Spartråden

Sv: Spartråden

Kul att ha lite pengar att röra sig med så man kan göra sådana investeringar! Jag pluggar fortfarande och har förvisso en ansenlig buffert för att vara student (de flesta av mina vänner har inte ett öre utöver månadens csn...). Men en vacker dag vill jag kunna köpa aktier och kunna investera i saker som växer i värde.

En dröm är att köpa ut mina föräldrar från gården. Men ja, det är många många år - och många sparade slantar tills dess.

Hur mycket har du tänkt shoppa egentligen? :D
Haha, inte för allt såklart :p Men nya ridstövlar behöver jag faktiskt. Dessutom vore det kul med en ny kavaj och nya tävlingsridbyxor. De jag har är det inget fel på men både kavaj och byxor är lite för stora. Kan såklart säljas när jag köpt nytt :laugh:
Dessutom kikar jag gärna efter ridbyxor och vettiga stallskor till dottern. (Storlek 86/92 resp. 23.)

kl

Mina aktioner gick helt okej ikväll.
Köpte för 320 kr och sålde det sedan för 1337 kr. Bra vinst :)

Satte ut några nya nu ikväll. Jag har hur mycket som helst som ska ut och jag vill helst slippa släpa med det när vi flyttar.

Hur går det för er? Ni är typ halvvägs nu va?
Imorgon har jag en vecka kvar och eftersom det är den 10e idag så satte jag över ytterligare 1000 kr till resan från shoppingkontot.
Dit går även alla traderapengar och får jag in hyfsat på dom som är ute nu så är hela resan betald med reskostnaden, mat, shopping och hyrning av en bil några dagar. Så sen är det bara att längta till augusti :)

*kl*
Finns det ingen som "sparar" genom att investera i sådant som ger avkastning, dvs efter att man har snålat och fått loss lite kapital, gör något långsiktigt med det?

Vadå, menar du att hästprylar inte är en investering som ger avkastning:angel:

KL
Jag suger på att spara, det är en av mina sämsta sidor. Dock har jag bra koll på min ekonomi, men jag får för mig att jag behöver och förtjänar massa saker, men ändå är jag ingen överspenderare... Jag sparar nu, men alldeles för lite och det är såna pengar som försvinner som jag inte ser.

Bästa spartipset? Sätta undan direkt och ev få nalla, eller snåla och sätta undan det som blir över?

knapp.

Nu är sparandet planerat.
- Handpenningen på hästen läggs i slutet av mars (om han går igenom besiktningen)
- Resterande summa ska betalas vid hämtningen sista helgen i maj när han är avvand.
- I juni och den lönen + skatten som kommer ska läggas undan helt och hållet.
- I juli ska min garderob uppdateras markant, mycket ska säljas ut efter som att det är oanvänd/knappt använt.
- I augusti ska lite små saker inhandlas till nya huset.
- I september och även då min sista lön kommer ska hela sättas in på sparkontot.
Sen blir jag csnöverlevare :cry: men antagligen VÄLDIGT van vid att leva på minimaliska summor. Värre med min blivande sambo som älskar att storhandla 4 dagar i veckan, gärna hungrig :grin:

Vadå, menar du att hästprylar inte är en investering som ger avkastning:angel:

KL
Jag suger på att spara, det är en av mina sämsta sidor. Dock har jag bra koll på min ekonomi, men jag får för mig att jag behöver och förtjänar massa saker, men ändå är jag ingen överspenderare... Jag sparar nu, men alldeles för lite och det är såna pengar som försvinner som jag inte ser.

Bästa spartipset? Sätta undan direkt och ev få nalla, eller snåla och sätta undan det som blir över?

Ta undan först, och INTE nalla från det. Minst 10% ska läggas undan och sättas i ARBETE.:devil:

kl

Så vann jag aktionen som jag budade på för 3 veckor sen, precis när jag gick med här.
Självklart glad att jag vann men det kändes bara så onödigt att köpa något nu när det går bra att inte köpa något. Men nu är det gjort!
Kunde ju inte ta tillbaka budet i efterhand.
Ingen katastrofsumma så jag tänker glädja mig åt min vinst och njuta på känslan av att det för en gångs skull kändes dumt och onödigt att shoppa, om nån fattar vad jag menar. Lite schizofrent sådär :D

Ta undan först, och INTE nalla från det. Minst 10% ska läggas undan och sättas i ARBETE.:devil:

10 % av min inkomst då? Det är där det skiter sig direkt, jag har massor av utgifter. Men visst, lever jag snålt kan jag sätta undan 10%, det är väl det jag måste lära mig.

Och jag kan leva snålt när det gäller, kan koka soppa på spik. Men tex har jag 10 mils pendlande enkel väg till jobbet, så där går ju en del kosing. Och lyxvanor, som egen häst. Men hon kostar iofs mindre än hundarna...

Dags att börja ta tag i detta på riktigt nu känner jag.

Ja, tio % av inkomsten. Förhoppningen är att man då ska anpassa utgifterna efter vad man har kvar. Ett annat sätt är ju att försöka öka inkomsterna också, givetvis.

Jo, egentligen har jag inte mycket mer utgifter än när jag pluggade, förutom för bilen och lite högre boendekostnad. Och det var inga problem att ro runt på CSN och lite extrajobb.

Det är ju väldigt vanligt att man ökar utgifterna i takt med att inkomsterna ökar, och det är därför "tjäna mera" inte är ett råd som fungerar om man inte också ändrar något annat.

Jo, det är klart, när man har snålat i 3 år och plötsligt fördubblar inkomsten så blir det ju enkelt att samla på sig massa annat. I mitt fall var det en flytt till nytt arbete som medförde högre levnadskostnader, men nu har vi flyttat tillbaka igen, just för att få mer pengar över.

Definitivt sätt undan och låtsas som att de inte finns. :) Värsta jag vet är att se sparkontot minska... Älskar att se summan öka. :D

Jag slösar helt klart denna månad... Min akilleshäl är mat. Jag älskar helt enkelt att handla mat. Är jag på bra humör är det ljuvligt att botanisera bland okända matvaror, testa nya maträtter, bara äta sånt jag verkligen vill äta, köpa lite ditt och lite datt för att unna mig... Mmmm.
Men som sagt. Har satt undan lönen och känner mig nöjd med det. Var mycket bättre med matkostnaden när jag hade häst, men så fort han åkte så började jag äta upp pengarna som brukade gå till stallhyra. :p

Jag sätter ju redan undan pengar "som inte finns", de försvinner samma stund som min lön kommer in på kontot, dock inga 10%. Men jag funderar på att öka den summan nu, dock har jag en till kostsam månad framför mig, sen ska jag ändra det direkt. Mitt problem är nog mer det medvetna sparandet. Jag känner mig duktig när jag sparar, men sen kommer det ofta något som gör att jag måste ta från de pengarna. Bilen pajjar, hunden käkar choklad och måste till djursjukhuset, hästen får lunginflammation. Alla de sakerna har gjort att mitt buffertsparande jag var så glad över har försvunnit och just nu är det svårt att komma tillbaka till det.

Mitt dolda sparande kommer jag inte åt på samma sätt, men jag ändrade sparande för inte så längesen så det är inte så mycket som finns där.

Du är verkligen otroligt duktig på att spara! Inspireras utav dig :bow:

Jag sitter och funderar på matkostnaderna. går i stort sätt bara kött här, inga kolydrater. Vilket kött är billigast att leva på? Kyckling, färs?

Jag tycker du har satt upp bra mål och även över en längre period så du inte höjer ribban så högt på en gång :)

Så gör jag också för tillfället. Lägger ut mer pengar på mat än jag egentligen behöver.

Nya pålägg som jag vill testa, nya maträtter m.m.

Det hjälper inte att jag precis börjat arbetsträna i en matbutik. Jag går runt och kollar på allt jag vill testa :D

Å gud vad folk äter bacon! Får fylla på hela tiden. Vad sjutton kan man göra med så mycket bacon egentligen. Flygande Jacob varenda dag eller..

Du är verkligen otroligt duktig på att spara! Inspireras utav dig :bow:

Jag sitter och funderar på matkostnaderna. går i stort sätt bara kött här, inga kolydrater. Vilket kött är billigast att leva på? Kyckling, färs?

Tack :)
Har jag bara en anledning till att spara så är jag rätt duktig på det.

Jag skulle säga att det är lättare att hitta på maträtter med kyckling än färs.
Om det är billigare vet jag inte. Jag tror färsen kan bli lite billigare, om man tar storpack på blandfärs.
Vit fryst fisk är också billigt. Laxen är helt klart billigare fryst än färsk.
Fläskfilé kan man hitta billig färsk ibland.
Jag brukar åka tidigt på morgonen och handla, större chans att hitta kött på halva priset om det är nära utgångsdatum. Är ju bara att frysa in :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
693
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka