Spelet om väljarna (ulvlek)

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 363
  • Visningar Visningar 4 478

Bukefalos 30 år!

Mirtai

Trådstartare
Det är valår.

Luften är tjock av löften, kampanjer och politiska utspel. Väljare ska övertygas, röster ska vinnas och budskap ska slipas till perfektion. Det styrande partiet känner marken skaka under fötterna. Ska folket ge dem fortsatt förtroende – eller är deras tid vid makten över?

Samtidigt mobiliserar motståndarna med full kraft. Varje misstag kan bli avgörande. Varje framgång kan förändra allt. Bakom leenden, debatter och handslag pågår ett hänsynslöst spel om makten.

Nu återstår bara några nervkittlande dygn innan valresultatet avslöjas.

Men det finns ett problem.

Några har en egen agenda. De arbetar i det fördolda, manipulerar opinionen och försöker styra utvecklingen till sin egen fördel. Medan de flesta kämpar öppet för seger, verkar andra i skuggorna.

Frågan är inte bara vilket parti som kommer att vinna valet.

Frågan är vem ni egentligen kan lita på.

Välkomna till valrörelsens sista dagar.

Goda roller
Opinionsanalytikern (Siare) - Med sin förmåga att läsa av läget bland väljarna har den en osviklig förmåga att nosa upp åt vilket håll det lutar och agera på det. Kan varje natt sia en deltagare. Ska ge 3 förslag till nattdl, LL lottar vem av dessa som blir siad. Skickas färre förslag blir ingen siad.
Partiledaren - (Ängel) med sin karisma kan hen blända motståndarna och få dem att helt tappa fokus. - kan varje natt skydda en deltagare från käk. Nattdl.
Partisekreterare (Röstfifflare) partisekreteraren är van att fiffla med det mesta. Dåliga opinionssiffror? Inga problem! Vi raggar lite nya röster som löser problemet. Gör allt och lite till för att Partiet ska få förnyat förtroende - kan varje dag lägga en extra röst (i pm till LL). Dagdl.
PR-strategen (Brevbärare) försöker hela tiden påverka opinionen och får saker att gå i rätt riktning. Genom att strategiskt sprida ut information om både sitt eget Parti och om Motståndarna hoppas hen kunna vinna valet - kan dela ut en spionrad varje natt. Väljer själv vilken rad men vet inte vad den innehåller. Kan inte dela ut till samma person två nätter i rad. Nattdl.
Assistenten (Nattvakt) kanske den hårdast arbetande av dem alla men som inte syns eller uppmärksammas när den arbetar i det fördolda. Trots det är det assistenten som ständigt räddar situationen när de andra gör bort sig. Nattvakt - om ficktjuven försöker stjäla från nattvakten åker tjuven dit. Nattvakten får då veta tjuvens identitet och vad hen har stulit tidigare, men inte från vem.
Partimedlemmar (Bybor) de "vanliga" människorna som sliter för Partiet i ur och skur och försöker hänga med i svängarna. Ena dagen gillar man något - andra dagen är man mot. Trots det kämpar de på i med- och motgång. - förvirrade goda utan specialförmågor.

Föredettingarna (döda goda)
Får dela ut tre gåvor:
*En sia (som får användas enligt samma regler som siarens sia dvs 3 förslag ska skickas).
*En spionrad, åskådarna väljer vilken men vet inte vad den innehåller.
*En ledtråd som endast får innehålla emojis. Max 5 emojis och ingen emoji får vara motsvarande namnen i deltagarlistan.

Ej till samma person två dagar i rad. Dagdl (sian delas ut efter dagdl så den kan användas kommande natt, ledtråd skickas ut efter dagdl och spionraden gäller kommande natt och skickas efter nattdl).

Onda roller
Oppositionen
(Ulvar) - De som är motståndare till Partiet och inte alls förstår storheten i Partiledarens karisma. känner till varandra och kan käka varje natt. Nattdl.
Grävande journalisten (Ficktjuv) den där jobbiga j*veln som ingen riktigt vet vem det är. Tjuvlyssnar, snokar och försöker hitta info som de andra inte vill ska komma ut. Tvekar inte att använda sin information till sin egen fördel - stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex siaren ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång och endast en gång från lyan. Är skyddad mot ett första käkförsök. Dagdl.

Vinstvillkor
Goda vinner när alla ulvar är döda, onda vinner när de är fler än de goda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare. Gäller även om t.ex. en ond och en god missar/har ogiltig röst, det som räknas är om de giltiga rösterna är samlade på varsin kandidat.

OBS - alla likheter med verkligheten är högst slumpartade och inte alls medvetna. Man ska inte heller se några kopplingar till dagens regering eller opposition.

Senast ändrad av en moderator:
LL: 🧘‍♀️🫎
1. 🖋️
2. 👹
3. ⚫⚒️👩‍🌾
4. 🐝
5. 🎪
6. 🐿️
7. 🏀
8. ✈️
9. 🤠
10. 🌋
11. 🐬
12. ⚡

Regler
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!

*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det). Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.

Ni får inte heller hinta om att ni har en viktig roll eller att när ni dör kommer det bli tydligt etc. Ni låtsas vara bybor, eller onda om ni vill bli lynchade.

*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Niyama röstar på Myrten". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknar jag den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget). Det är okej att lägga till motivering i efterhand, så länge den hinner komma med i samma inlägg som rösten. Men om du vill ändra din röst ska det ske i ett nytt inlägg och inte genom att redigera en redan postad röst, annars är det lätt hänt att någon missar vad som sker.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

*Vid missade röstningar och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på.

*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och helst annan färg. Ni får inte kommentera på något sätt som påverkar leken. Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.

Obligatorisk fråga
Om du var tvungen att hålla ett fem minuter långt tal till hela svenska folket ikväll, vilket ämne skulle du välja att prata om?

Jag är här och inte lika fantasifull som Bsf 😉 men jag skulle prata om det här med att ge fan i att bromsa när du kör i nerförsbacke, ffa in i tunnlar.
Där sitter jag och sparar diesel och så är det nån fossilt utmanad typ som bromsar?!?
Det där känner jag är den viktigaste valfrågan och så fick jag in lite miljötänk också. 😉

Jag är här och inte lika fantasifull som Bsf 😉 men jag skulle prata om det här med att ge fan i att bromsa när du kör i nerförsbacke, ffa in i tunnlar.
Där sitter jag och sparar diesel och så är det nån fossilt utmanad typ som bromsar?!?
Det där känner jag är den viktigaste valfrågan och så fick jag in lite miljötänk också. 😉
vilken tur att inte jag är med! Jag som har en automat som går sjukt snabbt av sig själv så om inte jag bromsar i nerförsbackar så kör jag in i helvete för fort :rofl:

🐿️🙋

Obligatorisk fråga
Om du var tvungen att hålla ett fem minuter långt tal till hela svenska folket ikväll, vilket ämne skulle du välja att prata om?
Jag hade nog framfört mina åsikter om att folk slänger skräp ute i naturen och på andra olämpliga ställen, samt varför det är dåligt och hur enkelt det är att slänga skräpet på rätt ställe. Förstår inte hur folk kan med att slänga skräp från bilar, på promenader och allt vad det nu är.

Jag är här, har fått min roll. Är inte heller särskilt bra på rebusar (kommer ha noll koll på vem som är vem :laugh: .

Jag hade nog pratat om energiproduktion och att det inte kommer bli billigare el om vi lägger ner vindkraft för atr köra gas/oljeanläggningar istället

Obligatorisk fråga
Ett tal om varför man inte borde tvinga människor att hålla tal 😂

Annars så hade jag velat prata om trädens rätt i samhället. Där jag bor så har vi förlorat en hel del stora och fina träd i stormar de senaste åren.

För att vi ska kunna ha stora och fina träd i framtiden så behövs nya planteras.

Jag räknar lite, för sen är jag i stallet hela kvällen (kommer vara så hela veckan).

12 deltagare bör betyda fyra onda. Förstår jag rollistan rätt blir det tre ulvar och en ficktjuv som inte hör till lyan. Dvs den känner inte till lyan och lyan känner inte till den.

Med fem goda specialroller bör det bli tre bybor. Känns spontant som att det kan bli en rolig, lite lättsam lek.

⚫⚒️👩‍🌾 har redan frågat om siaren, så jag tror jag förstått resten av rollistan. Kanske.

Obligatorisk fråga
Jag skulle vilja hålla ett tal om att det är vansinne att utvisa folk för att de tjänar mindre än 33000:-/ i månaden. Tänk det gör jag också! På heltidsjobb Men är infödd svensk. Annars hade jag nog åkt ut jag med.
Talar riskerar att bli mer än 5 minuter för jag är verkligen upprörd över den politik som förs just nu (både utvisning av ungdomar och etablerade i jobb som behövs dessutom i dessa kategorierna , oftast inom vården !)
Total krasch i logik för mig !

Jag skulle vilja hålla ett tal om att det är vansinne att utvisa folk för att de tjänar mindre än 33000:-/ i månaden. Tänk det gör jag också! På heltidsjobb Men är infödd svensk. Annars hade jag nog åkt ut jag med.
Talar riskerar att bli mer än 5 minuter för jag är verkligen upprörd över den politik som förs just nu (både utvisning av ungdomar och etablerade i jobb som behövs dessutom i dessa kategorierna , oftast inom vården !)
Total krasch i logik för mig !
jag skulle ju vilja att alla tjänade minst det och använt det argumentet till att löneförhandla om jag var facklig.

Obligatorisk fråga
Att folk måste börja begripa att det mest intressanta är inte var politikerna/partierna vill lägga in mer pengar, utan när det lovas mer pengar hit och dit så måste de pengarna tas nån annanstans ifrån. Var budgeten kapas borde rimligtvis vara minst lika intressant som var de vill lägga mer pengar, men det verkar liksom glömmas bort…

Liknande trådar

• Marknad i byn (Ulvlek)
  • Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Inte Shakespeare och inte Richard III under parkeringen (Ulvlek)
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka