Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Ja och Nej. Köper spån från en möbeltillverkare, som även säljer till lantmännen (iallafall till de närmaste här ifrån). Därför de ligger nån tjuga billigare än lantmännen, men är samma spån. :)

Okej :) Kul info
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

**KL**
Jätteintressant tråd!

Det hade nästan varit ännu mer intressant om vi hade kunnat samla uppgifterna på någon vänster. Kanske en höst/vinter/vår-cirka-uträkning, då det i vissa fall kostar mer att anlägga bädd och mindre att underhålla, medan vissa inte har bädd. Det borde vara billigare i långa loppet att ha bädd, men det hade varit spännande att se era tankar och uträkningar. Kanske med en notering om man mockar sparsamt eller ej, hur ordentlig häst man har etc..
Och givetvis, om man hittat ett ställe där man har "special price for you", utan att detta behöver namnges.
/U

Lite det jag tänkte med tråden, jag söker ett hästvänligt, funktionellt och billigt sätt att hålla häst som tar så liten nödvändigt tid som möjligt och vad är då bättre än att höra hur folk på buke gör :idea:
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Boxar 9 kvm, startade nya bäddar i början av månaden. Började med 4 balar av GG:s torv, ska fylla på med lite till i helgen. När torvplattan är fast och tillräckligt hög fyller vi upp med spån, skulle tro ca 3 balar/ box från start. Därefter bör det räcka med 1-2 spånbalar i månaden. För båda boxarna (!!). Vi använder stabens eller liknande, alltså fullpackade fyrkanter som köps på GG eller annan ÅF.

Hästarna är ute ca 12 h (islandshästar), och bäddar har funkat bra i flera år. Våra bäddar är torra, 2-3 dm höga och avger ingen lukt - vi får ofta beröm för dem. Väldigt ekonomiskt är det också, inte minst med tanke på att gödsel hämtas av grannar/ vänner och torvbäddarna faktiskt säljs.

Hur mycket högre blir bäddarna tills ni tar ut dem jämfört med när de är nylagda (men "tillplattade")? Hur mycket tar ni ut/dag?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag har en gammal Valeryd häst transport med kapell,den hämtar vi med spån två gånger om året och det räcker till mina två hästar. 400 kr st per gång.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag tar bara ut bajs + eventuellt blött och "drar av" högarna om de skulle växa för mycket. Tack vare god ventilation torkar bäddarna av sig själva (har även liten glipa nedtill i boxarna) och inte ens när vi bryter upp bäddarna så luktar det speciellt mycket.

Dock är det ganska stora boxar för hästarna, så det blir mycket yta att "sprida" det på, eftersom vi lyfter och packar om det blöta under de första månaderna.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Dock är det ganska stora boxar för hästarna, så det blir mycket yta att "sprida" det på, eftersom vi lyfter och packar om det blöta under de första månaderna.

Äntligen ett svar som börjar nosa på det jag försöker fråga om hela tiden :D

Vi har en typ av halvbädd med halm (tidigare spån) där vi mockar ut allt blöt minst 1 g/vecka eftersom högen där de pissar då blir för stor även om man skalar av lite ngn mer gång under veckan och puttar strö över.


Hur mer exakt menar du att ni sprider ut det blöta i början? Flyttar ni undan torrt strö från kanterna och lägger blött under innan ni packar och låter bli att gräva i bädden?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Hur mer exakt menar du att ni sprider ut det blöta i början? Flyttar ni undan torrt strö från kanterna och lägger blött under innan ni packar och låter bli att gräva i bädden?

Exakt så. Vi flyttar det blöta så att vi får en fast yta underst i hela boxen. Väldigt enkelt med torv, kan tänka mig att det inte funkar med halm på samma sätt. Efter veckor/ månader har vi en fast botten som vi inte gräver i, om vi inte behöver ta ut någon superblöt fläck (är dock väldigt ovanligt).

När torven sen satt sig ordentligt kommer vi att fylla ett överlager med spån, eftersom kisset enklare rinner igenom spån. Torv blir för kompakt och tungt, det provade vi i vintras.

Tillägg: försöker åstadkomma så lättmockade boxar som möjligt, som är torra och luktfria för hästarna. Lite experiment blir det varje år ...
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vi beställde hem ett stort lastbilslass med kutterspån från närmsta sågverk (fem mil), det kostade ca 5000 kr och har räckt i två år nu till två hästar. Så ungefär 100 kr/mån per häst. Halm, torv etc skulle kosta mer än fodret när man bor här uppe i norr, skulle vara billigare att ströa med hö :laugh:
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vi använder halm i småbalar till våra tre hästar. Har länge handlat halm av en bonde som bor ett par km bort. Balarna kostar 5 kr/styck och vi gör av med ca 450 balar om året. Bor i norra Skåne.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp