Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Sparkad häst- vad göra?

SweetPanther

Trådstartare
Min häst har blivit sparkad på vänster bakkota, och benet har svullnat ordentligt! Har lagt på kylgelé. Vad göra? Inne från hage? Har ej kollat hälta, var för mörkt. Hon var öm när jag masserade på gelén.
Skritt eller bara leda?
Dessutom har hon börjat få ont i ryggen, men bara när hon kommer in från hagen, och bara lite. Ingen ovilja vid ridning på ngt vis! Ingen reaktion efter ridning heller. Kan det vara en kylreaktion? Enda gången man märker något är när man trycker på ryggraden, just var sadeln slutar.. och bara när hon kommer in från hagen (hon har täcke på sig nu). Jag vet att hon kan göra det när hon är blöt... och nerkyld.

Det låter som läge att ta ut vet för ryggen.

Ang benet så kyl det. Kolla hälta direkt imorgon bitti. Är hon mycket halt så ring ut vet imorgon, annars kan du prova att avvakta lite och se vartåt det lutar. Men blir det mer svullet, mer hälta etc så ring vet. Samma sak om du hittar sår (det kan vara sticksår). Hur vet du det är spark?

SweetPanther

Trådstartare
Därför att det finns en ordentlig bula på framsidan av kotan... och det är det enda som har hänt senaste tiden i hagen.. Flera hästar i hagen har fått sig ordentliga sparkar senaste dagarna... det har kommit till en ny häst nu i hagen..

SweetPanther

Trådstartare
Jag hade equitherapeut ute i januari, och hon sa att hästen hade en tendens till att bli spänd just där... i ryggen alltså...borde jag ta ut equi lr vet?
Har sett över sadel och liknande, och det har inte varit ngt fel på den iaf..

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6453 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 316
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
2 100
Hästvård Hej! För 20 minuter sedan så körde det en traktor förbi våra hästars hage, en väldigt stor sådan. Mitt sto fick total panik och började...
Svar
6
· Visningar
685
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Föl 2021
  • Betäckningar 2021

Omröstningar