Häst som slår bakut i transporten, tips och tankar?

Tack till alla som tipsade här tidigare!

Sedan sist har vi provat runt ännu mer. Bland annat har vi gjort en huva så hon inte såg bakåt vilket har hjälpt lite grann. Vi har även köpt feromoner från Equanimity som också hjälpt lite, men inte mycket. Även när vi har kombinerat dessa två så står hästen och vänder sig bakåt och liksom tittar mot luckan. Första gången vi körde med huva plus feromoner var hon faktiskt riktigt lugn länge, men sedan kom vi till ett skakigt parti på vägen och då hetsade hon upp sig igen.
Så igår provåkte jag i transporten. Den går helt ok på marken, golvet skakar/vibrerar inte så farligt, men däremot skramlar den övre luckan rätt ordentligt. Med tanke på att hon blivit mer och mer bakskygg sedan hon började åka transport regelbundet funderar jag nu på om det kan vara på grund av denna förbaskade lucka?
Vi har nu försökt göra den lite mindre skramlig genom att sätta gummi kring ihakningen längst upp och klä kolven i eltejp, vilket hjälper lite men skramla kommer det ju göra ännu.
Hästen skall även allmänundersökas av veterinär nästa vecka.

Så himla frustrerande :banghead:
Kanske en gardin bak kan vara bättre för hästen?
Personligen så föredrar jag hård lucka bak men tycker hästen att det skramlar för mycket så får man ju anpassa sig efter det. Borde ju gå att köpa en rullgardin från ngm återförsäljare och montera dit.
 
Min häst blir stressad om hon kan vända sig och titta bakåt men enbart genom att sätta fast henne med korta sidogrimskaft istället för framifrån försvann det problemet. Hon får dessutom stöd för huvudet på ett annat sätt då och kan balansera lättare.
 
Min häst blir stressad om hon kan vända sig och titta bakåt men enbart genom att sätta fast henne med korta sidogrimskaft istället för framifrån försvann det problemet. Hon får dessutom stöd för huvudet på ett annat sätt då och kan balansera lättare.

Så tänkte vi också med henne, men det har tyvärr inte gjort någon skillnad i det här fallet utan hon höll ändå på och slog när det passade henne. Hon står faktiskt även och sneglar bakåt när hon har mörkerhuva på sig, vilket fått mig att tro att det är ljudet hon vänder sig mot. Ska prova åka med den nu pimpade "ljudisolerade" transporten idag eller i morgon så får vi se om det hjälpt lite.
 
Döva hästen. Vi gör det alltid med hästar som inte är stensäkra åkare. Det blir lugnare för dem.

Vi använder sedan länge både tussar i öronen och ljuddämpade travluva på henne när hon åker. Det har hjälpt en del, nu sparkar hon inte hela tiden utan blir orolig ett tag, slutar ett tag osv. Men när hon bli spänd sneglar hon fortfarande bakåt, piafferar med frambenen och slår bakut med sån kraft att bakskorna börjar glida. Rätt ordentligt med andra ord, hon har väldigt bra hovkvalité.
 
Jag hade som Boj Föreslog hängt en tung matta i bommen som dämpar både skador och ffa ljudet när hon slår. Men se till den är tjock och tung så den inte slår tillbaka.

Hur är hon uppbunden och kan hon backa rumpan ända bak mot rampen/dörren? Om inte så skulle ni om hon inte har bomhoppartendenser kunna prova det. Noterat på min lilla att med så lång uppbindning att han kan backa ner och ta stöd mot lämmen så dels blir allt lugnare OCH han slutar kolla bakåt och trampa omkring. Med kortare uppbindning så han inte nåt bak så kollar han bakåt massor, och trampar runt en del, kan stampa med frambenen osv. Detta trots att han för ögat står lika välbalanserat utan rumpstöd.

Bara en tanke, om än långsökt.
 
Märker du någon skillnad med olika dragbilar?
Min stökar visserligen sällan, men nu när jag bytte bil från V70 till toyota avensis så märke jag skillnad. Bilen är betydligt stadigare än den tidigare. Nu känner jag knappt av att hästen rör sig i släpet. Innan med v70 så gungade hela ekipaget och då stökade hästen mer.
Nu stökar hon knappt överhuvudtaget med toyotan som dragbil.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 051
Senast: axel
·
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 738
Senast: Equilina
·
T
Träning Min kallblodstravare är lite speciell. Det är inga problem att lasta honom eller att lasta ur honom,han går mycket snällt i och...
2
Svar
20
· Visningar
2 302
Senast: Sar
·
T
Träning Jag har haft en hel del lastproblem med min ponny sen jag köpte honom. Han blev rädd när vi var påväg hem ifrån hans uppfödare och sen...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 678
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp