Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

När jag var inne på allergiutredning för att hon kliade sig (foderallergi) så kollade de även henne i luftrören då hon hade ett ljud för sig, och då fanns det en rejäl irritation nere i övergången mellan luftrören och lungorna. Toxiner från bakterier i torven påverkar det negativt så jag fick direkt order om att byta till spån, men helst papper. Så jag bytte till spån direkt jag kom hem och sedan tog jag reda på var det fanns pappersströ. Nu står hon på kartongströ.
Det bildas massa bakterier i torv som då dessutom när man har bädd ligger helt still - perfekt grogrund för bakterietillväxt.
Hovslagaren svär också över torv - det är dåligt för hovarna.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder spån. En hård packad/inplastad bal (likadan som den de säljer på lantmännen) betalar jag 60 kr styck för. Går åt ca 1 i veckan = 200kr i mån, åt en häst. Bor i halland.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Gör av med 3-4 säckar halmpellets och 1 bal spån/månad. 1 säck hp=95 kr 1 spån=85 så ca 300-400 kr/månad i strökostnad kostade 600-700kr/ månad på bara spån :o Allt inköpt i kungsbacka/fjärås

Hur stora är säckarna med halmpellets? Hur stor är spånbalen?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Men det är ju inte "bara" inköpspriset som räknas; sen tillkommer ju åtgång, lagring samt inte minst att bli av med gödselhögen. Totalpriset torde väl vara långt mera intresssant?

Vi har permanentbäddar med torv (så småningom ströas spån ovanpå). Vi kan sälja bäddarna då vi städar stallet, vilket är en god grundplåt inför nästa års bäddar - och bäddarna hämtas direkt när de körs ut. Det är ju en viss ekonomi i det också?!

I södra norrland kostar torv ca 89,-/ bal. Spån 79-85 just nu. Halm finns inte att få tag i.

Hur stora är era torv reps spånbalar?

Hur mycket torv reps spån använder ni i månaden för att lägga på bädden?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder halm, en stor rundbal (vad kan det vara i den, 200 kg?) kostar 350 kr och räcker i ungefär fyra månader till min häst.
Runt 90 kr/månad för strö kan jag helt klart leva med. ;)
När jag köpte torv låg balpriset på 80-90 spänn, och det gick åt minst en bal per vecka.

Bor för övrigt i Dalarna.

Du har/hade inte bädd när du använde torv eller?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vi har torv eller torvmix (vintertid). Vi får ett 10-tal pall vid varje leverans (15 bal i varje). Min häst snittar 6 balar i månaden under vintern á 65 eller 68 kr, alltså ca 400 kr. De stora grisarna i stallet gör av med det dubbla.

Ni har inte heller bädd eller?

Varför har ni torvmix vintertid (om jag förstod dig rätt?)?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Min häst står på torv, betalar 80:- per bal. Drar 1-2 bal i månaden, i undantagsfall 3 (om vädret varit jävligt så han stått inne mer t.ex.)

Ibland har vi lite spån uppepå, då blir det en sån bal i månaden också, kostar 80:- i år tror jag.

Bor på västkusten.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Använder spån, köper från Lantmanna. Har bäddar åt hästarna med torv i botten, så om jag räknar bort kostnaden för att anlägga bädd så kostar spånet 300 kr/månad per häst. En pall går åt på två månader.

Vad kostar era spånbalar/st? Hur många menar du att ni gör av med/månad?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag har skiftat en hel del, beroende på hur lätt det varit att köpa. Perioder har det varit omöjligt att få tag på ett visst strö. I höstas totalt spånbrist och sen halmbrist.

Mina står i dagsläget på halm, går åt lika mycket sommar som vinter. Räknar med ca 130 kr/häst i månaden.
Spån 240 kr
Torvmix 350 kr
Torv 300 kr

Det är månadskostnader för "normal" mockning och inte för bädd eller?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vad kostar era spånbalar/st? Hur många menar du att ni gör av med/månad?

Köper en pall och den kostar 1200 kr, har två hästar. 15 balar på en pall, så 7,5 i månaden och 3,75 i månaden per häst :) En bal kostar 80 kr.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder spån. En hård packad/inplastad bal (likadan som den de säljer på lantmännen) betalar jag 60 kr styck för. Går åt ca 1 i veckan = 200kr i mån, åt en häst. Bor i halland.

Köper du spånen direkt från sågverk då eller?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Min häst står på torv, betalar 80:- per bal. Drar 1-2 bal i månaden, i undantagsfall 3 (om vädret varit jävligt så han stått inne mer t.ex.)

Ibland har vi lite spån uppepå, då blir det en sån bal i månaden också, kostar 80:- i år tror jag.

Bor på västkusten.

Har du bädd?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

kanske ska skriva också att det är lite svårt med spån här i området i vissa perioder, och jag skulle egentligen kunna köpa billigare på andra ställen. Men eftersom det är slut lite då och då så åker jag hellre till lantmanna inne i stan för de har alltid spån hemma :)
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Använder en rundbal halm per ca fyra månader i lösdriften. Balarna kostar max 250:-. Spån går det väl åt ca 5 buntar per år i boxarna (de är bara inne när de äter och ska ridas mm). Så ca 250:- x 3 + 70:- x 5= 1100

Så 45:- per häst och månad i strökostnad.

Ska tillägga att vi har bädd i lösdriften och mockar ut allt ur boxarna om de gjort något inne.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Köper du spånen direkt från sågverk då eller?

Ja och Nej. Köper spån från en möbeltillverkare, som även säljer till lantmännen (iallafall till de närmaste här ifrån). Därför de ligger nån tjuga billigare än lantmännen, men är samma spån. :)
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

**KL**
Jätteintressant tråd!

Det hade nästan varit ännu mer intressant om vi hade kunnat samla uppgifterna på någon vänster. Kanske en höst/vinter/vår-cirka-uträkning, då det i vissa fall kostar mer att anlägga bädd och mindre att underhålla, medan vissa inte har bädd. Det borde vara billigare i långa loppet att ha bädd, men det hade varit spännande att se era tankar och uträkningar. Kanske med en notering om man mockar sparsamt eller ej, hur ordentlig häst man har etc..
Och givetvis, om man hittat ett ställe där man har "special price for you", utan att detta behöver namnges.
/U
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Boxar 9 kvm, startade nya bäddar i början av månaden. Började med 4 balar av GG:s torv, ska fylla på med lite till i helgen. När torvplattan är fast och tillräckligt hög fyller vi upp med spån, skulle tro ca 3 balar/ box från start. Därefter bör det räcka med 1-2 spånbalar i månaden. För båda boxarna (!!). Vi använder stabens eller liknande, alltså fullpackade fyrkanter som köps på GG eller annan ÅF.

Hästarna är ute ca 12 h (islandshästar), och bäddar har funkat bra i flera år. Våra bäddar är torra, 2-3 dm höga och avger ingen lukt - vi får ofta beröm för dem. Väldigt ekonomiskt är det också, inte minst med tanke på att gödsel hämtas av grannar/ vänner och torvbäddarna faktiskt säljs.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 743
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp