Spelet om väljarna (ulvlek)

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Mirtai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 363
  • Visningar Visningar 4 478

Bukefalos 30 år!

Jag är här och inte lika fantasifull som Bsf 😉 men jag skulle prata om det här med att ge fan i att bromsa när du kör i nerförsbacke, ffa in i tunnlar.
Där sitter jag och sparar diesel och så är det nån fossilt utmanad typ som bromsar?!?
Det där känner jag är den viktigaste valfrågan och så fick jag in lite miljötänk också. 😉

vilken tur att inte jag är med! Jag som har en automat som går sjukt snabbt av sig själv så om inte jag bromsar i nerförsbackar så kör jag in i helvete för fort :rofl:
Haha jag med! Måste typ alltid bromsa i nedförsbackar om jag körde i lämplig hastighet innan. Men jag har en bil som laddar batteriet när jag bromsar, så personligen kan jag spara bränsle på det dessutom. ;)

Att folk måste börja begripa att det mest intressanta är inte var politikerna/partierna vill lägga in mer pengar, utan när det lovas mer pengar hit och dit så måste de pengarna tas nån annanstans ifrån. Var budgeten kapas borde rimligtvis vara minst lika intressant som var de vill lägga mer pengar, men det verkar liksom glömmas bort…
Exactemente !! Håller helt med 👍

Det är synd att vi inte behöver rösta fram någon borgmästare. Det låter som vi kommer få höra många intressanta tal.

Eller så kan vi bilda ett parti med 🤠 eller 🐬 i spetsen.

Här!
Just nu är jag så himla irriterad över att de skyltat ner e4 till 70 pga vägarbete fast det pågår inte dagtid och ingen jävel kör 70 förutom jag. Så det är nog ett ämne jag skulle lyckas tala så länge om 😅 annars är jag verkligen inte någon som håller tal 🙈

Jag lyckas såklart kombinera ulvlek med konferens även den här veckan, så jag kommer att försöka lägga tidiga säkerhetsröster utifallatt. Reser inom EU den här gången så slipper i alla fall sitta fast i en passkontroll under DL men man vet ju aldrig.

Att hitta politiska ulvar känns enklare ute i verkligheten än i leken, dock. Jag kan konstatera att vi har en del miljömedvetna spelare som tänker på sina koldioxidutsläpp genom att motorbromsa och/eller hålla hastigheten @bollen__ @Hedinn @LenaH och där tänker jag att det eventuellt är lite ulvigt p.g.a. ulvarna bor i skogen och vill bevara sitt habitat, samt att jag kan tänka mig att ulvar gärna vill att folk håller hastigheten för att minska risken för att ulvar dör i trafiken. Även @Sryoqwe @Artline och @Kilauea vill minska nedskräpning i naturen, hylla träd samt prata om pollinerare och biologisk mångfald.

Som ni märker extremt hög nivå på mina teorier inför DL1! :D Jag återkommer med min slutgiltiga säkerhetsröst innan flyget går i eftermiddag.

Nu är jag här och har fått min roll.
Vad hade jag velat hålla tal om? Det finns så många frågor som är avgörande men mest av allt handlar det om vilket land vi vill ha. Jag skulle vilja tala om solidaritet, ett alldeles för bortglömt begrepp som spänner över så många områden.

Det är valår.

Luften är tjock av löften, kampanjer och politiska utspel. Väljare ska övertygas, röster ska vinnas och budskap ska slipas till perfektion. Det styrande partiet känner marken skaka under fötterna. Ska folket ge dem fortsatt förtroende – eller är deras tid vid makten över?

Samtidigt mobiliserar motståndarna med full kraft. Varje misstag kan bli avgörande. Varje framgång kan förändra allt. Bakom leenden, debatter och handslag pågår ett hänsynslöst spel om makten.

Nu återstår bara några nervkittlande dygn innan valresultatet avslöjas.

Men det finns ett problem.

Några har en egen agenda. De arbetar i det fördolda, manipulerar opinionen och försöker styra utvecklingen till sin egen fördel. Medan de flesta kämpar öppet för seger, verkar andra i skuggorna.

Frågan är inte bara vilket parti som kommer att vinna valet.

Frågan är vem ni egentligen kan lita på.

Välkomna till valrörelsens sista dagar.

Goda roller
Opinionsanalytikern (Siare) - Med sin förmåga att läsa av läget bland väljarna har den en osviklig förmåga att nosa upp åt vilket håll det lutar och agera på det. Kan varje natt sia en deltagare. Ska ge 3 förslag till nattdl, LL lottar vem av dessa som blir siad. Skickas färre förslag blir ingen siad.
Partiledaren - (Ängel) med sin karisma kan hen blända motståndarna och få dem att helt tappa fokus. - kan varje natt skydda en deltagare från käk. Nattdl.
Partisekreterare (Röstfifflare) partisekreteraren är van att fiffla med det mesta. Dåliga opinionssiffror? Inga problem! Vi raggar lite nya röster som löser problemet. Gör allt och lite till för att Partiet ska få förnyat förtroende - kan varje dag lägga en extra röst (i pm till LL). Dagdl.
PR-strategen (Brevbärare) försöker hela tiden påverka opinionen och får saker att gå i rätt riktning. Genom att strategiskt sprida ut information om både sitt eget Parti och om Motståndarna hoppas hen kunna vinna valet - kan dela ut en spionrad varje natt. Väljer själv vilken rad men vet inte vad den innehåller. Kan inte dela ut till samma person två nätter i rad. Nattdl.
Assistenten (Nattvakt) kanske den hårdast arbetande av dem alla men som inte syns eller uppmärksammas när den arbetar i det fördolda. Trots det är det assistenten som ständigt räddar situationen när de andra gör bort sig. Nattvakt - om ficktjuven försöker stjäla från nattvakten åker tjuven dit. Nattvakten får då veta tjuvens identitet och vad hen har stulit tidigare, men inte från vem.
Partimedlemmar (Bybor) de "vanliga" människorna som sliter för Partiet i ur och skur och försöker hänga med i svängarna. Ena dagen gillar man något - andra dagen är man mot. Trots det kämpar de på i med- och motgång. - förvirrade goda utan specialförmågor.

Onda roller
Oppositionen
(Ulvar) - De som är motståndare till Partiet och inte alls förstår storheten i Partiledarens karisma. känner till varandra och kan käka varje natt. Nattdl.
Grävande journalisten (Ficktjuv) den där jobbiga j*veln som ingen riktigt vet vem det är. Tjuvlyssnar, snokar och försöker hitta info som de andra inte vill ska komma ut. Tvekar inte att använda sin information till sin egen fördel - stryker omkring i byn och stoppar händerna där de inte ska vara. Om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på tjuven (om t ex siaren ficktjuvas får hon inte sia den natten, förmågan går över på tjuven). Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång och endast en gång från lyan. Är skyddad mot ett första käkförsök. Dagdl.

Vinstvillkor
Goda vinner när alla ulvar är döda, onda vinner när de är fler än de goda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare. Gäller även om t.ex. en ond och en god missar/har ogiltig röst, det som räknas är om de giltiga rösterna är samlade på varsin kandidat.

OBS - alla likheter med verkligheten är högst slumpartade och inte alls medvetna. Man ska inte heller se några kopplingar till dagens regering eller opposition.
Måste bara säga att detta känns som George Orwells 1984 👁️ :nailbiting:

Är vi säkra på vilka som är de goda i den här leken? :cautious:

Föredettingarna (döda goda)
Får dela ut tre gåvor:
*En sia (som får användas enligt samma regler som siarens sia dvs 3 förslag ska skickas).
*En spionrad, åskådarna väljer vilken men vet inte vad den innehåller.
*En ledtråd som endast får innehålla emojis. Max 5 emojis och ingen emoji får vara motsvarande namnen i deltagarlistan.

Ej till samma person två dagar i rad. Dagdl (sian delas ut efter dagdl så den kan användas kommande natt, ledtråd skickas ut efter dagdl och spionraden gäller kommande natt och skickas efter nattdl).

(Detta är ingen ändring, det var klart vid lekstart att döda goda skulle ha en uppgift men vi var inte klara över gåvorna och sen rann tiden iväg.)

Föredettingarna (döda goda)
Får dela ut tre gåvor:
*En sia (som får användas enligt samma regler som siarens sia dvs 3 förslag ska skickas).
*En spionrad, åskådarna väljer vilken men vet inte vad den innehåller.
*En ledtråd som endast får innehålla emojis. Max 5 emojis och ingen emoji får vara motsvarande namnen i deltagarlistan.

Ej till samma person två dagar i rad. Dagdl (sian delas ut efter dagdl så den kan användas kommande natt, ledtråd skickas ut efter dagdl och spionraden gäller kommande natt och skickas efter nattdl).
Om det får plats kanske @LenaH eller @Hedinn kan lägga in det i Mirtais eller mitt inlägg?

(Tog bort sista stycket.)

Okej jag måste slänga iväg en säkerhetsröst för att säkra upp för mitt debacle i DL1 i förra leken.

flyingchange röstar på bollen__ för det känns ändå som att förutom lynchning borde roadkill vara det som ulvar är mest rädda för och bollen är noga med trafiksäkerheten.

Många vettiga ämnen som tas upp här. Vissa håller med varandra, Artline verkar vilja ha en borgmästare.
Men om jag läser rätt så vet inte den onda utanför lyan vilka lyan är och lyan vet inte vem den är.
Så vinkningar känns knivigt att leta efter av den anledningen och för att de sällan görs (?) Oftare gissas nåt vara en vinkning som inte är det.

Så vart ska man rösta?

Ränta på ränta. Så galet att så många inte förstår hur det fungerar. Gäller både om du sparar och om du tar lån med dyr ränta.

Googlade för att dubbelkolla att jag vet vad det är. Och det gör jag ju. Tror jag. Iaf vad gäller mitt sparkonto.
Men det är som när man räknar procent fram- och baklänges (ex om 25% är 25kr hur mycket är 100%) jag fattade i skolan, jag fattar logiken - men jag kan inte huvudräkna det för då blir det fel.

Så inte för att det är ett dåligt ämne, men för att jag blir förvirrad fast jag typ har koll på det så:

Blacksmithfarm röstar på Habina
För jag tror onda vinner på om goda är förvirrade.

Många vettiga ämnen som tas upp här. Vissa håller med varandra, Artline verkar vilja ha en borgmästare.
Men om jag läser rätt så vet inte den onda utanför lyan vilka lyan är och lyan vet inte vem den är.
Så vinkningar känns knivigt att leta efter av den anledningen och för att de sällan görs (?) Oftare gissas nåt vara en vinkning som inte är det.

Så vart ska man rösta?

Googlade för att dubbelkolla att jag vet vad det är. Och det gör jag ju. Tror jag. Iaf vad gäller mitt sparkonto.
Men det är som när man räknar procent fram- och baklänges (ex om 25% är 25kr hur mycket är 100%) jag fattade i skolan, jag fattar logiken - men jag kan inte huvudräkna det för då blir det fel.

Så inte för att det är ett dåligt ämne, men för att jag blir förvirrad fast jag typ har koll på det så:

Blacksmithfarm röstar på Habina
För jag tror onda vinner på om goda är förvirrade.

Hm… Så du röstar på mig för att jag ska prata om nåt du inte förstår men vill förstå bättre? ;)

Haha jag med! Måste typ alltid bromsa i nedförsbackar om jag körde i lämplig hastighet innan. Men jag har en bil som laddar batteriet när jag bromsar, så personligen kan jag spara bränsle på det dessutom. ;)

Jag behöver rösta nu pga bästis kommer över om en liten stund.

Jag fastnade för detta - kan det vara ett sätt för den däringa grävande typen att tala om för lyan att hon är `rechargable´ hon kan laddas upp? metaforen till att överleva ett käk?

cirkus röstar på Hedinn pga ovan tankegång

DL1 21:30
15:05 flyingchange röstar på bollen__
17:40 Blacksmithfarm röstar på Habina
18:55 cirkus röstar på Hedinn

bollen__ 1
Habina 1
Hedinn 1

Liknande trådar

• Marknad i byn (Ulvlek)
  • Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Inte Shakespeare och inte Richard III under parkeringen (Ulvlek)
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka