Spartråden

Sv: Spartråden

KL
Jag var i Lule idag och råkade gå in på Lush, 766 kr senare så kändes det inte som ett bra beslut längre :p Nåja, jag kan nog lägga undan lite extra ändå när nästa lön kommer om lite mer än en vecka! :)

Äh, jag har också syndat idag.
Köpte pizza till lunch när vi var ute och for runt bland golv och kakelbutiker.

Första gången jag äter sånt i år så det händer ju inte så ofta precis. Gud så gott det var och helt klart värt både pengar och kalorier :D

Visst är det trist med mediciner! Mina är också dyra :( men högkostnadsskyddet är 2200 kr nu va? Då är du i princip fri igen. Bara en stor summa att slänga ut på en och samma gång

Ja visst smakar det underbart när man bara får det ibland ? :D

Visst är det trist med mediciner! Mina är också dyra :( men högkostnadsskyddet är 2200 kr nu va? Då är du i princip fri igen. Bara en stor summa att slänga ut på en och samma gång

Ja visst smakar det underbart när man bara får det ibland ? :D

Skittråkigt att lägga pengar på medicin!
Både jag och sonen tar mediciner som går långt över högkostnadsskyddet. Men hans tar slut i oktober så det är en bit dit som tur är.
Det räcker jag hämtar ut 1 kartong av en av medicinerna så är jag uppe i halva summan redan.
Har en snäll läkare som skrev ut dubbla kartonger till mig sist när jag bad henne så jag kan skjuta lite på kostnaden men passar på att lägga undan istället så slipper man den stora utgiften på en smäll.
Käkar 5 olika mediciner i omgångar och jag vill inte tänka på vad det hade kostat utan högkostnadsskyddet..
Kommer du också upp snabbt till högkostnadsskyddet?

Det smakade kanongott och jag har inte varit hungrig sen lunch nu och känner inte för kvällsmat men något får det väl bli. Man blir mätt på pizza.

Glömde, det värsta är ju att både vårdbesök och medicinskyddet går ut med bara några dagar emellan. Så jag får punga ut med 3300 kr på kort tid. Hade jag kunnat göra mycket roligare saker för.

KL

Har nu köpt det sista som jag glömde häromdagen. Köpte även 10 kg kattsand så tror inte att jag behöver handla alls förrän nästa månad :bump:

Mina vårdbesök på frikortet gick ut 28/2 så nu blir det max 400:-/månad upp till 1100:- eller är det 1200:-? Lär gå fort då jag opereras, vistas på vårdcentral och sjukhus ofta.

Mitt frikort började gälla på medicinerna för ca 1 vecka sedan. Förut var mina mediciner ännu dyrare men nu är de lite bättre. Men det är kämpigt att var sjukskriven dvs lägre inkomst och sen extra kostnader man inte är van vid som vård och medicin. Hopplöst!

I vissa fall kan man ju få samma preparat under ett annat namn, billigare, men det verkar som det inte gäller starkare typer av mediciner som tex morfin som jag använder. Då är det en och samma sort. Hur är det för dig?
Just nu äter jag förutom 2 morfinplåster som bytes 1 ggr/vecka även 5-7 tabletter totalt 15/dag.

Mina vårdbesök på frikortet gick ut 28/2 så nu blir det max 400:-/månad upp till 1100:- eller är det 1200:-? Lär gå fort då jag opereras, vistas på vårdcentral och sjukhus ofta.

Mitt frikort började gälla på medicinerna för ca 1 vecka sedan. Förut var mina mediciner ännu dyrare men nu är de lite bättre. Men det är kämpigt att var sjukskriven dvs lägre inkomst och sen extra kostnader man inte är van vid som vård och medicin. Hopplöst!

I vissa fall kan man ju få samma preparat under ett annat namn, billigare, men det verkar som det inte gäller starkare typer av mediciner som tex morfin som jag använder. Då är det en och samma sort. Hur är det för dig?
Just nu äter jag förutom 2 morfinplåster som bytes 1 ggr/vecka även 5-7 tabletter totalt 15/dag.

Jag tror det ligger på 1150 kr nu. Jag kommer betala minst 400 kr i månaden men det blir någon hundralapp mer nu för jag har läkarbesök och dom är ju höjda i pris dom med så det blir dyrare per gång där jag går.
Mitt frikort går ut 27/3 och medicinera 28/3. Jättebra tajmat!

Förstår att det blir tajt med ekonomin när man är sjukskriven. Jag är ju ute på arbetsträning men vi har turligt nog alltid haft en bra inkomst pga min mans jobb och har aldrig behövt dra in på något och jag hoppas det ska bli bättre för dig snart så du ska få må bra och komma ut i arbetslivet igen!

Mina mediciner är inte heller utbytbara.
Den dyraste är det fortfarande patent på och är därför snordyr. Andra medicinen finns med både högkostnadsskyddet och utan och jag tar bara mediciner som ligger inom det. Annars blir det för dyrt.
Sen är det 3 mediciner till varav en går att byta ut men det skiljer bara nån krona i pris så det är ingen mening med att byta.
Jag tar när jag är uppe i maxdos 11 piller om dagen men nu försöker jag sluta med 2 av dom samt trappa ner en för jag blir bara dum i huvudet av den, så nu är det totalt 7 piller, ibland 8-9. Så en kostnad runt 2500 kr på 2 månader så det tar inte lång tid att komma upp i högkostnadsskyddet.

Då har man köpt hus idag :)
En dyr investering men det är just en investering eftersom vi nu kommer börja renovera och höja värdet på huset.
Det drar igång imorgon!

Så om det ser ut som jag slösar väldigt mycket pengar den närmsta tiden så är det välplanerade köp till huset :) Som vi självklart har en planerad budget till.
Imorgon ska vi hämta lite golv och jag hoppas vi hinner fixa lite annat vi behöver så vi kan sätta fart.

Det har gått över matbudgeten med pizzan igår och fikan vi köpte för att fira husköpet idag.
Så inte 4800 kr utan 5200 kr. Inte hela världen. Har inte gjort ett skit egentligen för att hålla igen men nu hoppas jag på att city gross kassen jag beställt nu ska ordna mer planerad mat åt oss och därmed göra det billigare trots matkasse.
Jag tror det kan vara lösningen på en del av matproblemen. Jag gillade att planera matlista tidigare men har helt tappat sugen nu. Nu behöver jag ju bara koncentrera mig på frukosten och kvällsmaten, ingen Big deal med andra ord.

Nu börjar min månad om på måndag och jag tycker det har gått bra.

Måste tyvärr shoppa nästa vecka för jag ska på begravning :(
Har svarta byxor och svart kavaj som funkar men inte någon tröja att ha under. Men det blir ju inget dyrt inköp. Hittade ett fint plagg inne i stan idag men bestämde mig för att tänka på det några dagar så jag inte köper något onödigt. Men nu har jag tänkt och kommit på att det blir nog ett bra plagg att använda i fortsättningen med. Ska åka in nästa vecka och prova det.

Har fått undan jättemycket till både sparande och resan. Hälften av det som vi har som mat/shopping konto. Räkningar och sånt har ett eget konto.

Planerar att placera lite pengar på en annan bank rätt så snart för att få bättre ränta. Inga pengar jag behöver utan det är ett konto som bara växer, så det kan lika gärna växa på ett annat ställe.

Det verkar vara en svacka för några av oss här och jag är faktiskt glad över hur bra det gått denna månaden.
Jag har lagt pengarna där jag velat placera dom och det har funkat enligt planen.
Ska bli roligt med en omstart på måndag. Då taggar jag för en ännu bättre månad framför mig :)
Har redan öronmärkt alla pengar så nu vet jag hur mycket som får spenderas på de olika sakerna.
Återkommer med den listan senare så får vi se om jag lyckas hålla den sen :)

Guuud vad avis jag blir på att ha ett hus att pyssla med. Grattis till köpet! :) Hoppas ni blir toppennöjda framöver!

Gud vad du har varit duktig!
Angående begravningskläder så finns det billiga basic toppar på H&M. Ska du ändå ha kavaj över så kanske en topp för 49.50/79.50 räcker?
Grattis till huset!

Vi ska själv titta på ett radhus imorgon som vi är MYCKET intresserade av och för vår del blir det isåfall också en investering. Ett renoveringsobjekt som vi hoppas kunna fräscha upp billigt.

Grattis! :bump: :bump:

knapp
Idag har jag räknat ut vad beställningen av hösilage och halm kommer kosta i inköp för perioden oktober och 12 månader fram. Kommer gråta en skvätt när det ska betalas men bra foder kommer jag få iallafall :D

Jag måste fråga lite ang detta med att olika hus som man ska bo i är investeringar. I min värld är investeringar något som drar in pengar varje månad, inte som kostar pengar varje månad. Så länge husen som köps inte består av flera fastigheter där vissa hyrs ut tex eller att uthyrning av stallplatser osv sker, så förstår jag helt enkelt inte hur hus är en investering? De är möjligen en spekulation, med förhoppning om att de i framtiden stiger i pris, men främst kostar de ju pengar varje månad, de drar inte in några.

Därmed inte sagt att man inte vill ha ett fint hus att bo i, det vet nog alla att jag längtar efter ett hus (att bo i) men jag är ganska medveten om att det isåfall är ett inköp som kostar mig pengar varje månad, inte ett som drar in dem.

Håller med. Om man inte är superbra på att köpa fruktansvärt billiga renoveringsobjekt, som man sedan själv renoverar och lyckas sälja dyrt, så kallar jag inte heller husköp för en direkt investering. Många gånger köper väl folk för det nuvarande marknadsvärdet, dvs utan att göra ett fynd, renoverar för dyra pengar (dagens mode är ju tydligen att "blåsa ut" allt gammalt som existerar i huset när man flyttar in:grin:) och har sedan ett hus som har kostat mycket mer än de någonsin skulle få tillbaks vid en försäljning.

Jag ser husköp som en investering om jag vet att priserna kommer stiga i området. Månadskostnad för boende kommer jag ha oavsett hur jag bor, så köpa något som man som minst går några hundra tusen plus på vid försäljning ser jag som en investering. Tanken för mig är att köpa lägenhet inom några år och om kanske tio år sälja den dyrare för att ha råd att köpa hus.

Samtidigt är det rimligt att tro att även huspriserna kommer att stiga om lägenhetspriserna har gjort det, så det är inte så hugget i sten som alla vill tro att man tjänar pengar.
Om det ska räknas som en investering i mina ögon ska det finnas underlag till varför det är en bra investering och att det ökade värdet ska täcka och överstiga de kostnader man har haft för boendet. Avgift, ränta, renoveringar mm.
Om man bara hoppas att man ska få ut mer är det en spekulation enligt mig.

För min del var bostadsrätten en investering. Lyckades pruta ned priset 25000:- och fick den för ett riktigt bra pris (mormor är världens bästa förhandlare). Nu, ett år senare, har värdet ökat med mer än det dubbla av inköpspriset.

Jag förstår hur du menar och jag personligen ser inte alla husköp som investeringar. Men om man tar mitt som exempel, jag köpte för tre år sedan ett hus för 2x kr och renoverade det för x kr. Inköpspris+renoveringar blir alltså 3x kr tillsammans. Under perioden har jag haft en låg boendekostnad som bestått av ränta+drift, jag hade ju fått betala en hyra om jag bott i lägenhet som hade hamnat en bit över dessa kostnader (mindre stad, jag räknar på 3rok). Nu har jag ett bud på mitt hus på 6x kr, dvs det dubbla som jag har lån på. Skulle jag räkna bort vad ränta+drift kostat under de tre åren skulle det ändå bli en vinst på ca 2,8x kr :)
Om jag väljer att sälja nu så skulle jag i min värld kalla det för en typ av investering.

Vi gjorde i alla fall ett fynd och köpte inte för marknadsvärdet. runt 500.000-700.000 kr under och så mycket kommer vi inte renovera för. Så för oss blir det en bra deal.
Husen runt om går mycket dyrare och området är för tillfället attraktivt men man vet ju aldrig hur det ser ut i framtiden.

Varför huset blev billigt är för att ingen annan orkade ge sig på renoveringen enligt mäklaren. Därför drog dom andra sig ur budgivningen. Vi ledde dock hela tiden och pressade dom andra.

delvis kl

Dom flesta tycker/tror nog att de gör en bra investering när de köper bostadsrätt eller hus, men om det faktiskt var en bra investering vet man inte förrän man faktiskt sålt bostaden vidare sen. Det är ju ganska omöjligt att säga exakt hur marknaden ser ut, hur räntorna är, vad som hänt under tiden man bor där osv när man vill /behöver sälja.
Att jag bor i bostadsrätt är för att jag har möjlighet att få en bostad utan en massa års köande, och för att det i många fall är billigare än en hyresrätt. Att det är en låg månadskostnad är viktigast för mig(alltså att avgiften och räntekostnader), jag förväntar mig att få tillbaka köpesumman och helst en liten ökning, några hundra tusentals kronor i förtjänst känns inte längre rimligt att förvänta sig efter bara några års innehavande. Jag tror inte prisutvecklingen kommer att vara i närheten av hur galen den varit.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
691
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 076
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka