Sparkad av häst - nu väcks åtal

2013 skedde en olycka med en praktikant på Önnestadsgymnasiumet i Skåne. Åklagarens ord där ger kanske en bättre förståelse för åtalet...

https://www.skd.se/2017/04/18/far-boter-efter-praktikolycka/
Det där går ju dock tycker jag inte att jämföra med det tråden handlade om. Det finns en människa som kan säga om huruvida den fått instruktioner eller inte av skolan och ryttarsällskapet och det är hon som råkade ut för sparken. Eftersom det skett muntligt och inte finns några skrivna regler så är det ju bara ord mot ord. Så mycket som praktikanter slarvar osv så kan det lika gärna vara något sådant. Hur många hade medgett att dom medvetet slarvat med utrustningen osv liksom. Vem kommer ihåg vad som sagts när ett år senare liksom.

Sen visst, säkerheten i stall bör ökas på dom flesta ställen, ett av dom mest riskfulla stallen jag vart i är i strömsholm där det sker otroligt mycket olyckor som lätt kan undvikas men som knappt går att undvika.
 
Varför hugger du på mig? Det jag pekade på var att byråkratin leder till sämre förhållanden, inte bättre. De som bedriver en bra verksamhet och som vill följa lagar och regler slutar för att det administrativa tar för stor del, såväl ekonomiskt som kraftmässigt, tid och pengar som man istället vill lägga på att skapa en bra och säker verksamhet. De som blir kvar är de som inte bryr sig om regelverket och säkerheten. Samt större anläggningar där det finns resurser att avdela personer till att enbart syssla med administrationen.

Och en tredagarskurs i arbetsskyddslagstiftning lär varken göra till eller från när det gäller säkerheten däremot tar det ytterligare tid från det som är viktigt, tillsammans med de tjugo andra lika meningslösa utbildningarna och certifieringarna som krävs.

Du resonerar ungefär på samma sätt som man gjort på Gävle Ryttarsällskap. Det har lagt grunden för en allvarlig olycka där en minderårig skadats och betyder sannolikt ett kännbart ekonomiskt straff för verksamheten.

Resonerar du likadant när det gäller bilkörning i trafiken? Att trafiklagstiftningen bara ökat administrationen?

Att du skriver "arbetsskyddslagtiftning" säger något om din okunskap i sammanhanget...
 
Det där går ju dock tycker jag inte att jämföra med det tråden handlade om. Det finns en människa som kan säga om huruvida den fått instruktioner eller inte av skolan och ryttarsällskapet och det är hon som råkade ut för sparken. Eftersom det skett muntligt och inte finns några skrivna regler så är det ju bara ord mot ord. Så mycket som praktikanter slarvar osv så kan det lika gärna vara något sådant. Hur många hade medgett att dom medvetet slarvat med utrustningen osv liksom. Vem kommer ihåg vad som sagts när ett år senare liksom.

Sen visst, säkerheten i stall bör ökas på dom flesta ställen, ett av dom mest riskfulla stallen jag vart i är i strömsholm där det sker otroligt mycket olyckor som lätt kan undvikas men som knappt går att undvika.

Du har tydligt inte förstått något alls i sammanhanget. Arbetsmiljölagen ställer krav på skriftlig dokumentation som styrker att man bedriver ett förtroendefullt systematiskt arbetsmiljöarbete. De skriftliga riskbedömningarna man skall göra utgör en stor del av berörd dokumentation.

Utan någon dokumentation eller med stora brister i den så kan man inte styrka att man följt arbetsmiljölagen. Det blir som att köra bil utan körkort mot rött ljus utan bilbälte. Är olyckan framme då så riskerar man åtal och kännbart straff. Särskilt om det lett till att någon skadats.

Kort sagt har inte arbetsgivaren gjort vad denne är skyldig till att göra för att förebygga olyckor.
 
Det där går ju dock tycker jag inte att jämföra med det tråden handlade om. Det finns en människa som kan säga om huruvida den fått instruktioner eller inte av skolan och ryttarsällskapet och det är hon som råkade ut för sparken. Eftersom det skett muntligt och inte finns några skrivna regler så är det ju bara ord mot ord. Så mycket som praktikanter slarvar osv så kan det lika gärna vara något sådant. Hur många hade medgett att dom medvetet slarvat med utrustningen osv liksom. Vem kommer ihåg vad som sagts när ett år senare liksom.

Sen visst, säkerheten i stall bör ökas på dom flesta ställen, ett av dom mest riskfulla stallen jag vart i är i strömsholm där det sker otroligt mycket olyckor som lätt kan undvikas men som knappt går att undvika.

När det gäller Strömsholm som jag förövrigt ridit på så har jag haft ett samtal med Becky Evensen då hon där brast allvarligt när det gäller det arbetsmiljöansvar hon har.

Hon gjorde ingen riskbedömning utan lät en lastmaskin och två långtradare köra in på galoppbanan mitt under pågående träning med galopphästar.

Arbetsledaren där visade inte någon förståelse för den pågående träningen av galopp hästarna utan hade uppfattningen att det var en "hobbyverksamhet" som skulle flytta på sig för hans fordon.

Jag och Colin Rayner (instruktör för galoppvärlden) gjorde omedelbart klar för honom om att det rörde sig om yrkesverksamhet och om han inte genast stängde av sina fordon så skulle det leda till en anmälan till Arbetsmiljöverket. Och vägrade han och det ledde till en olycka så låg han illa till.

Hade Becky Evensen gjort den riskbedömning hon var skyldig att göra så hade hon insett att galoppträning på banan blir direkt farlig om hon samtidigt låter fordon köra in på banan. Hon skulle skrivit en riskbedömning där hon styrde upp dagens arbeten och där man tillät tunga fordon på banan först efter det att morgonens galoppträning avslutats.

Det var typ en sådan här olycka som inträffade på Bergsåkerstravet där man tillät entreprenad fordon köra in och ut från anläggningen samtidigt som det fortfarande pågick träning av travhästar. Ett av Pihlström's ekipage skrämdes och det slutade med en skadad kusk och en allvarligt skadad häst. Ingen hade skrivit någon riskbedömning och man vågade då inte anmäla olyckan till polisen och Arbetsmiljöverket. Philstströn ljög i massmedia om att han anmält olyckan. Något som var mycket lätt att kontrollera. Följden blev 35.000 i böter på grund av att han inte anmält olyckan. Den här olyckan skedde ett halvår efter en arbetsmiljöutbildning på Bergsåker...

Några månader senare blev en av Philstström's hästskötare illa sparkad i ansiktet. Även det en olycka han inte anmält till Arbetsmiljöverket. Han blev dock snabb med att anmäla den olyckan innan han åkte på ett nytt åtal...
 
Du har tydligt inte förstått något alls i sammanhanget. Arbetsmiljölagen ställer krav på skriftlig dokumentation som styrker att man bedriver ett förtroendefullt systematiskt arbetsmiljöarbete. De skriftliga riskbedömningarna man skall göra utgör en stor del av berörd dokumentation.

Utan någon dokumentation eller med stora brister i den så kan man inte styrka att man följt arbetsmiljölagen. Det blir som att köra bil utan körkort mot rött ljus utan bilbälte. Är olyckan framme då så riskerar man åtal och kännbart straff. Särskilt om det lett till att någon skadats.

Kort sagt har inte arbetsgivaren gjort vad denne är skyldig till att göra för att förebygga olyckor.
Jodå, jag förstår precis faktiskt.
 
När det gäller Strömsholm som jag förövrigt ridit på så har jag haft ett samtal med Becky Evensen då hon där brast allvarligt när det gäller det arbetsmiljöansvar hon har.

Hon gjorde ingen riskbedömning utan lät en lastmaskin och två långtradare köra in på galoppbanan mitt under pågående träning med galopphästar.

Arbetsledaren där visade inte någon förståelse för den pågående träningen av galopp hästarna utan hade uppfattningen att det var en "hobbyverksamhet" som skulle flytta på sig för hans fordon.

Jag och Colin Rayner (instruktör för galoppvärlden) gjorde omedelbart klar för honom om att det rörde sig om yrkesverksamhet och om han inte genast stängde av sina fordon så skulle det leda till en anmälan till Arbetsmiljöverket. Och vägrade han och det ledde till en olycka så låg han illa till.

Hade Becky Evensen gjort den riskbedömning hon var skyldig att göra så hade hon insett att galoppträning på banan blir direkt farlig om hon samtidigt låter fordon köra in på banan. Hon skulle skrivit en riskbedömning där hon styrde upp dagens arbeten och där man tillät tunga fordon på banan först efter det att morgonens galoppträning avslutats.

Det var typ en sådan här olycka som inträffade på Bergsåkerstravet där man tillät entreprenad fordon köra in och ut från anläggningen samtidigt som det fortfarande pågick träning av travhästar. Ett av Pihlström's ekipage skrämdes och det slutade med en skadad kusk och en allvarligt skadad häst. Ingen hade skrivit någon riskbedömning och man vågade då inte anmäla olyckan till polisen och Arbetsmiljöverket. Philstströn ljög i massmedia om att han anmält olyckan. Något som var mycket lätt att kontrollera. Följden blev 35.000 i böter på grund av att han inte anmält olyckan. Den här olyckan skedde ett halvår efter en arbetsmiljöutbildning på Bergsåker...

Några månader senare blev en av Philstström's hästskötare illa sparkad i ansiktet. Även det en olycka han inte anmält till Arbetsmiljöverket. Han blev dock snabb med att anmäla den olyckan innan han åkte på ett nytt åtal...
Strömsholm är som ett skämt på många sätt när det gäller säkerhet. På många områden. Det blir nog ingen förbättring hos dom i första taget.
 
Strömsholm är som ett skämt på många sätt när det gäller säkerhet. På många områden. Det blir nog ingen förbättring hos dom i första taget.

Vi kan ju alltid hoppas att olyckan på Gävle Ryttarsällskap blir ytterligare en väckarklocka för Strömsholm och andra hästverksamheter.

Bara det att vi talar och skriver med öppenhet om den här situationen betyder. Det får verksamhetsansvariga att tänka till och börja fundera på om de arbetar på rätt sätt med arbetsmiljöfrågorna.

Först när bristerna framkommer så har stegen mot en bättre och säkrare arbetsmiljö påbörjats.

Grejen är att vi idag måste ifrågasätta och kontrollera saker i väldigt hög grad. Vi måste inse att vi inte kan lita på rektorer, APL-handläggare, ridskolechefer och tränare längre. Vi behöver en öppenhet och transparens när det gäller arbetsvillkoren inom hästnäringen.
 
@Bowman ja det finns brister, uppenbarligen.
Men alltså vad fan är du ute efter? Tycker du verkligen det är ok när du skriver så här?
Vad är det för fel i det @Bowman skriver?
Tycker du inte att det är ett stort problem att arbetsmiljön inom hästvärlden är så fruktansvärt eftersatt?
Jag tackar gudarna för att jag inte råkade mer illa ut då jag praktiserade i stall som ung. Den skada jag fick var en illblå fot eftersom man fick stå för skyddsskor själv och jag inte hade råd med sådana, eller vett att inse vikten av att ha dem. (Foten återhämtade sig och det blev inga kvarstående men.)
Jag är glad att det här lyfts. Att det inte sker fler allvarliga olyckor ser jag som ett under som vi ska vara oerhört glada över.
 
Det låter märkligt att det är kutym att personalen alltid är minst två men när det gäller praktikanter är det inte så. Brukar ju liksom vara tvärtom annars.

Däremot kan det kännas som lite överkurs med reglerna från skolans sida även om jag förstår dem. Men allvarligt talat. Hur många följer ens dessa irl??
Påminde mig om inte för så länge sedan när jag var anställd på ridskola med ansvar över praktikanter men ingen hade talat om för mig att praktikanterna skulle ha hjälm på sig alltid. Arbetsgivaren visste inte heller om detta så ja vad ska man med regler till om man inte ens ids tala om dessa :grin:

Vi har bygg-lärlingar. Där ska man minst gå en onlinekurs innan man är godkänd.

Om branschen vill är det inte så avancerat.
 
Så du menar en omfattande byråkrati med detaljreglering av det mesta när det gäller hästnäringen, som ofta är ganska små verksamheter, är av godo? Jag tänker då på områden som arbetsmiljö och skydd, djuromsorg, miljöpåverkan o.s.v.

Så omfattande är det inte om man håller sig till en bransch. Men visst tar det lite tid att starta upp ett vettigt arbetsmiljöarbete men när det är etablerat är det inte så vansinnigt svårt.

Man kan få grundläggande utbildning via ABF tex som en början.
 
@Bowman ja det finns brister, uppenbarligen.
Men alltså vad fan är du ute efter? Tycker du verkligen det är ok när du skriver så här?

Och vad är det som du tycker är fel? Att jag berättar om sådant som är sant och som går att verifiera?

Eller tycker du att man skall mörka arbetsmiljöbristerna. Göra det till något som man inte talar om liksom sexuella övergrepp och förekommande svartjobb?
 
Vad är det för fel i det @Bowman skriver?
Tycker du inte att det är ett stort problem att arbetsmiljön inom hästvärlden är så fruktansvärt eftersatt?
Jag tycker inte arbetsmiljön i sej självt är så eftersatt alltid, det är rutinerna i stallen som orsakar olyckor är min erfarenhet, speciellt på sådana stall som strömsholm.
 
@Bowman ja det finns brister, uppenbarligen.
Men alltså vad fan är du ute efter? Tycker du verkligen det är ok när du skriver så här?
Tycker du att problemen ska tystas ner så arbetsgivarna kan försätta att ha anställda under usla förhållanden?

När jag jobbade i stall var det ju tom ovanligt att arbetsgivaren hade koll på dygn och veckovila och även hur mycket övertid det är tillåtet under en 4 veckors period.
 
Och vad är det som du tycker är fel? Att jag berättar om sådant som är sant och som går att verifiera?

Eller tycker du att man skall mörka arbetsmiljöbristerna. Göra det till något som man inte talar om liksom sexuella övergrepp och förekommande svartjobb?
Jag tycker inte att man på ett öppet forum ska gödsla med diverse namn när personerna inte har något med trådstarten att göra.
 
Jag tycker inte arbetsmiljön i sej självt är så eftersatt alltid, det är rutinerna i stallen som orsakar olyckor är min erfarenhet, speciellt på sådana stall som strömsholm.
Vad innebär arbetsmiljö för dej?

Arbetsmiljö är bland annat att se över och ändra rutiner till att bli säkrare.
Som exempel så ska jag varje dag på jobbet börja med en dagligtillsyn av trucken innan jag påbörjar arbetet pga säkrare arbetsmiljö.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I maj förra året hittades en häst skjuten i sin hage i södra Sverige. Nu åtalas en man för grovt vapenbrott, skriver Tranås Tidning.
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I höstas vann hon Derbyt och Joviality är nominerad till ”Årets häst” 2023. På söndag kan superstoet – som hittills i karriären sprungit...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan samlade in nära en halv miljon kronor till hästar och andra djur som drabbats av bränderna i Australien, men bara en hundralapp...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Philadelphia Flyers tränare John Tortorella stod i båset med ett märke i ansiktet. Anledningen? Han hade blivit sparkad i ansiktet av en...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp