Bukefalos 28 år!

Sparkar med frambenen i transporten...

Empalie

Trådstartare
och även ibland med bak. Jag har en ny pålle, ett fyraårigt sto som är helgo. Hon går med på att lastas nu utan större problem men när vi börjar köra sparkar hon med frambenen och ibland även med bak. Med jämna mellanrum under färden sparkar hon, jag tycker det är jättejobbigt. Jag är rädd att hon sparkar sönder transporten och henne själv. Vet ej om hur mycket hon sparkar på en skala men det är ju inte hela tiden. Hur ska jag kunna få bort problemet och kan jag utrusta transporten på ngt sätt med mjukt så hon ej kan sparka så högljudt?
Jag har provat att bromsa in mjukt när hon sparkar, jag kör jättelugnt och transporten är jättebra och stadig. Vad göra????????????
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Mitt sto på 5 år gör likadant, vi bromsade in rätt hårt varje gång hon började sparka för att markera att hon inte får göra så och få henne att förstå att hon måste stå med alla sina fyra ben stadigt i transporten i stallet. Vi har dock bara testat det en gång då vi inte har kört så mycket med henne men i slutet så stod hon stilla...
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Testa att köra hästen brett, alla hästar fungerar inte smalt. Om du nu inte har testat det redan.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Jag har oxå samma problem. Klistrade dit en gummimatta både för att jag var rädd om hästen samt om det inte dånade så kanske hon slutade med att sparka.

Icke sa Nicke! Hon formligen strimlade mattan efter 2 mil....



Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Inga som helst problem att lasta henne. Det är när jag börja köra som hon börjar med sparkandet. Och det är inga SMÅ sparkar heller!!! Hela transporten gungar och det är svårt att växla.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Min vevar med frambenen men bara om hon åker boggie, med enaxlat så får hon fokusera mer på att balansera och slutar då sparka. Hon är inte rädd eller stressad men har ett lite hetsigt temprament och vevar gärna med frambenen när något inte passar henne.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Hur ser hästen ut när hon börjar? Orolig, ängslig, istadig, rädd? En kamera brukar ge många svar.

Oftast är hästen ängslig, och sparkandet är ett uttryck för ångest över situationen. Hästar är klaustrofobiska av naturen, och även om de är lydiga nog att gå in så kan de reagera negativt på transporten. Dessa hästar brukar förr eller senare bli svårlastade.

Jag hade börjat med att försöka hitta anledningen och eliminera den, hellre än att dämpa symtomen (sparkandet)
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Min häst gör så om jag inte lämnar lilla luckan öppen bak för han känner sig troligen instängd. Är den öppen så står han som ett ljus.

Håller för övrigt med föregående inlägg att det är viktigt att ta reda på varför.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Många hästar slutar helt när man plockar bort mellanväggen alt. byter till rymligare/tystare/välventilerad transport. En del hästar räcker det med att döva för att få dem lugna.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Min ungmärr var sådär i början och när jag åkte lite nu och då med henne försvann det. Hennes mamma var likadan fram tills de åkte lååååångsväng på en hel dag. Nu har jag kört ungmärren 30 mil, drygt, utan större problem. Enda gången hon levde jävel var när jag stannade och tankade. Förmodligen var inre stress och protest en bidragande orsak till det men det släppte.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Ok tack för svar och tips, men hur gör jag? Ska jag dra mig för att köra eller ska jag helt enkelt koppla av hjärnan och köra?
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Ta reda på varför hästen lever om och försök åtgärda problemet. Sedan kör du, så hästen får uppleva att det faktiskt inte är farligt eller upprörande att åka transport. Men för att hästen ska få en positiv upplevelse (och inte bygga på den negativa upplevensen) måste man ju som ansvarig försöka göra situationen bättre för kusen.
 
Sv: Sparkar med frambenen i transporten...

Vissa hästar tycker inte om ifall det sitter fönster de kan se ut igenom och blir oroliga av att saker "fladdrar" förbi, andra vägrar att ens kliva på en transport utan fönster.
Somliga vill åka brett, andra vill åka smalt.
Vadd i öronen dämpar ljudet i transporten (som blir ganska högt) och är lugnande för somliga.
En del hästar står bättre i enaxlade släp än i boogie.
Etc etc ...
Alternativen är många, man får helt enkelt prova sig fram :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 055
Senast: exotic
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 017
Senast: Rugge
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 097
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 273
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp