Spinn off på mest ekonomiska strömedel

the_connemara

Trådstartare
Om man bara jämför inköpspris hos spån, halm, torv o dyl? Varierar det mycket i landet? Vad använder ni och vad får ni betala? Hur mycket gör ni av med - dvs vad blir månadskostnaden för strö?
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Gör av med 3-4 säckar halmpellets och 1 bal spån/månad. 1 säck hp=95 kr 1 spån=85 så ca 300-400 kr/månad i strökostnad kostade 600-700kr/ månad på bara spån :o Allt inköpt i kungsbacka/fjärås
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Men det är ju inte "bara" inköpspriset som räknas; sen tillkommer ju åtgång, lagring samt inte minst att bli av med gödselhögen. Totalpriset torde väl vara långt mera intresssant?

Vi har permanentbäddar med torv (så småningom ströas spån ovanpå). Vi kan sälja bäddarna då vi städar stallet, vilket är en god grundplåt inför nästa års bäddar - och bäddarna hämtas direkt när de körs ut. Det är ju en viss ekonomi i det också?!

I södra norrland kostar torv ca 89,-/ bal. Spån 79-85 just nu. Halm finns inte att få tag i.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

använder mest halm har då bädd till en av dem går åt 1,5 halm bal per år ^^ sen en halv till dem andra dem har bara ngr strån per natt som dem får tugga lite på. halm balen(stor rund) kostar 300 kr ellr om det 250 äh jag minns inte:)
till dem andra 2är det en sopsäck varannan vecka som kostar ca 12 kr st :)
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder halm, en stor rundbal (vad kan det vara i den, 200 kg?) kostar 350 kr och räcker i ungefär fyra månader till min häst.
Runt 90 kr/månad för strö kan jag helt klart leva med. ;)
När jag köpte torv låg balpriset på 80-90 spänn, och det gick åt minst en bal per vecka.

Bor för övrigt i Dalarna.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

jag bor i södra dalarna, använder halm till min lösdriftshall på 25 kvm och två hästar. 10 kg/bal kostar 15 kr har jag för mig, går åt några stycken /månad. Räkna på en 100.-/månad under vintern då.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder halm, en stor rundbal (vad kan det vara i den, 200 kg?) kostar 350 kr och räcker i ungefär fyra månader till min häst.
Runt 90 kr/månad för strö kan jag helt klart leva med. ;)
När jag köpte torv låg balpriset på 80-90 spänn, och det gick åt minst en bal per vecka.

Bor för övrigt i Dalarna.

Allvar! Det blir ca 1.5 kg halm om dagen. Det låter helt otroligt att man kan ha en fin bädd på så lite halm per dag. Det är ungefär vad jag ger som pysselhalm till ponnysarna....
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Oj :eek:

En del verkar ha det väldigt billigt me strö..

Jag har torv. 5 st i månaden till en häst (100:-/st)

Fast har 2 hästar så 1000:-/mån
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder torv, bor granne med torvmossen. Får torv i orincip gratis, då min sambo jobbat där och känner de flesta.

Jag vet inte hur mycket det går åt, jag mockar inte så ekonomiskt eftersom det ändå inte kostar mig många kronor.

Har fyra hästar, förvarar torven inne i logen. Dynghögen använder vi själva som gödsel, alt skänks den till en annan bonde i byn.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vi har i alla år köpt spån på lokala sågen för 5 kr/stor säck som man packar själv (ett släp med 13-14 säckar tar max 40 min för två pers). Men nu sågar de knappt nåt längre :mad: Det räckte ca 3 veckor, alltså en kostnad på ca 70-80 kr per 3 v.

Så förra året började vi köpa pressade spånbalar för 75 kr st :eek: Gick väl åt 2 i veckan, alltså en per häst. Att spåna upp en box krävde 4-5 balar.

I år tänker jag leta reda på halm, ska väl inte bli allt för svårt att hitta något billigt. Ha spånbädd i botten och halm ovanpå, tror det blir dels mest ekonomiskt och dels mest trevligt för hästarna, så de kan fortsätta äta om höet tar slut. Har inte direkt grisiga hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vi har torv eller torvmix (vintertid). Vi får ett 10-tal pall vid varje leverans (15 bal i varje). Min häst snittar 6 balar i månaden under vintern á 65 eller 68 kr, alltså ca 400 kr. De stora grisarna i stallet gör av med det dubbla.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Använder spån, köper från Lantmanna. Har bäddar åt hästarna med torv i botten, så om jag räknar bort kostnaden för att anlägga bädd så kostar spånet 300 kr/månad per häst. En pall går åt på två månader.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag använder halm till mina hästar (en stor häst & en shetlandsponny). Har permanentbädd med jordgolv i botten sedan uppbyggd på varvat spån-halm-spån-halm, lös halm ovanpå detta. I vintras gjorde jag av med 16 sopsäckar med råspån samt 3,5 rundbalar med halm. I åtgången är uppbyggnaden av bäddarna inräknad samt vinterns halming av vindskyddet (12 kvadrat).

Kostnaden för spånet blev otroligt dyrt eftersom jag delade på en lastbil med en kamrat men jag gjorde inte av med ens en bråkdel av vad jag betalade för spånet, resten använde hon. Så 1250kr kostade de 16 säckarna mig :(. Halmen kostade mig 400kr för alla tre balarna, det var ju mer humant pris tack och lov.

I år kommer jag inte dela på spån med min kamrat, jag kommer istället att köpa balar med torvmix eller kutterspån de gånger jag har behov av spån. Även om de balarna är dyrare i inköp så blir det iaf mkt billigare än att göra som jag gjorde sist.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Oj! Betalade ni inte efter hur mycket ni använde var? Om hon använde större delen av spånet, så borde hon ju rimligtvis även ha betalat för den del som hon faktiskt använde.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Men det är ju inte "bara" inköpspriset som räknas; sen tillkommer ju åtgång, lagring samt inte minst att bli av med gödselhögen. Totalpriset torde väl vara långt mera intresssant?

Vi har permanentbäddar med torv (så småningom ströas spån ovanpå). Vi kan sälja bäddarna då vi städar stallet, vilket är en god grundplåt inför nästa års bäddar - och bäddarna hämtas direkt när de körs ut. Det är ju en viss ekonomi i det också?!

I södra norrland kostar torv ca 89,-/ bal. Spån 79-85 just nu. Halm finns inte att få tag i.

Läste du min rubrik? Läste du den tråden jag i rubriken hänvisade till?

Hade du gjort det så hade du funnit att där diksuteras hela kedjan. Jag har för tillfället frågor om just inköpspris/pris per månad. Inget annat.

Men tack för ditt svar :)
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Allvar! Det blir ca 1.5 kg halm om dagen. Det låter helt otroligt att man kan ha en fin bädd på så lite halm per dag. Det är ungefär vad jag ger som pysselhalm till ponnysarna....

Jag behöver inte ens fylla halm varje dag, inte ens varannan. ;)
Hade gärna tagit bild för att visa hur det ser ut om det inte varit för att hästen går på bete, för jag vill nog påstå att min häst till och med har den tjockaste bädden i stallet, trots att det går åt minst strö.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Oj! Betalade ni inte efter hur mycket ni använde var? Om hon använde större delen av spånet, så borde hon ju rimligtvis även ha betalat för den del som hon faktiskt använde.

Hon tog hem lasset till sig eftersom hon hade plats för det men inte jag. Sedan var det tänkt att jag skulle säcka "min del" och köra det hem till mig eftersom.

Nu blev det så att jag inte använde mer än 16 säckar, jag klarade mig bra ändå, så resten av "min del" blev kvar hos henne. Denna del använde då hon upp till sina hästar :crazy:.

Jag har påtalat detta för henne, att mina säckar som jag hämtade blev otroligt dyra för mig eftersom jag betalat för ett halvt lastbilslass men bara hämtat 16 säckar. Svaret jag fick var ett förvånat "jaha, hämtade du inte mer?", sedan blev det inte mer sagt om det hela.

Jag orkar inte tjafsa om det, jag får stå mitt kast att jag inte hämtade resten av spånet innan hon använde upp det, även om överenskommelsen var att jag skulle få förvara "min del" hos henne. Men-men.... :(

I år gör jag inte om detta, skall jag betala 80kr för varje sopsäck så kan jag lika gärna köpa spånbalar.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Vi använder halm till 3 hästar och har lite bädd till dem så det går inte åt lika mycket som om vi mockade ut allt jämt.
Köper oftast storbal ca 200 kg för ca 300 kr. En sådan räcker någon månad åt de tre som använder halm om man inte slösar för mycket. Kostnad ca 100 kr/häst i månaden :)

Fjärde hästen står på kartongströ (St.L-strö) som kostar 39-49 kr per säck beroende på var jag köper det. Köpte sist en hel pall (52st) för 44 kr/säck (-10% rabatt för helpall).
Det går åt ungefär 2 st i veckan vilket ger en månadskostnad på ca 350 kr.

Har även haft spån. Kostnad 85 kr/bal. 3-4 balar i månaden ungefär. 350-400 kr.

Har haft torvbädd också, och det var enormt billigt. Men det var inte speciellt bra för hästen så det blev veterinärräkning istället.

Gödselhantering ingår i hyran hos oss. Container som töms när den är full för 750 kr/gång.
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Jag har skiftat en hel del, beroende på hur lätt det varit att köpa. Perioder har det varit omöjligt att få tag på ett visst strö. I höstas totalt spånbrist och sen halmbrist.

Mina står i dagsläget på halm, går åt lika mycket sommar som vinter. Räknar med ca 130 kr/häst i månaden.
Spån 240 kr
Torvmix 350 kr
Torv 300 kr
 
Sv: Spinn off på mest ekonomiska strömedel

Lite nyfiken på hur torvbädden blev dålig för din häst?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 768
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp