Bukefalos 28 år!

Sparmål 2024

Alla gör såklart sina egna val. Jag är bara ledsen över att det är så vanligt att många kvinnor inte törs.

Såhär ser för övrigt mitt Avanza ut. Tråkiga senaste tre månader, men ändå rejält plus i år. Det behöver inte vara svårare än såhär.
Visa bifogad fil 131238
Det är den totala frånvaron av de där graferna och siffrorna i mitt liv som ger friden. (Obs, du har inte stört friden, siffror om andras pengar är lika ointressanta men påverkar inte heller negativt med stress. )

Jag tycker inte att det är ett dugg svårt eller läskigt. Det är lite som när jag var på alpin skidresa, det var dötrist men gick ändå helt okej rent tekniskt och åkmässigt och på något sätt intressant att ha testat det andra verkar tycka är kul och värt att lägga tid och pengar på. ”Du var bra på det här! när ska vi åka igen?” Aldrig tänkte jag då och har heller aldrig åkt igen. Många förstår mig inte, men för mig är varje minut spenderad på det ett direkt slöseri med tid, ork och hjärnresurser (och annat) som jag aktivt vill använda till helt andra saker. Så nej tack. Inga alpina skidor och inga aktiemarknader för min del.

Till slut. Det är absolut ingen ”rekommendation” från mig utan bara en delning av ett aktivt val på spartemat som jag upplever gav mig ett bättre liv.
 
Som jag skrev tidigare upplever jag att det främst är kvinnor som väljer att spara pengar på ett sätt där pengarna ofta minskar i värde (ingen ränta eller låg ränta i förhållande till inflationen). Fenomenet gör mig ledsen, då så många går miste om mycket pengar i onödan.

Ja, vissa år har det gått dåligt för mig med. Får jag fråga hur många olika fonder du sparar i? Är det fonder eller aktier som har dragit ner siffrorna? När jag började spara köpte jag lite aktier, vilket gick fruktansvärt dåligt 😅 har därför övergått till enbart fonder.

Jag är inte alls speciellt påläst när det kommer till fonder för övrigt, det finns många på det här forumet som är mycket skickligare på det än jag är.

Det är nog 50/50. Jag hade en del i Rysslandsfonder som över tid hade gått väldigt bra men som så klart kraschade iom kriget. Även Småbolag Norden rasade ordentligt.
 
Vågar mig in nu när debatten blivit litet mindre ilsken.

Jag sparar för att klara av oförutsedda utgifter på min gård.
Det kan vara en vattenpump, en värmepanna eller ett hus lämnat i misär efter en hyresgäst.
Nyligen så var det gårdens elskåp till en facil kostnad av nästan 30 000:-.
Det borde visserligen ha bytts ut redan för 30 år sedan eller i varje fall för 15 år sedan då det brann av en kabel i det.
Nu gav huvudströmbrytaren upp fullständigt och det var inte möjligt att köra vidare.
Gissningsvis så var elskåpet sedan kriget, på riktigt.

Och så där håller det på.

Jag investerar i sådant som skall sänka kostnaderna, nu senast i solenergi för en halv mille. Det borde ge en bättre lönsamhet eller i varje fall en mindre förlust. Förra året var det första utan röda siffror.

På önskelistan så står en elbil för att kunna åka billigare på egen ström.

Till mig själv så sparar jag 500:- i månaden för att ha till roliga saker.
 
Jag har huvudsakligen indexfonder, spridda över olika regioner.
Jämfört med inflationen har jag svårt att tänka mig att värdet på dessa fonder kommer att sjunka under min sparhorisont på 30 år.

Eftersom jag har ett så långt perspektiv gör det mig inte speciellt mycket om nån fond går lite sämre då och då — säljer jag inte just då har jag inte förlorat några pengar, utan kan lugnt vänta på uppgång.

Har även ett sparkonto med likvida medel som jag kommer åt på några dagar om så önskas.
 
Jag och sambon är ganska duktiga på att spara gemensamt och till dottern, men med mina egna pengar är jag tämligen hopplös, handlar frivolöst och är expert på att dra på mig kostnader. Två hästar till exempel… efter årsskiftet ska bort huslån fixas lite och när vi äntligen får ordning på källaren ska det väl värderas om. Tänkte även passa på då att städa upp lite i min egen ekonomi och få lite mer sparat. Har en valp planerad och kanske en resa om vi får till tiden.
 
Alla gör såklart sina egna val. Jag är bara ledsen över att det är så vanligt att många kvinnor inte törs.

Såhär ser för övrigt mitt Avanza ut. Tråkiga senaste tre månader, men ändå rejält plus i år. Det behöver inte vara svårare än såhär

Mina har stigit 5% sedan start (hittar inte när det var? Tror våren 2020). Är 10 kkr där nu. Jag har enbart valt fonder med högst hållbarhetskrav.

Jag avskyr egentligen hela grejen med att tjäna pengar på pengar och tycker väl snarare män bidrar med den giriga inställningen när de går på om sina aktier.

Det är mitt största anti till aktier och fonder jag slits emellan 😅
 
QDelvis OT: Sjukt stolt att jag nu kollar jag på banklösningar. Jag har tagit i det lite i taget senaste månaderna (efter att ha tänkt att jag vill/borde byta bank i åtminstone tio år, antagligen snarare 15 :bag: :angel: ). Innan tråden startade hade jag bestämt mig för vilken bank och vad jag skulle göra med en liten och dålig gammal pensionsfond jag har från en tid hos arbetsgivare utan kollektivavtal. Inte gjort det än, någon måtta får det ändå vara på duktigheterna! Men jag kanske gört på måndag. I och med tråden har jag också bestämt var jag vill buffertspara (sparkonto hos coop). Heja mig!

Mvh / manda med utan riktigt vettig orsak ärvd ekonomiångest från min hulda moder:cool:

Tack för inspiration, nu har jag startat sparkonto på coop!

Och ska avsluta mitt betalkort på Ica (som jag betalar för) och ersätta det med ett coop kort (som är gratis).
 
Mina har stigit 5% sedan start (hittar inte när det var? Tror våren 2020). Är 10 kkr där nu. Jag har enbart valt fonder med högst hållbarhetskrav.

Jag avskyr egentligen hela grejen med att tjäna pengar på pengar och tycker väl snarare män bidrar med den giriga inställningen när de går på om sina aktier.

Det är mitt största anti till aktier och fonder jag slits emellan 😅

Investor pga ville testa en utdelningsgrej, TIN Ny Teknik den som hjälpte mig öppna Avanzakontot och sedan delas 100 kr på Avanza Europa, USA och Zero, 300 kr sattes in vid start på Avanza Auto 6. Resten är alltså sådana jag valt utifrån hållbarhetsfokus. Fördelar 200 kr per månad på dem enbart utifrån gröna/röda siffror lite random.

Screenshot_20231104_140806_Avanza.jpg
 
Jag blir lite ledsen när man inte "vågar" fonder. Jag har aldrig hört en man säga det. Det känns ytterligare som en kvinnofälla? Minst en tredjedel, upp till två tredjedelar av mitt sparande är fonder som växer. Och det är noll avancerade fonder. Jag är inte aktiv. Om jag får över 5000 kr extra väljer jag någon fond att sätta in pengarna på. Jag tror att jag har månadssparande i tre olika? Två på min bank och två på Avanza. Jag tror jag har sju olika fonder för att sprida risken ytterligare. Visst, någon av fonderna går sämre, men sett över tid kompenseras det av andra fonder och pengarna växer! I år, som dessutom har haft några dåliga månader på slutet ligger jag +11,78% på Avanza. Sett över tre år ligger värdeökningen på 40%! Jag tycker det är trist att många kvinnor inte vågar ha fonder.
Jag vet män som ej vågar/vill hålla på med fonder.
 
Jag har samma summa på mitt fondkonto idag som jag hade för ett år sedan. Det är +11 % i dagsläget, men då har jag fått plocka ut rätt mycket pengar pga går back varje månad sen jag flyttade till dyrare (eget) boende.

Jag vill inte tänka på hur kapitalet hade mått idag om det varit ett dåligt börsår. :crazy: Därav att jag känner att jag måste minska på utgifterna. En häst mindre = runt 50000 kr mindre/år.
 
Jag ska vara föräldraledig största delen av 2024. Vid min förra fl kunde jag inte lägga något alls på sparande, utan tog av mina sparpengar. Då var vi visserligen nyinflyttade på gården och hade massor av nödvändiga och svindyra utgifter. Nu har jag gått upp rätt mycket i lön sen dess och vi kommer inte ha alls lika stora inköp, men å andra sidan har vi drabbats rätt hårt av räntehöjningarna och övriga kostnadsökningar. Så åtminstone första månaderna är målet att klara budgeten varje månad, och ta då lite som möjligt av sparpengar. När jag sen börjar jobba i höst ska jag se om jag kan boosta mina sparkonton lite extra.
Vanligtvis sparar jag varje månad 1500 kr långsiktigt/pension i aktier, 3000 kr på gemensamt konto med min man för vårt hus och sen 1000 kr till hästarnas sjukbuffert. Skulle gärna få till 1000 kr till mig själv också, för resor och liknande, så ska ha det som ambition för hösten.
 
Det tror jag med.
Dessa trådar tenderar att bli lite skeva och bara de som sparar mycket skrivet vilket får övriga att känna sig dåliga eller skämmas och därför inte vill svara.
Så kontrar jag med motsatsen.

Det är inte mkt som sparas här. Jag försöker mer lära mig att jag får spendera. Att jag inte behöver vara rädd för o bli ställd på gatan utan kommer att klara mig. Mina pengar räcker liksom.
 
Jag behöver/vill spara en hel del. Har just nu 6,31:- på mitt enda sparkonto 🙃 jag är rätt bang on medellönen i Sverige och har hyfsat låga omkostnader, förutom nöjeskontot 💀 Bufferten är prio 1, men jag skulle vilja skrapa ihop så mycket som möjligt till semestern också då boende i Visby i augusti inte direkt är billigt. Omkostnader kan jag anpassa efter omständigheterna liksom men just boendet ska ju ut i en klumpsumma. Måste även prioritera att få klart den jäkla renoveringen hemma som pågått tre år för länge, men det är nog pengar som kommer landa på sparkontot för att användas ganska omgående. Drar mig för att sätta specifika mål men det vore jätteskönt om buffertkontot kunde landa i trakten kring 20k och semesterkontot kring 10k.

Byter jobb strax efter nyår och kommer gå upp lite(väldigt lite i grundlön, men tror trakten kommer bli fler än nu) i lön, och sambon ska sälja sin lägenhet = vi kom dela på utgifterna för min lägenhet. Nya jobbet kommer även innebära bättre förutsättningar för att laga matlådor osv.

Taktiken i övrigt är att spendera pengar mer avsiktligt och genomtänkt. Blir bara trotsig av förbud så det blir inget köpstopp, men jag har tex en garderob full med kläder som jag aldrig använt då det inte alls är något jag trivs i. Blev akut estetiskt hänförd och köpte innan jag hann koppla bort reptilhjärnan. 🙃 tar även irriterande mycket plats men är framförallt ett hål jag är trött på att stoppa pengar i. Det är som sagt nöjeskontot som är "värst" hos mig.
 
Jag borde spara till en större lägenhet, men det går ganska trögt just nu. Främst för att målet är så avlägset rent ekonomiskt. Ev kommer jag att lägga nytt golv i hallen i nuvarande lägenhet under nästa år. Annars har jag just nu inga större grejer inplanerade.

Har långsiktigt sparande i ISK, samt några hundra k på sparkonto där räntan just nu är 3,75. Kommer flytta på dessa sen när räntan är mindre fördelaktig. Har inget välbetalt jobb men låga utgifter.
 
Mitt mål för 2024 är att spara både mer och mindre :p Totalt sett satsar jag på att spara mer, men samtidigt vill jag minska på pressen lite eftersom jag har haft (för mig) väldigt höga sparmål de senaste 6 månaderna vilket orsakat en del stress och ångest (framförallt de gånger då det faktiskt inte gick ihop och jag blev tvungen att spara några hundralappar mindre den månaden).

Anledningen till att jag haft så höga mål är att jag under loppet av 9 månader både gifte mig och var iväg på mitt livs drömresa (vilket också var vår bröllopsresa) som jag unnade mig att lägga mycket pengar på, med resultatet att det inte fanns så mycket besparingar att tala om när vi kom hem från resan i april.

De senaste månaderna har jag sparat i snitt 7000 kr per månad för att fylla på de olika kontona, men tanken är nu att dra ner det till lite mer hållbara 5000. 2000 till hushållsbufferten (där min man i sin tur sätter in 2500 varje månad), 2000 till min egen buffert och 1000 till pensionsfonderna jag har i Avanza.

Samtidigt ska vi knyta om bolånet i april och funderar på att flytta till hus i samma vända, och utöver detta väntar jag på utbetalning av ett arv som jag inte riktigt vet hur mycket det blir, så egentligen kan det nog bli precis hur som helst med allt :laugh: Men, det övergripande målet är ändå att avsluta 2024 med betydligt mer stabila sparkonton på alla fronter och att förhoppningsvis kunna se tillbaka på ett lite mindre intensivt år.
 
Jag är ganska bra på att spara, men mycket sämre på att INVESTERA i något 🫣

Så mitt mål för 2024 är att faktiskt spara för att ANVÄNDA den sparade pengen till något jag vill ha. Jag har sparkonton, både lite fonder och vanligt konto plus ett gemensamt huskonto med sambon och jag har ett fast jobb.

Dags att släppa sargen och våga använda mina pengar, även om det känns läskigt för mig.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 870
Senast: Kakis
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 888
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 415
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp