Sparmål 2024

Jag är ganska bra på att spara, men mycket sämre på att INVESTERA i något 🫣

Så mitt mål för 2024 är att faktiskt spara för att ANVÄNDA den sparade pengen till något jag vill ha. Jag har sparkonton, både lite fonder och vanligt konto plus ett gemensamt huskonto med sambon och jag har ett fast jobb.

Dags att släppa sargen och våga använda mina pengar, även om det känns läskigt för mig.

På det temat fick jag precis tips om boken Die with zero, som handlar just om hur man ska spendera nu istället för när man är pensionär. Ska läsa den så fort jag fått låna från bibblan. :)
 
Under min långa sjukskrivning levde jag en bra bit under existensminimum. Det åt upp hela min buffert och åstadkom ett minus på ett kontokort.

Nu har jag sjukpension och har gått upp i inkomst lite. Så mål ett är att betala av skulder. Mål två att skaffa en liten buffert.
Jag är inte fattig. Äger hus och bil. Men jag är pank.
Kommer att behöva köpa läkemedel för ett par tusen snart (sen har jag nått upp till frikortet). Men! - jag har råd, utan att använda kontokortet. DET är en seger.
 
På det temat fick jag precis tips om boken Die with zero, som handlar just om hur man ska spendera nu istället för när man är pensionär. Ska läsa den så fort jag fått låna från bibblan. :)

Låter vettigt 😁
Jag har inga barn som ska ärva och om 15 år är jag lika gammal som min mamma när hon dog. Känner faktiskt inte att jag vill spara som en liren gnu till en pension jag kanske inte ens kommer ta ut 😅
Jag vill leva här och nu, inte sen som kanske inte ens kommer.

Vill ha en buffert som täcker när djuren blir sjuka, det räcker så.
 
Låter vettigt 😁
Jag har inga barn som ska ärva och om 15 år är jag lika gammal som min mamma när hon dog. Känner faktiskt inte att jag vill spara som en liren gnu till en pension jag kanske inte ens kommer ta ut 😅
Jag vill leva här och nu, inte sen som kanske inte ens kommer.

Vill ha en buffert som täcker när djuren blir sjuka, det räcker så.
Exakt! (och exakt på @Habina inlägg med)

Inga barn som ska ärva något, man kanske inte kan leka lika mycket med hästar om eller när man är 80 år och jag jobbar rätt hårt för mina pengar så jag vill kunna använda dem nu. Inte på trist konsumtion utan på saker som jag verkligen vill ha och som kan göra skillnad för mig, så målet är fortfarande att köpa mindre onödiga grejer men kunna ”fläska på” och köpa saker jag verkligen vill ha också
 
Exakt! (och exakt på @Habina inlägg med)

Inga barn som ska ärva något, man kanske inte kan leka lika mycket med hästar om eller när man är 80 år och jag jobbar rätt hårt för mina pengar så jag vill kunna använda dem nu. Inte på trist konsumtion utan på saker som jag verkligen vill ha och som kan göra skillnad för mig, så målet är fortfarande att köpa mindre onödiga grejer men kunna ”fläska på” och köpa saker jag verkligen vill ha också

Har inte heller några barn men tänkte att jag kanske kan erbjuda mina brorsdöttrar en ganska lyxig studentbostad när de ev vill studera på Sthlm uni ;)
 
Exakt! (och exakt på @Habina inlägg med)

Inga barn som ska ärva något, man kanske inte kan leka lika mycket med hästar om eller när man är 80 år och jag jobbar rätt hårt för mina pengar så jag vill kunna använda dem nu. Inte på trist konsumtion utan på saker som jag verkligen vill ha och som kan göra skillnad för mig, så målet är fortfarande att köpa mindre onödiga grejer men kunna ”fläska på” och köpa saker jag verkligen vill ha också

Så känner jag med. Det är nu jag orkar ha häst, då vill jag ha häst 😁

Jag kan ibland få dåligt samvete över att jag sparar så lite och spenderar så mycket men vad ska jag göra med pengarna?
Vill inte köpa bostad, vill inte resa, inte ha barn.
Sambon vill åka hoj och jag vill vara i stallet 😁
Vi trivs bra i vår lilla hyresrätt, våra intressen befinner sig utanför boendet.
 
Som långtidsdeltidssjukskriven (fiffinurligt ord 😁) ensamhushåll med en lön åt det medellåga hållet, så är jag helt ok med att fortfarande kunna ha ett litet pensionssparande och i övrigt hålla mig flytande.

Hundarna är friska, billiga i drift och kostar inte speciellt mkt i försäkring/månad, så där går inga stora pengar.

Blåbärsbilen däremot..... 🙄 äter regelbundet upp mer eller mindre slantar 🤷‍♀️

Jag tycker -helt ärligt- att det är helt fantastiskt att se att så många kan leva bra på sina inkomster och antingen lägga pengar på häst/annan kostbar hobbyverksamhet/spara rejäla slantar och i vissa fall både och.

Mitt liv på gården är rätt bra, så att jag inte har massor av pengar in och kan spara tusentals kronor per månad gör inte att jag på något vis missunnar de som har det ekonomiskt avsevärt bättre ställt. Tvärtom 😊
 
Som långtidsdeltidssjukskriven (fiffinurligt ord 😁) ensamhushåll med en lön åt det medellåga hållet, så är jag helt ok med att fortfarande kunna ha ett litet pensionssparande och i övrigt hålla mig flytande.

Hundarna är friska, billiga i drift och kostar inte speciellt mkt i försäkring/månad, så där går inga stora pengar.

Blåbärsbilen däremot..... 🙄 äter regelbundet upp mer eller mindre slantar 🤷‍♀️

Jag tycker -helt ärligt- att det är helt fantastiskt att se att så många kan leva bra på sina inkomster och antingen lägga pengar på häst/annan kostbar hobbyverksamhet/spara rejäla slantar och i vissa fall både och.

Mitt liv på gården är rätt bra, så att jag inte har massor av pengar in och kan spara tusentals kronor per månad gör inte att jag på något vis missunnar de som har det ekonomiskt avsevärt bättre ställt. Tvärtom 😊
Det här med god inkomst är så skört! Du kan bli sjuk, du kan separera, du kan behöva lägga enorma pengar på sjuka djur/trasig bil/trasigt hus. Jag är lycklig så länge jag kan fortsätta spara och bygga upp en rejäl buffert. Jag har provat vara sjukskriven i.. 8-9 månader utan ersättning. Det var fruktansvärt tight. Så jag värderar mitt sparande högt! I dagsläget kan jag fortsätta leva även om jag skulle bli sjukskriven och inte få ersättning. Det var tufft med två hästar, hus och ingen buffert.
 
Det här med god inkomst är så skört! Du kan bli sjuk, du kan separera, du kan behöva lägga enorma pengar på sjuka djur/trasig bil/trasigt hus. Jag är lycklig så länge jag kan fortsätta spara och bygga upp en rejäl buffert. Jag har provat vara sjukskriven i.. 8-9 månader utan ersättning. Det var fruktansvärt tight. Så jag värderar mitt sparande högt! I dagsläget kan jag fortsätta leva även om jag skulle bli sjukskriven och inte få ersättning. Det var tufft med två hästar, hus och ingen buffert.

Så är det, därför missunnar jag ingen att ha det gott ställt när de har det. Livet kan lägga krokben för vem som helst, när som helst.
 
Som långtidsdeltidssjukskriven (fiffinurligt ord 😁) ensamhushåll med en lön åt det medellåga hållet, så är jag helt ok med att fortfarande kunna ha ett litet pensionssparande och i övrigt hålla mig flytande.

Hundarna är friska, billiga i drift och kostar inte speciellt mkt i försäkring/månad, så där går inga stora pengar.

Blåbärsbilen däremot..... 🙄 äter regelbundet upp mer eller mindre slantar 🤷‍♀️

Jag tycker -helt ärligt- att det är helt fantastiskt att se att så många kan leva bra på sina inkomster och antingen lägga pengar på häst/annan kostbar hobbyverksamhet/spara rejäla slantar och i vissa fall både och.

Mitt liv på gården är rätt bra, så att jag inte har massor av pengar in och kan spara tusentals kronor per månad gör inte att jag på något vis missunnar de som har det ekonomiskt avsevärt bättre ställt. Tvärtom 😊
Fint inlägg!🌸
 
Jag har, pinsamt nog, haft ganska dålig koll på min ekonomi de senaste åren. Hade ganska mycket pengar sparat men nästan allt det har jag använt under studier och föräldraledigheter (har dock ett ordentligt fondsparande sedan länge så det är verkligen inte synd om mig). Så just nu är prio att få ordning på utgifterna, tänker mig att jag ska spara 1000 kr i månaden. Har två barn och hus, dock inga djur.
 
Just det, jag glömde ju att nämna att jag varken har barn, häst, hund, bil eller några dyra hobbies (jag rider förvisso men där har jag sådan tur att det är gratis i mitt fall) samtidigt som jag är frisk nog att jobba heltid med ett hyfsat välbetalt jobb vilket naturligtvis påverkar mina möjligheter att spara.
 
Jag ser att många tar upp pension och eventuella arv till efterlevande.
Jag har ju min gård som investering både i nutid och i framtid.
Just nu så håller den min dotter med ett billigt boende och fungerar som säkerhet för mig då jag kan bo gratis där vid behov. Det är skönt att ha någonstans att ta vägen om skiten träffar fläkten. I framtiden så kommer den att dryga ut pensionen för att sedan hålla barnen under armarna som ett rätt präktigt arv.
 
Vi sparar säkert 5-10000 per månad lite hit o dit. Men framför allt använder vi och planerar med pengar för att pensionsåren ska bli drägliga och roliga. Just nu ligger ett bågväxthus av hög kvalite i pipeline. Vi är väldigt priviligierade med lånefri bostad och i princip lägsta driftskostnader en kan ha. Framtida mindre skogsavverkning kommer att få bekosta nästa hustaksuppdatering. Vi har det bra men maken går i pension om ca 5 år och då kommer vi att få dra ner. För vi har inte direkt tjänat så mycket pengar under vårt arbetsliv. Vad vi tjänat på en person kommer att vara vår gemensamma inkomst om 10 år. Så det vi sparar nu används för att höja livskvaliten långsiktigt, inte för att ha pengar på kistbotten.
 
Jag har nyligen separerat och väntar på pengar från försäljning av bostadsrätt. Planerar att ta en del av de pengarna och betala av mitt billån för att minska mina månadskostnader, så mitt mål är sen att ”spara tillbaka” så mycket som möjligt. Skulle vilja köpa ett litet hus om sådär 2 år men då behöver jag spara ganska mycket så att jag har en bra kontantinsats och större buffert.
Har flyttat till en ganska billig hyresrätt men i övrigt är det viktigt för mig att kunna fortsätta lägga pengar på roliga saker. Jag kommer tex inte minska på hästutgifterna för att kunna spara mer.

Jag är förövrigt verkligen usel på att spara. Är lite allt eller inget så kan typ bara spara extra om jag snålar in på typ allt, köper jag något ”onödigt” så tenderar jag att köpa en hel massa saker helt plötsligt.
Har varit sparsam hela sommaren och början av hösten men nu gick jag och köpte en svindyr sadel så de pengarna finns ju no more sas🤪🤣

Tog iaf tag i att flytta pengar till ett bättre sparkonto i somras (coop). När jag orkar ska jag fixa sparande med sån fondrobot, har läst rekommendationer om den som heter Lysa.
 
Jag tycker jag är dålig på att spara i fonder och/eller aktier. Får en "trygg känsla" i magen av att ha en "större" summa på mitt buffertkonto. Inte det smartaste med tanke på inflationen. Beror delvis på att nära släkt tidigare genom åren ibland har behövt låna pengar och då har det känts tryckt att ha medel lättillgängligt.

Men denna tråden fick igång mig och igår satte jag upp ett månadssparande via Avanza :).

Inte så att jag inte har sparat men den större delen av mitt sparande har typ alltid gått in på buffertkontot.

Mitt sparande ser ut enligt följande där den sista punkten är ny sen igår:
- löneväxling om 3500 kr/mån till pensionen
- sparande i fonder/aktier via banken 3000 kr/månad
- privat pensionssparande om 1250 kr/månad
- månadssparande om 500 kr/månad i olika fonder via Avanza (sen igår :D)

Sen har jag varje månad som ett löst mål att sätta över 10 000 kr till buffertkontot. Ibland blir det 10 000, ibland blir det 5000 och ibland blir det minus 2000 typ :p. Kommer nog höja månadssparandet via Avanza till 1000 kr i januari men börjar med 500 kr.

Kan nämnas att jag är singel, inga barn, ingen häst men dock hund, och är höginkomsttagare. Mina dyrare "hobbies" är min hund, min bostadsrätt (älskar min bostadsrätt och inredning) samt att jag älskar att resa.
 
Har ni några sparmål för 2024 och i så fall; vad?

Har själv satt ett väldigt högt mål för mig själv, vilket kommer att bli tufft med tanke på att jag ska flytta i årsskiftet och det tenderar att bli mycket utgifter i samband med det. Men mitt mål är 100.000, vilket blir cirka 8300:-/månaden. Det kommer krävas ett extrajobb så tänkte jobba åtminstone någon helg i månaden, alternativt hitta en ny ordinarie tjänst som betalar mer. Känner mig peppad faktiskt :bump:

Mitt mål var 100.000kr 2023. Sen köpte jag häst. :angel: Nu får jag vara glad om jag får ihop hälften av den summan under 2024!:rofl:
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 848
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 839
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 073
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 400
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hästen mår dåligt

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp