Spinoff på Jobba hemifrån

Men att jobba hemifrån är en fråga om hur arbetsgivaren organiserar arbetet, oavsett yrke.

Såvida man inte är sin egen arbetsgivare :) Eller frilansar. Inom mitt område vet jag knappast någon som har tillgång till gemensam lokal hos sina arbetsgivare. Några, som verkligen vill ha andra människor omkring sig under dagen, har gått ihop och hyr en lokal tillsammans. Men det kostar pengar, en bristvara hos många frilansare i mitt game.....
Nackdelen med att jobba hemifrån är, för min del, att man aldrig riktigt kommer bort från jobbet utan alltid befinner sig på sin arbetsplats. Jag jobbar t.ex. ofta på helgerna, nästan alla helger till och med, och pressen finns alltid där. Kunde jag stänga dörren på kontoret och köra därifrån vore det lättare att ta välbehövlig ledighet. Samtidigt - det hela är också en enorm fördel på många plan.

Såvida man inte är sin egen arbetsgivare :) Eller frilansar. Inom mitt område vet jag knappast någon som har tillgång till gemensam lokal hos sina arbetsgivare. Några, som verkligen vill ha andra människor omkring sig under dagen, har gått ihop och hyr en lokal tillsammans. Men det kostar pengar, en bristvara hos många frilansare i mitt game.....
Nackdelen med att jobba hemifrån är, för min del, att man aldrig riktigt kommer bort från jobbet utan alltid befinner sig på sin arbetsplats. Jag jobbar t.ex. ofta på helgerna, nästan alla helger till och med, och pressen finns alltid där. Kunde jag stänga dörren på kontoret och köra därifrån vore det lättare att ta välbehövlig ledighet. Samtidigt - det hela är också en enorm fördel på många plan.
Jag har byggt ihop ett skåp på mitt skrivbord, där skärmarna står och där jag kan stoppa in allt annat också, och så "stänger jag kontoret" när jag inte jobbar.

Hemmakontor.webp

Är riktigt nöjd med denna lösning faktiskt.

Självklart har exempelvis jag valt yrke utifrån vad jag ville jobba med (även om jag hade en rätt luddig uppfattning om vad jobbet gick ut på).
Specialitet har jag valt utifrån flera skäl, däribland rent pragmatiska som ungefärliga arbetstider (fungerar inte att jobba natt, för jag är inte mentalt närvarande när kropp och knopp tycker att jag ska sova och skulle därför inte göra ett vettigt jobb) och sannolik förekomst av arbetsplats (bra med en bredare specialitet som finns över hela landet och inte vara bunden till typ två tänkbara arbetsplatser)
Ja men det förstår jag. Det är ju inte ovanligt t ex att sjuksköterskor söker sig till vårdcentraler för att slippa helger och kvällar.

Men min grundfråga gällde "inom vilka yrken kan man jobba hemifrån?" Alltså om själva yrkesvalet.

Jag har byggt ihop ett skåp på mitt skrivbord, där skärmarna står och där jag kan stoppa in allt annat också, och så "stänger jag kontoret" när jag inte jobbar.

Visa bifogad fil 11678

Är riktigt nöjd med denna lösning faktiskt.

Vilken smart lösning! :)

Vi har många rum i huset så jag har ett eget kontor. Skulle jag dock jobba med sjuka/lediga barn hemma så jobbar jag på bara laptopen vid köksbordet. Det ser ut som en tromb gått fram på kontoret annars för barnen drar hit en massa saker :p

Och jag låser mig totalt i en sådan situation - är normalt en kreativ och ambitiös person, men klarar INTE att ha folk hängande över axeln på mig när jag sitter vid datorn. Kan inte prestera minsta lilla kreativitet då faktiskt... Tänk, så olika det kan vara! Och det är väl bra att det numera går att anpassa åtminstone en del av arbetslivet så att det i högre utsträckning passar olika typer av individer?
Fast jag ser det nog inte som att hänga över axeln, utan som att vi jobbar tillsammans. Har jag i något fall bli besvärad så har jag sagt "Nu stör ni mig, jag kommer till er när jag är klar" typ. Jag vet ju att de inte står där för att de misstror mitt sätt att sköta mitt jobb, de står där för att de har inflytande på vad jag gör och för att de har idéer som de kan vilja pröva direkt på skärmen.

Sen måste jag lägga till att jag verkligen inte fattar vitsen med den här tråden. Vad ska vi diskutera? Huruvida man är curlad om man vill få jobba hemifrån?

Jag undrar faktiskt också det. Jag har gett mitt perspektiv i några inlägg men inte fått något större gensvar av TS, och det ger mig intrycket att hela tanken med tråden var att pysa ur sig någon slags irritation över att det finns de som vill bryta mot konventionella arbetsmönster. Och vad ska man svara på det, egentligen, annat än "ledsen att du har så stel syn på det här med jobb"? :confused:

@mandalaki Lärare är också ett väldigt särpräglat arbete. Jag vet dock att du nämnde fler och hade kunnat nämna andra, det var därför jag påpekade att förutom de särpräglade jobben du nämnde så tror jag att du har fel i varför folk väljer ett särskilt jobb. Jag tror att det varierar långt mer än vad du verkar tro.

För övrigt var "jobba med kroppen" bara ett av alla mina exempel.

Sen måste jag lägga till att jag verkligen inte fattar vitsen med den här tråden. Vad ska vi diskutera? Huruvida man är curlad om man vill få jobba hemifrån?
Eftersom tråden hittills är 264 inlägg så verkar många tycka att det finns något att diskutera.

Eller hur!

Jag funderade på konditor ett tag. Men bara funderingen på om de har arbetstider som bagare fick mig att snabbt slå bort tanken på det :rofl:
Ja. Det finns ju hälsoaspekter också. I unga år lärde jag mig att en hel del yrkesområden var sådana att få klarade av att hålla sig friska tills det är dags för pension, samt att skiftarbetare hade kortare medellivslängd än andra. Alltså ville jag gärna ha ett jobb som kroppen håller för och som tillåter mig att ha en dygnsrytm som fungerar. (Det är också så att trots att jag är ganska mycket av nattmänniska, så är det helt enkelt inte hälsosamt att jobba natt, inte ens om det känns bra att göra det.)

Det är av sådana skäl jag valde att läsa på universitet. Och det är av sådana skäl (arbetsrelaterade kroppsskador) som jag valde bort de hästrelaterade yrkena.

Att tråden inte handlar om egna företagare trodde jag framgick. Och jag är fullt medveten om hur frilansar arbetar.

Eftersom tråden hittills är 264 inlägg så verkar många tycka att det finns något att diskutera.
Väldigt många skriver i tråden för att försöka förklara varför man kan vilja jobba hemifrån. Men vad DU ville med tråden är alltså det jag inte förstår.

Men skit samma. Jag orkar inte skriva mer när det jag skriver inte bemöts. Jag har inte blivit en milimeter klokare när det gäller varför det är mer okej att välja utifrån vissa faktorer än andra.

Jag undrar faktiskt också det. Jag har gett mitt perspektiv i några inlägg men inte fått något större gensvar av TS, och det ger mig intrycket att hela tanken med tråden var att pysa ur sig någon slags irritation över att det finns de som vill bryta mot konventionella arbetsmönster. Och vad ska man svara på det, egentligen, annat än "ledsen att du har så stel syn på det här med jobb"? :confused:
Men va ... ska jag se till att svara alla demokratiskt? Så ser jag inte på diskuterande här. Jag svarar på det som ger mig en impuls att svara, helt enkelt. Dessutom skrev jag i går kväll att jag varit på bio, kommit efter i tråden och därför inte tänkte svara exakt var och en. Eftersom många inlägg har väldigt likartat innehåll skulle jag i princip kunna copy pasta mina svar, det låter rätt trist.

Jag skummade trådens sex första sidor nu och såg att jag hade svarat dig en gång, och att dina inlägg ofta var svar på någon annans.

Men va ... ska jag se till att svara alla demokratiskt? Så ser jag inte på diskuterande här.

Det var inte min mening att få dig att känna ett krav på att svara, jag tyckte bara det skulle vara intressant att se vad du hade för tankar om det jag skrivit, eftersom det var trådstarten och reflektioner utefter den jag byggde mina första inlägg i tråden på.

Ursprungsfrågan

Jag tycker att industrialismen och alltså 1900-talet är det unika. Att åka" hemifrån" för att jobba. Med robotarnas intåg inom industrin och fortsatt god tillgång till infrastruktur , bredband i hela landet så kommer normalisering att ske. Många och många företag har jobbat på detta länge, länge, speciellt i Sverige där kostnaden för att anställa människor är så hög. Robotar är enklare och billigare än människor.
Det här tycker jag är en intressant ingång, som jag inte kan låta bli att spåna vidare på.

Jag föreställer mig att det du skriver stämmer för de som själva ägde sin bondgård, om vi tänker fram till tidigt 1900-tal. Och hur stor andel var det? Därutöver fanns det i jordbruket pigor, drängar och daglönare av många slag. Som alltså åkte hemifrån för att jobba, med mycket begränsad fritid dessutom.

Sen tillkommer ju - kanske mer tydligt i övriga Europa än i Sverige - yrkesgrupper som militärer, lärare, ja, hela kyrko- kloster- och undervisningssystemt, agrar småindustri, sjöfart, med mera. Dvs ganska många som gav sig av hemifrån för att jobba.

Förutom att jag själv är en stugsittare som trivs mycket bra med att jobba hemifrån några dagar i veckan (vilket jag snarare ser som en svaghet än som en styrka), så är det väl ändå så att det är när människor kommer samman som utveckling sker. Tittar vi på det hela som urbanisering, så är det ju helt enkelt så att väldigt mycket av teknisk, kulturell och intellektuell utveckling sker i städerna - där människorna är många tillsammans. Jag tror verkligen inte att det är det bästa för samhällsutvecklingen att vi alla sitter var för sig i sina stugor.

Men va ... ska jag se till att svara alla demokratiskt? Så ser jag inte på diskuterande här. Jag svarar på det som ger mig en impuls att svara, helt enkelt. Dessutom skrev jag i går kväll att jag varit på bio, kommit efter i tråden och därför inte tänkte svara exakt var och en. Eftersom många inlägg har väldigt likartat innehåll skulle jag i princip kunna copy pasta mina svar, det låter rätt trist.

Jag skummade trådens sex första sidor nu och såg att jag hade svarat dig en gång, och att dina inlägg ofta var svar på någon annans.

Jag får dock intrycket av att du lite aktivt håller dig ifrån att svara på många inlägg, och istället riktar in dig på de där du kanske får lite medhåll. Du startade tråden men håller en ganska låg profil. Men det är bara intrycket jag får, som sagt.

Väldigt många skriver i tråden för att försöka förklara varför man kan vilja jobba hemifrån. Men vad DU ville med tråden är alltså det jag inte förstår.

Men skit samma. Jag orkar inte skriva mer när det jag skriver inte bemöts. Jag har inte blivit en milimeter klokare när det gäller varför det är mer okej att välja utifrån vissa faktorer än andra.
Jag trodde att det framgick vad jag ville. Att bena i vad som ligger bakom "i vilka yrken kan jag jobba hemifrån?" Jag funderade över om det är en curlinggrej, minsta motståndets lag, vilket @Philosophia bytte ut mot individualism som är mer spot on.

Utlösande faktorn till att jag skapade en tråd om något jag funderat över länge var att i den aktuella Jobba hemifrån-tråden funderade någon så här: "Överlag tror jag att det är lite för lätt för de flesta att förväxla "jobba hemifrån" med att inte riktigt acceptera jobbets/yrkeslivets krav"

Jag får dock intrycket av att du lite aktivt håller dig ifrån att svara på många inlägg, och istället riktar in dig på de där du kanske får lite medhåll. Du startade tråden men håller en ganska låg profil. Men det är bara intrycket jag får, som sagt.
Inte mycket jag kan göra åt om du har det intrycket. Jag toppar dessutom inläggsligan i den här tråden, så låg profil vet jag inte om jag kan kalla det.

Alltså, jag har definitivt valt utifrån parametrar som
Börja sent på morgonen
Någorlunda fria arbetstider
Möjlighet att jobba hemifrån, från landet med mera
Inte var utomhus, inte frysa, inte riskera att skadas på jobbet
Jobba ensam rätt mycket, själv få definiera mina uppgifter i någon mån

Sedan läste jag de roligaste universitetsämnena och tänkte att alltid blir det väl någon råd.

Mitt jobb innefattar allt det där ovan. PLUS en massa nackdelar jag inte hade förutsett.
Detta funderar jag på. Det du beskriver stämmer ju mycket riktigt med det jobb du har. Men - om din arbetsgivare ändrade villkoren. Om du blev tvungen att börja säg 07.30 och inte hade någorlunda fria arbetstider - skulle du då helt byta yrke? Är det inte sannolikare att du skulle söka dig till en annan arbetsplats inom samma bransch som var generösare med villkoren?

När jag jobbade enbart kvällar sa jag likadant: det jag har nu är optimalt och det är det jag valt. Men så ändrades villkoren. Jag jobbar just nu bara dagtid och får bita ihop mentalt, jag skulle hellre vilja ha det som tidigare. En annan kollega bröt ihop i omorganisationen när det visade sig att hon tvingades byta avdelning och börja varje arbetspass kl 05. Nu gör hon det, och klagar inte. Det har funkat bättre än hon trodde.

Jag tror att det är lätt att säga att det nuvarande är det jag valt, om man trivs. Men också att man faktiskt är förändringsbenägen om man måste.

Och: visste du verkligen att du skulle få börja sent på morgonen flera år senare när du valde utbildning?

Jag trodde att det framgick vad jag ville. Att bena i vad som ligger bakom "i vilka yrken kan jag jobba hemifrån?" Jag funderade över om det är en curlinggrej, minsta motståndets lag, vilket @Philosophia bytte ut mot individualism som är mer spot on.

Utlösande faktorn till att jag skapade en tråd om något jag funderat över länge var att i den aktuella Jobba hemifrån-tråden funderade någon så här: "Överlag tror jag att det är lite för lätt för de flesta att förväxla "jobba hemifrån" med att inte riktigt acceptera jobbets/yrkeslivets krav"
Jag tillhör den minoritet bland mina generationskamrater och de som är ännu äldre som inte tror på det där med curling. Jag tror inte på att ungdomen nu är värre än någonsin, mest för att redan Platon trodde så och på den vägen har det varit.

Individualism, tror jag däremot på. Kanske inte som något jag direkt gillar, men som ett fenomen som spridit sig väldeliga i samhället. Ett slags antagande om att jag kan och bör få utforma min tillvaro på mina villkor?

Alltså, på många sätt är det ju bra, väl? Att tänka sig ett liv på egna villkor istället för arbetsgivarens? Att tänka sig att både organisationsformer och regler är förhandlingsbara och föränderliga?

Jag tror på den där förväxlingen mellan att jobba hemifrån och att inte riktigt acceptera yrkeslivets krav - men vad är det egentligen som säger att de kraven bör accepteras? Och vilka av dem bör i så fall accepteras?

Observera att jag utgår från att vi alla är skyldiga att försörja oss själva så långt det någonsin är möjligt (sjuka personer ska vi givetvis hjälpas åt att försörja).

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 078
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka