Spinoff på ”förskoletider”

Min unge också. Upp till 3 timmar, tror jag förekom. Jag hade läst att det är mycket nyttigare för barn att så högt upp i ålder som möjligt, dela upp dygnsvilan så att de sover minst två gånger per dygn (alltså inte enbart om natten).

De kan förvisso bli lite morgontrötta av det, men om de inte vilar ordentligt på dagen blir de ju uppenbarligen istället kvällströtta (tex måste läggas kl 18.30). Jag fattar inte varför så överdriven kvällströtthet skulle vara att föredra.

Familjens hela rytm hade i vårt fall blivit så störd av överdrivet tidiga läggningstider, att lite trötthet på morgonen kändes synnerligen hanterligt. Jag har varit morgontrött hela mitt liv, och det går ju bra det med. Jag har ju desto trevligare om kvällarna!

Jag tror man ska passa sig för att generalisera att barn går 50h i veckan, jag upplever att även personal gör den generaliseringen. På de fyra förskolorna som jag har spenderat tid så har de funnits få eller inga 1-2åringar som gör 50h per vecka. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer att det är så många små barn som går 50h i veckan. Men däremot finns det gott om pedagoger som spär på det dåliga samvetet hos föräldrar genom bland annat olika typer av kommentarer.

Min unge också. Upp till 3 timmar, tror jag förekom. Jag hade läst att det är mycket nyttigare för barn att så högt upp i ålder som möjligt, dela upp dygnsvilan så att de sover minst två gånger per dygn (alltså inte enbart om natten).

De kan förvisso bli lite morgontrötta av det, men om de inte vilar ordentligt på dagen blir de ju uppenbarligen istället kvällströtta (tex måste läggas kl 18.30). Jag fattar inte varför så överdriven kvällströtthet skulle vara att föredra.

Familjens hela rytm hade i vårt fall blivit så störd av överdrivet tidiga läggningstider, att lite trötthet på morgonen kändes synnerligen hanterligt. Jag har varit morgontrött hela mitt liv, och det går ju bra det med. Jag har ju desto trevligare om kvällarna!
Haha bäst att jag lägger tillbaka mitt inlägg.
Sa att mitt barn brukade sova 2-2,5 timma på förskolan :)

Han kan nog också faktiskt toppat med tre timmar någon gång, men jag har glömt lite och det lät så mycket.

(Problem med läggning? näh nah, jag tyckte inte det, men jag tänkte inte att jag la ned honom och gick ut och så somnade han utan jag sövde honom under någon timma. Släktingar gjorde så sedan jag var liten (ja de lät mig såå gärna passa barn när jag var 10-25, en del omgångar kusiner o småhalvsyskon där...) så jag hade helt missat att folk gjorde på andra vis. Och givetvis! inte 18:30, det är då vi äter middag.)

Haha bäst att jag lägger tillbaka mitt inlägg.
Sa att mitt barn brukade sova 2-2,5 timma på förskolan :)

Han kan nog också faktiskt toppat med tre timmar någon gång, men jag har glömt lite och det lät så mycket.

(Problem med läggning? näh nah, jag tyckte inte det, men jag tänkte inte att jag la ned honom och gick ut och så somnade han utan jag sövde honom under någon timma. Släktingar gjorde så sedan jag var liten (ja de lät mig såå gärna passa barn när jag var 10-25, en del omgångar kusiner o småhalvsyskon där...) så jag hade helt missat att folk gjorde på andra vis. Och givetvis! inte 18:30, det är då vi äter middag.)

Det är märkligt, vi har haft elektriskt ljus i mer än hundra år, men just när det kommer till småbarn så är det liksom bondesamhälle pre-industrialisering som är idealet fortfarande: tidigt i säng och tidigt upp. Somna 19, upp klockan 6, frukost kl 6, lunch 11 och middag 17.

Jag menar, vem lever så idag, när det finns elektriskt ljus? Men när man får barn, då ska familjen helst tillbaks till 1800-talet.

Det är märkligt, vi har haft elektriskt ljus i mer än hundra år, men just när det kommer till småbarn så är det liksom bondesamhälle pre-industrialisering som är idealet fortfarande: tidigt i säng och tidigt upp. Somna 19, upp klockan 6, frukost kl 6, lunch 11 och middag 17.

Jag menar, vem lever så idag, när det finns elektriskt ljus? Men när man får barn, då ska familjen helst tillbaks till 1800-talet.
Det är så sant!!!
Vi hade en förskola ett tag som serverade frukost kl 9 - för då hade alla barn hunnit komma. Var det någon som kom tidigt så kunde de få nåt enkelt innan.
Kl 10:30 var det fruktstund
Sen sov de barnen som behövde sova, utomhus.
Kl 13 var det lunch. Barnen åt bättre när de var utvilade
På eftermiddagen serverades sedan mellanmål.
Det var ett bra upplägg som var mer anpassat för livet OCH barnen idag!!

Orkade inte läsa hela pga ointressant men känner mest att jahaaa okej barnen kanske har det bättre hemma (bättre hur egentligen? Och de kan ju fortfarande ha det BÄTTRE hemma men ändå ha det BRA på föris) men ska folk sluta jobba eller hur tänker hon? Jag vet typ 1-2 barn på min dotters avdelning som har schema 06-17 men så ofta som möjligt kommer farmor/mormor och hämtar runt 14 så det blir inte så länge varje dag.

Jag hämtar dottern 13 och är alltid först, och måste då gå ut och leka 13-15 med dottern för går vi hem vid 13 så blir hon arg och ledsen, på föris har de ju precis kommit igång och lekt efter vilan när jag hämtar så då vill hon ju inte gå hem och ''tråka'' (vi gör såklart saker hemma med men hon vill leka ute) så egentligen kunde hon lika gärna stannat till 15.

De dagar jag jobbar hemifrån skulle dottern kunna vara hemma helt men jag skulle isåfall få sätta henne vid tvn/paddan 07-13 så att jag kan jobba. Så rent fysiskt vore hon ju hemma men hon skulle inte ha det bättre än på föris.

Fast den var inte särskilt bra. T ex när hon beskriver skogsutflykten, att om förskolan går dit med barnen så är det några som börjar bråka, några andra som behöver kissa, nån hittar inte sina vantar, osv. Till skillnad från när man går dit med sina föräldrar då, eller?O_o Det verkar som om hon tror att hemmet är någon sorts barnutopia där ingen blir ledsen eller börjar bråka, ingen behöver kissa och ingen tappar sin vante. :confused:

Sen kommer upprepande i artikeln ett ifrågasättande av hur någon kan tro att olika aktiviteter (äta, höra saga, gå i skogen, etc) kan vara bättre att göra med tjugo andra barn än ensam med mamma och pappa.

Jag skulle säga att det är faktiskt är att föredra att få göra saker tillsammans med andra barn ibland, att få bilda egna relationer till kompisar utanför familjen, att kunna ta hänsyn till andra barn, att kunna vara en del av en grupp, helt enkelt. Det är en jättebra färdighet att ha i livet, om man tänkt sig att tillbringa det i människobyn. :up: De kompisar mina barn har, har de fått i skola och förskola. Inte genom att vara där någon gång ibland, utan genom att faktiskt tillbringa dagarna tillsammans. De hade inte haft vänner på samma sätt om vi hade varit hemma med dem.

Så nä, om planen är att barnen ska ha andra relationer än i familjen, så behöver de få träffa andra, regelbundet och ofta. Öppna förskolan etc är inte samma sak, där är det inte samma barn man kan leka med varje dag.

Orkade inte läsa hela pga ointressant men känner mest att jahaaa okej barnen kanske har det bättre hemma (bättre hur egentligen? Och de kan ju fortfarande ha det BÄTTRE hemma men ändå ha det BRA på föris) men ska folk sluta jobba eller hur tänker hon? Jag vet typ 1-2 barn på min dotters avdelning som har schema 06-17 men så ofta som möjligt kommer farmor/mormor och hämtar runt 14 så det blir inte så länge varje dag.

Jag hämtar dottern 13 och är alltid först, och måste då gå ut och leka 13-15 med dottern för går vi hem vid 13 så blir hon arg och ledsen, på föris har de ju precis kommit igång och lekt efter vilan när jag hämtar så då vill hon ju inte gå hem och ''tråka'' (vi gör såklart saker hemma med men hon vill leka ute) så egentligen kunde hon lika gärna stannat till 15.

De dagar jag jobbar hemifrån skulle dottern kunna vara hemma helt men jag skulle isåfall få sätta henne vid tvn/paddan 07-13 så att jag kan jobba. Så rent fysiskt vore hon ju hemma men hon skulle inte ha det bättre än på föris.
Precis, för mig är det oklart varför det är så mycket bättre att leka i parken med mamma än att leka i parken med jämnåriga.

Ja vem lever så?
Bland annat alla de familjer vars barn inte fattat tjusningen med industrialiseringen utan fortfarande anser att man ska gå upp med tuppen alltid oavsett ;)

Vår son (2,5 år) vaknar 06:00 vardag som helg oavsett om han har gått och lagt sig 19:00 eller 23:00 (ja vi har provat!). Samma uppstigningstid men definitivt olika ork och humör beroende på hur många timmar han har sovit (betydligt värre än "lite morgontrötthet"). Vi lägger honom 19:30 och min uppfattning är att han har ett normalt sömnbehov jämfört ned andra barn. Han sover middag på förskolan. Inte heller upplever jag det som jätteovanligt eller överdrivet att barn behöver gå och lägga sig vid 18:30.

Menar inte det som ett argument för eller emot förskoletider. Men jag tar gladeligen emot instruktioner för hur man tar sig ifrån 1800-talet ;)

Min åttamånaders har visst utbyte av andra små barn redan nu. Inte hela dagarna förstås men han älskar öppna förskolan. Han pratar med, känner på, kramas med och snor leksaker av, precis som de andra. Sångstunden är roligare där än hemma för han härmar de större barnen.

Likaså på babysimmet, minst halva tiden går åt till att studera de andra barnen och till viss del föräldrarna.

Jag är övertygad om att barnen har utbyte av varandra och förskolan redan som små men naturligtvis orkar de inte så mycket från början.

Och jag är fortfarande säker på att de allra allra flesta föräldrar gör så gott de kan med barnens bästa för ögonen.

Min avkomma sover oftast ca 20-08 (med uppvak för att snutta och amma). Inte särskilt morgonpigg.

Ja vem lever så?
Bland annat alla de familjer vars barn inte fattat tjusningen med industrialiseringen utan fortfarande anser att man ska gå upp med tuppen alltid oavsett ;)

Vår son (2,5 år) vaknar 06:00 vardag som helg oavsett om han har gått och lagt sig 19:00 eller 23:00 (ja vi har provat!). Samma uppstigningstid men definitivt olika ork och humör beroende på hur många timmar han har sovit (betydligt värre än "lite morgontrötthet"). Vi lägger honom 19:30 och min uppfattning är att han har ett normalt sömnbehov jämfört ned andra barn. Han sover middag på förskolan. Inte heller upplever jag det som jätteovanligt eller överdrivet att barn behöver gå och lägga sig vid 18:30.

Menar inte det som ett argument för eller emot förskoletider. Men jag tar gladeligen emot instruktioner för hur man tar sig ifrån 1800-talet ;)
Man väntar tills de blir äldre. Så småningom anpassar de sig till moderna tider. ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 521
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 789
Senast: Loons
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka