så har det inte gjorts någon skillnad. Utom i ett stall, men där hade stallägaren också ponnyer.
 
@grodan21 - Jag tycker frågeställningen är jätterelevant för det verkar som de flesta tycker det är ok att samla på sig strö (om det nu ingår 1 bal/vecka och man inte gör av med allt) men inte foder?
Jag tycker dock att praxis verkar vara just så - att det är ok att bunkra strö men inte foder men jag har inget bra svar på varför faktiskt. :)
 
Jag tycker inte att man sparar strö mellan månader däremot kanske man kan låta bli att strö en vecka för att använda 2 balar veckan efter om man ska mocka ut. Stallägaren måste ju ha en chans att upptäcka om någon fuskar och tar för mycket, och en chans att göra en prognos för hur mycket strö och grovfoder som går åt för att se till att det alltid finns hemma.

Personligen gillar jag inte när det ingår i stallhyran av flera orsaker. Bland annat är det ofta alldeles för snålt tilltaget för en stor häst vilket gör att jag ändå får köpa extra. Sedan vill jag kunna ge min häst mer foder om jag t.ex. tar in den tidigare en dag eller mindre foder en månad om hästen vilar. Jag vill också kunna strö vid behov istället för en fast mängd. Jag vet att många stall har brist på förvaringsutrymme men jag vill också kunna köpa mitt eget foder eller strö om jag inte är nöjd med det stallägaren erbjuder. Jag kanske har en häst som blir dålig i magen av hösilage och vill ha hö, eller har en häst som är är svår att hålla rent boxen till om det är spån, osv.
 
Strö ja. Hö nej. :) Föder är ju nåt man kanske beställer in eftersom åtgången går och inte alltid så lätt att få tag på till våren om hyresgästen plötsligt vill inkassera "sin sparade kvot" då.
 
@Bregen alltså i ditt läge med de preferenser du beskriver så ska du ju definitivt inte stå uppstallad på några andra premisser än kallhyra och allt strö och foder köps av inackorderingarna själva.

Det är ju dock långt ifrån alla stall som erbjuder sådant upplägg . Dels pga att ett helhetskoncept är det företaget/verksamheten vilar på. Dels pga förvaring. Dels pga att alla typer av strö tex inte är önskvärda att gödsla med på åkrarna om man har en sådan typ av gård/verksamhet.

Jag hade seriöst blivit oxtokig om några av mina inackar börjat hamstra foder utifrån dygns maxgivan angedd i kontraktet . Har tack och lov aldrig haft några trassliga inackar men nog till viss del pga krutet som lagts på att vara övertydlig innan inflytt, skrivna kontrakt i detalj etc.
har fått säga till typ 2 ggr på alla år då någon ”gav” ”sina” onyttjade kilon till annan inack , men det var inga problem bara det förtydligades .
 
Jag tycker det är intressant att de flesta anser att det är okej att spara ströbalar, men inte hö.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
Svar
16
· Visningar
1 028
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 497
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 062
Senast: soom
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 403
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp