Jag tror att det här med att jobba hemifrån glorifieras lite för mycket på många håll. Det är många som tror att det är enbart bekvämt, att man kommer undan med att göra mindre, att man får tid att göra en massa andra saker i hemmet, att det inte är en "riktig" arbetsdag (vad nu det är)... Min upplevelse är snarare tvärtom; de dagar jag jobbar hemifrån (i snitt kanske 1-2 dagar i månaden) får jag gjort betydligt mer. Mycket för att jag känner större skyldighet - jag är väldigt tacksam för att jag har möjligheten att jobba hemma och vill bevisa att jag kan hantera det, så att säga.
När jag jobbar hemma upplever jag också att det är mycket lättare att fastna i det jag gör - det finns inga kollegor som "väcker" mig genom att gå på lunch, göra en kopp kaffe eller packa ihop och gå hem. När jag jobbar hemma händer det att jag skippar lunchen och sitter till efter 18; på kontoret tar jag en timmes lunch och går hem klockan 17. Det här går hand i hand med något jag läste för ett par månader sedan om att folk som jobbar hemma jobbar mer övertid jämfört med de som sitter på kontor. Ska försöka hitta artikeln/studien!
Jag tycker också att jag jobbar bättre när jag är hemma eftersom jag oftast är så himla glad över att jag kan göra just det. Jag börjar liksom dagen på gott humör och utan stress, vilket tenderar att leda till ökad energi och motivation.
Alltså: för mig är det fantastiskt att ha möjligheten att jobba hemma, och jag har inga problem alls med att det eftersöks (OBS eftersöks - inte krävs) samt erbjuds i större utsträckning. Leder det dessutom till att fler kan komma ut i arbetslivet, som några varit inne på tidigare, gör ju det bara saken ännu bättre.
Med det sagt tycker jag att det känns som att man kanske begränsar sig själv lite onödigt mycket genom att ha möjligheten att jobba hemma som krav när man söker jobb. Men har man "råd" att ha det, så ser jag inte problemet.