Spelar könet på kattkompis någon roll?

Glimma

Trådstartare
Jag har en huskatt (hona, kastrerad) som jag funderar på en kattkompis till då hon nog skulle må bra av det nu när jag går upp i tid på jobb och pluggar. Hon är väldigt livlig av sig så det känns rätt.
Men jag känner mig lite osäker, finns det något som generellt sett fungerar bättre?
Kattkompisen ska givetvis också kastreras. Aktivitetsnivån förstår jag ju att den ska matchas (vi letar då efter en raskatt), är det kanske ännu viktigare än könet? Gah, känner mig som om jag är vilse i en djungel.

Hon är från katthem, bott med katter innan. Blev "mobbad" i flock men fungerar kanon med en eller två katter (enl. dem).
Är hanar rent generellt mer framfusiga? Eller honor mer... ilskna? Eller ska jag skita i att tänka på det där och gå på individen?
Gör jag det här mer komplicerat än det egentligen är? :D
 
Med två kastrater är könet inte viktigt. Välj en med matchande temperament och från vettig uppfödare :-)

Tänk på att temperament har många egenskaper som kan matcha bättre eller sämre; social nivå, aktivitetsnivå, hur mjuka resp. hårda de är.
 
Tack för svar! :) Då kan jag pusta ut angående det iallafall, haha...
Det ska jag göra noggrant, men känns som en djungel! :nailbiting:
 
När jag skulle skaffa ny kompis till hanen (kastrerad) letade jag efter en hona. Han hade fungerat med kastrerade honor innan, och jag var inte säker på att han skulle gilla en hane.

Ville ha en vuxen men hittade ingen hundvan nog. Var rädd en kattunge skulle bli för mycket för farbror siames som var tio år. Nu fick det tillslut bli en kattunge ändå, iom det med hundvan. En hona.

Farbror älskade det lilla pyret från första stund. Blev ung på nytt och tyckte inte alls det var jobbigt med en kattunge. Efter ett halvår visade sig hon vara en han... Kastrerades, och farbror och unga hanen (nu 1.5 år) är fortfarande som ler och långhalm. Och det är inte ynglingen som busar värst ;)

Så ja jag tror du överkomplicerar, och jag gjorde det garanterat ;)
 
Jag tittade också efter en hona till min kastrerade 1,5års hane, men tillslut blev det en till hane ändå.

Efter 5 dagar låg den store och tvättade den lilla, och nu 2veckor senare beter dom sig som om de alltid varit tillsammans.

Så jag tror inte det spelar någon roll :)
 
Jag köpte två bäbisar, ganska tätt inpå varandra, och valde två fröknar för att slippa eventuella diskussioner kring löpning.

Brunetten ska nu ändå kastreras i vår före första löpet, men Skönhetsmissen ska jag vänta med tills hon blivit bedömd på nästa utställning. Hon verkar bli en riktig liten brittbakelse.
 
Jag har en huskatt (hona, kastrerad) som jag funderar på en kattkompis till då hon nog skulle må bra av det nu när jag går upp i tid på jobb och pluggar. Hon är väldigt livlig av sig så det känns rätt.
Men jag känner mig lite osäker, finns det något som generellt sett fungerar bättre?
Kattkompisen ska givetvis också kastreras. Aktivitetsnivån förstår jag ju att den ska matchas (vi letar då efter en raskatt), är det kanske ännu viktigare än könet? Gah, känner mig som om jag är vilse i en djungel.

Hon är från katthem, bott med katter innan. Blev "mobbad" i flock men fungerar kanon med en eller två katter (enl. dem).
Är hanar rent generellt mer framfusiga? Eller honor mer... ilskna? Eller ska jag skita i att tänka på det där och gå på individen?
Gör jag det här mer komplicerat än det egentligen är? :D
Tror inte att könet har nån betydelse faktiskt. Däremot upplever jag att hanar är lugnare, ffa som kastrater, än honor. Men det är säkert väldigt individuellt. Välj en katt som du fastnar för själv, köp en unge så kommer din stora automatiskt troligen att bestämma i fortsättningen. I början kommer hon inte att tycka om sin nya kompis troligen, men det brukar ge med sig efter en tid. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Övr. Katt Jag har funderat på detta ett tag och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att bolla lite tankar! Jag köpte min katt Charlie från ett...
Svar
10
· Visningar
1 715
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 035
Senast: kem
·
Övr. Katt Vilken "konstellation" är säkrast att den fungerar? Eller spelar det ingen roll? Jag var ju tvungen att lämna min älskade katt till...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp